Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Hur denna enkilometersgren skulle vara dyrare än en helt ny roslagsbanetunnel söderut förstår jag inte.
Den skulle inte vara dyrare, utan nästan lika dyr som en förlängning av Roslagsbanan. Samtidigt kvarstår alla problem med Citybanans kapacitetsbrist och Saltsjöbanans störningskänslighet. Dessa problem kan inte avfärdas med att "Centralbrons järnvägstunnel kunde hantera pendeltåg, fjärrtåg och godståg på två spår". Dels byggdes Citybanan just för att situationen på Getingmidjan var ohållbar, dels har Stockholm C betydligt fler plattformar.

Även med Citybanan etapp 2 är Citybanans kapacitet intecknad av befintliga pendeltågsgrenar. Lokalblaskan hade nyligen en artikel om flaskhalsarna i framtidens kollektivtrafik. Trängseln på pendeltågen blir en av Stockholms största utmaningar i framtiden. Det är helt uteslutet att fläta in fler grenar utan att bygga en andra pendeltågstunnel.

Jag hade hellre sett att Roslagsbanan förlängdes till Fridhemsplan och Liljeholmen, men nu när det är beslutat att Roslagsbanan ska förlängas till T-centralen så är det bara dumt att inte dra nytta av att det snart finns en underutnyttjad tunnel mitt i centrala Stockholm. Centrala tunnlar är en bristvara, och genomgående linjer har generellt sett en bättre trafikekonomi. Däremot har Saltsjöbanan för dålig standard och för få resenärer för att det ska vara meningsfullt att förlänga banan med en dyr tunnel.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Hur denna enkilometersgren skulle vara dyrare än en helt ny roslagsbanetunnel söderut förstår jag inte.
Den skulle inte vara dyrare, utan nästan lika dyr som en förlängning av Roslagsbanan. Samtidigt kvarstår alla problem med Citybanans kapacitetsbrist och Saltsjöbanans störningskänslighet. Dessa problem kan inte avfärdas med att "Centralbrons järnvägstunnel kunde hantera pendeltåg, fjärrtåg och godståg på två spår". Dels byggdes Citybanan just för att situationen på Getingmidjan var ohållbar, dels har Stockholm C betydligt fler plattformar.

Även med Citybanan etapp 2 är Citybanans kapacitet intecknad av befintliga pendeltågsgrenar. Lokalblaskan hade nyligen en artikel om flaskhalsarna i framtidens kollektivtrafik. Trängseln på pendeltågen blir en av Stockholms största utmaningar i framtiden. Det är helt uteslutet att fläta in fler grenar utan att bygga en andra pendeltågstunnel.

Jag hade hellre sett att Roslagsbanan förlängdes till Fridhemsplan och Liljeholmen, men nu när det är beslutat att Roslagsbanan ska förlängas till T-centralen så är det bara dumt att inte dra nytta av att det snart finns en underutnyttjad tunnel mitt i centrala Stockholm. Centrala tunnlar är en bristvara, och genomgående linjer har generellt sett en bättre trafikekonomi. Däremot har Saltsjöbanan för dålig standard och för få resenärer för att det ska vara meningsfullt att förlänga banan med en dyr tunnel.
Jag har läst igenom den senaste tidens inlägg. Enceladus har rätt i alla argument varför Roslagsbanan bör förlängas till Värmdö och Tyresö, varför Saltsjöbanan antagligen gör bäst nytta i att ligga kvar och varför en pendeltågsgren mot sydost är utesluten.

Breitspurbahn: Enceladus har redan påpekat många svårigheter med ditt förslag. En sak som ingen nämnt dock är att ditt förslag skulle kräva en planskild spårkorsning. Norrspåret från den ombyggda Saltsjöbanan skulle behöva gå under Citybanan. Då är vi åtminstone under Riddarholmen innan spåren går ihop. Och då är man redan framme vid växlarna för station City. Jag skulle säga att det i praktiken inte är tekniskt genomförbart att grena av Citybanan på detta sätt, även bortsett från att kapaciteten inte skulle räcka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Bra poänger, men det jag inte blir klok på är var Roslagsbanan skulle gå från T-Centralen ut till Värmdö/Tyresö. Då det är en smalspårväg så skulle alltså en hel ny tunnel grävas och vidare helt nytt spår läggas? Och det skulle korsa Saltsjöbanan och blåa linjen i Nacka.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Bra poänger, men det jag inte blir klok på är var Roslagsbanan skulle gå från T-Centralen ut till Värmdö/Tyresö. Då det är en smalspårväg så skulle alltså en hel ny tunnel grävas och vidare helt nytt spår läggas? Och det skulle korsa Saltsjöbanan och blåa linjen i Nacka.
Ja, precis. Det är inte så konstigt. Inte konstigare än att till exempel den normalspåriga tunnelbanan blå linjen byggs ut och korsar både Saltsjöbanan och gröna linjen.

Förresten, Roslagsbanan har visserligen smalspår, men begreppet smalspårväg har jag inte hört förut. Roslagsbanan är en järnväg, inte spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Bra poänger, men det jag inte blir klok på är var Roslagsbanan skulle gå från T-Centralen ut till Värmdö/Tyresö. Då det är en smalspårväg så skulle alltså en hel ny tunnel grävas och vidare helt nytt spår läggas? Och det skulle korsa Saltsjöbanan och blåa linjen i Nacka.
Ja, precis. Det är inte så konstigt. Inte konstigare än att till exempel den normalspåriga tunnelbanan blå linjen byggs ut och korsar både Saltsjöbanan och gröna linjen.

Förresten, Roslagsbanan har visserligen smalspår, men begreppet smalspårväg har jag inte hört förut. Roslagsbanan är en järnväg, inte spårväg.
*Smalspårig järnväg.
Jag kan som sagt inte se hur det skulle vara billigare med en helt ny tunnel och linje än att göra min nämnda avstickargren och upprustning/utbyggnad av Saltsjöbanan.
Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Om vi återgår till Roslagsbanan:
Utbyggnaden till Arlanda, är det tänkt att den ska gå norr om Vallentuna eller Lindholmen?
Båda är väl ungefär lika långt, men då majoriteten av resenärerna till denna är från Vallentuna och söderut så borde det bli mer tidseffektivt att dra en gren norr om Vallentuna, inte sant?

Här hade en normalspårifiering av Roslagsbanan varit ypperlig då denna kan ansluta till Arlandabanan och möjliggöra pendeltåg/fjärrtåg till Uppsala. Även godståg hade kunnat gå från nordöstra Stockholm till övriga landet. Men men.

Finns det förresten något liv i tankarna att återförlänga Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje? Med tanke på hur mycket kommunen växer så borde det komma på tapeten. Eller ska man förlita sig på bussar hur länge som helst?
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Stefan Isaksson »

Nu var det ett tag sedan jag var ens någorlunda insatt i turerna till förlängningen med Arlanda, men: avgreningen är tänkt att gå vid Molnby och det var väl närmast en förlängning av Ormstatågen som föresvävade.
Den stora poängen med detta var att resandet till och från Arlanda i huvudsak skulle gå mot rusningsriktningen och därmed i första hand ge resenärer till tåg som i alla händelser måste gå, men som för närvarande i stort sett går tomma.

Sedan finns det en aspekt till: genom att INTE ansluta banan till någon av de befintliga järnvägsstationerna finns det en möjlighet att undgå A-Trains passageavgift för de som stiger på eller av vid Arlanda. Avgiften är inte låg, över 100 kronor per av eller påstigning och är ett viktigt skäl till att Upplands Länstrafik bedriver omfattande busstrafik mellan Uppsala C och Arlanda. Det finns för all del ett par hållplatser inom Uppsala som gör att denna trafik inte är en ren parallellkörning med tåget, men i huvudsak är det precis vad det är. Jag tror samma sak kan sägas om SL:s flygbussar.
Roslagsbanan skulle i första hand underlätta för resenärer från Nordostsektorn (hur många dessa nu kan vara), men så länge som A-trains passageavgift består (till 2040 eller när nu avtalet löper ut) är det möjligt att förbindelsen faktiskt lockar resenärer ända från Stockholm.
Jag är fullständigt medveten om att statens avtal med A-train är ett uselt skäl för att undvika att bygga en omstigningsmöjlighet, men om resenärerna från Roslagsbanan tvingas betala passageavgiften finns det skäl att tro att det inte kommer att finnas några resenärer att tala om.

Om man inte kopplar ihop Roslagsbanan med fjärrtågsstationen är det dessutom enklare att förlänga linjen till Märsta eller rentav Sigtuna, om det skulle befinnas lämpligt. (Personligen tvivlar jag på att man kan räkna hem en sådan förlängning, men jag har inte ens försökt undersöka saken.)
Det vore givetvis klokt att planera banan så att bekväm omstigning kan anordnas med fjärrtågsstationen när avtalet med A-train löper ut, men innan dess är nyttan av en sådan ytterst begränsad.

Och nej, jag tvivlar på att det någonsin skulle vara aktuellt att dra några tåg från Uppsalahållet via Roslagsbanan ens om det vore tekniskt möjligt. Något underlag finns knappast och den ordningen kan nog förväntas bestå ett bra tag.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Stefan Isaksson skrev:Nu var det ett tag sedan jag var ens någorlunda insatt i turerna till förlängningen med Arlanda, men: avgreningen är tänkt att gå vid Molnby och det var väl närmast en förlängning av Ormstatågen som föresvävade.
Den stora poängen med detta var att resandet till och från Arlanda i huvudsak skulle gå mot rusningsriktningen och därmed i första hand ge resenärer till tåg som i alla händelser måste gå, men som för närvarande i stort sett går tomma.

Sedan finns det en aspekt till: genom att INTE ansluta banan till någon av de befintliga järnvägsstationerna finns det en möjlighet att undgå A-Trains passageavgift för de som stiger på eller av vid Arlanda. Avgiften är inte låg, över 100 kronor per av eller påstigning och är ett viktigt skäl till att Upplands Länstrafik bedriver omfattande busstrafik mellan Uppsala C och Arlanda. Det finns för all del ett par hållplatser inom Uppsala som gör att denna trafik inte är en ren parallellkörning med tåget, men i huvudsak är det precis vad det är. Jag tror samma sak kan sägas om SL:s flygbussar.
Roslagsbanan skulle i första hand underlätta för resenärer från Nordostsektorn (hur många dessa nu kan vara), men så länge som A-trains passageavgift består (till 2040 eller när nu avtalet löper ut) är det möjligt att förbindelsen faktiskt lockar resenärer ända från Stockholm.
Jag är fullständigt medveten om att statens avtal med A-train är ett uselt skäl för att undvika att bygga en omstigningsmöjlighet, men om resenärerna från Roslagsbanan tvingas betala passageavgiften finns det skäl att tro att det inte kommer att finnas några resenärer att tala om.

Om man inte kopplar ihop Roslagsbanan med fjärrtågsstationen är det dessutom enklare att förlänga linjen till Märsta eller rentav Sigtuna, om det skulle befinnas lämpligt. (Personligen tvivlar jag på att man kan räkna hem en sådan förlängning, men jag har inte ens försökt undersöka saken.)
Det vore givetvis klokt att planera banan så att bekväm omstigning kan anordnas med fjärrtågsstationen när avtalet med A-train löper ut, men innan dess är nyttan av en sådan ytterst begränsad.

Och nej, jag tvivlar på att det någonsin skulle vara aktuellt att dra några tåg från Uppsalahållet via Roslagsbanan ens om det vore tekniskt möjligt. Något underlag finns knappast och den ordningen kan nog förväntas bestå ett bra tag.
Låter som en rimlig analys.

Trafikprognoserna som är gjorda tyder faktiskt på ett ganska stort resande, även i ett scenario utan A-trains avgifter på övriga tåg. 15 minuters trafik är tanken (förlängning av Ormstatågen som du påpekar).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: Finns det förresten något liv i tankarna att återförlänga Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje? Med tanke på hur mycket kommunen växer så borde det komma på tapeten. Eller ska man förlita sig på bussar hur länge som helst?
En återuppbyggnad till Rimbo beslutades i princip år 1996 om jag har förstått saken rätt. Det har förstått inte hänt, men regionen äger fortfarande marken och bevakar reservatet. En möjlig utbyggnad var med i Sverigeförhandlingen, men gick inte hela vägen i mål.

En utbyggnad till Rimbo blir förstås betydligt mer motiverad när Roslagsbanan dras till T-Centralen. Om man kan göra utbyggnaden någorlunda billig och kombinera med några tusen nya bostäder kommer det nog att hända förr eller senare.

Roslagsbanan till Norrtälje däremot är nog inte en så bra idé. Restiden blir för lång jämfört med buss (bland annat på grund av omvägen via Rimbo).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev:Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
Ja, självklart. Jag tror det är ordet "normal" i normalspår som leder tankarna fel.

(Observera att Roslagsbanan är mycket större redan i linjelängd, men skillnaden är ännu större i spårlängd. Eftersom stora delar av Roslagsbanan har dubbelspår, men bara små bitar av Saltsjöbanan.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
För att jag vill ha in Roslagsbanan i pendeltågsnätet. Då har vi en linje mellan Arlanda/Märsta/Uppsala-Södertälje, en mellan Bro/Kungsängen-Nynäshamn och en mellan Kårsta/Österskär/(Rimbo?/Norrtälje?) till Saltsjöbaden/Värmdö. Hela stor-Stockholm är inkluderat i ett och samma nät som då kan använda sig av samma typ av tåg.

Sen hade jag gärna sett att någon form av tåglösning en dag byggs till Finland via Åland (vilket återkommer lite då och då i debatten) och då skulle ju detta gå på Roslagsbanan och gärna inte på smalspår.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
För att jag vill ha in Roslagsbanan i pendeltågsnätet. Då har vi en linje mellan Arlanda/Märsta/Uppsala-Södertälje, en mellan Bro/Kungsängen-Nynäshamn och en mellan Kårsta/Österskär/(Rimbo?/Norrtälje?) till Saltsjöbaden/Värmdö. Hela stor-Stockholm är inkluderat i ett och samma nät som då kan använda sig av samma typ av tåg.

Sen hade jag gärna sett att någon form av tåglösning en dag byggs till Finland via Åland (vilket återkommer lite då och då i debatten) och då skulle ju detta gå på Roslagsbanan och gärna inte på smalspår.
Så du vill lägga många miljarder på infrastruktur för att (kanske) spara lite pengar på fordonsupphandlingar? Det verkar feltänkt.

Vad gäller framtida tåg till Finland bör de vara höghastighetståg. 250 km/h bör vara aboslut minimum, men gärna uppemot 400 km/h. Roslagsbanan kan inte ta hand om så snabb trafik, med tanke på spårgeometri, buller och andra faktorer. Och banans spår- och passagerarkapacitet är redan upptagen av de lokala/regionala resorna. Redan Norrtälje är för långt bort för Roslagsbanan. Åland och Finland är i en helt annan dimension.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Så du vill lägga många miljarder på infrastruktur för att (kanske) spara lite pengar på fordonsupphandlingar? Det verkar feltänkt.

Vad gäller framtida tåg till Finland bör de vara höghastighetståg. 250 km/h bör vara aboslut minimum, men gärna uppemot 400 km/h. Roslagsbanan kan inte ta hand om så snabb trafik, med tanke på spårgeometri, buller och andra faktorer. Och banans spår- och passagerarkapacitet är redan upptagen av de lokala/regionala resorna. Redan Norrtälje är för långt bort för Roslagsbanan. Åland och Finland är i en helt annan dimension.
Är inte Roslagsbanan förberedd för 180 meters tåg? I så fall finns det inga synergier med pendeltågsnätet som är byggt för 214 meters tåg med 107 meters vagnar.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev: Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
För att jag vill ha in Roslagsbanan i pendeltågsnätet. Då har vi en linje mellan Arlanda/Märsta/Uppsala-Södertälje, en mellan Bro/Kungsängen-Nynäshamn och en mellan Kårsta/Österskär/(Rimbo?/Norrtälje?) till Saltsjöbaden/Värmdö. Hela stor-Stockholm är inkluderat i ett och samma nät som då kan använda sig av samma typ av tåg.

Sen hade jag gärna sett att någon form av tåglösning en dag byggs till Finland via Åland (vilket återkommer lite då och då i debatten) och då skulle ju detta gå på Roslagsbanan och gärna inte på smalspår.
Så du vill lägga många miljarder på infrastruktur för att (kanske) spara lite pengar på fordonsupphandlingar? Det verkar feltänkt.

Vad gäller framtida tåg till Finland bör de vara höghastighetståg. 250 km/h bör vara aboslut minimum, men gärna uppemot 400 km/h. Roslagsbanan kan inte ta hand om så snabb trafik, med tanke på spårgeometri, buller och andra faktorer. Och banans spår- och passagerarkapacitet är redan upptagen av de lokala/regionala resorna. Redan Norrtälje är för långt bort för Roslagsbanan. Åland och Finland är i en helt annan dimension.
En järnväg till finland skulle nog kunna gå Arlanda-Rimbo-Norrtälje-Grisslehamn-Åland... Detta blir en helt ny järnväg med dessa höga hastigheter. Rosalgsbanan kan ju integreras med normalspår och förlägningar, t.ex. Kårsta-Rimbo och Åkersberga-Norrtälje för att gynna lokalt resande.

Med normalspår så kan man göra mer åtgärder som kurvrätningar. Hastigheter uppemot 160km/h är fullt möjlig norr om Visinge och Öster om Arninge om man satsar så hårt. Roslagsbanan kommer behöva den kapaciteten för att ta hand om en mycket expansiv nordost-region.

Jag och Breitspurbahn verkar ha samma idéer för Roslagsbanan, men är inte överens om hur det ska jämnas ut söder om saltsjö-mälarsnittet.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Så du vill lägga många miljarder på infrastruktur för att (kanske) spara lite pengar på fordonsupphandlingar? Det verkar feltänkt.

Vad gäller framtida tåg till Finland bör de vara höghastighetståg. 250 km/h bör vara aboslut minimum, men gärna uppemot 400 km/h. Roslagsbanan kan inte ta hand om så snabb trafik, med tanke på spårgeometri, buller och andra faktorer. Och banans spår- och passagerarkapacitet är redan upptagen av de lokala/regionala resorna. Redan Norrtälje är för långt bort för Roslagsbanan. Åland och Finland är i en helt annan dimension.
Är inte Roslagsbanan förberedd för 180 meters tåg? I så fall finns det inga synergier med pendeltågsnätet som är byggt för 214 meters tåg med 107 meters vagnar.
Javisst är det så. Breitspurbahns förslag innebär att bygga om nästan varje del av den befintliga anläggningen. Stor kostnad, liten eller ingen nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
twr skrev: En järnväg till finland skulle nog kunna gå Arlanda-Rimbo-Norrtälje-Grisslehamn-Åland... Detta blir en helt ny järnväg med dessa höga hastigheter. Rosalgsbanan kan ju integreras med normalspår och förlägningar, t.ex. Kårsta-Rimbo och Åkersberga-Norrtälje för att gynna lokalt resande.

Med normalspår så kan man göra mer åtgärder som kurvrätningar. Hastigheter uppemot 160km/h är fullt möjlig norr om Visinge och Öster om Arninge om man satsar så hårt. Roslagsbanan kommer behöva den kapaciteten för att ta hand om en mycket expansiv nordost-region.

Jag och Breitspurbahn verkar ha samma idéer för Roslagsbanan, men är inte överens om hur det ska jämnas ut söder om saltsjö-mälarsnittet.
Kurvrätningar kan man göra oavsett spårvidd. Det går att köra 160 km/h även på smalspår. Men för Roslagsbanans stationsavstånd ger det nog inte stor skillnad att komma över 120 km/h, som de nya tågen får.

Det är många som talar om att koppla ihop och standardisera, men det är väldigt oklart vad anledningen är. Det verkar bara vara en estetisk fråga, att ha ”få system” och ”normal” spårvidd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

System som är "kompatibla" har väl fördelar i sig. Tänk om ännu fler olika aktörer hade byggt ut spårsystemen ännu mer åtskiljda, vilket elände det skulle varit. Om SWB hade valt spårvidd 1067 och SNJ ytterligare en annan (kanske rysk eftersom det planerades färjeförbindelse dit). Så jag har full förståelse för dem som vill "standardisera". Men nu är det som det är. RB är väldigt smalspårig. Men den har rustats upp (pågår ännu) och fått modern spårstandard och vagnparken är relativt ny och blir ännu nyare. Så det är bara att "gilla läget" och göra det bästa av situationen.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:System som är "kompatibla" har väl fördelar i sig. Tänk om ännu fler olika aktörer hade byggt ut spårsystemen ännu mer åtskiljda, vilket elände det skulle varit. Om SWB hade valt spårvidd 1067 och SNJ ytterligare en annan (kanske rysk eftersom det planerades färjeförbindelse dit). Så jag har full förståelse för dem som vill "standardisera". Men nu är det som det är. RB är väldigt smalspårig. Men den har rustats upp (pågår ännu) och fått modern spårstandard och vagnparken är relativt ny och blir ännu nyare. Så det är bara att "gilla läget" och göra det bästa av situationen.
Självklart finns det stora fördel i kompatibla system. Man bör bygga kompatibelt där man kan. Det hade självklart varit bättre (nu) om Roslagsbanan hade byggts normalspårig från början (då).

Men de som argumenterar för att göra Roslagsbanan normalspårig nu tycker jag ofta lider brist på konkreta argument varför det skulle kunna motivera kostnaden. Det verkar ofta vara mer känslomässiga argument.

Så precis som du skriver ska man göra det bästa av situationen nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag utgår ifrån en stomme - Saltsjöbanan - och stärker och bygger ut från denna. Andra alternativet är en helt ny tunnel, helt nytt spår. Det kan omöjligen inte vara billigare/lättare.

Men men, det är som sagt en diskussion för Saltsjöbanan.
Varför utgår du från en liten lokal järnväg som Saltsjöbanan och ska spåra om hela Roslagsbanan för den lilla tampens skull? Det borde vara mycket billigare att göra tvärt om.
För att jag vill ha in Roslagsbanan i pendeltågsnätet. Då har vi en linje mellan Arlanda/Märsta/Uppsala-Södertälje, en mellan Bro/Kungsängen-Nynäshamn och en mellan Kårsta/Österskär/(Rimbo?/Norrtälje?) till Saltsjöbaden/Värmdö. Hela stor-Stockholm är inkluderat i ett och samma nät som då kan använda sig av samma typ av tåg.

Sen hade jag gärna sett att någon form av tåglösning en dag byggs till Finland via Åland (vilket återkommer lite då och då i debatten) och då skulle ju detta gå på Roslagsbanan och gärna inte på smalspår.
Pendeltågsnätet är väl i stort sett redan fullt. Det borde räcka som motiv till att inte få in Roslagsbanan där.
Professionell tyckare
Skriv svar