Sida 1 av 1

Extravagn

Postat: torsdag 14 mars 2013 18:42
av Anders Forsberg
Det drar ihop sig till besökstidens slut på Sahlgrenska Sjukhuset och även skiftesavlösning bland sjukhuspersonalen. Ända till början av 1980-talet gick ett extratåg ca 16.05 från Sahlgrenska Sjukhuset för att förstärka sjuan så alla kom med. På bilden har extratåget lämnat Wavrinskys plats och är på väg längs Guldhedsgatan mot Sahlgrenska.

Anders F
33.jpg
33.jpg (193.85 KiB) Visad 2842 gånger

Re: Extravagn

Postat: torsdag 14 mars 2013 23:10
av Nupski
Snyggt :D . Den vyn finns inte idag macken riven och ersatt av universitets Geovetare centrum, förmodar att du står på hållplats Fricksgatan?

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 14:27
av Martin
Vilken väg gick denna extravagn till och från Sahlgrenska?

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 15:26
av hej
Den följde 7ans väg som var det enda alternativet då det begav sig. Sahlgrenska - Chalmers - Vasa Sjukhus - Vasaplatsen - Domkyrkan - Brunnsparken. Fanns inte så många alternativ att köra då.

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 15:52
av hej
Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 17:51
av Harald
hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 19:57
av darthjpp
Harald skrev:
hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.
Hur gick spåren vid Packhusplatsen? Var det anslutning från Västra/Södra Hamngatan - Norra Hamngatan - Packhusplatsen och, om jag minns rätt, vidare till St. Eriksgatan och upp på Göta Älvbron, Eller gick spåren via Liila Torget/Södra Hamngatan utanför residenset fram till Skeppsbron innan den svängde över bron till Packhusplatsen?

För övrigt har arbetet med spårvägen i Skeppsbron börjat med nedmontering av hållplatsen på Lilla Torget. Det har även påbörjats lite ledningsomdragningar av fjärrvärme, det blir en ny dragning från Ekelundsgatan via Otterhällegatan, genom berget till Per Nyströms Trappa och ut i Stora Badhusgatan.

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 21:25
av Harald
Spåren gick V Hamngatan-Kämpebron-N Hamgatan-Packhusplatsen. Vid Lilla Bommen delade sig spåren och gick dels upp på bron, dels till Nils Ericsonsgatan.

Re: Extravagn

Postat: lördag 16 mars 2013 22:08
av hej
Missade växeln vid Brunnsparken där fyran svängde.
Men vagnar från Sahlgrenska hade inte mycket val vart de skulle köra. 8)

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 8:06
av Martin
När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 10:47
av LÅ1
Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 11:55
av M_M
LÅ1 skrev:Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?
Olika "tradition" för kortvändande vagnar?

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 17:48
av Harald
Martin skrev:När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?
Kurvorna vid Vasaplatsen byggdes 1989. Grönsakstorget är jag inte riktigt säker på, men det var nog några år senare.

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 20:01
av hej
Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 21:10
av roggek
hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:

Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.

Re: Extravagn

Postat: söndag 17 mars 2013 21:34
av hej
roggek skrev:
hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:

Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
En extra vagn som är utsatt utanför ordinarie tidtabell är väl ingen ordinarie vagn????
Och en extravagn kan väl gå hela ordinarie linjesträckningen?

Re: Extravagn

Postat: måndag 18 mars 2013 7:08
av 2763
roggek skrev:
hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:
Inte nödvändigtvis
roggek skrev:Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
Vad är linje 101 då? Det är en extravagn som går enligt ordinarie tidtabell men som inte följer en enskild linje. Vi har gott om sådana exempel i Göteborg i nutid men även historiskt. När jag flyttade hit fanns det bl.a. en kombo av linje 7 och 5 (107 tror jag den hette) som var extravagnar på lördagar. Eketrägatan-Valand-Vasa/Viktoria-Grönsakstorget-Bergsjön gick den i alla fall.

//T