Sida 1 av 2

Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: söndag 30 juni 2013 20:50
av Stefan N
Jag har ju av flera skäl inte varit aktivt på forumet under en längre tid.
Vill dock bjuda på en bild från i måndags för att bidra.

Bild

I mån av tid så kommer jag att uppdatera hemsidan med nya bilder och filmer.
Hemsidans adress är: http://www.avtryckt.se/lb

När det gäller omdragningar av Lidingöbanan via centrum, brofrågan och stollerierna med tunnelbana till Lidingö C
så har jag inte engagerat mig i det offentligt då jag vet att andra har varit aktiva och framfört mina åsikter.

Personligen tycker jag att det är bra att de gamla vagnarna försvinner och ersätts med nya. Nostalgi javisst, men handen på hjärtat,
så där vansinnigt bekväma var de ju inte... :D Å andra sidan så slog ju diggabilitetsmätaren i taket om man tog en tur en söndagmorgon
och hade en halv vagn för sig själv...

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 13:28
av Leif Steen
En bild från i torsdags den 27:e juni.

Samtliga A30 och B30 är nu borta och som sista? spårfordon på gamla Lidingöbanan lämnar nu lok 9236 Aga på Sjölanders trailer.
IXUS60 103 (800x600).jpg
IXUS60 103 (800x600).jpg (343.32 KiB) Visad 2962 gånger

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 13:49
av august
Leif Steen skrev:En bild från i torsdags den 27:e juni.

Samtliga A30 och B30 är nu borta och som sista? spårfordon på gamla Lidingöbanan lämnar nu lok 9236 Aga på Sjölanders trailer.
Ska 9236 också till glufs-glufs (skroten)?

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 16:23
av Leif Steen
Det tror jag definitivt inte. Den alldeles säkert på Slakthuset nu.

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 18:03
av R.Lindmark
Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 18:46
av Hechtwagen
Fast det kan väl inte stämma? Den om någon borde väl SSS vilja göra spårvagn av i framtiden?

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 19:15
av 643
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot (skit)snack.... Åsikt utan insikt kallas SVAMMEL!
Och vem är "Aga"??? Vänligen försök vara någorlunda seriös :evil:

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 20:30
av roggek
Leif Steen skrev:Det tror jag definitivt inte. Den alldeles säkert på Slakthuset nu.

"Slakthuset" :lol: ....Haha den var bra... :lol:

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 22:06
av 643
643 skrev:
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot snack....
Hur mycket har påståtts? Hur mycket är sant? Ytterlig misstänksamhet rekommenderas...

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 22:27
av roggek
Hechtwagen skrev:Fast det kan väl inte stämma? Den om någon borde väl SSS vilja göra spårvagn av i framtiden?

Psst...Det står en hel del vaganr i Tsh i Malmköping, som man också borde göra "spårvagnar" av... :roll:
Man kanske skall börja där :?:

När man är klar om detta (runt år 2040-2065?) så kan man börja att samla på sig nya...
(Och ja jag har "tummen mitt i handen", så kom inte och be om hjälp!)
643 skrev:
643 skrev:
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot snack....
Hur mycket har påståtts? Hur mycket är sant? Ytterlig misstänksamhet rekommenderas...
Skall man gå runt och vara misstänksam hela tiden, ja då bör man nog inte bry sig om vart alla gamla spårvagnar tar vägen...Handen på hjärtat, en spårvagn är ju bara lite stålplåt och trä...
Och vi har ju så många sparade museivagnar redan...Och SS 143 rullar ju på DjL redan...

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: måndag 01 juli 2013 23:00
av 643
Forumet är inte längre seriöst utan domineras av hämningslösa psykopater med
drivkrafter av högst oklart ursprung (ingen nämnd - ingen glömd - är själv inget
undantag :) ) VAD skulle vi kunna göra åt detta? Möjligen acceptera att ingen
bryr sig det minsta om vad vi skriver och att det glöms i samma sekund som
det läses ELLER plågar den skyldige för evigt...

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 7:27
av Leif Steen
Kommer att göra en vända förbi Stena i Veddesta nu på förmiddagen så får vi kanske facit på vad som skett med 9236. Finns 9236 där är det även "gluffgluff" för den.

Hoppas kunna lägga upp några bilder sedan om tekniken står mig bi.

Finns det ingen annan Forum besökare som sett 9236 sedan i torsdags 27:e?

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 7:40
av R.Lindmark
643 skrev:
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot (skit)snack.... Åsikt utan insikt kallas SVAMMEL!
Och vem är "Aga"??? Vänligen försök vara någorlunda seriös :evil:
Vill du ha ett namn eller? Vet du att jag har fel och har du andra uppgifter får du gärna komma med dem. Tills dess tror jag iaf på det "Aga" :P har sagt.

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 11:09
av RR
R.Lindmark skrev:
643 skrev:
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot (skit)snack.... Åsikt utan insikt kallas SVAMMEL!
Och vem är "Aga"??? Vänligen försök vara någorlunda seriös :evil:
Vill du ha ett namn eller? Vet du att jag har fel och har du andra uppgifter får du gärna komma med dem. Tills dess tror jag iaf på det "Aga" :P har sagt.
Äsch vilken trist diskussionstråd det blev kring ödet för 9236!

Min fundering kring vad loket går tillmötes handlar om den potential för användning just som diesel-ellok, som 9236 skulle ha i Malmköping i stort sett i sitt nuvarande utförande. Vad man skulle behöva göra, förutom att gå igenom och rusta upp sådant som är slitet (är det t.ex. en Scania D10 som sitter i loket - i så fall ganska lätt renoverbar eller utbytbar mot en D11), är väl annars i huvudsak att demontera strömdojorna, ta bort navgivaren för HS-systemet mm och sedan montera en strömavtagare på taket. Kanske också hjulen måste svarvas till en annan profil. Alltså inte att långsiktigt göra en A3 av det hela! Det är något jag tyckt i många år. 9236 skulle bli en bra komplettering till eller ersättare för lokomotorn, som är litet för bred på vissa platser och kanske också för lätt för vissa uppgifter.

Huruvida 9236 finns med i SSS bevarandeplaner och i så fall för vilket ändamål, det vet jag inte i nuläget. Men det kanske någon mera insatt kan berätta något om här? Har det rent av förts diskussioner med Trafikförvaltningen om att få överta loket?

Skulle loket stå hos Stena för Gluffs-Gluffs eller redan vara uppgluffsat, så menar jag ett ett stort misstag är begånget!

Bekymrar sig
/Ragnar Thörnblom
(Som ju inte längre kan påverka vad som kan överlämnas till SSS inifrån s.a.s.)

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 11:13
av roggek
R.Lindmark skrev:
643 skrev:
R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot (skit)snack.... Åsikt utan insikt kallas SVAMMEL!
Och vem är "Aga"??? Vänligen försök vara någorlunda seriös :evil:
Vill du ha ett namn eller? Vet du att jag har fel och har du andra uppgifter får du gärna komma med dem. Tills dess tror jag iaf på det "Aga" :P har sagt.

Ni kan ju alltid prata med någon av dessa 19 personer, varav den 13:e personen i listan verkar nog troligtvis veta det mesta om 9236 vidare öden...

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 11:19
av Hechtwagen
Vore ju synd att sumpa en såpass gammal och förhållandevis välbevarad stockholmsvagn nu!
Det är just sådana vagnar som djurgårdslinjen inte kan få för många av i framtiden!

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 12:29
av R.Lindmark
Hechtwagen skrev:Vore ju synd att sumpa en såpass gammal och förhållandevis välbevarad stockholmsvagn nu!
Det är just sådana vagnar som djurgårdslinjen inte kan få för många av i framtiden!
OBS! Ironi
Vadå? Djurgårdslinjen har ju göteborgsmustanger som passar mycket bättre till den tunga trafikuppgiften som Djurgårdslinjen har. De har ju dessutom gått så länge i Stockholm så de kan ju numera räknas som stockholmsvagnar.
OBS! Ironi

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 13:33
av 643
Bara att 9236 togs från AGA på spårtrailer säger väl något :)

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 14:05
av sparaur
R.Lindmark skrev: OBS! Ironi
Vadå? Djurgårdslinjen har ju göteborgsmustanger som passar mycket bättre till den tunga trafikuppgiften som Djurgårdslinjen har. De har ju dessutom gått så länge i Stockholm så de kan ju numera räknas som stockholmsvagnar.
OBS! Ironi
Tack för förtydligandet. :)

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Postat: tisdag 02 juli 2013 15:19
av 643
Tillåt mig påminna om en annan A 3 från SS/SL, nr 9163 som redan tillhör SSS och
har förvarats på ett oanvänt spår i tunneln mellan Alviksdepån och tvärbanan nästan
lika lång tid som den verkligen användes som dammsugarvagn i tunnelbanan :)
Fullt renoverbar, inte lika komplett som 9236 men har åtminstone inte avkortade
plattformar...

OBS ej ironi:
Vid Djurgårdslinjens start uppkom uttrycket "Stockholmsvagnarna som förut gått i
Göteborg/Malmö". 22 år senare tycker jag att detta stämmer ännu bättre... :mrgreen:
- OBS ej ironi

M 23 gick i trafik i Gbg som mest 20 år i vänster- och 6 år i högertrafik, stod sedan
som oljekrisreserv / användes som övningsvagnar, kom till Stockholm 1989 och har
nu varit här i 24 år.
Jämför SS A 29 med total livstid = 10 år! Trådbussar F 4 gick i trafik i 5 år...