Sida 1 av 2

Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: tisdag 07 maj 2013 19:31
av Den fria mannen
Sträckan Slussen - Storängen 29 juni - 11 augusti, pga att de ska bygga bullerskärmar.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/Nyhete ... skarm.aspx

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 4:18
av M_M
Intressant.

Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Eftersom regler om att tågen måste sänka sin hastighet på en sträcka inte räckt för att åstadkomma en accaptabel ljudnivå ska hastighetssänkningen nu kompletteras med en bullerskärm. som. Skärmen blir cirka 1 meter hög och ska ge en bullerdämpning på 8-10 dBA.
Det vore väl helt fruktansvärt korkat att inte ta till bullerskärmar som dämpar såpass att tågen kan återgå till full hastighet?


Men det bästa vore att dra om banan, den försvinner från villaträdgårdarna, enkelspåret byggs bort och den får ny station vid Forum Nacka... Sorry att jag tjatar :wink:

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 7:03
av Den fria mannen
M_M skrev:Intressant.

Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Verkar tyvärr inte så. http://infobank.nacka.se/Handlingar/mil ... _tjskr.pdf
Skärmen blir ca 1 m hög och 1 m bred och ger en bullerdämpning på 8-10 dBA. Den maximala ljudnivån på sträckan, var innan åtgärd upp till ca 90 dBA vid mest utsatta bostadsfastighet. Eftersom den maximala ljudnivån från tågtrafik på sträckan enligt nämndens föreläggande den 11 juni 2011, inte får överstiga 75 dBA vid bostad, måste andra åtgärder, t ex hastighetsbegränsning och övervakning av den, även fortsättningsvis vidtas.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 18:09
av twr
Den fria mannen skrev:
M_M skrev:Intressant.

Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Verkar tyvärr inte så. http://infobank.nacka.se/Handlingar/mil ... _tjskr.pdf
Skärmen blir ca 1 m hög och 1 m bred och ger en bullerdämpning på 8-10 dBA. Den maximala ljudnivån på sträckan, var innan åtgärd upp till ca 90 dBA vid mest utsatta bostadsfastighet. Eftersom den maximala ljudnivån från tågtrafik på sträckan enligt nämndens föreläggande den 11 juni 2011, inte får överstiga 75 dBA vid bostad, måste andra åtgärder, t ex hastighetsbegränsning och övervakning av den, även fortsättningsvis vidtas.
Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 19:50
av Freiztan
twr skrev:Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?
Det är en del av sträckan mellan Saltsjö-Järla och Storängen som är nedsatt från 70 km/h till 40 km/h. Totalt är sträckan 1193 m lång, varför man förlorar 46 sekunder.

P.g.a. bantekniska förhållanden och de prejudicerande bullerdomar som sedan ett par år föreligger är det inte aktuellt att vänta sig att hastigheten ska kunna höjas till fulla 70 km/h på den aktuella sträckan, trots bullerskydd.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 22:03
av Söderort FTW
Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 22:59
av AdrianLangemar
Freiztan skrev:
twr skrev:Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?
Det är en del av sträckan mellan Saltsjö-Järla och Storängen som är nedsatt från 70 km/h till 40 km/h. Totalt är sträckan 1193 m lång, varför man förlorar 46 sekunder.
Du har räknat med oändligt hög acceleration. Vagnarna på Saltsjöbanan har mycket låg acceleration och stationsavstånden på sträckan är korta. I praktiken kan man knappast köra 70 km/h någon längre del av sträckan. Därmed blir tidsförlusten mycket mindre än 46 sekunder.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 23:07
av roggek
Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
Därför att då banan byggdes 1893 fanns inte Asperger, ADHD, damp och diverse andra medicinska diagnoser. Däremot fanns det en hel del institutioner a k a mentalsjukhus som man kunde skicka de som inte ansågs "normala". Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...

Tiderna förändras och idag värderas även fastigheter efter hur pass bullrigt det är...

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: onsdag 08 maj 2013 23:17
av twr
roggek skrev:Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...
Intressant slutsats... Är det bara de som annars skulle ha bebott mentalsjukhus som störs av buller menar du? :D

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 0:42
av roggek
twr skrev:
roggek skrev:Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...
Intressant slutsats... Är det bara de som annars skulle ha bebott mentalsjukhus som störs av buller menar du? :D
Oftast ja...
Väggarna på Långbro och Beckomberga var tjocka för att utestänga ljud...

Fanns säkert en hel del massa andra kurer både mekaniskt och medicinskt att tillämpa om oljuden blev för höga...

Fenomenet "buller" har m a o ökat med dagens generationer av människor, tur vi inte har Viggenplanen kvar...Dagens generation skulle dö på kuppen...

Med det sagt så anser jag att bullerplank längs Saltsjöbanan är ett problem, som dagens generation har åstadkommit genom att toleransen för ljud sänkts...
Och troligtvis också värdet på deras villor längs banan.

Bullerplanket är bara ett svepskäl för att inte villaägarna skall förlora pengar...

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 0:51
av C12C3C3C12
Eftersom jag som f.d. förare på C6-C9 vet lite om hur dom var att köra ljudmässigt så måste jag säga att efter ha åkt med C10-C11 flera gånger att dom skramlar ordentligt särskilt i Henriksdalstunneln. Är det vagnarna som inte sköts om ordentligt eller banan som gör att dom har så hög ljudnivå? Har ju också jobbat på dom gamla trävagnarna som då fanns på Saltsjöbanan som var betydligt tystare.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 5:34
av BSB101
Ja, det är verkligen förargligt att spårvägen( järnvägen?) måste anpassa sig till verkligheten. Att folks hälsa äventyras får ses vara av mindre vikt bara tåget kommer fram. Lite buller ska man väl tåla även om det innebär några år kortare i livet.

OBS, inlägget kan innehålla en släng av ironi.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 7:02
av twr
BSB101 skrev:Ja, det är verkligen förargligt att spårvägen( järnvägen?) måste anpassa sig till verkligheten.
Saltsjöbanan är och har alltid varit en järnväg.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 8:00
av Henrik Schütz
Det skulle förmodligen räcka att sätta in C20 så skulle bullret upphöra. Om SL går ner till 1893 års bullernivå så lovar jag att alla blir nöjda. Ånglok med trävagnar i dåtidens farter var mycket tysta.

HS

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 9:20
av gek
Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
De nuvarande tågen skramlar och väsnas rätt ordentligt. Jag bor ganska långt från banan men hör tågen (dock utan att störas). Den materiel som användes fram till 1976 bullrade också, men det var ett annat ljud. Dessutom har trafiken ökat avsevärt sedan 1970-talet, numera normalt 20-minuterstrafik och tidigare vanligen 35 - 40 minuters intervall. Men köper man ett hus vid en järnväg måste man förstås räkna med buller, dock vore det bra både för tågpassagerare och kringboende om man kunde få ner ljudnivån, vilket kanske är möjligt genom att köra C20 eller spårvagn.

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 20:56
av C12C3C3C12
Det finns väl höggolvs Stadtbahn vagnar på 2:a handmarknaden nu om jag minns rätt, dom gamla T-banevagnarna borde väl uppnått sin ekonomiska livslängd nu iallafall

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: torsdag 09 maj 2013 22:16
av 643
Henrik Schütz skrev:Det skulle förmodligen räcka att sätta in C20 så skulle bullret upphöra. Om SL går ner till 1893 års bullernivå så lovar jag att alla blir nöjda. Ånglok med trävagnar i dåtidens farter var mycket tysta.

HS
Träslipers?! På köpet får man mindre besvär och kostnader med bland mycket annat sprickor i boggieramar.

MÅSTE man stänga av trafiken helt för ett arbete utanför fria rummet?

Om man lyckas med att ytterligare försinka de sk "underhållsarbetena" vid Saltsjöbadens station, något
som inte verkar helt otroligt, slipper man ju att driftsätta sträckan till Neglinge innan trafiken där ändå
ska nedläggas temporärt...Målsättningen verkar vara att köra tåg så lite som möjligt, helst inte alls!
:evil:

Att låta spårbron vid Danvikstull ligga oanvänd samtidigt som motsvarande vägbroar delvis är avstängda
kommenterar jag inte - moderatorn skulle ingripa - men ni förstår säkert...

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: fredag 10 maj 2013 9:33
av Den fria mannen
643 skrev:MÅSTE man stänga av trafiken helt för ett arbete utanför fria rummet?

Om man lyckas med att ytterligare försinka de sk "underhållsarbetena" vid Saltsjöbadens station, något
som inte verkar helt otroligt, slipper man ju att driftsätta sträckan till Neglinge innan trafiken där ändå
ska nedläggas temporärt...Målsättningen verkar vara att köra tåg så lite som möjligt, helst inte alls!
:evil:

Att låta spårbron vid Danvikstull ligga oanvänd samtidigt som motsvarande vägbroar delvis är avstängda
kommenterar jag inte - moderatorn skulle ingripa - men ni förstår säkert...
Eftersom det är spårnära skärmar man bygger antar jag att man måste arbeta på spåret. Och eftersom villaägarna inte tål nattarbete kommer det utföras 07 - 22 på dagarna, möjligen därav anledningen till att man inte kan köra tåg på den sträckan. Sen, varför man inte kan skapa en pendel Slussen - Saltsjö-Järla, det kan någon annan svara på...

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: lördag 11 maj 2013 8:04
av Kjell L
Det bullrar mer om spårunderhållet är eftersatt med avseende på slipning av rälerna, för att slipa ner den korrugering som alltid uppstår. Jämför med de vågiga ojämnheter som uppstår på grusvägar, modell tvättbräda. Efter slipning torde ljudnivåerna gå ned radikalt. Vagnarnas boggiekonstruktion medverkar också till att förstärka eller försvaga ljudspridningen. Istället för att byta ut vagnarna kanske det skulle räcka med att byta ut boggierna till C20-typ. Detta sagt utan att känna till huruvida spårunderhållet på den aktuella banan.

mvh

Kjell L

Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar

Postat: måndag 13 maj 2013 20:11
av M_M
roggek skrev:
Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
Därför att då banan byggdes 1893 fanns inte Asperger, ADHD, damp och diverse andra medicinska diagnoser. Däremot fanns det en hel del institutioner a k a mentalsjukhus som man kunde skicka de som inte ansågs "normala". Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...

Tiderna förändras och idag värderas även fastigheter efter hur pass bullrigt det är...
Menar du att de som bor i villorna kring Lillängen i stor utsträckning skulle ha suttit i mentalsjukhus om samhället sett ut som för 100 år sen, men idag istället skriker så starkt att villorna stör tågresenärerna?

Eller menar du att de som åker med Saltsjöbanan i stor usträckning skulle ha suttit i mentalsjukhus om samhället sett ut som för 100 år sen, men idag skriker så hårt ut genom tågens öppna fönster att det stör de som bor i villorna?

"Damp" finns inte som diagnos. Vad har Asperger och ADHD med bullerstörda villaboende att göra?