Sida 6 av 10

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: måndag 14 september 2020 17:53
av Anders Hanquist
Naturligtvis är det problematiskt med "udda" spårsystem som inte är hopkopplingsbara och kräver speciella vagnar. Vi har spårväg, tunnelbana och så pendeln på det "nationella" järnvägsnätet. De har samma spårvidd, men är i övrigt olika. Men fyller lite olika behov, så det är OK. Roslagsbanan och Saltsjöbanan däremot "sticker ut" lite. RB naturligtvis mest med sin speciella och unikt svenska spårvidd. Men det känns som att det lite är "kört" nu för de närmaste 50 eller 100 åren. Skulle man ha standardiserat den till någon av de andra typerna skulle det ha gjorts redan när man började rusta banan och skaffa nya vagnar på 80/90-talen. Nu är det nog det enda möjliga att fortsätta med den spårvidd den redan har. Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: måndag 14 september 2020 18:38
av C12C3C3C12
ADDE skrev:Klipp

I schweiz har de den 750mm smalspåriga Waldenburgerbahn som de ser som ganska udda. Vagnparken är gammal och sliten och behöver bytas ut så BLT planerar att konvertera järnvägen till Schweiz mer normala meterspår och köra spårvagnar på linjen, som eventuellt ska bli en del av Basels spårvägsnät. Stockholm borde lära sig av Basel och standardisera sina spårsystem till en typ av spårvägssystem, tunnelbana och järnvägssystem så man blir av med de udda banorna med sina speciella vagnar som börjar bli gamla vid det här laget.
Nja man skall förlänga en av de "Gula linjerna" över Waldenburgerbahn sträckning, man kör (körde) med hyfsat nya elektriska motorvagnar på den banan så kontaktledningen finns redan. Dom "gamla" motorvagnarna kom 1985-1986 så dom är bara c:a 25 år gamla jämfört med C6 2651 samt X1-X10 :)

Lite mera matnyttigt, auf Deutch: https://de.wikipedia.org/wiki/Waldenburgerbahn und https://www.blt.ch/unternehmen/news/neubau-wb.html

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: måndag 14 september 2020 19:21
av twr
Anders Hanquist skrev:Naturligtvis är det problematiskt med "udda" spårsystem som inte är hopkopplingsbara och kräver speciella vagnar. Vi har spårväg, tunnelbana och så pendeln på det "nationella" järnvägsnätet. De har samma spårvidd, men är i övrigt olika. Men fyller lite olika behov, så det är OK. Roslagsbanan och Saltsjöbanan däremot "sticker ut" lite. RB naturligtvis mest med sin speciella och unikt svenska spårvidd. Men det känns som att det lite är "kört" nu för de närmaste 50 eller 100 åren. Skulle man ha standardiserat den till någon av de andra typerna skulle det ha gjorts redan när man började rusta banan och skaffa nya vagnar på 80/90-talen. Nu är det nog det enda möjliga att fortsätta med den spårvidd den redan har. Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf
Håller helt med.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: måndag 14 september 2020 21:54
av Enceladus
Anders Hanquist skrev:Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf
Den länkade utredningen studerar en ny tvärförbindelse mellan Kista och Näsbypark via Roslags Näsby. Vad har den att göra med Näsbyparksgrenen? I och för sig kan tvärförbindelsen vara en del av Näsbyparksgrenen, men det skulle inte påverka trafiken söder om Ösby. Jag tror dock att tvärförbindelsen är tänkt att vara en del av Tvärbanans Kistagren.

Jag misstänker att skribenten avser förslaget att förlänga Tvärbanans Solnagren till Ösby och sedan spika ut Näsbyparksgrenen. Dessa förslag är helt oberoende. Vidare skulle inte kapaciteten öka söder om Ösby så länge det finns både snabbtåg och mjölktåg mellan Ösby och Roslags Näsby.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: tisdag 15 september 2020 11:30
av Kantorn
twr skrev:
ADDE skrev:Jadu, ni ser ju det själv: Parallellgående busstrafik! Och om resandet beräknas fördubblas så kommer det inte bara behövas fler tåg, banan måste satsat rejält om man ska bli av med den parallellgående bussterafiken. Banan är mycket väl mogen att byggas om så den kan köras med 326cm korgbredd och 214meter tåglängd. Det blir billigare i längden om man spårar om banan till 1435mm "nårmalspår" spårvidd så att man kan lagerhålla gemensamma reservdelar till Roslagsbanan som till övriga järnvägsnätet. Roslagsbanan är trots allt det enda järnvägslinjen med regulär trafik som har 891mm och en av de sista linjerna som har täta hållplatsuppehåll, dörrar i ändarna och bara 120m tåglängd i stockholmsregionen.

I schweiz har de den 750mm smalspåriga Waldenburgerbahn som de ser som ganska udda. Vagnparken är gammal och sliten och behöver bytas ut så BLT planerar att konvertera järnvägen till Schweiz mer normala meterspår och köra spårvagnar på linjen, som eventuellt ska bli en del av Basels spårvägsnät. Stockholm borde lära sig av Basel och standardisera sina spårsystem till en typ av spårvägssystem, tunnelbana och järnvägssystem så man blir av med de udda banorna med sina speciella vagnar som börjar bli gamla vid det här laget.
Nya fordon är redan beställda till Roslagsbanan. Jag tror inte att ditt förslag blir billigare i längden.
Är inte större delen av Roslagsbanan klar för trafik med 180-meterståg? I övrigt ser jag inget - faktiskt inget alls - självändamål med att spika ut Roslagsbanan. Den skulle vid ett sådant beslut troligen verka för dyr och flera delar skulle läggas ner. Problemet med täta hållplatsuppehåll är ett annat - och där måste de nog tänka till lite. Behövs till exempel Bråvallavägen? Kan man flytta Täby Centrums station lite närmare Galoppfältet, och lägga ner den senare? Jag fattar att de som använder sig av dessa vill ha kvar dem. Det är bara förslag jag kastar ut.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: tisdag 15 september 2020 22:21
av kildor
Kantorn skrev:Är inte större delen av Roslagsbanan klar för trafik med 180-meterståg?
Nej. Jag tror de flesta stationer bara klarar 120-meterståg. Jag provmätte några stationer i Google maps, och det verkar vara 130 meters plattformar som gäller. Till och med den nya stationen i Arninge har byggts med en 130 meters plattform. Så längre plattformar får nog ses som en framtida investering för ökad kapacitet.

Men jag åkte nyligen på Österskärsgrenen. Och det är bara att konstatera att det numera är en bana i utmärkt skick. Långa sträckor är helt nybyggda, och nu är det dubbelspår på större delen av sträckan. Trespårsstationen i Åkersberga är snart klar, och tillsammans med Viggbyholm finns det bra infrastruktur för olika trafikupplägg och möjligheter att vända tåg. Arninge station med nya bytesmöjligheter öppnar nästa år, och i Roslags-Näsby och Hägernäs är det helt nya stationer. Flera plankorsningar har byggts bort. Och i Stockholms östra finns gott om plattformsspår och uppställningsspår för att hantera till- och frånkopplingar och ta tåg i och ur trafik (en förlängning till T-Centralen får helt klart vissa negativa konsekvenser). Jag har inte åkt på Kårstagrenen på länge, men det är väl motsvarande förbättringar som gjorts där om jag förstår det rätt. SL äger, förvaltar och trafikerar (med respektive entreprenörer) banan helt själva, så jag tror det finns mycket bra förutsättningar för utökad trafik. Det ska bli intressant att se det nya trafikupplägget när de nya fordonen har levererats. Snart 20 tåg i timmen på en bana som inte alltför länge sedan var nedläggningshotad!

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: tisdag 15 september 2020 22:22
av Anders Hanquist
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf
Den länkade utredningen studerar en ny tvärförbindelse mellan Kista och Näsbypark via Roslags Näsby. Vad har den att göra med Näsbyparksgrenen? I och för sig kan tvärförbindelsen vara en del av Näsbyparksgrenen, men det skulle inte påverka trafiken söder om Ösby. Jag tror dock att tvärförbindelsen är tänkt att vara en del av Tvärbanans Kistagren.

Jag misstänker att skribenten avser förslaget att förlänga Tvärbanans Solnagren till Ösby och sedan spika ut Näsbyparksgrenen. Dessa förslag är helt oberoende. Vidare skulle inte kapaciteten öka söder om Ösby så länge det finns både snabbtåg och mjölktåg mellan Ösby och Roslags Näsby.
Även om det inte föreslås i Norconsults utredning så kan man ju tänka sig att införliva Näsbyparksgrenen i denna högst eventuella spårväg och låta den sluta i Ösby. Detta för att minska antalet grenar på RB. Försvinner Nbp-tågen så borde det bli mer plats på den gemensamma sträckan in mot stan. Det var så jag tänkte. Men även en förlängning av Solnagrenen och en sådan breddning+hopkoppling skulle ju ge samma effekt.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: tisdag 15 september 2020 22:43
av Enceladus
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf
Den länkade utredningen studerar en ny tvärförbindelse mellan Kista och Näsbypark via Roslags Näsby. Vad har den att göra med Näsbyparksgrenen? I och för sig kan tvärförbindelsen vara en del av Näsbyparksgrenen, men det skulle inte påverka trafiken söder om Ösby. Jag tror dock att tvärförbindelsen är tänkt att vara en del av Tvärbanans Kistagren.

Jag misstänker att skribenten avser förslaget att förlänga Tvärbanans Solnagren till Ösby och sedan spika ut Näsbyparksgrenen. Dessa förslag är helt oberoende. Vidare skulle inte kapaciteten öka söder om Ösby så länge det finns både snabbtåg och mjölktåg mellan Ösby och Roslags Näsby.
Även om det inte föreslås i Norconsults utredning så kan man ju tänka sig att införliva Näsbyparksgrenen i denna högst eventuella spårväg och låta den sluta i Ösby. Detta för att minska antalet grenar på RB. Försvinner Nbp-tågen så borde det bli mer plats på den gemensamma sträckan in mot stan. Det var så jag tänkte. Men även en förlängning av Solnagrenen och en sådan breddning+hopkoppling skulle ju ge samma effekt.
Det behövs dock ingen tvärförbindelse mellan Kista och Näsbypark för att omvandla Näsbyparksgrenen till en matarbana. Djursholms Ösby är inte heller någon vidare knutpunkt. En avgrening av Näsbyparksgrenen kräver antagligen att banan åtminstone förlängs till Danderyds sjukhus. Dessutom måste stationerna mellan Ösby och Näsby antingen tas bort eller trafikeras av alla tåg om det över huvud taget ska bli mer plats på den gemensamma sträckan. Just nu fyller Näsbyparkstågen den lucka som mjölktågen lämnar efter sig.

Tips: Titta på Roslagsbanans samlingstabell och notera att mot stan på morgonen kommer Näsbyparkstågen före mjölktågen som stannar överallt mellan Ösby och Näsby (som har en lucka framför sig) och från stan på eftermiddagen kommer Näsbyparkstågen efter mjölktågen (som har en lucka bakom sig).

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: tisdag 15 september 2020 23:35
av Enceladus
kildor skrev:Och i Stockholms östra finns gott om plattformsspår och uppställningsspår för att hantera till- och frånkopplingar och ta tåg i och ur trafik (en förlängning till T-Centralen får helt klart vissa negativa konsekvenser).
En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen). Det är knappast något negativt, men jag förstår att några innerstadsbor kan bli sura. Det är ganska ironiskt att tunnelbanan - den bana som innerstadsborna faktiskt använder - är den enda banan som är anpassad till förortsborna!

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 18 september 2020 6:48
av slaeshjag
När den spåren söder om roslags näsby blir flaskhalsen, vilket torde bli runt 20-24 tåg/h, tror jag fortfarande på en ny gren i tunnel söder om roslags näsby i tunnel mot västra stockholm. Typ helenelund/kista, spånga och vidare. Någonstans dit folk åker ändå, så att den centrala banan avlastas. Går det att få ut en extra 6 tåg/h från vardera kårsta och österskärsgrenen, så får man nog rätt skaplig trafik i högtrafik, och det borde lite ge mer utrymme när ytterligare förlängningar norrut/nordväst kommer på tal.

Sen, när tillfälle ges, kan banan Mörby-Näsbypark och Mörby-Enebyberg överlåtas till tvärbanan, med ny förläggning av roslagsbanan längst E18 eller i tunnel. Djursholm slipper bullret, och vi slipper djursholm. Banan kan sen förlängas till Viggbyholm och Roslags näsby/täby centrum för bättre koppling till nya tvärförbindelsen och arninge.

Att dra tvärbanan från kista till täby som tvärförbindelse tror jag inte på. Det ska vara konkurrenskraftigt med bilen på sträckan, inte buss 178.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 18 september 2020 9:12
av daniel_s
Enceladus skrev:En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen).
Så är det ju redan idag på RB, och har varit så länge jag kan komma ihåg.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: fredag 18 september 2020 9:43
av Enceladus
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen).
Så är det ju redan idag på RB, och har varit så länge jag kan komma ihåg.
Nej, så är det inte. Jag länkade ju alldeles nyligen till samlingstabellen! Sista tåget mot stan avgår från Österskär klockan 0:51 och ankommer till Östra station klockan 1:33. Sista tåget från stan avgår från Östra station klockan 0:35 och ankommer till Österskär klockan 1:17. Roslagsbanans tidtabell är, precis som pendeltågens tidtabell, anpassad till innerstadsbornas behov. Det är bara tunnelbanan som har en tidtabell gjord för förortsbor, trots att det är just tunnelbanan som innerstadsborna brukar använda!

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 17:56
av Stefan Isaksson
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen).
Så är det ju redan idag på RB, och har varit så länge jag kan komma ihåg.
Nej, så är det inte. Jag länkade ju alldeles nyligen till samlingstabellen! Sista tåget mot stan avgår från Österskär klockan 0:51 och ankommer till Östra station klockan 1:33. Sista tåget från stan avgår från Östra station klockan 0:35 och ankommer till Österskär klockan 1:17. Roslagsbanans tidtabell är, precis som pendeltågens tidtabell, anpassad till innerstadsbornas behov. Det är bara tunnelbanan som har en tidtabell gjord för förortsbor, trots att det är just tunnelbanan som innerstadsborna brukar använda!
Vart sista tåget går beror på var depån finns. Just nu är det Stockholm Ö och därför är det naturligt att sista tågen går dit och första tågen går därifrån. Men den ordningen har faktiskt inte rått så vansinnigt länge. På 70- och 80-talen var det överliggning i Österskär, Lindholmen och Rimbo (en överliggning som flyttades till Kårsta i några år innan den drogs in). Då gick kvällens sista tåg från Stockholm Ö (länge klockan 0:58 till Lindholmen och 1:05 till Österskär förresten). Personalen övernattade på respektive ändstation och bemannade sedan första tåget in på morgonen.
Att överläggningen drogs in hade nog närmast att göra med att kostnaden för infrastrukturen: överliggningsrum som behövde städas, värmepost och uppställningsspår (tågen måste enligt bestämmelserna ställas upp bakom spårspärr, även om det slarvades en hel del med detta på den tiden det begav sig, särskilt i Österskär). Dessutom hade överliggande personal antingen full eller kvarts betalning under rasten mellan ankomst och avgång beroende på rastens längd. Jag tror någon räknade på fingrarna och fann att det var billigare att köra tillbaka tågen till Östra, och att de då lika gärna kunde vara upplåtna för resande.

Att anpassa tidtabellen för innerstadsbornas behov tror jag aldrig föresvävat järnvägsledningen.

För övrigt är tågens huvudsakliga ändstation en utmärkt plats för depå. Det torde minimera tomkörningarna av tåg.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 18:47
av Enceladus
Stefan Isaksson skrev:Vart sista tåget går beror på var depån finns. Just nu är det Stockholm Ö och därför är det naturligt att sista tågen går dit och första tågen går därifrån. Men den ordningen har faktiskt inte rått så vansinnigt länge. På 70- och 80-talen var det överliggning i Österskär, Lindholmen och Rimbo (en överliggning som flyttades till Kårsta i några år innan den drogs in). Då gick kvällens sista tåg från Stockholm Ö (länge klockan 0:58 till Lindholmen och 1:05 till Österskär förresten). Personalen övernattade på respektive ändstation och bemannade sedan första tåget in på morgonen.
Att överläggningen drogs in hade nog närmast att göra med att kostnaden för infrastrukturen: överliggningsrum som behövde städas, värmepost och uppställningsspår (tågen måste enligt bestämmelserna ställas upp bakom spårspärr, även om det slarvades en hel del med detta på den tiden det begav sig, särskilt i Österskär). Dessutom hade överliggande personal antingen full eller kvarts betalning under rasten mellan ankomst och avgång beroende på rastens längd. Jag tror någon räknade på fingrarna och fann att det var billigare att köra tillbaka tågen till Östra, och att de då lika gärna kunde vara upplåtna för resande.

Att anpassa tidtabellen för innerstadsbornas behov tror jag aldrig föresvävat järnvägsledningen.

För övrigt är tågens huvudsakliga ändstation en utmärkt plats för depå. Det torde minimera tomkörningarna av tåg.
Nja, inte ens strategiskt belägna depåer garanterar minimerade tomkörningar. Pendeltågen har sina depåer i Älvsjö, Bro och Södertälje. Likväl är Stockholm City ändstation för kvällens sista tåg samt morgonens första tåg. Detta innebär att en hel del tåg måste tomköras mellan City och depåerna - dessutom i den riktning som de flesta vill åka!

Molnby är en utmärkt plats för en depå för Roslagsbanan. Men det hindrar dessvärre inte någon inflytelserik innerstadsbo från att bestämma att kvällens sista tåg ska gå till Östra station och sedan tomköras tillbaka, precis som på pendeltågen. Utbudet anpassas inte till efterfrågan, utan till godtyckliga önskemål från några utvalda intressegrupper.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 20:39
av daniel_s
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen).
Så är det ju redan idag på RB, och har varit så länge jag kan komma ihåg.
Nej, så är det inte. Jag länkade ju alldeles nyligen till samlingstabellen! Sista tåget mot stan avgår från Österskär klockan 0:51 och ankommer till Östra station klockan 1:33. Sista tåget från stan avgår från Östra station klockan 0:35 och ankommer till Österskär klockan 1:17.
Det är näst sista tåget (avgång 0.05 från Östra) som går tillbaka 0.51 från Österskär. Tåget som går 0.35 från Östra är sista tåget. Även det tåget går tillbaka till Östra, men är inte upplåtet för passagerare.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 20:47
av daniel_s
Enceladus skrev:Nja, inte ens strategiskt belägna depåer garanterar minimerade tomkörningar. Pendeltågen har sina depåer i Älvsjö, Bro och Södertälje. Likväl är Stockholm City ändstation för kvällens sista tåg samt morgonens första tåg. Detta innebär att en hel del tåg måste tomköras mellan City och depåerna - dessutom i den riktning som de flesta vill åka!
De fordon som står kvar på City behöver väl inte tomköras vare sig därifrån eller dit.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 21:02
av Enceladus
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Nja, inte ens strategiskt belägna depåer garanterar minimerade tomkörningar. Pendeltågen har sina depåer i Älvsjö, Bro och Södertälje. Likväl är Stockholm City ändstation för kvällens sista tåg samt morgonens första tåg. Detta innebär att en hel del tåg måste tomköras mellan City och depåerna - dessutom i den riktning som de flesta vill åka!
De fordon som står kvar på City behöver väl inte tomköras vare sig därifrån eller dit.
De fordon som övernattar på City tomkörs varken därifrån eller dit, men det är ju en tautologi. Inlägget avser naturligtvis de fordon som inte övernattar på City. Tidiga morgnar går det tre tåg från Brodepån direkt till City (4:24, 4:27 och 4:39) för att innerstadsbor ska kunna ta sig ut till förorterna. Samtidigt måste de många fler förortspendlare åka nattbuss...

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: lördag 26 september 2020 22:07
av daniel_s
Enceladus skrev:De fordon som övernattar på City tomkörs varken därifrån eller dit, men det är ju en tautologi. Inlägget avser naturligtvis de fordon som inte övernattar på City. Tidiga morgnar går det tre tåg från Brodepån direkt till City (4:24, 4:27 och 4:39) för att innerstadsbor ska kunna ta sig ut till förorterna. Samtidigt måste de många fler förortspendlare åka nattbuss...
Jag försöker se den stora bilden, du verkar mer leta upp diverse kuriosa och fokusera på dem. Visst skulle man kunna köra de där tågen i trafik, det är knappast någon kapacitetsbrist, och kanske klarar man det utan att förlänga förarturer med några minuter så att allt spricker. Däremot kan jag tänka mig att tågvakterna idag börjar vid Sci och ska man ändra det så att de åker med redan från Bro så gör man garanterat av med mer pengar än vad man tjänar in på att korta av nattbussen. Även stationsbemanningen behöver kanske utökas.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: söndag 27 september 2020 10:58
av Enceladus
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:De fordon som övernattar på City tomkörs varken därifrån eller dit, men det är ju en tautologi. Inlägget avser naturligtvis de fordon som inte övernattar på City. Tidiga morgnar går det tre tåg från Brodepån direkt till City (4:24, 4:27 och 4:39) för att innerstadsbor ska kunna ta sig ut till förorterna. Samtidigt måste de många fler förortspendlare åka nattbuss...
Jag försöker se den stora bilden, du verkar mer leta upp diverse kuriosa och fokusera på dem. Visst skulle man kunna köra de där tågen i trafik, det är knappast någon kapacitetsbrist, och kanske klarar man det utan att förlänga förarturer med några minuter så att allt spricker. Däremot kan jag tänka mig att tågvakterna idag börjar vid Sci och ska man ändra det så att de åker med redan från Bro så gör man garanterat av med mer pengar än vad man tjänar in på att korta av nattbussen. Även stationsbemanningen behöver kanske utökas.
Vad är poängen med att tomköra till City och sedan köra tillbaka till Bålsta om SL inte vill kosta på sig att upplåta tåget för resande i den riktning som har störst efterfrågan?

Roslagsbanan kan drabbas av ett liknande trafikupplägg även när tågen övernattar i Molnby. Trafikplanerarna kan då skylla på att tågvakterna måste börja vid Östra station.

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Postat: söndag 27 september 2020 11:29
av daniel_s
Vad är poängen med att tomköra till City och sedan köra tillbaka till Bålsta om SL inte vill kosta på sig att upplåta tåget för resande i den riktning som har störst efterfrågan?
Det finns väl ett krav i avtalet att tågen ska börja gå vid en viss tid. Vet inte exakt hur det är uttryckt men kan tänka mig att det är samma tid över hela nätet.
Roslagsbanan kan drabbas av ett liknande trafikupplägg även när tågen övernattar i Molnby. Trafikplanerarna kan då skylla på att tågvakterna måste börja vid Östra station.
Så kan det absolut bli, om upphandlaren sätter klockslaget för trafikstart lika i båda riktningarna. Men om jag får gissa lite så tror jag ändå inte att det blir aktuellt med tomkörning från Vallentunadepån (jo den heter så) till stan i ottan under överskådlig tid då berörda avgångar rimligen kan tursättas med fordon som uppställs på Östra.