Ett bildsvep från nordöstra Göteborg

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Ett bildsvep från nordöstra Göteborg

Inlägg av Harald »

SMHI har lovat regn på eftermiddagen, men i förmiddags var det fint sommarväder så jag passade på att ta en cykeltur i nordost för att se vad som pågår där.

I Gamlestadsvägen håller man på att förbereda de tillfälliga spåren där spårvagnarna ska gå när Gamlestadstorget byggs om:

Bild

Jag trodde att gång- och cykelbron som är byggd med brobalkarna från 30-talsbron skulle få maka på sig, men det ser ut som om den tillfälliga spårvägsbron ska ligga öster om den:

Bild

Vid Nymånegatan pågår bygge av vändslingan som ska ersätta Bellevue:

Bild

Sträckan Allhelgonakyrkan-Aprilgatan är avstängd och sexan går till Bergsjön. Här är den vid Januarigatan:

Bild

Det enda som har hänt på en vecka är dock att man har lagt ut nya räler i det ena spåret:

Bild

Om det är någon som undrar var Östra station ligger så kan jag tala om att den ligger i Kortedala :)

Bild

Så tog jag vägen nedför Burmabacken. Den lutar 10 % så det går undan. När jag kom ner fick jag se denna hållplatsskylt vid Gamlestadsvägen:

Bild

Burmabacken är inget officiellt namn utan det är för att citera boken "Göteborgs gatunamn" en "folklig benämning på Tideräkningsgatan". Enligt samma bok skulle namnet komma av att den liksom "Burmavägen", som de allierade byggde under Andra världskriget, går genom oländig bergsterräng. På den tiden GS och senare Stadstrafiken skötte trafiken i Göteborg och GLAB regiontrafiken stod det två skyltar här. På stadens skylt stod det "Tideräkningsgatan" och på GLAB:s "Kortedalavägen". Det första var förstås formellt rätt, men all bebyggelse som har adress Tideräkningsgatan ligger minst en kilometer (och 80 höjdmeter) härifrån. Ska man dit tar man lämpligen spårvagn till Kortedala torg. GLAB:s namn var tokigt, för Kortedalavägen finns men ligger minst två kilometer härifrån. Icke desto mindre var det det namnet Västtrafik behöll, fast nu har man tydligen ändrat sig. Det är nog bra fast man kan tycka att det är lite konstigt att ha ett icke officiellt namn. Dock är namnet välkänt bland lokalbefolkningen, och det finns knappast något i omgivningen som någon utsocknes har något ärende till.

På måndag stängs Angeredsbanan av för byte av kontaktledning. Det blev ju inte gjort förra sommaren p.g.a. att ingen entreprenör hade tid. Här ligger stolpar beredda vid den gamla ändstationen vid Alelyckan:

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ett bildsvep från nordöstra Göteborg

Inlägg av M_M »

Jag minns tidigare diskussion om "Kortedalavägen".

Ett par andra lösningar kunde vara:

1) att flytta upp namngränsen Kortedalavägen-Almanacksvägen till rondellen där Tideräkningsgatan ansluter, och ändra så att Tideräkningsgatan faktiskt heter Kortedalavägen

2) döpa om (västra delen av) Tideräkningsgatan till Kortedalagatan

3) döpa om (västra delen av) Tideräkningsgatan till Kortedalavägen
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Ett bildsvep från nordöstra Göteborg

Inlägg av AdrianLangemar »

Den bästa lösningen är att döpa om vägen till det namn som lokalbefolkningen använder.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ett bildsvep från nordöstra Göteborg

Inlägg av M_M »

AdrianLangemar skrev:Den bästa lösningen är att döpa om vägen till det namn som lokalbefolkningen använder.
Varför då? De vet ju ändå var vägen är och lär säga vad de vill, medan om namnet blir för knasigt så rör det till för utomsocknes - de som har störst behov av officiella namn på gator...
Skriv svar