Sida 1 av 3

A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 12:17
av Markus E
Var det bara en anka att gamla Lidingövagnarna skall skeppas till Kuba i sommar för fortsatt tjänst, eller stämmer det? Någon som VET mer?

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 12:24
av roggek
Nej, det är inte en anka. Varför folk tror at det är en "anka", är för att Kuba låter för främmande för oss nordbor...

Du kan läsa mer i denna tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... hilit=Kuba
Och jag tror inte spårvägssällskapets allkunnige (carltram) och Grand Old man (nr 1) ljuger, så insatt och berest som dessa är:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 09#p307009

Vagnarna kommer i framtiden att gå på Hershey Rialways på Kuba mellan Mantanaz - Havana :



Vagnarna skeppas under sommaren till Kuba och vi skall väl vara glada över att de får ett fortsatt liv på en annan kontinent än hos Glufs-Glufs i Gladö, eller hur?

Passa på att åk A30B/B30B på Lidingö nu om du kan, efter midsommar är det försent. Och glöm inte avskedsfesten på söndag den 16:e:
https://www.sparvagssallskapet.se/svens ... php?id=518

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 12:44
av HSS Elva
Jahapp... hoppas släktingarna skickar vykort från Kuba! Banan från Havanna till Hershey är lite längre än Lidingöbanan.
Bild

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 12:46
av roggek
HSS Elva skrev:Jahapp... hoppas släktingarna skickar vykort från Kuba! Banan från Havanna till Hershey är lite längre än Lidingöbanan.
Bild
Sedär, nu har man sytt in Kubanska destinationerna i rullen också...
(Casablanca är alltså ändstationen och stadsdelen i nordöstra Havana, dit Hersheylinjen går)

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 14:55
av Anders Hanquist
Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 15:08
av Anders Hanquist
Förresten, Hershey bär ju namn efter en US-amerikansk kapitalistisk chokladtillverkare (The Hershey Company). Kunde man inte i samband med den här vagnleveransen justera namnet till Hersby för att få ännu mer Lidingöanknytning :D .

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 15:18
av RR
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
M.a.ö. att president Obama skickar ut flyg för att tvinga fartyget med LB-vagnarna att vända åter till Lidingö? Kanske läge att då sy in destinationerna "Malmköping" och "Hosjö" i dest-rullarna? He-he :D

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 15:53
av gbd
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
Kanske pinsamt för en landstingsledning som annars brukar fördöma kontakter med Kuba att berätta att man gör affärer med samma regim.

Edit: De politiska partierna i landstinget

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 16:40
av 1
roggek skrev:
HSS Elva skrev:Jahapp... hoppas släktingarna skickar vykort från Kuba! Banan från Havanna till Hershey är lite längre än Lidingöbanan.
Sedär, nu har man sytt in Kubanska destinationerna i rullen också...
(Casablanca är alltså ändstationen och stadsdelen i nordöstra Havana, dit Hersheylinjen går)
Jezz!

Och så här ser den ut;

Bild

Dessutom gives en perfekt diggarplats att i väntan på inkommande tåg svalka sig med en "Mojito"

Bild

Vi lite äldre medlemmar törhända minns den förgångna tid när det var populärt att sno ett flygplan, trycka en revolver i pannan på piloterna och väsa; "Take me to Cuba". Nu är det lite tvärtom vilket undertecknad och Danne Göransson fick erfara vid vårt fantastiska besök på nämnda plats under ledning av Per Lind.

Medan resten av gruppen med den nördige diggarens vansinne skulle uppleva ytterligare en totalt obsolet bibana (jodå, förutom huvudlinjen till Matanzas finns ett antal bibanor, varav en helt nyupprustad för att ge förbindelse till de stora stränderna mot Atlanten) så återvände vi med ordinarie tåg till Casa Blanca. Därifrån tar men en liten färja över till stadens centrum.

Bister säkerhetspolis gick igenom min rygga och fann den tomma vinflaskan, vars innehåll förbrukats för att underlätta diggandet. "Aha, are you trying to hi-jack the ferry and go to USA...??"

Det visade sig att en desperat kuban med hjälp av en avslagen flaska hotat kaptenen ombord och förmått honom att styra ut ur hamnen med riktning Florida. Nu tog soppan slut en bit ut på havet och färjan bogserades tillbaka! Så kan det gå om inte haspen är på.

Hälsar / Richard

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 16:56
av Verspieder
gbd skrev:
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
Kanske pinsamt för en landstingsledning som annars brukar fördöma kontakter med Kuba att berätta att man gör affärer med samma regim.

Edit: De politiska partierna i landstinget
2010-talets dubbelmoral i hela Europa och Nordamerika: Att handla med Kuba är tabu pga kommunismen, men att handla med kommunistkina är fullt tillåtet.
Det vore ju enklare om man försökte att undvika att handla med alla former av diktaturer, höger som vänster, istället för att låta pengarna styra ens kraftiga dubbelmoral.

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 17:00
av spårsnoken
gbd skrev:
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
Kanske pinsamt för en landstingsledning som annars brukar fördöma kontakter med Kuba att berätta att man gör affärer med samma regim.

Edit: De politiska partierna i landstinget
----------------------------------------------------------
Det vore naturligtvis oerhört glädjande både för alla sanna diggare och alla Kubavänner om nu Lidingövagnarna hamnade på Hersheybanan. Observera att Kubavän kan man vara utan några politiska undertoner. Även USA närmar sig nu sakta men säkert Kuba, och det är väl snarast en tidsfråga innan reserestriktioner och handelsrestriktioner är helt borta.

mvh/spårsnoken

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 17:20
av BSB101
Verspieder skrev:
gbd skrev:
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
Kanske pinsamt för en landstingsledning som annars brukar fördöma kontakter med Kuba att berätta att man gör affärer med samma regim.

Edit: De politiska partierna i landstinget
2010-talets dubbelmoral i hela Europa och Nordamerika: Att handla med Kuba är tabu pga kommunismen, men att handla med kommunistkina är fullt tillåtet.
Det vore ju enklare om man försökte att undvika att handla med alla former av diktaturer, höger som vänster, istället för att låta pengarna styra ens kraftiga dubbelmoral.
Skulle 2010-talets dubbelmoral skilja sig något för tidigare årtiondes dubbelmoral menar du?

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 17:27
av 1
spårsnoken skrev:----------------------------------------------------------
Observera att Kubavän kan man vara utan några politiska undertoner. Även USA närmar sig nu sakta men säkert Kuba, och det är väl snarast en tidsfråga innan reserestriktioner och handelsrestriktioner är helt borta.

mvh/spårsnoken
Jomenvisst är det så.

Och restriktionerna för resor och handel är nästan löjligt ihåliga. Du möter massor av trevliga människor från USA som turister på ön. Hur kommer de dit...?

Bild

Jo, de flyger via Colombia eller något annat land tvärs över vattnet. Köper en ny t.o.r.-biljett till Havanna. Du får inga stämplar i passet och visumet är en papperslapp som Du slänger - inga bevis finns på att Du varit där.

För "Den Sanne Diggaren" är denna "papperslapp" ett "sesam öppna Dig" när en barsk vakt vid någon spåranläggning försöker stoppa Din entré i akt och mening att fota ytterligare en skrothög. Lappen med betydelsefulla hänvisningar till olika departement och dessutom med tjusiga stämplar imponerar på de flesta dörrvakter. Vakter vilka oftast är bastanta matronor med en sopkvast i handen som livsfarligt viftas framför Ditt objektiv.

Betr. mat och dryck finns allt i affärer och restauranger, även om de är tillverkade i USA. T.o.m. smöret till frukostens nybakade bröd är tillverkat i USA. Och självklart är Coca Cola original USA.

Bild

Nu har man även lättat på restriktionerna betr. ägande av fastigheter och lägenheter. Min hustru protesterar högljutt över mina förslag att byta huset i Phuket mot en schangtil hacienda vid den brusande Atlanten med nära anslutning till spårväg eller någon av Havannas lokalbanor.

Vänliga Hälsningar från SSS-Cuba / Richard

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 17:33
av 643
Anders Hanquist skrev:Anledningen till att många tror att det är en "anka" är väl den totala tystnaden utanför detta forum om projektet. Det verkar som om det hela är "top secret". Kanske räknas bättre begagnade spårvagnar som någon form krigsmateriel eller så? Ska vi förvänta oss en upprepning av händelserna i oktober 1962?
Givetvis är det krigsmateriel - de flesta är väl från 1944? :)

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 18:51
av Lennart Petersen
1 skrev:
spårsnoken skrev:----------------------------------------------------------
Observera att Kubavän kan man vara utan några politiska undertoner. Även USA närmar sig nu sakta men säkert Kuba, och det är väl snarast en tidsfråga innan reserestriktioner och handelsrestriktioner är helt borta.

mvh/spårsnoken
Jomenvisst är det så.

Och restriktionerna för resor och handel är nästan löjligt ihåliga. Du möter massor av trevliga människor från USA som turister på ön. Hur kommer de dit...?

Jo, de flyger via Colombia eller något annat land tvärs över vattnet. Köper en ny t.o.r.-biljett till Havanna. Du får inga stämplar i passet och visumet är en papperslapp som Du slänger - inga bevis finns på att Du varit där.

[]
Vanligt annars lär väl vara att man flyger via Kanada ?
Det är annars inte förbjudet i sig för USA medborgare att besöka Cuba men det är inte tillåtet att spendera pengar för turiständamål på ön. Besök hos släktingar är t.ex aceptabelt .
Restriktionerna är förmodligen kontraproduktiva för många åker dit som lite av civil olydnad mot sin regering

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 19:01
av Verspieder
BSB101 skrev:
Verspieder skrev: 2010-talets dubbelmoral i hela Europa och Nordamerika: Att handla med Kuba är tabu pga kommunismen, men att handla med kommunistkina är fullt tillåtet.
Det vore ju enklare om man försökte att undvika att handla med alla former av diktaturer, höger som vänster, istället för att låta pengarna styra ens kraftiga dubbelmoral.
Skulle 2010-talets dubbelmoral skilja sig något för tidigare årtiondes dubbelmoral menar du?
Var påstår jag det?
Lägg av med ordmärkandet, tack!

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 20:50
av twr
Det här är ju jättekul! Säljer man allihop? Vad får man betalt? Det blir ingen alls kvar som musealt fordon i Sverige alltså?

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 21:04
av indigirka
Finska Dm11-rälsbussar får alltså sällskap som ytterligare nordiska spårfordon på Kuba. :)

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 21:06
av LÅ1
twr skrev:Det här är ju jättekul! Säljer man allihop? Vad får man betalt? Det blir ingen alls kvar som musealt fordon i Sverige alltså?
De kanske betalar med några tunnor rom? :wink:
Samt kanske några politiska pamfletter.

Re: A30B/B30B till Kuba?

Postat: torsdag 13 juni 2013 21:08
av roggek
twr skrev:Det här är ju jättekul! Säljer man allihop? Vad får man betalt? Det blir ingen alls kvar som musealt fordon i Sverige alltså?
Samtliga vagnar på Lidingö säljs, ja. Och vi har ju redan ett Ängbytåg i Mkp...
indigirka skrev:Finska Dm11-rälsbussar får alltså sällskap som ytterligare nordiska spårfordon på Kuba. :)
Se där ja, kan Finland sälja DMU:er till Kuba så kan vi sälja A30B/B30B...