Sida 2 av 4

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 10 maj 2015 22:12
av Piirka
Ulrik Berggren skrev:GÖr man inga samhällsekonomiska (cost benefit) analyser i Finland? Då tar man med alla nyttor och kostnader under en kalkylperiod (40 eller 60 år)
Visst gör man. I en rapport från år 2009 beräknades den samhällsekonomiska kalkylen (hyöty/kustannus-suhde) till 3,8 för stombussystemet resp. 0,7 för spårvägssystemet i Åbo. Hur dessa räknas, det vete fåglarna. Men den här pippin förstår så mycket att om kalkylen resulterar i ett värde på minst 1,0, så beräknas det hela som samhällsekonomiskt nyttigt. I en nyare rapport (Turun ja Tampereen raitioteiden tunnuslukujen vertailua) från i vår jämför man spårvägsplanerna i Åbo och Tammerfors jämsides. Längst ner i rapporten ser vi (yhteiskuntatalouden hyöty-kustannussuhde) att projektet i Åbo fortfarande är samhällsekonomiskt onyttigt med kalkylresultatet på 0,68 medan Tammerfors motsvarande går på 1,48.

Rapporten ger intressant fakta ss.

- antalet resor årligen per invånare: 115 (Åbo) resp. 147 (Tammerfors)
- subventionsgraden för kollektivtrafiken är 45,5 % (Å) / 24,1 % (T)
- invånartalet år 2012 i "spårvägskorridoren" då hållplatsradien är 400 m 39.400 (Å) / 39.600 (T) resp 600 m 55.900 (Å) / 64.400 (T). I Åbo har radien beräknats fågelvägen, medan man i Tammerfors har beräknat invånartalet från en verklig gångavstånd
- invånartalet i korridoren beräknas växa med ett bussalternativ med 10.800 (Å) / 10.200 (T) | i superbussalternativet med 16.800 (Å) / 10.200 (T) | i spårvägsalternativet med 19.600 (Å) / 34.700 (T)

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 07 december 2015 21:06
av Piirka
Stadsstyrelsen i Åbo har idag på sitt möte beslutat att skjuta upp spårvägsbeslutet (Svenska YLE). Man vill utreda fler alternativ, ss. superbussar. Det samma skriver Finska YLE, som tillägger att stadsstyrelsen vill även att spårvägslösningarna i vänorterna (Bergen, Bratislava, Florens, Gdańsk, Göteborg, Köln, Rostock, St. Petersburg, Szeged och Aarhus) utreds. I praktiken leder alla dessa ytterligare utredningar till att ett beslut skjuts med flera år i framtiden.

Stadsfullmäktige kan å andra sidan, redan på sitt möte den 14 dec 2015, att inga nya utredningar görs och mangla spårvägsprojektets generalplan mot ett slutgiltigt beslut. I Åbo väntar man på statens löfte om ett stadsunderstöd på 30 %.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 14 december 2015 22:17
av Piirka
Stadsfullmäktige beslöt med rösterna 56-11 idag att man fortsätter med spårvägsutredningarna. Nej-sidan på 11 ledamöter bestod av sannfinländare, centerpartister och två samlingspartister. Då de två förstnämnda partierna tillsammans har 10 ledamöter, så innebär det att en ledamot från någotdera parti röstade ja.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 27 oktober 2018 20:41
av twr
Det verkar som att det kan bli spårväg i Åbo till slut! https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/ ... xWt0A2ITyI

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 28 oktober 2018 9:05
av JohanB
twr skrev:Det verkar som att det kan bli spårväg i Åbo till slut! https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/ ... xWt0A2ITyI
Exakt samma story som i Uppsala m.m. "Superbussar" (vad nu det är) är ca 25% billigare men höjda markvärden och transportkapaciteten ger spårvägen fördel. Otroligt att vi i och med detta nu kanske fått totalt 10 stycken nya spårvägssystem i Norden under 2000-talet. (Tvärbanan, Spårväg city, Lund, Uppsala, Odense, Århus, Köpenhamn, Tammerfors, Åbo). Lägg därtill utbyggda system i Helsingfors, Norrköping, Göteborg.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 28 oktober 2018 9:14
av Odd
Kul att det händer något.

Jag undrar dock vad det är som är "super" med dessa "superbussar"....

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 28 oktober 2018 9:51
av IngvarH
JohanB skrev:
twr skrev:Det verkar som att det kan bli spårväg i Åbo till slut! https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/ ... xWt0A2ITyI[/quote

(...)
Otroligt att vi i och med detta nu kanske fått totalt 10 stycken nya spårvägssystem i Norden under 2000-talet. (Tvärbanan, Spårväg city, Lund, Uppsala, Odense, Århus, Köpenhamn, Tammerfors, Åbo). Lägg därtill utbyggda system i Helsingfors, Norrköping, Göteborg.
Bergen också väl?

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 09 november 2018 17:24
av twr

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: tisdag 13 november 2018 13:29
av Kantorn
Odd skrev:Kul att det händer något.

Jag undrar dock vad det är som är "super" med dessa "superbussar"....
De kanske går på etanol...

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: lördag 27 april 2019 9:58
av twr
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/04/ ... -vi-kan-ge

Mycket tyder på att även Åbo kommer att bli en spårvägsstad (igen). Men det blir inget beslut i maj, utan tidigast efter sommaren.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: söndag 28 april 2019 1:22
av Hans Wibacke
twr skrev:https://svenska.yle.fi/artikel/2019/04/ ... -vi-kan-ge

Mycket tyder på att även Åbo kommer att bli en spårvägsstad (igen). Men det blir inget beslut i maj, utan tidigast efter sommaren.
En hel del tyder väl på motsatsen också, tyvärr. Hade inte stadsdirektör Minna Arve dragit bort sitt (spårvägsvänliga) förslag från dagordningen, hade ärendet säkert (i bästa fall) bordlagts en femte gång sedan hon först la fram det i stadsstyrelsen i februari (2019). Och om Arve får stadsstyrelsen med sig på spårvagnståget så ska saken förstås upp till beslut i stadsfullmäktige innan frågan är avgjord.

Inget beslut före sommaren...i år heller.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: tisdag 21 januari 2020 14:43
av twr

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: torsdag 27 februari 2020 23:03
av Hans Wibacke
Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta på en gammal tråd (det finns för övrigt ett antal som rör detta ämne), men för att glädja forumskribenten twr så gör jag det ändå.

Jag läser i dag i Åbo Underrättelser (i en låst artikel) följande:
Åbo Underrättelser skrev: Arve föreslår spårväg för 284 miljoner euro — stadsstyrelsen behandlar ärendet på måndag

Åbo stadsdirektör Minna Arve föreslår att staden fattar beslut om att planera en spårväg från stadsdelen Kråkkärret via Åbo centrum till Åbo hamn. I Arves förslag är spårvägen drygt 12 kilometer lång, och den föreslagna rutten går bland annat via Kuppis, Åbo domkyrka, busstationen och huvudjärnvägsstationen.

Stadsdirektören presenterade sitt förslag på torsdagen och planen är att Åbo stadsstyrelse behandlar förslaget på måndag. Arve hoppas att förslaget går snabbt vidare och når stadsfullmäktige redan till nästa fullmäktigemöte den 16 mars.

Arve uppskattar att planeringen och byggandet av spårvägsförbindelsen skulle kosta 284 miljoner euro men betonar att det handlar om en preliminär uppskattning. Stadsdirektören hoppas att staten kan betala 30 procent av investeringen.

— Statens andel av den här typens kollektivtrafikprojekt har varit cirka 30 procent och det är målsättningen också i detta projekt, säger Arve.

Några förhoppningar om EU-finansiering för projektet finns däremot inte, enligt Arve.
Eftersom mitt hem i Åbo ligger mittemot Åbo centralstation noterar jag - nej, snarare tjoar glatt - att spårvägen nu föreslås dras via centralstationen till Åbo hamn!
Åbo Underrättelser skrev: Arve föreslog redan för ett år sedan att Åbo inleder planeringen av en spårväg. Då föreslog stadsdirektören en regional linje från Kråkkärret via Åbo salutorg till grannstaden Reso.

Förslaget ledde dock inte till några beslut, och nu har förbindelsen till Reso slopats och ersatts av förbindelsen till Åbo hamn. Hela spårvägen skulle således finnas inom Åbos gränser, men Arve påpekar att spårvägsnätet kan utvidgas i ett senare skede.
Svenska Yle skrev också i dag om detta, men mer kortfattat och ytligt:

Om nio år rullar spårvagnarna in i Åbo
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/ ... a-in-i-abo

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 28 februari 2020 12:44
av TKO
Hans Wibacke skrev:Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta på en gammal tråd (det finns för övrigt ett antal som rör detta ämne), men för att glädja forumskribenten twr så gör jag det ändå.

Jag läser i dag i Åbo Underrättelser (i en låst artikel) följande:
Åbo Underrättelser skrev: Arve föreslår spårväg för 284 miljoner euro — stadsstyrelsen behandlar ärendet på måndag

Åbo stadsdirektör Minna Arve föreslår att staden fattar beslut om att planera en spårväg från stadsdelen Kråkkärret via Åbo centrum till Åbo hamn. I Arves förslag är spårvägen drygt 12 kilometer lång, och den föreslagna rutten går bland annat via Kuppis, Åbo domkyrka, busstationen och huvudjärnvägsstationen.

Stadsdirektören presenterade sitt förslag på torsdagen och planen är att Åbo stadsstyrelse behandlar förslaget på måndag. Arve hoppas att förslaget går snabbt vidare och når stadsfullmäktige redan till nästa fullmäktigemöte den 16 mars.

Arve uppskattar att planeringen och byggandet av spårvägsförbindelsen skulle kosta 284 miljoner euro men betonar att det handlar om en preliminär uppskattning. Stadsdirektören hoppas att staten kan betala 30 procent av investeringen.

— Statens andel av den här typens kollektivtrafikprojekt har varit cirka 30 procent och det är målsättningen också i detta projekt, säger Arve.

Några förhoppningar om EU-finansiering för projektet finns däremot inte, enligt Arve.
Eftersom mitt hem i Åbo ligger mittemot Åbo centralstation noterar jag - nej, snarare tjoar glatt - att spårvägen nu föreslås dras via centralstationen till Åbo hamn!
Åbo Underrättelser skrev: Arve föreslog redan för ett år sedan att Åbo inleder planeringen av en spårväg. Då föreslog stadsdirektören en regional linje från Kråkkärret via Åbo salutorg till grannstaden Reso.

Förslaget ledde dock inte till några beslut, och nu har förbindelsen till Reso slopats och ersatts av förbindelsen till Åbo hamn. Hela spårvägen skulle således finnas inom Åbos gränser, men Arve påpekar att spårvägsnätet kan utvidgas i ett senare skede.
Svenska Yle skrev också i dag om detta, men mer kortfattat och ytligt:

Om nio år rullar spårvagnarna in i Åbo
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/ ... a-in-i-abo
Jag kan väl bifoga ett lite mer lågmält "tjoho" från Årsta!
Detta kommer att göra en trevlig* stad ännu trevligare...

En liten språkfråga: "Huvudstation" - är det en vanlig benämning bland de svenskspråkiga i Finland? Jag har inte sett begreppet användas i statsjärnvägarnas tidtabeller.

/TKO

*) En annan förbättring vore om personalen på restaurang "Smör" hade åtminstone begränsade kunskaper i det svenska språket - annars tycker jag dom får byta namn till "Voi"!
Men maten finns inget att klaga på...

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 28 februari 2020 13:34
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev: Jag kan väl bifoga ett lite mer lågmält "tjoho" från Årsta!
Detta kommer att göra en trevlig* stad ännu trevligare...

En liten språkfråga: "Huvudstation" - är det en vanlig benämning bland de svenskspråkiga i Finland? Jag har inte sett begreppet användas i statsjärnvägarnas tidtabeller.

/TKO

*) En annan förbättring vore om personalen på restaurang "Smör" hade åtminstone begränsade kunskaper i det svenska språket - annars tycker jag dom får byta namn till "Voi"!
Men maten finns inget att klaga på...
Ja, här har vi något vi kan skriva mycket och länge om. Senast var det Helsingfors Centralstation/Helsingin päärautatieasema
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&#p374838
minns ingenjörn det?

På finska heter med mycket riktigt "päärautatieasema" och det översätts i finska språkvårdsinstitutets stora finsk-svenska ordbok som centralstation:
http://finsk-svenska.svenska.gu.se/suru ... rator=LIKE

Ordet huvudstation, liksom sammansättningen huvudjärnvägsstation återfinns inte heller i institutets finlandssvenska ordbok. Likväl förekommer ofoget ofta i finlandssvenska texter, som här:
https://www.myhelsinki.fi/sv/se-och-g%C ... loet/gloet
https://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/ ... rumslingan
https://www.rodakorset.fi/nyheter/20170 ... -i-finland

för att ta några exempel. Återigen ett klart fall för språkvårdsintitutet (Institutet för de inhemska språken/Kotimaisten keilten keskus https://www.sprakinstitutet.fi/sv ). Jag är inte kunnig nog att avgöra om detta språkbruk i finlandssvenskan är en påverkan från finskan, i mina öron förefaller det mera vara tyskinfluerat.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 28 februari 2020 14:41
av Hans Wibacke
TKO skrev:En liten språkfråga: "Huvudstation" - är det en vanlig benämning bland de svenskspråkiga i Finland? Jag har inte sett begreppet användas i statsjärnvägarnas tidtabeller.
Mitt tågresande i Finland är (än så länge) rätt begränsat. Bortsett från en och annan resan mellan Åbo och Hesa blir det bara fram och tillbaka mellan hamnen och centralstationen. Benämningen "huvudstation" har jag aldrig råkat på tidigare. Den förinspelade rösten på tågen från hamnen säger på svenska "Vi stannar följande gång vid Åbo centralstation" (eller möjligen "i Åbo centralstation", minns inte riktigt).
TKO skrev:*) En annan förbättring vore om personalen på restaurang "Smör" hade åtminstone begränsade kunskaper i det svenska språket - annars tycker jag dom får byta namn till "Voi"!
Men maten finns inget att klaga på...
Den senaste tiden har flera verksamheter valt svenska namn. Exempelvis ett surdegsbageri som kallar sig "bageri Å" och ett kafferosteri som kallar sig "Frukt". Dessa ligger vägg i vägg (uppe på Kakola) och har delvis samma personal, men ingen talar svenska (jag har testat). Det finns ytterligare ett gäng nya och relativt nya verksamheter med svenska namn. Jag gissar att jag (som vanligt) får förlita sig på engelska.

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: fredag 28 februari 2020 15:04
av dr Cassandra Nojdh
Ja, mysteriet tätnar. När jag slog på "grundformen" huvudstation hittade jag först denna facebooksida från Finlands polismyndighet
https://sv-se.facebook.com/pg/Saaristom ... 814/about/
men den Åbo huvudstation som omnämns där är nog snarare polisstationen, en inrättning som nog de flesta (hederliga) medborgare vill undvika.

Nå, begreppet "huvudjärnvägsstation" ger massor att träffar på finlandssvenska texter, så det är tydligt att språkbruket är utbrett. Ämnet diskuterades f.ö. i Postvagnen redan för 10 år sedan:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=255891
och det verkar som om det bara är järnvägsmyndigheterna som är angelägna om att upprätthålla korrekt svenskt språkbruk, på det sätt kamrat Wibacke beskriver om stationsutropet. Det är möjligt att det finska ordet "päärautatieasema" kan direktöversättas som huvud(järnvägs)station, fastän språkvårdsinstitutets ordbok klart och tydligt anger "centralstation" som den korrekta svenska översättningen, och i så fall är det ju en klar fennicism. Nu är det dags att skriva till språkvårdsinstitutet igen!

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 02 mars 2020 9:35
av dr Cassandra Nojdh
Så har jag då fått svar från Institutet för de inhemska språken|Kotimaisten kielten keskus. Det var som jag trodde, dvs. en fennicism.
Institutet för de inhemska språken|Kotimaisten kielten keskus skrev:Det är antagligen precis så att ”huvudjärnvägsstation” är en direktöversättning från finskan.

Med vänliga hälsningar
XXXXXXXXX (med hänsyn till ev. GDPR-konflikter X-ar jag här bort namnet på den tjänsteman som handlade min förfrågan, min anm.)
namnvårdare|nimistönhuoltaja

Institutet för de inhemska språken|Kotimaisten kielten keskus
Jag ska avstå från att moralisera över detta, för det som står i Institutets ordböcker är ju bara "en rekommendation". Men man kan ju tycka att det är lite slappt av Rundradion Ab/Yleisradio Oy (Yle) att inte använda korrekt språkbruk: https://arenan.yle.fi/1-4576205

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 02 mars 2020 9:41
av TKO
Hans Wibacke skrev:Mitt tågresande i Finland är (än så länge) rätt begränsat. Bortsett från en och annan resan mellan Åbo och Hesa blir det bara fram och tillbaka mellan hamnen och centralstationen. Benämningen "huvudstation" har jag aldrig råkat på tidigare. Den förinspelade rösten på tågen från hamnen säger på svenska "Vi stannar följande gång vid Åbo centralstation" (eller möjligen "i Åbo centralstation", minns inte riktigt).
Nu skall jag passa på att fråga om en annan sak jag länge undrat över:

- Sker det någon biljettkontroll mellan Åbo Hamnstation och centralstationen?

Jag har fått känslan av de mer rutinerade resenärerna utnyttjar tåget som en gratisförbindelse...

Om jag inte skall vidare med tåg så brukar jag ta bussen in till centrala stan, men det kanske är dumt?

/TKO

Re: Spårvägsplaner i Åbo

Postat: måndag 02 mars 2020 21:50
av Hans Wibacke
Åbo stadsstyrelse har godkänt stadsdirektörens nya spårvägsplan! Ärendet går nu vidare till stadsfullmäktige den 16 mars.
Åbo underrättelser skrev:Nya spårvagnsplanen fick grönt ljus i stadsstyrelsen — går vidare till fullmäktige

Stadsstyrelsen i Åbo godkände på måndag kväll det nya förslaget till spårvagnstrafik i Åbo.

Centern föreslog att förslaget skulle förkastas, men fick inget understöd. Därmed behövdes ingen omröstning i frågan.

Stadsdirektörens förslag godkändes med två tillägg. Då detaljplanerna görs upp för att möjliggöra spårvagnstrafik i staden, ska planen också beakta alternativet eldrivna bussar. Detaljplanen ska alltså inte vara för snävt inriktad på spårvagnstrafik.

Det andra tillägget handlar om finansieringen: för att Åbo stad ska investera i spårvagnsprojektet förutsätts att staten eller en annan tredje part medverkar med 30 procent av investeringssumman.

Ärendet går nu vidare till stadsfullmäktige för behandling. Nästa fullmäktigemöte är den 16 mars.

Det var oväntat att stadsstyrelsen så snabbt skulle klubba igenom ärendet.

Åbo stadsdirektör Minna Arves förslag går ut på att staden fattar beslut om att planera en spårväg från stadsdelen Kråkkärret via Salutorget till Åbo hamn.

I Arves förslag är spårvägen drygt tolv kilometer lång, och den föreslagna rutten går bland annat via Kuppis, Åbo domkyrka, busstationen och huvudjärnvägsstationen.

Planeringen och byggandet av spårvägsförbindelsen uppskattas kosta 284 miljoner euro.

Om staden beslutar att inleda planeringen av spårvägen kan själva byggbeslutet fattas 2024, uppskattar Arve. Det innebär att det skulle bli nästa stadsfullmäktige som beslutar om spårvägen byggs. Nästa kommunalval ordnas 2021.

Byggandet av spårvägen mellan Kråkkärret och Åbo hamn skulle ta uppskattningsvis fem år. Således skulle spårvägstrafiken kunna börja 2029, men Arve påpekar att tidtabellen kan ändras under processen.