Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av gek »

I korsningen Karlbergsvägen/Dalagatan i Stockholm observerade jag i dag denna situation:

Bild

En buss på linje 515 har blivit stående eftersom en bil står i busskörfältet. All trafik i riktning österut på Karlbergsvägen är blockerad liksom ett av körfälten i västlig riktning. Man kan undra varför bussen inte backade (det fanns utöver föraren en ytterligare bussman på platsen som kunde hållit utkik bakåt), men kanske ville man genom att blockera gatan tvinga fram ett polisingripande och borttransport av den felparkerade bilen. Något som på sikt säkert ger bättre effekt än att ännu en gång låta bussen krångla sig förbi en bil som står hindrande. Och att bussen inte utan att backa kan använda körfältet till vänster om bilen beror antagligen på att bussen när den vänder genom att göra en skarp U-sväng måste hålla ut för att inte köra ner trafikdelaren som finns bakom bussen (bussen är alltså på väg från avstigningshållplatsen till påstigningshållplatsen vid slutstationen Odenplan).

Jag vet inte varför det står en P-skylt precis före den hindrande bilen, kanske är det denna skylt som vilselett bilföraren att ställa upp sitt fordon i busskörfältet?
/Gunnar Ekeving
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av AdrianLangemar »

Felparkerad? Vad jag kan se finns det en parkeringsskylt precis vid bilen. Bussfilen är ju den vänstra filen. Det är snarare bussen som försöker göra en omöjlig U-sväng.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av LÅ1 »

Det kan väl aldrig vara en planerad U-sväng för en ledbuss där? Det är väll bara i gator typ Vallhallavägen som man kan vända en ledbuss så?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av roggek »

Otroligt klantig bussförare skulle jag vilja påstå.
Försöka sig på en U-sväng och sedan blockera hela Karlbergsvägen...
Nu vet jag inte hur linje 515 skall vända vid Odenplan, men rundkörning enligt Linjebeskrivningen från 2011 ger mer myror i huvudet:
Vändning vid Odenplan:
– Odengatan – Västmannag(h) – Karlbergsv(h)


Så här ser det ut på platsen utan buss, och där framgår tydligt att bussfilen ligger i vänster körfält. Bilisten gjorde således inget fel...
http://goo.gl/maps/Qy9MG
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av Hechtwagen »

Ser ut på framhjulet som om en backningär nära förestående, annars borde aktuell bussförare överväga andra arbetsupgifter.
daniel_s
Inlägg: 14175
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Nu vet jag inte hur linje 515 skall vända vid Odenplan, men rundkörning enligt Linjebeskrivningen från 2011 ger mer myror i huvudet:
Vändning vid Odenplan:
– Odengatan – Västmannag(h) – Karlbergsv(h)
Inga myror i huvudet där inte, det är precis så 515 vänder. (h) efter gatunamnet betyder att man ska svänga höger in på den gatan. Bussen på bilden har inte kört så. Oklart varför, gatuarbete eller felkörning kanske.
daniel_s
Inlägg: 14175
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Ser ut på framhjulet som om en backningär nära förestående, annars borde aktuell bussförare överväga andra arbetsupgifter.
Nja, som framhjulet står så skulle en fortsatt backning leda till att leden viker sig ännu mer. Rätt handhavande i situationen på bilden vore snarare att med fullt hjulutslag åt höger köra framåt så långt det går, sedan lägga om fullt åt vänster och backa så att bussen rätar ut sig. Men kanske hade vikbromsen redan gått till och då blir man ju lite ställd. (Eller så har man bara kört fast i psykologisk mening och vägrar tänka utanför boxen...)

Det konstiga är att bussen är så långt åt odenplanshållet till i korsningen. Han skulle nog ha kommit runt om han hade hållit längst till höger från början, kört längre fram i korsningen och inte försökt vända så snävt.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Felparkerad bil - fyra körfält blockerade

Inlägg av gek »

AdrianLangemar skrev:Felparkerad? Vad jag kan se finns det en parkeringsskylt precis vid bilen. Bussfilen är ju den vänstra filen. Det är snarare bussen som försöker göra en omöjlig U-sväng.
Korrekt, jag kollade i dag och det finns en P-skylt. Ca fem meter bortom P-skylten står en stoppförbudsskylt med tilläggstavla "gäller ej buss i linjetrafik", men egentligen är det förstås inget busskörfält utan snarare ett bussparkeringsfält där vändande bussar står och avvaktar avgångstid.

Normalt kör bussen i medsols varv runt Gustav Vasa kyrka och behöver därför inte göra en så tvär sväng på den avbildade platsen. Jag trodde att körvägen ändrats p g a bygget av pendeltågsstationen, men det mesta lutar mot att just denna buss försökte vända på ett ovanligt sätt och därmed fastnade. Och under de ca fem minuter jag hade bussen under observation rörde den sig inte ur fläcken.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar