Spårvagn 7?
Postat: måndag 22 april 2013 2:32
Till sommaren ska någon veteran maka på sig för att bereda plats åt ännu en A34:a i Alkärrshallen. Fortsätter nummerserien enligt det redan tillämpade mönstret kommer den att få heta "7". Otroligt att äntligen få en vagn vars namn inte kan förväxlas med anläggningen i hallen!
- Tur elva, tjeeena. Haru nåt spår till mej? Kom.
- Teknikerna vill ha femman på fyran, så du kan plocka in den där. Kom.
- Saru spår fem? Kom.
- Nä, femman ska in på fyran! Kom!
- Åkej, fyran, de e uppfattat. Slut kom.
- Klat slut.
(Fyran är verkstadsspåret där marken öppnar sig i ett hål rakt under en.)
Hur som helst har man hos SL inte riktigt nått fram till konsensus vad det är som ombesörjer en stor del av trafiken till och från Djurgården. Frågar man den automatiska kvinnorösten som ljuvligt basunerar ut avgångstider på begäran, tryck bara på infoknappen, har det till nyligen varit "buss [lång eller halvlång paus beroende på hållplats] sju", vilket numera korrigerats till "spårväg sju".
Identifieringen med "linje sju" brukar en del förare och trafikledare använda sinsemellan. Till råga på allt har talen 1-3 reserverats för turerna på den tidtabellsbundna trafiken för Djurgårdslinjen. Vi har alltså en uppsättning siffror som beroende på kontext kan beteckna uppställningsspår i vagnhallen, A34:or och turnummer för veteranvagnar i trafik.
Samt, kanske, namnet på banan och trafiken som helhet. Ty innan jag glömmer... Enligt Tri Spv är det DjL som är gällande namn på banan, något som författarna av banboken inte håller med om. De tycker SpvC är bättre!
Och nu visar det sig att något som kallas för Spårvagn 7 angör (ska angöra) hållplats Sergels Torg. Låt oss börja med en titt på en fina skylten på Malmskillnadsgatans betong, vars SL Gothic (?) med gemener och grejer bryter av från det sena 60-talets skapelse Tratex i endast versaler:
Information i text och grafiska element till trots dyker emellanåt rullande historia upp där Spårvagn 7 tydligen ska härska i ensamt majestät:
Varför inte? Tvåriktningsvagnar utan alltför breda karosser (korgar) är alltid välkomna upp till stoppbocken för att försköna den annars så trista betongmiljön. Men dra inte upp enriktningsekipage längre norrut än till Norrmalmstorg! Annars skapar det svår huvudvärk för många under lång tid.
Visst är hållplatsen tillgänglighetsanpassad enligt alla konstens regler, men det vore intressant att få ta del av hur tankarna gick hos ... ja, vilka då? efter den hemska massakern på Saltsjöbanan häromsistens när man, kanske för första gången, såg hur platsen egentligen är utformad. ATC? Inte då. Halv siktfart nu liksom då.
- Tur elva, tjeeena. Haru nåt spår till mej? Kom.
- Teknikerna vill ha femman på fyran, så du kan plocka in den där. Kom.
- Saru spår fem? Kom.
- Nä, femman ska in på fyran! Kom!
- Åkej, fyran, de e uppfattat. Slut kom.
- Klat slut.
(Fyran är verkstadsspåret där marken öppnar sig i ett hål rakt under en.)
Hur som helst har man hos SL inte riktigt nått fram till konsensus vad det är som ombesörjer en stor del av trafiken till och från Djurgården. Frågar man den automatiska kvinnorösten som ljuvligt basunerar ut avgångstider på begäran, tryck bara på infoknappen, har det till nyligen varit "buss [lång eller halvlång paus beroende på hållplats] sju", vilket numera korrigerats till "spårväg sju".
Identifieringen med "linje sju" brukar en del förare och trafikledare använda sinsemellan. Till råga på allt har talen 1-3 reserverats för turerna på den tidtabellsbundna trafiken för Djurgårdslinjen. Vi har alltså en uppsättning siffror som beroende på kontext kan beteckna uppställningsspår i vagnhallen, A34:or och turnummer för veteranvagnar i trafik.
Samt, kanske, namnet på banan och trafiken som helhet. Ty innan jag glömmer... Enligt Tri Spv är det DjL som är gällande namn på banan, något som författarna av banboken inte håller med om. De tycker SpvC är bättre!
Och nu visar det sig att något som kallas för Spårvagn 7 angör (ska angöra) hållplats Sergels Torg. Låt oss börja med en titt på en fina skylten på Malmskillnadsgatans betong, vars SL Gothic (?) med gemener och grejer bryter av från det sena 60-talets skapelse Tratex i endast versaler:
Information i text och grafiska element till trots dyker emellanåt rullande historia upp där Spårvagn 7 tydligen ska härska i ensamt majestät:
Varför inte? Tvåriktningsvagnar utan alltför breda karosser (korgar) är alltid välkomna upp till stoppbocken för att försköna den annars så trista betongmiljön. Men dra inte upp enriktningsekipage längre norrut än till Norrmalmstorg! Annars skapar det svår huvudvärk för många under lång tid.
Visst är hållplatsen tillgänglighetsanpassad enligt alla konstens regler, men det vore intressant att få ta del av hur tankarna gick hos ... ja, vilka då? efter den hemska massakern på Saltsjöbanan häromsistens när man, kanske för första gången, såg hur platsen egentligen är utformad. ATC? Inte då. Halv siktfart nu liksom då.