"En helt vanlig dag på linje 2 i Stockholm..!"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"En helt vanlig dag på linje 2 i Stockholm..!"

Inlägg av 1 »

I diskussionerna kring dragningen av linjen från Djurgårdsbron till Ropsten förekom en del bilder på linje 2.

När jag efter scanning plockade tillbaka dem i sina arkivpärmar föll mina blickar på andra bilder från denna trevliga linje. Tja, varför inte köra en resa hela vägen från Fredhäll till Karlaplan....? Alltid finns det väl någon som finner ett nöje i att kika på dem. Då kanske inte bara själva spårvagnarna utan även stadsmiljöns förändring under de senaste 50 åren.

Bildserien är plåtad vid olika tillfällen år 1960. Då var det fortfarande frid över Stockholms spårvägslinjer. Vi visste att beslut fanns på en långsiktig avveckling av spårvägstrafiken men att man först skulle köra slut på befintligt vagnsmateriel. Mustangerna var fortfarande rätt unga och borde ha en livslängd ett par år in på 1970-talet. Och hade inte beslutet om högertrafik kommit med total avveckling av innerstadsnätet så är min övertygelse att stora delar av linjenätet funnits kvar med trafik än idag.

Så låt oss börja vid Fredhäll;

Bild

Notera den "Vandrande Pressbyråkiosken". Efter nedläggningen skänktes den till SSS och fraktades upp till Skokloster där vi hade planerat att "Lokaltrafikmuséet" skulle byggas upp. Nu blev det inte så utan kiosken transporterades till Hosjö i Malmköping. Tredje resan gjorde den sedan till hållplatsområdet i Malmköping. Utan tvekan ett av de största dåliga samveten vi har. Den står tämligen förfallen under en pressening. Avsaknaden av renovering får delvis tillskrivas brist på hantverksskicklig snickare som kan taga sig an den vackra byggnaden, delvis i ek.

Ställer vi oss vid hållplatsen ser det ut så här med en just inkommet tåg.

Bild

Efter en sväng runt kvarteret kommer vagnarna ner på Rålambsvägen.

Det som jag omgående påminnes om är det "mantra" som hela tiden surrar kring spårvägstrafiken av idag; "Tillgänglighetsanpassning!" Vi hinner knappt börja köra på de nyanlagda hållplatserna på Djurgården innan allt skall rivas upp och göras om med tidvisa avstängningar och ersättningsbussar. Lite kul är väl dock att detta kommer att resultera i en ny hållplats på Falkenbergsgatan när vagnarna måste köra runt kvarteret vid ombyggnaden av Gröna Lunds och Skansens hållplatser.

Men kolla in den äldre damen som elegant hivar sig ner från mittendörren på motorvagnen. Och tydligen fick damen i fokus med sig alla kassar trots den "enorma" insteget.

Bild

Motsvarande plats på Rålambsvägen sedd mot Västerbroplan;

Bild

Vi närmar oss Västerbroplan och korsar Gjörwellsgatan. Mycket trådbussledningar fanns det här. I samband med denna notering bör påpekas att Stockholm under trådbussens storhetstid påstås ha varit den stad i norra Europa som hade det största trådbussnätet. Och trådarna hängde kvar många år efter det att man börjat montera detta förnämliga trafiksystem. Det gav SSS fantastiska möjligheter till utfärder kors och tvärs i stan;

Bild

Törhända har jag säkert någon gång påpekat att vi tidiga 40-talister har haft en underbar möjlighet att vara på plats i den kollektiva stadstrafikens berg-och-dalbana. Det innebär kanske att läsekretsen får en uppfattning att jag delvis lever i förfluten tid. Icke förty så upplever jag att man "förr" hade en helt annan inställning till planering av spårvägslinjer. Man byggde vändmöjligheter och anslutningsspår för att göra spårvagnarna "flexibla". Notera exempelvis spåren från Rålambsvägen upp mot Västerbron som gjorde det möjligt att vid in- och utryckning kunna köra kortaste vägen.

Idag snålar man på alla dessa möjligheter; Spår 2 på Norrmalmstorg som var ytterst viktigt för uppställning av extravagnar och "trasor" försvann bara plötsligt utan samråd med oss som operatör. Den tidigare föreslagna slingan runt fontänen vid Sergels Torg som verkligen skulle ha känts bra försvann bara på senare ritningar.

En tvåa vid hållplats Västerbroplan på väg in på Rålambsvägen.

Bild

Vi har nu förflyttat oss till Västerbrons norra ända och skall svänga in på Drottningholmsvägen mot Fridhemsplan;

Bild

Framme vid Fridhemsplan kunde det tidvis bli trångt på spåret mot Centrum. Här skulle linje 2 samsas med 4, 13 och 14 + diverse bussar. Mängden människor på skolgården uppe till höger torde innebära att bilden togs i samband med en skolavslutning alt. studentexamen.

Bild

För att komma från och till Hantverkargatan fick vår kära tvåa göra en dubbel 90-graderskrök runt kvarteret "Kulsprutan";

Bild

"Hantverkargatsbacken" - en riktig utmaning där tunga spårvägståg verkligen fick visa sin inneboende styrka;

Bild

För några år sedan var en diskussion här på Forumet om det gått "Örby-vagnar" till Tegelbacken. Några påstod med emphas att "Stadshusbron" inte pallade för vikten. Men visst - jag har åkt A/B 13 från Tegelbacken och minns tydligt det härliga ljudet i motorvagnen (självklart satt "Den Sanne Diggaren" med sin mor på långbäcken längst fram) när tåget utan synbara problem tog sig upp för denna backe. Och bron finns kvar i sin ursprungliga utseende. Dock icke längre öppningsbar.

I backen ner mot Stadshuset kommer i tämligen ensamt madjestät en tvåa mot Fredhäll. Troligen plåtat en söndagsmorgon. Undertecknad gick andra året på Tekniska Läroverket vid Thorildsplan så det gällde att sätta till icke skoltid och de dagar "Bibban" på Björknäsbolaget inte hörde av sig med sin basröst; "Kan 1402 komma in och hjälpa mig på Tx".

Bild

Oftast rätt schysst fart ner från viadukten över stambanan. Var det inga bilar i vägen så tog inte förarna några bromskontakter här!

Bild

Däremot gällde det att ta det försiktigt i nerfarten mot Tegelbacken. Längst ner fanns det trafiksignaler och chansa på pil var inte att rekommendera.

Bild

Tegelbacken - en av Stockholms större trafikknutar med massor av spårvägslinjer. Vid denna tidpunkt fortfarande linjerna 1, 2, 3, 5 och 700.

Bild

När man sitter och gottar sig över gamla stadsmiljöer upptäcker jag en hel del idag tämligen obsoleta ting. Bortsett från klädsel och fordon m.m.; har Ni tänkt på att något som var vanligt i min ungdom var alla dessa Tombolastånd och utlottning av båtar som på vårar fanns överallt i de centrala delarna...?

Bild

Efter en sväng bakom "Centrumpalatset" (kallades inte kåken på Tegelbacken för det i forna tider...?) via Rödbotorget (vilket hållplatsnamn dolde sig när vi tog bort masonitskivan med texten "Fredhäll" på "Den vandrande Pressbyråkiosken") så delade linje 2 och 5 på sträckan utmed Strömgatan;

Bild

Gustav Adolfs torg med Operan i bakgrunden;

Bild

Nere vid Karl XII:s torg måste föraren spetta växeln mot Strömgatan. Samma gällde för femman samt linjerna 6, 8 och 10 som skall rakt fram mot Strömbron.

Bild

Återigen en liten återkoppling till mina tidigare framförda, knappast diskreta antydningar, att det på denna tid fanns ett rejält spårvägstrafikkunnande hos trafikutövaren och banägaren. Att som idag stänga ner spårvägstrafiken i månader för att flytta ett spår, lägga in en växel eller bygga om en hållplats var fullständigt otänkbart. Spårvagnarna skulle bara rulla något annat var bara oproffsigt.

När man under denna tid i Stockholm gjorde en hel del spårförnyelse bl.a. här på Kungsträdgårdsgatan så la man ut klätterväxlar och lösa spårbitar direkt på asfalten. Arbetena genomfördes oftast i 24-timmars-skift och spårvagnarna kunde rulla enligt tidtabell.

Bild

Från Kungsträdgården in på Hamngatan och vidare till Norrmalmstorg. Vår tvåa tillsammans med linje 8 rakt fram och linjerna 6 och 10 svänger vänster. Tänk om någon vid denna tidpunkt viskat i mitt öra att ett av SSS-Stockholm ägt spårvägsbolag 50 år senare skulle ansvara för spårvagnstrafik Hamngatan upp mot ett blivande Sergels torg....!

Bild

Norrmalmstorg - en då fortfarande pulserande spårvagnsknutpunkt med linjerna 1, 2, 6, 7N, 8 och 10 upplever jag idag som tämligen "avlövat". I och med att dagens linje 7 "går torget förbi" och med den flera busslinjer så har det blivit väldigt ödsligt. Det märker man speciellt att trycket på "Djurgårdslinjen" avsevärt minskat. Det är därför jag såg en glimrande möjlighet att öka attraktionskraften hos museitrafiken om den kunde terminera i den från början planerade slingtan runt fontänen vid Sergels Torg.

Bild

Kika gärna en gång till på ovanstående bild. Den är tagen på den tiden innan hela Sveriges befolkning förvandlats till handikappade. Herren med käpp vid motorvagnen och den gamla damen vid släpet kommer ytterst elegant att svinga sig upp genom dörren.

Dessutom en annan sak - har Ni noterat den totala frånvaron av barnvagnar. Idag tycks en barnvagn vara lika naturligt attribut som radiotelefon. Under mina 12 år som konduktör och förare på BSBV 1956 - 67 har jag svårt att påminna mig barnvagnar annat än enstaka hopfällbara exemplar.

Funderande över detta lustiga fenomen fortsätter vi vår vandring till Nybroplan. Bekvämt ställe att fotografera spårvagnar; linje 1, 2, 7 och 8.

Bild

Vår två fortsätter Strandvägen fram och i ledningen en sjua till Djurgården;

Bild

Jaha, så var det dags att svänga in på sluttampen på denna rätt långa resa; från Stranddvägen till Narvavägen mot Karlaplan.

Bild

Det påstås ju att dagens it-samhälle i kombination med andra moderniteter "krympt avstånden". Så troligen har väl även den öppna platsen vid Narvavägens slut mot Djurgårdsbron "krympt" väsentligt och nödvändiga kurvradier för en ny linje upp mot Karlaplan med moderna vagnar är tydligen inte att tänka på enligt experterna.

Men "förr" kände inte planerare och deras använda spårvagnar inte till detta problem.

Så därför svänger vår tvåa mot Fredhäll elegant ner från Narvavägen in på Strandvägen!

Bild

Nu är tågpersonalen rejält sugna på en "ciggis" (verkade som alla rökte på den tiden...?) och föraren drar på sista shuntläget uppför Narvavägen! Ni som var med då minns säkert väl varför denna vagntyp fick smeknamnet "Jitterbuggar"....!

Bild

Äntligen framme och en stunds vila i skuggan under träden på Karlaplan;

Bild

Vi som stod där på gatan med vår ytterst enkla kamera samt personalen på spårvagnstågen (det var knappast vanligt att unga entusiaster stod och plåtade spårvagnar på den tiden och många förare lärde man känna till utseendet och fick vänliga vinkningar tillbaka) tackar för att Ni tagit Er tid att följa med på resan. En resa där spårvagnen fortfarande var Gatans Kung!

Vänliga Hälsningar / Richard
Senast redigerad av 1 den måndag 25 mars 2013 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Re: "En helt vanlig dag på linje 2 i Stockholm..!"

Inlägg av TKO »

1 skrev:Det som jag omgående påminnes om är det "mantra" som hela tiden surrar kring spårvägstrafiken av idag; "Tillgänglighetsanpassning!" Vi hinner knappt börja köra på de nyanlagda hållplatserna på Djurgården innan allt skall rivas upp och göras om med tidvisa avstängningar och ersättningsbussar. Lite kul är väl dock att detta kommer att resultera i en ny hållplats på Falkenbergsgatan när vagnarna måste köra runt kvarteret vid ombyggnaden av Gröna Lunds och Skansens hållplatser.

Men kolla in den äldre damen som elegant hivar sig ner från mittendörren på motorvagnen. Och tydligen fick damen i fokus med sig alla kassar trots den "enorma" insteget.

Bild
Det var ju kul bilder, men det är lite tröttsamt med dessa "det gick minsann förr så varför ska det inte gå nu"-åsikter. Den som inte inser att samhället har förändrats sedan 1960 får tyvärr finna sej i att bli betraktad som en "rolig gubbe"...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

PS: Ja jag inser att det är jättejobbigt för er som åtagit er att sköta SL-trafiken ut till Djurgårn. Ni kanske skulel tackat nej till optionsförlängningen? /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

1 skrev:I samband med denna notering bör påpekas att Stockholm under trådbussens storhetstid påstås ha varit den stad i västeuropa som hade det största trådbussnätet.
Den som påstod det var nog lite dåligt underrättad. London hade t.ex. ett trådbussnät som bestod av 68 linjer och trafikerades som mest med 1.811 trådbussar.
Senast redigerad av Harald den måndag 25 mars 2013 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:I samband med denna notering bör påpekas att Stockholm under trådbussens storhetstid påstås ha varit den stad i västeuropa som hade det största trådbussnätet.
Den som påstod det var nog lite dåligt underrättad. London hade t.ex. ett trådbussnät som bestod av 68 linjer och trafikerades som mest med 1.811 trådbussar.
Jag skrev inte det... jag är nämligen ytterst sällan felunderrättad!

Men det blev väl nåt citeringsfel - det kan hända den bäste, till och med mej...

/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Men det blev väl nåt citeringsfel - det kan hända den bäste, till och med mej...

/TKO
Till och med den bättre än bäste tydligen. Det hände mig som alltid brukar predika att man ska se till att trycka på rätt citera-knapp och kontrollera det man postar. Nu är det tillrättat.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Men det blev väl nåt citeringsfel - det kan hända den bäste, till och med mej...

/TKO
Till och med den bättre än bäste tydligen. Det hände mig som alltid brukar predika att man ska se till att trycka på rätt citera-knapp och kontrollera det man postar. Nu är det tillrättat.
Alla som känner mej inser att jag aldrig skulle sprida en sådan lögn - så det är ingen skada skedd!

Och de som inte känner mej - ja dom har ofta sin bild klar ändå...

med förlåtande hälsningar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tyvärr verkar servern bilderna ligger på vara trasig. :(
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

1 skrev:Det som jag omgående påminnes om är det "mantra" som hela tiden surrar kring spårvägstrafiken av idag; "Tillgänglighetsanpassning!" Vi hinner knappt börja köra på de nyanlagda hållplatserna på Djurgården innan allt skall rivas upp och göras om med tidvisa avstängningar och ersättningsbussar. Lite kul är väl dock att detta kommer att resultera i en ny hållplats på Falkenbergsgatan när vagnarna måste köra runt kvarteret vid ombyggnaden av Gröna Lunds och Skansens hållplatser.

Bild

Jag skulle vilja omskriva mantrat till "Lathet" istället för tillgänglighetsanpassning.

Idag så rör vi alldeles för lite på oss, varför de flesta idag, om situationen på bilden skulle kunna återskapas, troligen skulle ha svårt att hiva sig upp eller ner på en A4/A5 (Frågan är om vissa med rondör, ö h t skulle kunna komma in/ut genom dörren!. Ni som är hugade kan ju prova på Spårvägsmuseet!)

Stockholmaren vägde mindre också till följd av att de flesta hade ett hårt kroppsarbete, och skräpmat a la McDonalds inte existerade. Vi var mindre och nättare helt enkelt! :cheesygrin:
Och de "vanföra" slängde vi in på "Vanföreanstalten", så de sågs nog aldrig eller sällan ute i spårvägstrafiken, varför någon "tillgänglighetsanpassning" knappast var ett bekymmer för Stockholms Spårvägar... :wink:
Senast redigerad av roggek den måndag 25 mars 2013 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:Och de "vanföra" slängde vi in på "Vanföreanstalten", så de sågs nog aldrig eller sällan ute i spårvägstrafiken, varför någon "tillgänglighetsanpassning" knappast var ett bekymmer för Stockholms Spårvägar... :wink:
Jag hoppas verkligen att du inte anser att det var bättre förr på just den punkten...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:
roggek skrev:Och de "vanföra" slängde vi in på "Vanföreanstalten", så de sågs nog aldrig eller sällan ute i spårvägstrafiken, varför någon "tillgänglighetsanpassning" knappast var ett bekymmer för Stockholms Spårvägar... :wink:
Jag hoppas verkligen att du inte anser att det var bättre förr på just den punkten...
Nej, nej, jag bara kommer med fakta hur det förelåg på den tiden. Hemskt!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nu verkar bilderna fungera igen, tack för dem!

Ja, vanföra på anstalt säger rätt mycket om den tiden. När bilderna togs så var det bara två år sen statens institut för rasbiologi blivit institutionen för medicinsk genetik, "oönskade element" tvångssteriliserades och kvinnor skulle stå vid spisen och göra barn.

Mycket annat från den här tiden, inte minst fordonen (jag njuter både av spårvagnarna och en hel del av vägfordonen på bilderna), är ytterst diggabelt. Frågan är de som nostalgiskt konstaterar att "det gick bra förr" skulle vara sugna på att få tillbaka dåvarande samhället om de inte fick välja att inta samma plats som de intog då? Det vore förvisso ett intressant tankeexperiment att införa dåtida samhälle fast "tvärt om". Lagkrav som tvingade gubbarna att stå för i princip all barnomsorg och förbjöd dem att arbeta före barnen nått viss ålder. De mest "normala" skickas slumpmässigt in på instutition o.s.v. :wink:
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Richard, underbara bilder!!!

Det är inte bara Du som visar trevliga bilder och jag tänker varje gång, vore det inte snart dags att få till en bok om just spårvägstrafiken i Stockholm under de sista åren.

Det gäller inte bara Richard, det gäller många andra av Er som var med och har kul och trevliga bilder är det inte dags att försöka skriva ned Era minnen och historier. Många av Er har ju blivit pensionärer och borde kanske ha tid att sätta sig ned och minnas samt skriva. Förlag för sådan litteratur finns, tänker inte nämna något.

Tack Richard, då väntar jag på "en helt vanlig dag på linje ...

Anders Forsberg
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Tack Anders för vänliga ord.
Anders Forsberg skrev:Richard, underbara bilder!!!

Många av Er har ju blivit pensionärer och borde kanske ha tid att sätta sig ned och minnas samt skriva. Anders Forsberg
Men välkommen in i "gänget". Då kommer Du att märka att almanackan är lika fullbokad som före den magiska pensionsåldern. Så även jag har det mesta jag kan önska mig så letar jag fortfarande efter en möjlighet att bli oändligt gammal och få 28 timmar på dygnet istället för 24!

Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Jo, bara en liten kommentar betr. "tillbakablickar";

När jag 1961 harvade runt i Stockholms innerstad med en Scania/Boxer i avsikt att få det hägrande "busskortet"; osynkad låda och styrning med "muskelservo", predikade den erfarne instruktören från BSBV; "En bra bussförare tittar lika mycket i backspeglarna som framåt"!

Jag tog till mig detta i min affärsverksamhet och måste nog påstå att jag har haft god nytta av detta råd (i alla fall anser Skatteverket det!).

Självklart var inte allt bra förr - men otvivelaktigt är det inte helt fel att vårda historien och dra ut lärdomar och erfarenheter som kan vara till nytta i det framtida arbetet.

Hälsar ånyå / Richard
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Tack Rikard för alla Dina trevliga bilder och kommentarer. Hoppas Du inte tar vid Dig av den eviga gnällspiken.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Javisst ska man titta i backspegeln, det kallas bland annat att lära av sina misstag. :wink:
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

1 skrev:
Vi närmar oss Västerbroplan och korsar Gjörwellsgatan. Mycket trådbussledningar fanns det här. I samband med denna notering bör påpekas att Stockholm under trådbussens storhetstid påstås ha varit den stad i norra Europa som hade det största trådbussnätet. Och trådarna hängde kvar många år efter det att man börjat montera detta förnämliga trafiksystem. Det gav SSS fantastiska möjligheter till utfärder kors och tvärs i stan;

Bild
Tack för de fina bilderna. Jag är 10-12 år igen och åker med tvåan från Fredhäll igen efter att ha varit och hälsat på min farmor som bodde på Meseniusgatan i Fredhäll hem till min bostad på Klarabergsgaran. Men Richard, är det verkligen Gjörwellsgatan vagnen passerar på bilden. Jag tycker det ser ut som det som i dag heter Wennerbergsgatan, och då hette Essingevägen. Och som sagts, ta inte illa vid dig av "gnällspikarna".
Medlem nr 266
m_s

Inlägg av m_s »

Trevliga bilder!
"Kika gärna en gång till på ovanstående bild. Den är tagen på den tiden innan hela Sveriges befolkning förvandlats till handikappade. Herren med käpp vid motorvagnen och den gamla damen vid släpet kommer ytterst elegant att svinga sig upp genom dörren."
Jag håller med om att SL har gått till överdrift vad gäller tillgänglighet. De vill ju till exempel ta bort både hållplats Waldermarsudde och Bellmansro pga tillgänglighetsproblem. Planen är att ersätta båda med ett en hållplats som ligger på ett enkelspår bortom slingan. Så i framtiden kanske det blir att byta körände även på Djurgården om ingen sätter stopp för galenskaperna.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Karlaplan 1948 skrev:Tack Rikard för alla Dina trevliga bilder och kommentarer. Hoppas Du inte tar vid Dig av den eviga gnällspiken.
Icke då - som jag tidigare konstaterat så är jag med 3 barn och 6 barnbarn en synnerligen erfaren Cirkusbesökare. När clownen kommer in i manegen under pausen och barnen skall klappa djuren ute i "stallet" plägar jag gå ut och taga mig en kall pilsner för att skölja ner dammet.

Just nu smuttar jag belåtet på en alldeles utsökt 2009 "Capitel de Roari - Amarone Classico". Jag sitter och funderar på om det inte nere i något skrymsle i vinkällaren gives en nostalgisk "Parador" från 1960-talet. Jag förmodar att det var det råttgift man inmundigade i Årsta.

För att fortsätta vara "rolig gubbe" kommer jag självklart att skicka pavan med trådbuss 90/91 från Brunkebergstorg.

Hälsar / Richard
Vestis

Inlägg av Vestis »

Dessutom en annan sak - har Ni noterat den totala frånvaron av barnvagnar. Idag tycks en barnvagn vara lika naturligt attribut som radiotelefon. Under mina 12 år som konduktör och förare på BSBV 1956 - 67 har jag svårt att påminna mig barnvagnar annat än enstaka hopfällbara exemplar.
När vi som unga i början på 70-talet skulle in till stan med de gula bussarna från Orminge, kunde hela mittgången vara fylld med barnvagnar. Det var bara att ta av de som var i vägen om någon skulle av och sedan upp med dem igen.
Vestis
Skriv svar