En vädjan till tågmuppar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6659
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

En vädjan till tågmuppar

Inlägg av Odd »

På förekommen anledning vill jag tala om att det inte är tillåtet att gå upp på spårområdet för att få bra fotoperspektiv, hur bra koll ni än har, utan att ni faktiskt har 1) fått tillstånd till det, 2) har någon som bevakar.
Genius on call
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: En vädjan till tågmuppar

Inlägg av Tagbitaren »

Det finns ju ingen anledning att kalla fotointresserade spårtrafikentusiaster för "tågmuppar" - alla är ju inte finniga grabbar med tjocka glasögon (obs. fördomsfull stereotyp). Icke desto mindre är Odds vädjan helt befogad. För tunnelbanan är väl problemet inte så stort, banorna är ju helt inhägnade.

För de järnvägsklassade lokalbanorna (Saltsjöbanan, Roslagsbanan) råder ett strikt tillträdesförbud till spårområdet, stadgat i lag. För de spårvägsklassade banorna är läget inte lika klart, i synnerhet inte för de dåligt inhägnade Nockeby- och Lidingöbanorna (den senare ju relativt nyligen omklassad från järnväg). Men att kliva upp på banvallen och ställa sig vid en kontaktledningsstolpe för att få en bra fotovinkel är inte OK här heller. På Nockebybanan verkar det mest vara polska hantverkare som inte riktigt förstår reglerna.
Senast redigerad av Tagbitaren den söndag 09 juni 2013 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Re: En vädjan till tågmuppar

Inlägg av yujin »

Tagbitaren skrev:Det finns ju ingen anledning att kalla fotointresserade spårtrafikentusiaster för "tågmuppar" - alla är ju inte finniga grabbar med tjocka glasögon (obs. fördomsfull stereotyp). Icke desto mindre är Odds vädjan helt befogad. För tunnelbanan är väl problemet inte så stort, banorna är ju helt inhägnade.

För de järnvägsklassade lokalbanorna (Saltsjöbanan, Roslagsbanan) råder ett strikt tillträdesförbud till spårområdet, stagat i lag. För de spårvägsklassade banorna är läget inte lika klart, i synnerhet inte för de dåligt inhägnade Nockeby- och Lidingöbanorna (den senare ju relativt nyligen omklassad från järnväg). Men att kliva upp på banvallen och ställa sig vid en kontaktledningsstolpe för att få en bra fotovinkel är inte OK här heller. På Nockebybanan verkar det mest vara polska hantverkare som inte riktigt förstår reglerna.
Apropå just skillnaden mellan järnväg och spårväg i det avseende. Vi var på studiebesök hos en av SLs entreprenörer där trafikchefen förklarade att en av de större skillnaderna mellan järnväg och spårväg juridiskt sett är:

På järnvägen får allmänheten ej vistas på spårområdet förutom på platser där det klart framgår att allmänheten får vistas (exempelvis plattformar eller vägövergångar).
På spårvägen råder inget allmänt förbud, utan allmänheten får vistas på spårområdet så länge det inte framgår någonting annat (exempelvis förbudsskyltar av olika slag).
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En vädjan till tågmuppar

Inlägg av daniel_s »

yujin skrev:Apropå just skillnaden mellan järnväg och spårväg i det avseende. Vi var på studiebesök hos en av SLs entreprenörer där trafikchefen förklarade att en av de större skillnaderna mellan järnväg och spårväg juridiskt sett är:

På järnvägen får allmänheten ej vistas på spårområdet förutom på platser där det klart framgår att allmänheten får vistas (exempelvis plattformar eller vägövergångar).
På spårvägen råder inget allmänt förbud, utan allmänheten får vistas på spårområdet så länge det inte framgår någonting annat (exempelvis förbudsskyltar av olika slag).
Det stämmer, men det betyder inte att man får bete sig hur som helst när man är där. Man får bl a inte hindra trafikens behöriga gång och om du placerar dig så onaturligt att det börjar föranleda försiktighetsåtgärder från spårvägens sida så har du gått lite för långt.

Nu lär väl knappast polisen komma och ta någon under de två veckor som återstår på LB men jag kan bara instämma i Odds och Tagbitarens allmänna vädjan till intresserade fotografer m fl att iaktta måttfullhet och inte uppträda på ett sätt som ger tågintresserade personer dåligt rykte bland personalen.

Och tänk på att det är väldigt lätt att råka göra t ex det här: http://www.youtube.com/watch?v=nhuqiI7OYFs
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: En vädjan till tågmuppar

Inlägg av Tagbitaren »

daniel_s skrev: Och tänk på att det är väldigt lätt att råka göra t ex det här:
Mycket bra klipp som Daniel har letat fram! Det här illustrerar väl att farliga situationer kan uppstå inte bara ute på linjen utan även inom ett plattformsutrymme. Om man tittar på videoklippet så förefaller det som om det också finns en GC-korsning över spåren. En inte helt ovanlig situation i korsningar är att en person som avser att korsa spåren står och väntar på det (i vårt fall) ångloksdragna tåget, och när det har passerat går rätt ut i korsningen. Och så kommer det ett tåg från andra hållet! Idag finns det tyvärr mycket annat än kameror också, som kan få sina ägare att glömma bort att spana av hela sin omgivning (mobiltelefoner etc.)



Förefaller vara samma händelse, men ur en lite annan kameravinkel.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Skriv svar