18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dagtid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dagtid
MTR och SL har varit kreativa igen! Under sommaren kommer linje 18 gå till Hässelby strand istället för 19 som vänder i Alvik (vid 10-minuterstrafik). i motsatt riktning kommer dock linje 19 att gå från Hässelby och 18 från Alvik. Orsaken är givetvis att man då sparar in ett omlopp och slipper den "onödiga" vändtiden vid Hässelby på 12 minuter.
Bra så kan tyckas. Men problemet är ju att alla kartor och annat utgår från att man har en struktur där 19 går till Hässelby strand och det är det som kommuniceras ut. Dessutom blir det olika tågföljd beroende på riktning - men det är ju ingen skillnad mot tidigare sommartidtabell. Men är det då rimligt att ha en karta där man ska ta linje 19 till Hässelby? Är det inte bättre egentligen att skippa linjenummer? I princip kan man ju tycka att det är söderut som numret är väsentligt, men kommunikationen blir ju rätt otydlig när man ritar upp dem som självständiga "linjer" på kartorna.
Sedan kommer det nog vara svårt att få punktlighet med detta. Problemet är lite att linje 18 egentligen behöver snarast 15 minuter till Gullmarsplan - i jämförelse med de andra linjernas regularitet där, och då 18 har högst belastning blir den alltså mest försenad. Detta gör att vändtiden vid Hässelby strand inte kommer att räcka till - såvida man inte har hoppelag vid Hässelby. Problemet är ju att 19 idag i regel är närmare 3 minuter sen till Hässelby (iaf på eftermiddagarna).
Den enda fördelen är väl att just 12-minuters vändtid, lätt kan skapa konflikt mellan korsande tåg vid ändstationerna (då ju tågen ofta är 2-minuter sena).
Har nog uppfattat att det ändå behövs ca motsvarande 130-minuters omloppstid på linje 19 - ifall man inte ska få följdförseningar. Men det är klart - man kan ju också mer regelmässigt låta vända tågen vid Vällingby respektive Högdalen för att köra ikapp. Fast vidare kundvänligt är förstås inte en sådan lösning...
Bra så kan tyckas. Men problemet är ju att alla kartor och annat utgår från att man har en struktur där 19 går till Hässelby strand och det är det som kommuniceras ut. Dessutom blir det olika tågföljd beroende på riktning - men det är ju ingen skillnad mot tidigare sommartidtabell. Men är det då rimligt att ha en karta där man ska ta linje 19 till Hässelby? Är det inte bättre egentligen att skippa linjenummer? I princip kan man ju tycka att det är söderut som numret är väsentligt, men kommunikationen blir ju rätt otydlig när man ritar upp dem som självständiga "linjer" på kartorna.
Sedan kommer det nog vara svårt att få punktlighet med detta. Problemet är lite att linje 18 egentligen behöver snarast 15 minuter till Gullmarsplan - i jämförelse med de andra linjernas regularitet där, och då 18 har högst belastning blir den alltså mest försenad. Detta gör att vändtiden vid Hässelby strand inte kommer att räcka till - såvida man inte har hoppelag vid Hässelby. Problemet är ju att 19 idag i regel är närmare 3 minuter sen till Hässelby (iaf på eftermiddagarna).
Den enda fördelen är väl att just 12-minuters vändtid, lätt kan skapa konflikt mellan korsande tåg vid ändstationerna (då ju tågen ofta är 2-minuter sena).
Har nog uppfattat att det ändå behövs ca motsvarande 130-minuters omloppstid på linje 19 - ifall man inte ska få följdförseningar. Men det är klart - man kan ju också mer regelmässigt låta vända tågen vid Vällingby respektive Högdalen för att köra ikapp. Fast vidare kundvänligt är förstås inte en sådan lösning...
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
När det regnar kommer det att bli stora förseningar på södergående 19, och därmed även södergående 17. I praktiken blir det väl då 5-9 minuter mellan 18 och 19 genom stan söderut. I övrigt tror jag att det kan fungera under sommartidtabellen när det är färre resenärer. Ska man fortsätta så här i höst blir det lika dålig punktlighet som på kvällarna. Fast det är väl helårstidtabell numera?
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Och varför skulle det bli stora förseningar när det regnar??? Folk är väl inte gjorda av socker???AdrianLangemar skrev:När det regnar kommer det att bli stora förseningar på södergående 19, och därmed även södergående 17. I praktiken blir det väl då 5-9 minuter mellan 18 och 19 genom stan söderut. I övrigt tror jag att det kan fungera under sommartidtabellen när det är färre resenärer. Ska man fortsätta så här i höst blir det lika dålig punktlighet som på kvällarna. Fast det är väl helårstidtabell numera?

Är det fler resenärer i tunnelbanan när det regnar? Möjligen för att söka skydd, men inte för att åka någonstans...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Halka.roggek skrev:Och varför skulle det bli stora förseningar när det regnar??? Folk är väl inte gjorda av socker???AdrianLangemar skrev:När det regnar kommer det att bli stora förseningar på södergående 19, och därmed även södergående 17. I praktiken blir det väl då 5-9 minuter mellan 18 och 19 genom stan söderut. I övrigt tror jag att det kan fungera under sommartidtabellen när det är färre resenärer. Ska man fortsätta så här i höst blir det lika dålig punktlighet som på kvällarna. Fast det är väl helårstidtabell numera?
Är det fler resenärer i tunnelbanan när det regnar? Möjligen för att söka skydd, men inte för att åka någonstans...
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
En nackdel med den nya 10-minuterstrafiken är att man återinför det "symmetriska" trafikupplägget på Hässelbygrenen (alltså att tågen går i motsatt ordning norrut och söderut). Den nuvarande asymmetriska 10-minuterstrafiken har den stora fördelen att Odenplanstågen går före Alvikstågen i lågtrafik i båda riktningar. Visserligen går nu Åkeshovstågen före Hässelbytågen i båda riktningar, men det är ju lätt att åtgärda genom att byta plats på Åkeshovstågen och Alvikstågen. Med ett symmetriskt trafikupplägg är det omöjligt att få en bra tågföljd i båda riktningar. Man kan lätt tro att ett asymmetriskt trafikupplägg kräver fler omlopp, men så är ej fallet om man vill ha en punktlig trafik. Faktum är att Hässelbytågens optimala varvtid är ganska exakt 40 minuter mer än Åkeshovstågens, som i sin tur är ganska exakt 10 minuter mer än Alvikstågens, som i sin tur är ganska exakt 20 minuter mer än Odenplanstågens. Hässelbytågens optimala varvtid är större än vad man kan tro, dels eftersom körtiden för dessa tåg egentligen behöver vara mer än i nuvarande tidtabell (delvis pga högre belastning), dels eftersom dessa tåg påverkas mycket mer av regn än de andra tågen. Men SL/MTR tycker väl att det räcker att tidtabellen fungerar när det inte regnar...
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Men vad händer när det regnar ? Jag har åkt tunnelbana på gröna linjen i regnväder utan att märka något speciellt så vad är problemet ?AdrianLangemar skrev:En nackdel med den nya 10-minuterstrafiken är att man återinför det "symmetriska" trafikupplägget på Hässelbygrenen (alltså att tågen går i motsatt ordning norrut och söderut). Den nuvarande asymmetriska 10-minuterstrafiken har den stora fördelen att Odenplanstågen går före Alvikstågen i lågtrafik i båda riktningar. Visserligen går nu Åkeshovstågen före Hässelbytågen i båda riktningar, men det är ju lätt att åtgärda genom att byta plats på Åkeshovstågen och Alvikstågen. Med ett symmetriskt trafikupplägg är det omöjligt att få en bra tågföljd i båda riktningar. Man kan lätt tro att ett asymmetriskt trafikupplägg kräver fler omlopp, men så är ej fallet om man vill ha en punktlig trafik. Faktum är att Hässelbytågens optimala varvtid är ganska exakt 40 minuter mer än Åkeshovstågens, som i sin tur är ganska exakt 10 minuter mer än Alvikstågens, som i sin tur är ganska exakt 20 minuter mer än Odenplanstågens. Hässelbytågens optimala varvtid är större än vad man kan tro, dels eftersom körtiden för dessa tåg egentligen behöver vara mer än i nuvarande tidtabell (delvis pga högre belastning), dels eftersom dessa tåg påverkas mycket mer av regn än de andra tågen. Men SL/MTR tycker väl att det räcker att tidtabellen fungerar när det inte regnar...
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Vid speciellt duggregn blir spåret halt, det gör att trafikledningen ofta sänker sth på banan för att undvika hjulplattor på tågen. Lägre hastighet innebär längre körtid vilket innebär att körschemat spricker.Lennart Petersen skrev:Men vad händer när det regnar ? Jag har åkt tunnelbana på gröna linjen i regnväder utan att märka något speciellt så vad är problemet ?AdrianLangemar skrev:En nackdel med den nya 10-minuterstrafiken är att man återinför det "symmetriska" trafikupplägget på Hässelbygrenen (alltså att tågen går i motsatt ordning norrut och söderut). Den nuvarande asymmetriska 10-minuterstrafiken har den stora fördelen att Odenplanstågen går före Alvikstågen i lågtrafik i båda riktningar. Visserligen går nu Åkeshovstågen före Hässelbytågen i båda riktningar, men det är ju lätt att åtgärda genom att byta plats på Åkeshovstågen och Alvikstågen. Med ett symmetriskt trafikupplägg är det omöjligt att få en bra tågföljd i båda riktningar. Man kan lätt tro att ett asymmetriskt trafikupplägg kräver fler omlopp, men så är ej fallet om man vill ha en punktlig trafik. Faktum är att Hässelbytågens optimala varvtid är ganska exakt 40 minuter mer än Åkeshovstågens, som i sin tur är ganska exakt 10 minuter mer än Alvikstågens, som i sin tur är ganska exakt 20 minuter mer än Odenplanstågens. Hässelbytågens optimala varvtid är större än vad man kan tro, dels eftersom körtiden för dessa tåg egentligen behöver vara mer än i nuvarande tidtabell (delvis pga högre belastning), dels eftersom dessa tåg påverkas mycket mer av regn än de andra tågen. Men SL/MTR tycker väl att det räcker att tidtabellen fungerar när det inte regnar...
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Vore det inte bättre om man snarast kunde införa lägre maximal driftbroms än normalt, istället för lägre STH? Med andra ord en flackare bromskurva. (Förvisso lär det väl inte bli så stor skillnad på de båda alternativen, men ändå).
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Det är ju inte bara spårhalkan som blir problem på tågen till Hässelby - fler resenärer på en lång sträcka ger ganska stor effekt. 18 när den föregår 19 till Alvik blir alltid ett par minuter sen (nästan). 19 i sin tur blir alltid ytterligare försenad till Hässelby framförallt ut från stan.
Den här tidtabellen ger ju i realiteten totalt sett kortare körtid från T-centralen ut till Hässelby och åter till T-centralen än vad MTR:s första tidtabell till Hässelby med 4-minutersvändning innebar. Då kunde man ju köra ikapp förseningen eftersom det fanns 3-minuters extra luft i tidtabellen fram till T-centralen från Hässelby, som inte finns nu (då tog sträckan 61 minuter - nu 60) men till då att Farstasträckan i regel tar något längre tid än från Hagsätra (i den tidtabellen räknade man också med 15 minuter från Farsta/Hagsätragrenen till Gullmarsplan).
Sommaren är inte längre lika lugn trafikmässigt som den var för några år sedan, det är också mycket mer turister nu etc. Dessutom får man ett känsligare upplägg eftersom man får en mer komplex struktur (att tågen byter linjenummer - detta fungerar bra på natten - men då är det ju helt andra vändtider) + då att 18 tar något längre tid i regel till Gullmarsplan än 19 söderifrån.
Nåväl- nu har ju MTR experimenterat så här med linjesträckningarna tidigare också, men då har det varit motiverat av arbeten och avstängningar. Nu gör man det ändå - och då börjar det väl bli lite väl mycket undantag för att det skall vara vettigt att börja tala om olika linjen och ha dem utsatta på en karta - det är ju ändå en viss skillnad om det är undantag på natten - än om det rör sig om huvudtiden på dagtid.
Den här tidtabellen ger ju i realiteten totalt sett kortare körtid från T-centralen ut till Hässelby och åter till T-centralen än vad MTR:s första tidtabell till Hässelby med 4-minutersvändning innebar. Då kunde man ju köra ikapp förseningen eftersom det fanns 3-minuters extra luft i tidtabellen fram till T-centralen från Hässelby, som inte finns nu (då tog sträckan 61 minuter - nu 60) men till då att Farstasträckan i regel tar något längre tid än från Hagsätra (i den tidtabellen räknade man också med 15 minuter från Farsta/Hagsätragrenen till Gullmarsplan).
Sommaren är inte längre lika lugn trafikmässigt som den var för några år sedan, det är också mycket mer turister nu etc. Dessutom får man ett känsligare upplägg eftersom man får en mer komplex struktur (att tågen byter linjenummer - detta fungerar bra på natten - men då är det ju helt andra vändtider) + då att 18 tar något längre tid i regel till Gullmarsplan än 19 söderifrån.
Nåväl- nu har ju MTR experimenterat så här med linjesträckningarna tidigare också, men då har det varit motiverat av arbeten och avstängningar. Nu gör man det ändå - och då börjar det väl bli lite väl mycket undantag för att det skall vara vettigt att börja tala om olika linjen och ha dem utsatta på en karta - det är ju ändå en viss skillnad om det är undantag på natten - än om det rör sig om huvudtiden på dagtid.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
18 tar något längre tid än 19 fram till Gullmarsplan i genomsnitt, men enligt min erfarenhet är det större variation på linje 19. Med ATO kan det gå ganska snabbt från Hagsätra till Gullmarsplan - ofta klarar man sträckan på under 14 minuter. Utan ATO är det stor variation mellan olika förare - ibland tar det mer än 15 minuter och givetvis ännu längre tid när det regnar. Jag tror alltså att de mest försenade tågen vid ankomst Gullmarsplan söderifrån oftare är linje 19 än linje 18, så det är inte alls säkert att det är en försämring att köra linje 18 till Hässelby.spårlasse skrev:Sommaren är inte längre lika lugn trafikmässigt som den var för några år sedan, det är också mycket mer turister nu etc. Dessutom får man ett känsligare upplägg eftersom man får en mer komplex struktur (att tågen byter linjenummer - detta fungerar bra på natten - men då är det ju helt andra vändtider) + då att 18 tar något längre tid i regel till Gullmarsplan än 19 söderifrån.
Det brukar ofta hävdas att det blir ett känsligare upplägg om tågen byter linjenummer istället för att köra tillbaka som samma linje. Själv har jag aldrig förstått hur det skulle kunna bli så. I vilket fall blir det intressant att se hur det går.
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Ja, vi får väl se hur det går - ett problem är ju också att 8 minuters vändtid vid Alvik är lite kort - det tar rätt lång tid att tömma/åka ner och vända på bryggan etc. och det är ju svårt att vända direkt på söderspåret när det är för tät trafik. Så även för 19 blir det ju alltså lite känsligt. Ett par minuters försening, så är ju all vändmarginal nästan borta. Fördelen är väl dock att tågföljden för 19 är efter 18 till Hässelby där - vilket gör att det faktiskt går att komma i kapp, om tåget varit något sent vid Gullmarsplan.AdrianLangemar skrev:18 tar något längre tid än 19 fram till Gullmarsplan i genomsnitt, men enligt min erfarenhet är det större variation på linje 19. Med ATO kan det gå ganska snabbt från Hagsätra till Gullmarsplan - ofta klarar man sträckan på under 14 minuter. Utan ATO är det stor variation mellan olika förare - ibland tar det mer än 15 minuter och givetvis ännu längre tid när det regnar. Jag tror alltså att de mest försenade tågen vid ankomst Gullmarsplan söderifrån oftare är linje 19 än linje 18, så det är inte alls säkert att det är en försämring att köra linje 18 till Hässelby.spårlasse skrev:Sommaren är inte längre lika lugn trafikmässigt som den var för några år sedan, det är också mycket mer turister nu etc. Dessutom får man ett känsligare upplägg eftersom man får en mer komplex struktur (att tågen byter linjenummer - detta fungerar bra på natten - men då är det ju helt andra vändtider) + då att 18 tar något längre tid i regel till Gullmarsplan än 19 söderifrån.
Det brukar ofta hävdas att det blir ett känsligare upplägg om tågen byter linjenummer istället för att köra tillbaka som samma linje. Själv har jag aldrig förstått hur det skulle kunna bli så. I vilket fall blir det intressant att se hur det går.
Problemet med att byta linjenummer är ju mer för trafikledningen när det blir problem (eftersom ett stopp på en gren på en linje direkt drabbar trafiken på två linjer). Ibland kan det ju dock vara nödvändigt med sådana lösningar- men det blir kanske svårt att förstå för turister och andra varför man har en spårkarta som säger en sak, och en annan i verkligheten, särskilt då att det ser olika ut beroende på vilken riktning man åker.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
8 minuter i Alvik (=4 minuter på Vändbryggan) var det ju fram till 2010. Har inget minne av att det var något problem, fast det var ju på den tiden det var 15 minuter från Farsta strand till Gullmarsplan. Ett försenat tåg som utgår från Alvik är ju inte alls lika stort problem som ett tåg som utgår från Hässelby - tågen som utgår från Alvik har ju så låg belastning att de trots förseningen sällan blir ännu mer försenade. 4-minutersvändningarna i Fruängen och framför allt Ropsten kommer nog att bli betydligt större problem.spårlasse skrev:Ja, vi får väl se hur det går - ett problem är ju också att 8 minuters vändtid vid Alvik är lite kort - det tar rätt lång tid att tömma/åka ner och vända på bryggan etc. och det är ju svårt att vända direkt på söderspåret när det är för tät trafik. Så även för 19 blir det ju alltså lite känsligt. Ett par minuters försening, så är ju all vändmarginal nästan borta. Fördelen är väl dock att tågföljden för 19 är efter 18 till Hässelby där - vilket gör att det faktiskt går att komma i kapp, om tåget varit något sent vid Gullmarsplan.
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Det är en överdrift. Blir det stopp vid Globen norrut så har du 50 minuter på dig innan tåget ska vara vid Gullmarsplan mot Farsta. Blir stoppet långvarigt så får du förstås koppla isär linjerna, detta märks egentligen mest som ett hopp i turnummerserien vid omtågningar (personalen hade ändå varit på fel ställe vid det laget).spårlasse skrev:Problemet med att byta linjenummer är ju mer för trafikledningen när det blir problem (eftersom ett stopp på en gren på en linje direkt drabbar trafiken på två linjer).
Under de år jag har kört tåg som går hit och dit har jag aldrig upplevt att trafikledarna haft svårt att "titta runt hörnet" i just detta avseende. Tåg som systematiskt byter linje har ju varit vanligt förekommande även på T-bana 1, i sommartidtabellerna samt i rusningen.
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Med dagens signalfel har det verkligen visat sig hur känsligt det sommarupplägg MTR valt på gröna linjen. I morse var det alltså signalfel mellan ca 8.05-8.45 på sträckan Alvik-Åkeshov. Följdförseningar på grund av detta kom att vara under hela dagen på linje 18 och 19 och alltså även under eftermiddagsrusningen.
Det finns alltså inga som helst marginaler att köra in tid. Det enda sättet är egentligen att korta av turer och vända vagnen före ordinarie ändstation.
Problemet på gröna linjen är ju också att körtiderna är så pass snävt satta på framförallt sträckan till Hässelby och Farstagrenen. Det gör ju att den tid som på pappret ser ut att vara 6-7-minuter i praktiken aldrig nästan är mer än 3-4-minuter.
Förvisso kan man klara sträckan Farsta/Hagsätra-Hässelby på 55-minuter. Men det förutsätter nästan att man använder modellen att stänga förardörren innan passagerardörrarna har stängts (vilket förvisso majoriteten av förarna gör nuförtiden).
Noterade också att MTR i sin ficktidtabell, har gjort om spårkartan så att 17-19 nu vänder vid Hässelby. Inte så elegant - men det är kanske den som skall gälla framöver? http://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf
Det finns alltså inga som helst marginaler att köra in tid. Det enda sättet är egentligen att korta av turer och vända vagnen före ordinarie ändstation.
Problemet på gröna linjen är ju också att körtiderna är så pass snävt satta på framförallt sträckan till Hässelby och Farstagrenen. Det gör ju att den tid som på pappret ser ut att vara 6-7-minuter i praktiken aldrig nästan är mer än 3-4-minuter.
Förvisso kan man klara sträckan Farsta/Hagsätra-Hässelby på 55-minuter. Men det förutsätter nästan att man använder modellen att stänga förardörren innan passagerardörrarna har stängts (vilket förvisso majoriteten av förarna gör nuförtiden).
Noterade också att MTR i sin ficktidtabell, har gjort om spårkartan så att 17-19 nu vänder vid Hässelby. Inte så elegant - men det är kanske den som skall gälla framöver? http://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf
Re: 18 åter till Hässelby under sommaren istället för 19 dag
Det där är ingen ficktidtabell, det är en svårtydd papperslapp...spårlasse skrev:Noterade också att MTR i sin ficktidtabell, har gjort om spårkartan så att 17-19 nu vänder vid Hässelby. Inte så elegant - men det är kanske den som skall gälla framöver? http://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf

Fast vi vet ju var MTR fått idén ifrån.
Här har du ett bra exempel på en ficktidtabell:
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/500 ... 17-A6L.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."