När blev linje ett vit?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
När blev linje ett vit?
Jag åkte spårvagn till Östra sjukhuset idag och kom att tänka på att ettan bytte färg från svart till vit någon gång på 80-talet. Var det i samband med förlängningen till Östra? Jag kan inte påminna mig att jag har sett svarta skyltar med texten "Östra Sjukhuset" och heller inte vita med texten "Vidkärr".
Någon som vet hur det ligger till?
Re: När blev linje ett vit?
Den blev vit när man bytte från väv till plastfilm, vilket var vid linjeomläggningen 1989 (länken Sahlgrenska-Botaniska).
Beslutet togs väl tidigare? M21 hade väl ursprungligen vit färg för linje 1.
Ja, eftersom M21 hade plastfilm från början, men linje 1 kördes normalt med M25/M28 och de fick plastfilm 1989.hej skrev:Beslutet togs väl tidigare? M21 hade väl ursprungligen vit färg för linje 1.
Aha, det var så sent. Tack för svaren!
Det var väl i början av 80-talet man såg över linjefärgerna. 1, 8, 9 och 10 fick då de färger de har idag. På pedalvagnarna bytte man inte ut linjefärgen men däremot på M21 och vagn 200 var den första vagnen med de nya färgerna 1984. Har för mig att man också gjorde ändring när man hade med linjefärgerna att göra men jag kan ha kommit ihåg fel. Under några år tills dess att man bytt ut linjeskyltarna så hade linje 1 och 8 två olika linjefärger. Tydligast märktes det väl på linje 8 där både M21 och framförallt M25 förekom.
Linje 9 har väl haft samma färg sedan 1907, om än möjligen med lite varierande nyanser. Linje 10 lades ju ned 1984, så premiär för dess nya färg i trafik var någon gång omkring 2000. Den hade en liten tjuvstart i form av en tillfällig linje i samband med ett spårarbete lite före starten för Kringen. Är det någon som minns vilket år det var? Om jag minns rätt så gick den Polhemsplatsen-Östra sjukhuset.
9an fick en tydligare ljusblå färg och 10an fanns väl när beslutet fattades om linjenummerfärger men den hann läggas ned in den kom i trafik. Den blev ljusgrön istället för blå-gul.
På vävrullarnas tid var det lite hipp som happ med nyanserna. Med plastfilmerna styrdes det upp med exakt definierade nyanser och dessutom mer beständig färg, så det var flera linjer som fick ändrade nyanser. På gamla färgbilder är t.ex. treans skyltar ofta mera mörkblå än de är nu. Här är några bilder av linje 4 som uppvisar diverse olika nyanser:

Hur är det med blekning av dels väv och dels plastfilm?
Vad gäller plastfilmen så undrar jag om det finns någon slags tanke att göra något åt att samma (?) plastfilm uppvisar andra faktiska färgtoner i det blåa området när filmen sitter i M32? Är detta kanske redan justerat? Mitt synintryck är att linje 9's färg är för mörk och för kall på M32, och ser därmed på håll ut som om det vore linje 3.
När vi ändå är inne på färger så undrar jag om det verkligen gjordes någon analys hur linjenummerskylten påverkades när pedalvagnarna fick ett positionsljus överst? Linje 7 och 11 är klart svåra att se på håll, det vore önskvärt med någon slags starkare ljuskälla (som ev. bara används när just de linjerna visas), för att linjenumret inte ska "drunkna" i ljuset från positionsljuset.
Vad gäller plastfilmen så undrar jag om det finns någon slags tanke att göra något åt att samma (?) plastfilm uppvisar andra faktiska färgtoner i det blåa området när filmen sitter i M32? Är detta kanske redan justerat? Mitt synintryck är att linje 9's färg är för mörk och för kall på M32, och ser därmed på håll ut som om det vore linje 3.
När vi ändå är inne på färger så undrar jag om det verkligen gjordes någon analys hur linjenummerskylten påverkades när pedalvagnarna fick ett positionsljus överst? Linje 7 och 11 är klart svåra att se på håll, det vore önskvärt med någon slags starkare ljuskälla (som ev. bara används när just de linjerna visas), för att linjenumret inte ska "drunkna" i ljuset från positionsljuset.
På M32 sitter smalbandiga "vita" lysdioder bakom. Det gör att färgen kan förställas något eftersom det vita ljuset egentligen inte är sådär jättevitt. (Dvs extremt bredbandigt)
/T
/T
Med reservation för tyckfel.
Att ettan blev vit var att gå tillbaka till dess ursprung. På ringlinjens tid var den vit, minns inte riktigt när den blev svart, men det är det säkert andra här som kan svara påJohnny skrev:Jag åkte spårvagn till Östra sjukhuset idag och kom att tänka på att ettan bytte färg från svart till vit någon gång på 80-talet. Var det i samband med förlängningen till Östra? Jag kan inte påminna mig att jag har sett svarta skyltar med texten "Östra Sjukhuset" och heller inte vita med texten "Vidkärr".

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Aha!2763 skrev:På M32 sitter smalbandiga "vita" lysdioder bakom. Det gör att färgen kan förställas något eftersom det vita ljuset egentligen inte är sådär jättevitt. (Dvs extremt bredbandigt)
Det kanske (eller kanske inte) vore läge att titta om det går att justera strömstyrkan genom dioderna, tydligen påverkas vidbalansen rät mycket på vita dioder om man ändrar strömstyrkan. (Det är anledningen till att en dimmer för lysdioder kör pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg istället för att bara variera spänningen).
Ettan blev väl svart i och med Ringliniens avskaffande.
Enligt Anders Forsbergs bok om Ringlinjen (sid. 27) började man med mustanger typ M22 på linje 1 år 1957.
Dessa mustanger hade svarta skyltar med vit text, medan de äldre tvåaxliga vagnarna hade vita skyltar med svart text.
Från 5 maj 1968 trafikerades linje 1 enbart med mustanger, och då var detta färgbyte fullbordat.
Dessa mustanger hade svarta skyltar med vit text, medan de äldre tvåaxliga vagnarna hade vita skyltar med svart text.
Från 5 maj 1968 trafikerades linje 1 enbart med mustanger, och då var detta färgbyte fullbordat.
Har för mig att jag sett svarta långskylltar och destinationslådor med långettans färdväg. Men kan ha missminnit mig.
Dock är det väl inte 68 utan 58 som gammelvagnar slutade trafikera ettan.
hej skrev:Har för mig att jag sett svarta långskylltar och destinationslådor med långettans färdväg. Men kan ha missminnit mig.
Du har rätt, 1958 skall det vara, det anger ocskså Anders Forsberg. Skrivfel av mig!
Det var väl en period när man inte var så noga med linjefärgerna. I Anders bok finns en bild med en etta och en tvåa med gamla vagnar vid Linnéplatsen i slutet av 50-talet. Båda har nummerskyltar med svart bakgrund och ljus siffra, men vändskylten och långskyltarna har ljus bakgrund. Det finns också en bild på en M22 på linje ett 1958. Man ser den bakre plåtskylten och vävskylten med linjenummer på höger sida och båda har vit bakgrund och svart siffra. Ytterligare en bild med M22 visar plåtskylt med ljus bakgrund fram, men destinationen Vidkärr med svart bakgrund och vit text.
Men det är väl bara svart-vit eller vit-svart man inte varit så noga med?
Övriga linjer har väl aldrig körs med blandade färger (förutom under avsiktliga övergångsperioder - t.ex. antar jag att man inte över en natt bytte från M25 till M21 på Angeredsbanans linje 8, väl?)
Övriga linjer har väl aldrig körs med blandade färger (förutom under avsiktliga övergångsperioder - t.ex. antar jag att man inte över en natt bytte från M25 till M21 på Angeredsbanans linje 8, väl?)
-
Det borde ha varit 1997.Harald skrev: Linje 10 lades ju ned 1984, så premiär för dess nya färg i trafik var någon gång omkring 2000. Den hade en liten tjuvstart i form av en tillfällig linje i samband med ett spårarbete lite före starten för Kringen. Är det någon som minns vilket år det var? Om jag minns rätt så gick den Polhemsplatsen-Östra sjukhuset.