Sida 9 av 10

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 02 oktober 2020 13:55
av Enceladus
Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 02 oktober 2020 19:30
av Sio
Enceladus skrev:Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?
Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 10:09
av Enceladus
Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:
Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.
För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).

Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar. Men varför skulle den tidens beslutsfattare bemöda sig med att lösa framtidens problem? På samma sätt försummar politikerna ständigt klimatfrågan, trots att forskningen är glasklar.

Roslagsbanan har tyvärr blivit ett återkommande exempel på denna bristande långsiktighet. Samma misstag görs bokstavligen om och om igen.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 11:25
av Sio
Enceladus skrev:
Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:
Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.
För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).
Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Enceladus skrev: Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar.
Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 13:23
av Enceladus
Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo. Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet. Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.

Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.
Sio skrev:Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Pengarna gick istället till prestigeprojektet Nya Slussen. Men den gigantiska Slussenterminalen är en engångsföreteelse. Bytespunkt Gullmarsplan får inte samma resurser.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 14:13
av Breitspurbahn
Sio skrev: Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?
Hissar från stationer behöver inte vara så omständigt. Jag har besökt Monaco några gånger och där ligger stationen i en ravin med ena uppgången på toppen där man måste ta hiss. Den går ganska fort.

Instämmer helt med övrig kritik. Kortsiktighet är verkligen ett signum för dagens beslutsfattare.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 16:24
av Sio
Breitspurbahn skrev:
Sio skrev: Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?
Alternativet hade varit en betongtunnel under vattnet som Citybanans tunnel lite längre västerut över samma förkastning.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 16:37
av Sio
Enceladus skrev:
Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo.
Det var väl det jag skrev?
Enceladus skrev:Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet.
Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.
Enceladus skrev:Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.
I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.
Enceladus skrev:Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.
Det måste betraktas som din personliga åsikt och inte en objektiv sanning. Det är möjligt, men inte säkert, att framtiden ger dig rätt.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 03 oktober 2020 16:52
av Enceladus
Sio skrev:Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.
Nya fordon med bättre prestanda kan visst påverka behovet av dubbelspår:
Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.
Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.
Sio skrev:I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.
Dubbelspår på sträckan Arninge-Rydbo behövs i alla fall. Modul City kräver dubbelspår på sträckan Viggbyholm-Hägernäs utöver detta, d.v.s. dubbelspår hela vägen till Åkersberga.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: söndag 04 oktober 2020 12:55
av twr
Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.
Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.
Nu drar du en förhastad slutsats. Det nya enkelspåret är helt enkelt ett av två spår i det framtida dubbelspåret. Spåret kommer att ligga kvar, så det är inte en förgävesinvestering.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 15 oktober 2021 13:28
av Enceladus
Vallentuna litar inte på att förslagen blir av
Mitt i skrev:Trycket ökar. När Roslagsbanan förlängs till City, Arlanda och Rimbo ökar antalet byten vid Vallentuna station kraftigt.

[...]

Men för kommunen räcker det inte och man föreslår en särskild Arlandaförhandling för att försäkra sig om att förlängningen verkligen blir av.

[...]

Dessutom vill kommunen ha skarpare skrivningar om att det ska bli möjligt att ta med cykeln på Roslagsbanan.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 15 oktober 2021 17:10
av Sio
Enceladus skrev:Vallentuna litar inte på att förslagen blir av
Mitt i skrev:Trycket ökar. När Roslagsbanan förlängs till City, Arlanda och Rimbo ökar antalet byten vid Vallentuna station kraftigt.

[...]

Men för kommunen räcker det inte och man föreslår en särskild Arlandaförhandling för att försäkra sig om att förlängningen verkligen blir av.

[...]

Dessutom vill kommunen ha skarpare skrivningar om att det ska bli möjligt att ta med cykeln på Roslagsbanan.
Vallentuna kommun kan nog utgå ifrån att Roslagsbanan till Arlanda inte blir av. Man kan också undra vad värdet av en förbindelse till flygplatsen kommer att vara den dag man inte länge får elda fossila bränslen.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 16 oktober 2021 8:03
av JohanB
Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 16 oktober 2021 11:08
av Sio
JohanB skrev:Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...
Nej varför skulle man göra det? Att köra värtabanan intill stan skull på alla sätt vara sämre än att vara kvar vid Östra station.

Det är till att böja med 1,5 km längre. Värtabanan är enkelspårig och har godstrafik. Man missar Odenplan får ett långt krångligt byte till tunnelbanan vid Centralen. Man skulle korsa spår N1 i plan (där Arlanda Express går) det skulle bli en dyr ombyggnad av Norra station, Karlberg och Cst med minst 30 treskensspårväxlar. Elektrifieringen av stadsbanan med växelspänning skulle kräva tvåströmsfordon på Roslagsbanan,. Det går knappast att bygga dkv med treskensspår och 60 kg räl, så dessa måste bort ur berörda spår.

Ska jag fortsätta?

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 16 oktober 2021 11:23
av twr
Sio skrev:
JohanB skrev:Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...
Nej varför skulle man göra det? Att köra värtabanan intill stan skull på alla sätt vara sämre än att vara kvar vid Östra station.

Det är till att böja med 1,5 km längre. Värtabanan är enkelspårig och har godstrafik. Man missar Odenplan får ett långt krångligt byte till tunnelbanan vid Centralen. Man skulle korsa spår N1 i plan (där Arlanda Express går) det skulle bli en dyr ombyggnad av Norra station, Karlberg och Cst med minst 30 treskensspårväxlar. Elektrifieringen av stadsbanan med växelspänning skulle kräva tvåströmsfordon på Roslagsbanan,. Det går knappast att bygga dkv med treskensspår och 60 kg räl, så dessa måste bort ur berörda spår.

Ska jag fortsätta?
Allt detta stämmer, och det finns fler invändningar, som det stora utrymme för spår och plattformar som skulle krävas på Centralen. Eller att Värtabanans betongport i Hagastaden bara rymmer enkelspår.

För att svara på JohanB:s fråga så har tanken tagits och och valts bort i åtgärdsvalsstudien som gjordes 2014. Så det är inte bortglömt, utan bortvalt på goda grunder.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 16 oktober 2021 14:30
av Majkey
Det enda sättet jag ser hur man kunna använda Värtabanan är som en säck för tåg som kommer från väster från Solna/Sundbyberg via Tomteboda eller ännu mer långsökt via Karlberg. Svårt att se hur ett sånt upplägg skulle funka dock. Kan inte vara allt för högtrafikerad linje med enkelspår och max 2 spår i säcken. Värtan är bara att glömma då östra bangården snart försvinner och alla 4 spår som finns på västra bangården kommer behövs för godtågen så det hade varit i Albano man hade fått vända. Nåja detta handlar inte om RB så ska inte fortsätta på detta onödiga spånande.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 16 oktober 2021 14:36
av daniel_s
Majkey skrev:Det enda sättet jag ser hur man kunna använda Värtabanan är som en säck för tåg som kommer från väster från Solna/Sundbyberg via Tomteboda eller ännu mer långsökt via Karlberg. Svårt att se hur ett sånt upplägg skulle funka dock. Kan inte vara allt för högtrafikerad linje med enkelspår och max 2 spår i säcken. Värtan är bara att glömma då östra bangården snart försvinner och alla 4 spår som finns på västra bangården kommer behövs för godtågen så det hade varit i Albano man hade fått vända. Nåja detta handlar inte om RB så ska inte fortsätta på detta onödiga spånande.
Det räcker väl att betrakta Lidingöbanan för att komma till slutsatsen att man i och för sig borde kunna ha ganska tät trafik på Värtabanan med möten vid Albano, Norra station och såna ställen.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: onsdag 09 mars 2022 12:18
av Enceladus
Nu har årets trafikförändringsremiss publicerats. Det finns förhållandevis få förslag på trafikförändringar inför T23, men för Nordostsektorn föreslås några större förändringar. Roslagsbanan föreslås få 15-minuterstrafik på söndagar, vilket ofta har nämnts som en stor brist med dagens trafikutbud. Åtgärden sägs "stärka Roslagsbanans roll som bärande radiell stomtrafik i nordostsektorn och realisera nyttorna med gjorda och planerade investeringar i Roslagsbanesystemet".

Det finns fler förslag som stärker Roslagsbanans roll. De fyra busslinjer som trafikerar Humlegården (624C, 628C, 608, 680) föreslås kortas av till Tekniska högskolan. Detta förbereder för Roslagsbanans förlängning till City. För att få plats med bussarna vid Tekniska högskolan föreslås linje 639 kortas av till Danderyds sjukhus. Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: onsdag 09 mars 2022 13:23
av Kantorn
Enceladus skrev: onsdag 09 mars 2022 12:18 Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.
Kul uppgifter du kommer med. Däremot tror jag inte på förlängningen till Rimbo. Dessutom bör väl C-linjerna förkortas först när RB är inne i city, eller tidigast dagen innan. Men det är min åsikt.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: torsdag 10 mars 2022 1:00
av ADDE
Enceladus skrev: onsdag 09 mars 2022 12:18 Nu har årets trafikförändringsremiss publicerats. Det finns förhållandevis få förslag på trafikförändringar inför T23, men för Nordostsektorn föreslås några större förändringar. Roslagsbanan föreslås få 15-minuterstrafik på söndagar, vilket ofta har nämnts som en stor brist med dagens trafikutbud. Åtgärden sägs "stärka Roslagsbanans roll som bärande radiell stomtrafik i nordostsektorn och realisera nyttorna med gjorda och planerade investeringar i Roslagsbanesystemet".

Det finns fler förslag som stärker Roslagsbanans roll. De fyra busslinjer som trafikerar Humlegården (624C, 628C, 608, 680) föreslås kortas av till Tekniska högskolan. Detta förbereder för Roslagsbanans förlängning till City. För att få plats med bussarna vid Tekniska högskolan föreslås linje 639 kortas av till Danderyds sjukhus. Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.
Snälla, blanda inte ihop dina åsikter och teorier när du sammanfattar fakta från publicerad dokument.

I övrigt tycker jag det är klara förbättringsförslag som presenteras för Roslagsbanan.