Toruń

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Toruń

Inlägg av Harald »

Toruń är en stad med cirka 200.000 innevånare som ligger 20 mil VNV om Warszawa. Den har en medeltida stadskärna (Stare miasto) som är ett av UNESCO:s världsarv. Genom Stare miasto går inte längre några spårvagnar, men lämnar man den genom Łuk Cezara (Caesarvalvet):

Bild

så träffar man på ett stycke spårvägsräls och en platta som förtäljer att här gick spårvägen åren 1936-1970:

Bild

Fortsätter man sedan så träffar man på spår i den gata som har namn efter en av Polens mest populära söner, Jan Paweł II, hos oss mera känd som Johannes Paulus II. Spårvägsnätet är ungefär i samma storlek som Norrköpings och trafikeras normalt av fyra linjer. Nu var dock trafiken inställd på en del av nätet p.g.a. spårupprustning. På nedanstående anslag tillkännages att linjerna 1 och 3 är inställda och ersatta med busslinje 51 mellan Plac Rapackiego och Ulica Olimpijska samt spårvägslinje 5 mellan Motoarena och Plac Rapackiego:

Bild

Linje 5 triangelvänder vid Rapackiego. Här kommer den från gatan som har namn efter en annan av Polens söner, Fryderyk Chopin. Den har släppt av resenärerna och svänger ut på ett stickspår i Jana Pawła:

Bild

Efter fullbordad vändning lastar den:

Bild

Och försvinner bort så de som kommer med ersättningsbussen som tittar fram får ta nästa spårvagn:

Bild

Medan de som kom med spårvagnen inte behöver vänta så länge på att bussen ska gå:

Bild

Eftersom jag hade skymtat en spårvagn en bit bort åt ett annat håll begav jag mig däråt och passerade då den gata där spåret var avstängt. Den bär det imponerande namnet Wały Generała Władysława Sikorskiego. De gröna kloten i träden är mistlar, sällsynta i Sverige men Polen såg man dem överallt.

Bild

När jag hade gått ett stycke till hittade jag den här spårvägen som ju ser att vara av god klass;

Bild

Inte helt och hållet dock:

Bild

Här går linjerna 2 och 4. Det var lördag och då går de bara var 30:e minut. Efter att ha väntat en stund gav jag upp, så det blev ingen bild med någon vagn.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Toruń

Inlägg av Per Lind »

En mycket intressant stad.
Bilddressinen har en fin DVD-film därifrån liksom från andra polska städer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Toruń

Inlägg av spårsnoken »

Ja, i Torun blev spårvägen kvar. Annat var det i grannstaden Inowroclaw 5 mil bort; där lades den meterspåriga spårvägen ned 1964.

mvh/spårsnoken
Skriv svar