Pendeltåg i Karlberg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Pendeltåg i Karlberg

Inlägg av kildor »

Pendeltåg i Karlberg
Pendeltåg i Karlberg
Karlberg.JPG (286.31 KiB) Visad 3483 gånger
Caza

Re: Pendeltåg i Karlberg

Inlägg av Caza »

Fin bild! Vad händer med Karlberg sen när citybanan står färdig?
/ Nyfiken
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Caza skrev:Fin bild! Vad händer med Karlberg sen när citybanan står färdig?
Karlberg upphör som pendeltågsstation helt och ersätts av Odenplan.

Huruvida plattformar, gångbro och stationshus bevaras vet jag dock inte...
(Men det kanske vore en bra idé om pendeltågen mot förmodan skulle behöva omledas "gamla vägen".
Även problem i en Citybana kan ju uppstå...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
Caza skrev:Fin bild! Vad händer med Karlberg sen när citybanan står färdig?
Karlberg upphör som pendeltågsstation helt och ersätts av Odenplan.

Huruvida plattformar, gångbro och stationshus bevaras vet jag dock inte...
(Men det kanske vore en bra idé om pendeltågen mot förmodan skulle behöva omledas "gamla vägen".
Även problem i en Citybana kan ju uppstå...)
Jag gissar att man vill riva det så snart som möjligt så att man kan använda utrymmet till annat. Fler spår eller serviceplatformar eller något annat.
Men Stadsmuseet och andra vill säkert K-märka stationshuset, om de inte redan gjort det!

Fast Södra stations stationsnedgång fick man ju riva, så det går nog med detta också!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag kan tänka mig att det skulle vara värdefullt för regionaltågen att göra uppehåll i Karlberg. Det finns helt klart ett värde i att ha flera stopp i Stockholms innerstad.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Jag kan tänka mig att det skulle vara värdefullt för regionaltågen att göra uppehåll i Karlberg. Det finns helt klart ett värde i att ha flera stopp i Stockholms innerstad.
Det är förstås sant! Jag är inte så väl insatt i dessa; är regionaltågen samma sak som Tim-tågen? (Varav ett ju går hela vägen till Göteborg, men det är väl en annan historia.)

De skulle klara sig med en perrong antar jag?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:De skulle klara sig med en perrong antar jag?
Ja. Vilket i och för sig även pendeltågen gör. Men varför begränsa sig i onödan?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:De skulle klara sig med en perrong antar jag?
Ja. Vilket i och för sig även pendeltågen gör. Men varför begränsa sig i onödan?
För att få plats med ett spår till?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Jag kan tänka mig att det skulle vara värdefullt för regionaltågen att göra uppehåll i Karlberg. Det finns helt klart ett värde i att ha flera stopp i Stockholms innerstad.
Då behöver nog Karlberg döpas om till St. Eriksplan eller något liknande så att alla utsocknes förstår att det går bra att byta till gröna banan vid Karlberg, eller?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

M_M skrev:
Då behöver nog Karlberg döpas om till St. Eriksplan eller något liknande så att alla utsocknes förstår att det går bra att byta till gröna banan vid Karlberg, eller?
Låter som en dålig idé. Det är två olika platser, och de bör rimligen ha två olika namn.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bättre i så fall om båda byter namn till Birkastan. Men det är inte bra det heller, då båda namnen är rätt väletablerade.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Bättre i så fall om båda byter namn till Birkastan. Men det är inte bra det heller, då båda namnen är rätt väletablerade.
Dessutom är det ett extremt dåligt namn eftersom ingen av stationerna ligger i Birkastan utan båda ligger på gränsen mellan Birkastan och andra stadsdelar resp grannkommunen. Till yttermera visso har folk dålig koll på vad Birkastan är för något och slutligen är det inte helt glasklart alla gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

De två stationernma ligger för långt ifrån varandra för att ha gemensamt namn. Det skulle bara lura oinvigda att tro att det bara handlar om olika perronger inom ett sammanhållet stationsområde.
daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Bättre i så fall om båda byter namn till Birkastan. Men det är inte bra det heller, då båda namnen är rätt väletablerade.
Dessutom är det ett extremt dåligt namn eftersom ingen av stationerna ligger i Birkastan utan båda ligger på gränsen mellan Birkastan och andra stadsdelar resp grannkommunen. Till yttermera visso har folk dålig koll på vad Birkastan är för något och slutligen är det inte helt glasklart alla gånger.
Birkastan har inga officiella gränser, eftersom det är ett inofficiellt namn. Men normalt används namnet om ett område som gör att båda stationerna ligger på gränsen till,eller strax utanför, området. Skulle T-banestationen S:t Eriksplan byta namn till Birkastan så skulle namnet börja användas om ett betydligt större område. (Jämför Fridhemsplan eller Telefonplan, för att ta några exempel.)

Namnet Birkastan på pendeltågsstationen skulle väl vara mer motiverat än Karlberg egentligen. Det är nog betydligt fler som stiger av där och går in i Birkastan än som går till Karlberg. Men det är möjligt att en hel del går från stationen via Karlberg till nordvästra delen av Stadshagen. Är ju faktiskt inte så värst långt.
Men att byta namn på stationen skulle jag bara uppfatta som något dumt som görs utan egentlig anledning, förutom att man vill göra något nytt när (om) stationen får nytt användningsområde.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag upplever att man ibland är lite rädd för långa stationsnamn i Stockholm (och kanske i Sverige i allmänhet). Vad sägs om "Karlberg (S:t Eriksplan)" eller Karlberg ( (T) S:t Eriksplan)?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Om stationen ska vara kvar, så borde väl namnbyte till Stockholm Norra vara bra. Den gamla godsstationen med samma namn existerar ju inte längre, så någon förväxling där borde knappast ske.

Hälsar

Kjell L
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

De som faktiskt vet att Karlberg och St. Eriksplan är två olika områden vet med största sannolikhet ändå var stationerna heter - och ur deras perspektiv kunde stationerna heta ahgckjlgre och ggxrgqerjgoasdkgsd.

För de som däremot inte är så bekanta med området så är namnet på själva området med största sannolikhet rätt ointressant. Jag tycker t.ex. att jag hittar acceptabelt i Stockholm men har inte en aning om var gränsen mellan Norrmalm och Östermalm går - och har aldrig någonsin insett något behov av den kunskapen. Att veta var den gränsen går är lite som att veta vilken typ av fiskeredskap en mjärde är. (Att veta att mjärde är ett fiskeredskap var åtminstone förr exempelfråga inför högskoleprovet - sen jag såg den frågan så har jag bestämt mig för att aktivt avstå från att ta reda på vilken typ av fiskeredskap en mjärde är - förutsatt att jag inte nödvändigtvis måste veta. Det har gått bra att klara sig utan den kunskapen i två decenier och det vore märkligt om det inte går livet ut. :mrgreen: ).

Ytterligare ett skäl till att Birkastan är ett dåligt namn är att "Birka" inte direkt är inarbetat för de som skulle ha någon nytta av att känna till bytesmöjligheten mellan Karlberg och St. Eriksplan. Hur gärna Stockholmare och folk med vissa specialintressen än vill så är "Birka" knappast något särskilt känt lite längre från Stockholm. Enda anledningen till att jag känner till det är nog att namnet börjat användas i företagsnamn, och jag därför av nyfikenhet kolla upp ungefär vad Birka är. (d.v.s. jag har koll på det p.g.a. vad man nästan kan säga vara ett specialintresse).

Stockholm Norra är kanske inte så jättebra - det är tillräckligt krångligt för utsocknes att det både finns Stockholm Södra, Stockholm Syd Flemingsberg och kanske till viss del även Södertälje Syd. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att det vore bra att byta namn på Stockholm Södra till Stockholm Södermalm.

Eventuellt namnbyte skulle lämpligtvis synkas med att pendeltågen slutar gå där och att regionaltåg eventuellt börjar använda stationen. (Detta gäller dock inte förslaget nedan).

Jag håller med Kristoffer och lägger till att "Karlberg (S:t Eriksplan)" passar för järnvägsstationen och "S:t Eriksplan (Karlberg)" passar för tunnelbanestationen.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Kort namn önskas? Föreslår "Atlas" eller "Rörstrand" :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M: Följ inte denna länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4rde
Stockholm Norra går väl fint tills Stockholm Nord öppnas. Nu heter ju Stockholm Syd Flemingsberg just bara Flemingsberg - jag tror inte Stockholm Syd används över huvud taget. Det gör det inte i fjärrtabellerna resp stationsutrop på SJ2000 i alla fall. Och jag tror inte heller det står på stationen. Så då har vi bara Stockholm Södra kvar. Som i och för sig skulle kunna byta plats till Södermalm. Det stannar väl inga tåg där som stannar vid någon annan Södermalm? Fast i och för sig är Södermalm stort, så Stockholm Södra är nog bäst.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:M_M: Följ inte denna länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4rde
Jag motstår frestelsen! :wink:
Kantorn skrev:Stockholm Norra går väl fint tills Stockholm Nord öppnas. Nu heter ju Stockholm Syd Flemingsberg just bara Flemingsberg - jag tror inte Stockholm Syd används över huvud taget. Det gör det inte i fjärrtabellerna resp stationsutrop på SJ2000 i alla fall. Och jag tror inte heller det står på stationen. Så då har vi bara Stockholm Södra kvar. Som i och för sig skulle kunna byta plats till Södermalm. Det stannar väl inga tåg där som stannar vid någon annan Södermalm? Fast i och för sig är Södermalm stort, så Stockholm Södra är nog bäst.
Att Stockholm Syd då tydligen slopats är bra!

Att det bara är pendeltåg som stannar vid Stockholm Södra säger väl tyvärr rätt mycket om vilket bakvatten den stationen ligger vid. Bara ett par hundra meter från stationen ligger t.ex. Hornsgatan, Mariatorget, Medborgarplatsen o.s.v. med ett sprudlande liv, men vid stationen kan man tro att man är i en sömnig sovstad-förort långt från centrum.

Sidospår:
Att det är så "sömnigt" vid Stockholm Södra ser jag som ytterligare skäl att ifrågasätta poängen med en tunnelbanestation på östra Södermalm som så ofta verkar ingå i förslag på utbyggnad av blåa linjen. Tunnelbane- och pendeltågstationer i centrum bör i första hand vara till för de som pendlar in från förorter. Det är bättre att de sparar två minuters restid enkel resa - om de boende i östra Södermalm är sugna på snabbare kollektivresor så bör de snarast propagera för fler buss/spårfiler och bättre signalprioritering för bussar/spårvagnar...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev: Sidospår:
Att det är så "sömnigt" vid Stockholm Södra ser jag som ytterligare skäl att ifrågasätta poängen med en tunnelbanestation på östra Södermalm som så ofta verkar ingå i förslag på utbyggnad av blåa linjen. Tunnelbane- och pendeltågstationer i centrum bör i första hand vara till för de som pendlar in från förorter. Det är bättre att de sparar två minuters restid enkel resa - om de boende i östra Södermalm är sugna på snabbare kollektivresor så bör de snarast propagera för fler buss/spårfiler och bättre signalprioritering för bussar/spårvagnar...
Jag håller inte riktigt med. Jo kanske delvis förresten. När jag är i London så tar jag inte så sällan tunnelbanan om jag ska mer än två stationer - kortare sträcka går jag hellre. Men i Stockholm? Jodå, har jag bråttom eller bara är lat så tar jag tuben kortare sträcka än så, tex T-centralen - Östermalmstorg. Jag hade nog kunnat ta tuben till östra söder vid behov. Men jag är inte normgivande, jag är i Stockholm mest att betrakta som (en hyggligt Stockholmskunnig) turist.
Professionell tyckare
Skriv svar