Sida 1 av 1
Busslinjer med hög turtäthet
Postat: torsdag 27 november 2003 23:29
av kildor
Vilka av SL:s busslinjer har högst turtäthet (var 4:e minut eller oftare i rusningen)?
Jag kommer på rak arm på dessa:
46: 2-3 minuter
160: 3 minuter
76: 4 minuter
443: 4 minuter
640: 4 minuter
Men det måste väl finnas fler?
Postat: fredag 28 november 2003 2:57
av Dennis Sigward
Ser i tidtabellen att 46:an har 23 turer på en timme på morgonkvisten.
Dennis
Postat: fredag 28 november 2003 13:07
av Ulf_
Visserligen inte _en_ busslinje, men ändå. Kolla in avgångar från Norra Sköndal mot Gullmarsplan. I rusning får inte bussarna som går efter xx.50 plats på tidtabellen! Det handlar om buss varannan minut i princip. Ibland ännu oftare.
Nog för att det handlar om att alla bussar som går på Tyresövägen möts och har en gemensam hållplats innan Gullmarsplan.. Men det är häftigt att titta på!
Tycker fortfarande man ska utreda att förlänga linje 17 från Skarpnäck till Sköndal C och kanske till och med Sköndalsbro/Sköndal S (Sköndal är ganska stort faktiskt).
Postat: fredag 28 november 2003 13:47
av kildor
Oj, visserligen 10 olika linjer men ändå 29 turer i maxtimman!
Så nästa fråga blir ju vilken sträcka som har flest turer i maxtimman. Slussen-Slottsbacken borde ligga bra till...
Postat: fredag 28 november 2003 14:51
av PerW
Slussen-Henriksdal kanske??
Postat: fredag 28 november 2003 15:18
av Ulrik Berggren
PerW skrev:Slussen-Henriksdal kanske??
Lätt

Fast i omvänd riktning, och i morgonrusningen. Tror inte det finns någon publik samlingstidtabell för denna sträcka, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det vid vissa klockslag går flera bussar i minuten här. Begränsande faktor är hur många bussar som hinner förbi trafliljuset vid korsningen mellan Värmdövägen och Kvarnholmsvägen/Kanalvägen...
Postat: fredag 28 november 2003 15:32
av PerW
Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Postat: fredag 28 november 2003 21:24
av Jocke
Ulrik Berggren skrev:PerW skrev:Slussen-Henriksdal kanske??
Lätt

Fast i omvänd riktning, och i morgonrusningen. Tror inte det finns någon publik samlingstidtabell för denna sträcka, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det vid vissa klockslag går flera bussar i minuten här. Begränsande faktor är hur många bussar som hinner förbi trafliljuset vid korsningen mellan Värmdövägen och Kvarnholmsvägen/Kanalvägen...
Tidtabell finns:
http://www.sl.se/hpltid/ihtt/vinter/029 ... 914275.pdf Men om alla avgångar står med, så slås Henriksdal av N. Sköndal, då Sköndal har 29 avg och Henriksdal 27 avg under den mest trafikerade timmen.
Ojdå, såg nu att inga motorvägsbussar finns med i tidtabellen ovan, då tillkommer det ju en hel del avgångar.
Postat: fredag 28 november 2003 23:22
av Bobjörk
PerW skrev:Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Ja, och ett finns redan... men detta vill man ju få folk att antivälja och får då en jäkla massa bilar på Saltsjöbadsleden...
Postat: lördag 29 november 2003 13:07
av Ulf_
..sen ska det väl räknas till att 172, 173 och 181 stannar vid Norra Sköndal också. Fast de går ju inte mot Gullmarsplan (norrgående) eller Tyresö centrum (sydgående).
Någon som vet om det någonsin funnits planer på T-bana till Sköndal? Rent teoretiskt skulle det inte vara så stora problem att förlänga från Skarpnäck. En förlängning till Farsta med knytpunkt där skulle också vara möjlig.
Kolla föresten in buss 182 till Sköndal. Den går var 10:e minut på lördagar, oftare än på vardagar! Ibland kan man åka denna busslinje helt själv från ändstation till ändstation. Lustigt planerat. "Matarbussar" suger!
Postat: lördag 29 november 2003 13:20
av kildor
Bobjörk skrev:PerW skrev:Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Ja, och ett finns redan... men detta vill man ju få folk att antivälja och får då en jäkla massa bilar på Saltsjöbadsleden...
Anitvälja.... På vilket sätt?