Sida 1 av 4

Spårvägsplaner i Åbo

Postat: torsdag 18 april 2013 10:53
av twr

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: torsdag 25 april 2013 17:56
av twr

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: torsdag 25 april 2013 21:04
av hgsldf
Samtliga kommentarer på hemsidan sa, JA och bygg mera så att vi slipper åka bil, ingen nämnde buss.....
/Göran

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 23 augusti 2013 9:00
av indigirka

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 23 augusti 2013 22:10
av martinl
Harman bestemt seg for sporvidde? Burde jo være mye å hente økonomisk på å tilpasse seg Helsinki sin standard.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 24 augusti 2013 10:26
av Anders Hanquist
Det torde bli mycket diskussioner om det.

Meterspår är ju "finländsk spårvägsstandard". Ger också möjligheter att köra musealt med veteranvagnar från det gamla Åbo-nätet.

Bredspår ger möjlighet till kopppling till statsjärnvägarna och eventuellt användande av duospårvagnar

Normalspår ger ett större urval av vagnar att välja på eftersom det är vanligast internationellt

I Dublin valde man t ex normalspår trots att det inte finns på Irland i övrigt. Kan tyckas märkligt, men de var nog punkt tre ovan man gick efter där.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 25 augusti 2013 0:23
av Nils Carl Aspenberg
Normalspor gir ikke større utvalg enn bredspor. Alle leverandører kan levere både 1435 og 1520/1524 mm. Men finsk bredsporv gir feemtidig mulighet til samkjøring med jernbanen.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 25 augusti 2013 9:08
av twr
Nils Carl Aspenberg skrev:Normalspor gir ikke større utvalg enn bredspor. Alle leverandører kan levere både 1435 og 1520/1524 mm. Men finsk bredsporv gir feemtidig mulighet til samkjøring med jernbanen.
Har man några tankar att köpa spårvagnar ihop med Tammerfors?

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 25 augusti 2013 20:24
av indigirka
twr skrev:Har man några tankar att köpa spårvagnar ihop med Tammerfors?
Det har man. Åbo och Tammerfors samarbetar kring spårvägsplaneringen och båda städernas spårvägar planeras att få en likadan teknisk utformning. Den viktigaste orsaken bakom detta är just att man vill köpa vagnar och annan utrustning tillsammans.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: tisdag 27 augusti 2013 13:37
av tramralf
svenska.yle.fi/artikel/2013/08/23/fem-sparvagslinjer-aktuella-i-abo-0

Fem spårvägslinjer aktuella i Åbo.
Se inslag om informations- och diskussionstillfälle om planerade linjesträckningar som hölls torsdagen den 22 aug i Åbo.
I somras genomförde man en enkät på stadens hemsida, där allmänheten fick säga sin åsikt om alternativa linjesträckningar.
Beslut om byggande tas tidigast under 2014, vi håller tummarna! :D

Mvh
tramralf

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 04 november 2013 17:44
av twr

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 03 mars 2014 7:00
av twr
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/2 ... gnar-i-abo

Även i Åbo har man börjat använda det "skånska" ordet superbuss!

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: tisdag 04 mars 2014 21:33
av Piirka
Även i Åbo har man börjat använda det "skånska" ordet superbuss![/quote]

Eller trånnjæmska ordet superbuss (från år 2008).

Stadsstyrelsen i Åbo bordlade spårvägsärendet i gårdagens möte och behandlar ärendet igen om två veckor, måndagen den 17 mars. (Yle Åboland).

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 15 mars 2014 0:10
av Piirka
Den socialdemokratiska fullmäktigegruppen i Åbo vill att en vidare planering av spårvägsprojektet skjuts långt in i framtiden. De motiverar sin ståndpunkt med att staden är tvungen att göra sparåtgärder på ca 100 miljoner € (nästan 900 miljoner SEK) under de fyra kommande åren. Sossarna har hakat på idén med superbussar, som enligt utsago är lika miljövänliga och bjuder på samma åkkomfort som spårvagnar. Kaupunkimedia Aamuset: Demarit siirtäisivät pikaraitiotien jatkosuunnittelun myöhemmille vuosille, tyvärr endast på finska.

Åbo Underrättelser tycks inte ha skrivit om sossarnas ståndpunkt. Däremot publicerar tidningen varje tisdag och fredag en bild i serien "Åbo förr och nu" där man med muspekaren kan jämföra stadsvyer från anno dazumal jämte idag. På bild 4 ses en spårvagn på Slottsgatan år 1925...

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 07 februari 2015 13:51
av twr
Något nytt?

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 07 februari 2015 23:04
av Piirka
För sisådär en vecka sedan såg jag rubriken/texten "Pietari ei löydä rahaa raitsikkaan" i ett annat forum. Jag associerade Pietari med St. Petersburg - dsv att St. Petersburg inte har råd med sina spårvagnar. När jag läste inlägget kom det fram att tidningen Turun Sanomat citerade fullmäktigesossegruppens i Åbo nya ordförande Päivi Pietari. Hon förklarade att om Åbo hade pengar, så bygger staden spårväg. Nu finns det inga pengar till spårväg. Hufvudstadsbladet skrev för ett drygt år sedan om finska kriskommuner. Då var det finansiella läget extra stramt för tre stora kommuner - Jyväskylä, Vanda och Åbo - alla med ett underskott på ca 400 miljoner svenska kronor år 2013. Förra året förväntades bli ännu värre med ett underskott på närmare 600 miljoner kronor - lyckligtvis hamnade underskotten på en klart mindre nivå en förväntat.

Om man räknar förespråkarna resp. motståndarna till ett spårvägsbygge så ser vi:
Samlingspartiet (moderaterna) 19 + sossarna 14 + Svenska Folkpartiet 3 + Sannfinl./Centern ca 5 = ca 41 fullmäktigemedlemmar säger nej
De Gröna 10 + Vänsterförbundet 9 + Sannfinl./Centern ca 5 = ca 24 säger ja
Ståndpunkten hos två medlemmar (av totalt 67) är inte känd.

Facit i hand ger att majoriteten av fullmäktige är emot ett spårvägsbygge i Åbo.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: tisdag 24 februari 2015 20:38
av M_M
Röstar Sannfinl./Centern både ja och nej samtidigt? :wink:

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: onsdag 29 april 2015 21:23
av Hans Wibacke
Åbo Underrättelser: Superbuss blir billigare än spårväg för Åbo

Kostnadsberäkningen för superbussen är 217 miljoner euro, inklusive infrastruktur, fordon och depåer, medan en spårväg i Åbo skulle kosta 423 miljoner euro.
Men spårvägen har många andra fördelar, säger stadens tjänstemän som har utrett en spårväg i Åbo ur olika aspekter.


Spännande läsning för den som kan finska? Svensk sammanfattning på sidorna 15-18 för oss andra.
Projektrapport april 2015: http://www.turunraitiotie.info/raportti ... lowres.pdf

Presentationsmaterialet från 28 april (endast på finska, tyvärr): http://www.turunraitiotie.info/Turun%20 ... -04-28.pdf

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: onsdag 29 april 2015 22:50
av Piirka
Jag får intrycket av att prisskillnaden mellan superbussar och spårvagnar är konstlad. Prislappen för bussarna har avsiktligen beräknats i underkant medan man för spårvagnarna gjort beräkningarna i överkant. I rappporten över de nogranna kostnaderna för spårvägsbygget har vi 57 miljoner euro (ca 530 miljoner SEK) för ledningsflytt resp. 39,4 miljoner € (365 miljoner SEK) för förstärkning av gatugrunden. Varför planerar man långa avsnitt ovanpå underjordiska fjärrvärmeledningar? Om man flyttar spårläget från gatumitt till sidoläge, så sparar man många miljoner.

En annan tankeställare är anskaffningspriset för superbussarna kontra spårvagnarna. Enligt rapporten kostar 22 (?) spårvagnar 73,6 miljoner € (682 miljoner SEK). Om styckepriset på en Transtech-spårvagn är ca 2,5 miljoner € -> 22 vagnar = 55 miljoner € (510 miljoner SEK). En annan tankeställare finner jag vid det att prisjämförelsen inte är rättvis, då man knappast tagit i beaktande att en spårvagn håller upp till tom 50-60 år. Hur många generationer av superbussar är man tvungen att köpa in under samma tidsperiod?

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 09 maj 2015 17:37
av Ulrik Berggren
Piirka skrev:Jag får intrycket av att prisskillnaden mellan superbussar och spårvagnar är konstlad. Prislappen för bussarna har avsiktligen beräknats i underkant medan man för spårvagnarna gjort beräkningarna i överkant. I rappporten över de nogranna kostnaderna för spårvägsbygget har vi 57 miljoner euro (ca 530 miljoner SEK) för ledningsflytt resp. 39,4 miljoner € (365 miljoner SEK) för förstärkning av gatugrunden. Varför planerar man långa avsnitt ovanpå underjordiska fjärrvärmeledningar? Om man flyttar spårläget från gatumitt till sidoläge, så sparar man många miljoner.

En annan tankeställare är anskaffningspriset för superbussarna kontra spårvagnarna. Enligt rapporten kostar 22 (?) spårvagnar 73,6 miljoner € (682 miljoner SEK). Om styckepriset på en Transtech-spårvagn är ca 2,5 miljoner € -> 22 vagnar = 55 miljoner € (510 miljoner SEK). En annan tankeställare finner jag vid det att prisjämförelsen inte är rättvis, då man knappast tagit i beaktande att en spårvagn håller upp till tom 50-60 år. Hur många generationer av superbussar är man tvungen att köpa in under samma tidsperiod?
GÖr man inga samhällsekonomiska (cost benefit) analyser i Finland? Då tar man med alla nyttor och kostnader under en kalkylperiod (40 eller 60 år)