Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

TKO skrev: Om inte alla RB-tåg ska gå till Odenplan, var skall då resten vända?
(Östra ska ju säljas - det har styrelsen bestämt!)

/TKO
Jag tycker att alla tåg skulle kunna gå till Odenplan. Men om man inte vill ordna detta så kan ju en del gå till två spår på Östra, till exempel.

Från början tyckte jag att RB skulle gå till Centralen (via Norra Station och Karlberg/snart gamla pendeltågstråget) men eftersom Odenplan nu blir ny stor knutpunkt så finns det inget som hindrar att man kör dit.

En lösning som kanske skulle kunna lura sådana som TKO kanske skulle vara att man kallar Roslagsbanan för en tunnelbana i stället. Då löser man ju alla problem eftersom tunnelbana överallt är lösningen på alla problem!
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev: Om inte alla RB-tåg ska gå till Odenplan, var skall då resten vända?
(Östra ska ju säljas - det har styrelsen bestämt!)

/TKO
Jag tycker att alla tåg skulle kunna gå till Odenplan. Men om man inte vill ordna detta så kan ju en del gå till två spår på Östra, till exempel.

Från början tyckte jag att RB skulle gå till Centralen (via Norra Station och Karlberg/snart gamla pendeltågstråget) men eftersom Odenplan nu blir ny stor knutpunkt så finns det inget som hindrar att man kör dit.

En lösning som kanske skulle kunna lura sådana som TKO kanske skulle vara att man kallar Roslagsbanan för en tunnelbana i stället. Då löser man ju alla problem eftersom tunnelbana överallt är lösningen på alla problem!
Så enkelt är det inte!

Men visst skulle det behöva bli lite mer "tunnelbana" över RB - höga plattformar vore väl inte så dumt, t ex?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Så enkelt är det inte!

Men visst skulle det behöva bli lite mer "tunnelbana" över RB - höga plattformar vore väl inte så dumt, t ex?

/TKO
Visst är det underbart när poletten trillar ner. Folk hänger upp sig så på namnet på trafikslaget, inte vad det skall göra för något.

Dubbelspår mellan stan och Täby är lika mycket dubbelspår oavsett om den läggs i tunnel eller om den går i ytläge. Och en relativt snabb lösning på det hela är att (till en början med) bygga Roslagsbanan från Albano till Odenplan i tunnel och utveckla trafiken på RB. Att bara bygga ut tunnelbanan rätt upp och ner till Täby löser ju inga problem om den inte samtidigt får en egen dragning genom stan eftersom kapacitetstaket redan är nått sedan länge sedan och det broblemet löses inte enbart med en 6 km lpng tunnel mellan Mörby C och Täby utan även ett par km tunnlar inne i Stockholms centrala delar.

Så, ja, låt oss kalla Roslagsbanan för Tunnelbana i stället så blir det nästan för bra för att vara sant...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:Så enkelt är det inte!

Men visst skulle det behöva bli lite mer "tunnelbana" över RB - höga plattformar vore väl inte så dumt, t ex?

/TKO
Visst är det underbart när poletten trillar ner. Folk hänger upp sig så på namnet på trafikslaget, inte vad det skall göra för något.

Dubbelspår mellan stan och Täby är lika mycket dubbelspår oavsett om den läggs i tunnel eller om den går i ytläge. Och en relativt snabb lösning på det hela är att (till en början med) bygga Roslagsbanan från Albano till Odenplan i tunnel och utveckla trafiken på RB. Att bara bygga ut tunnelbanan rätt upp och ner till Täby löser ju inga problem om den inte samtidigt får en egen dragning genom stan eftersom kapacitetstaket redan är nått sedan länge sedan och det broblemet löses inte enbart med en 6 km lpng tunnel mellan Mörby C och Täby utan även ett par km tunnlar inne i Stockholms centrala delar.

Så, ja, låt oss kalla Roslagsbanan för Tunnelbana i stället så blir det nästan för bra för att vara sant...
Nu är det väl bara du som tycker det räcker med ett namnbyte...

Och det finns inget förslag på att bygga en tunnel från Albano till Odenplan, läs utredningsdirektiven.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Persson »

Jag tycker att det vore intressant att på allvar utreda en dragning längs nuvarande Värtabanan från Albano till Karlberg och vidare till Centralen. Fördelarna med detta alternativ är flera:
– RB når, utan att någon tunnelsprängning behövs, en central bytespunkt där pendeltåg, samtliga t-banelinjer och fjärrtåg möts. Restiden Universitetet–Centralen torde bli 7–8 minuter.
– Med en nyöppning av Norra station för persontrafik får de nybyggda bostadsområdena i närheten god kollektivtrafikförsörjning.
– Karlbergs station, i dag en välanvänd pendeltågsstation, kan bibehållas.
– Eftersom Östra station rimligen läggs ner kan marken där stationen ligger i dag säljas och bebyggas med bostäder.

Detta vore möjligt när Värtabanan inte längre behövs för godstrafik och pendeltågen har flyttat ner till Citybanan. Några av fjärrtågsspåren mellan Karlberg och Centralen kan då byggas om till smalspår och övertas av RB. Vore det inte en smidig lösning jämfört med att spränga tunnlar under stora delar av Norrmalm?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:höga plattformar vore väl inte så dumt, t ex?
Det har jag tyckt i flera år, men ingen verkar hålla med.
Höj alla stationers plattformar och sätt igen trappan i alla dörrbrunnar - Vips är det 100% låggolv i alla vagnar utan att dagens nedsänkningsarbete av golvet behöver utföras.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

TKO skrev: Och det finns inget förslag på att bygga en tunnel från Albano till Odenplan, läs utredningsdirektiven.
/TKO
Fast det har jag aldrig skrivit eller ens menat. Däremot skriver jag vad jag tycker!

Ändring pga syftningsfel.
Senast redigerad av Odd den lördag 16 mars 2013 0:03, redigerad totalt 2 gång.
Genius on call
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av spårlasse »

Mick Dundee skrev:
spårlasse skrev:
Knappast okänt då SL har med det som ett förslag i stomnätsstrategin och det finns med i direktivet till utredningen om en lösning för Norrortssektorn. Tror också att det fanns med som ett alternativ i Banverkets stora utredning.
De dokumenten har fått enorm spridning i norrort. Det talas om dem vid alla kafeer, dagishämtningar, skolgårdar mm. Jättesuperkända dokument. Melodifestivalen i all ära, men det är dessa man talar om däruppe. Folk i Vallentuna ser ut som fågelholkar när man frågar dem om Sean Banan och Copacabanana, men när man säger SL:s stomnätsstrategi lyser de verkligen upp ...

Cheers,
Jo, det var ju det jag menade :) Menade nog bara att det inte bara är på detta forum som det har diskuterats. Vill minnas att det stått i lokalblaskorna i alla fall. Men givetvis är jag medveten om att inte alla människor ägnar kvällarna åt att läsa olika rapporter inom kollektivtrafiksområdet. Vilket händelsefattigt liv de måste ha :)
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av BSB101 »

Att dra fler linjer till T-centralen känns inte optimalt då TUB1 och TUB2 redan idag är överbelastade. Bara insikten om hur smala och proppfulla perrongerna är idag i rusningstrafik borde få alla med något vett kvar i skallen att förstå att fler resenärer är det sista T-centralen behöver.
spårsnoken skrev:Om man nu har ont om pengar; ibland tycks ju inte det vara något problem.
Ont om pengar? Du måste skämta. Enligt ledande politiker har SL och SLL hur mycket pengar som helst, i alla fall tills revisorerna kommer och säger annat och inte ens då är det säkert att pengakranen sinar. :D :twisted:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av M_M »

TKO skrev:En liten kommentar från en som varit frånvarande från den här debatten ett bra tag:

- Det verkar som om få av inläggen beaktar det faktum att även delar av den utbyggnad av RB som i stort sett redan beslutats förmodligen inte kommer att bli av, eller åtminstone skjutas långt in i framtiden. Hur troligt är det då med stora investeringar som att dra banan till Odenplan, eller t o m ännu längre?

Att Roslagsbanan (i dess nuvarande form) skulle få rollen som "fjärde tunnelbanesystem" genom innnerstaden torde vara en verklig högoddsare!

(Men visst - ett roligt diskussionsämne...)
Ja, visst är det osannolikt att det satsas på något som visserligen kostar mycket pengar men sannolikt ger mer nytta per investerad krona än andra lösningar.

Trots att jag tjatat kanske för många gånger om att koppla Roslagsbanan till Saltsjöbanan och en av gröna banans södra grenar så har ingen framfört något argument som visar på att det förslaget ger sämre eller ens "bara likvärdig" nytta per investerad krona, byggd spårmeter, byggd plattformsmeter, byggd station eller liknande.
TKO skrev:Metoden "först bestämmer vi vad vi ska bygga, sen tar vi reda på vad det kostar (genom att bygga i värsta fall) och till sist funderar vi över nyttan" kanske börjar kännas förbrukad nu?
Jag håller verkligen med. Problemet är väl att den metoden är populistiskt sett mest gångbar. En slags demokratins baksida. Det torde t.ex. vara otroligt svårt att förklara för de i Nacka att det övergripande är bättre att de i Nacka får åka till Norrmalm via en krok som påminner om stomlinje 4 fast i tunnel, och att de dessutom inte når centralen, istället för att åka i en direkt tunnel via Kungsträdgården till centralen.
spårlasse skrev:Problemet med RB är ju när saker blir dyrare än det var tänkt. Då faller ju mycket av Stockholmsöverenskommelsen och det blir svårt att genomföra. Här måste man nog hitta bättre lösningar, så att inte statens "kaka" står fast i det penningvärde då överenskommelsen ingicks, medan byggkostnaderna skjuter i höjden. Det måste givetvis skrivas upp med för infrastrukturobjekt lämpliga index.
Varför kan man inte upphandla optioner på att utföra byggen?

Det går uppenbart bra att upphandla t.ex. spårtrafikfordon på det sättet.
spårsnoken skrev:Lustigt att det inte är någon som föreslagit treskensspår till Odenplan.
För femtioelfte gången passar jag på att påpeka att med nuvarande storlek på fordonen så är det fyrskenspår som gäller om Roslagsbanan ska dela spår med spårvagnar eller tunnelbana. Treskenspår är däremot utmärkt om Roslagsbanan ska dela spår med fordon avsedda för Trafikverkets nät.
TKO skrev:Om inte alla RB-tåg ska gå till Odenplan, var skall då resten vända?
(Östra ska ju säljas - det har styrelsen bestämt!)
Det här är en mycket bra invändning. Allt utöver en tvåspårig säckstation innebär byggen som blir mer eller mindre onödiga om man skulle förlänga banan bortom Odenplan, och blir därför svåra att motivera ekonomiskt i jämförelse med att verkligen förlänga banan så att den blir genomgående.

Jag ser en möjlighet att till en början låta vissa tåg gå till Odenplan medan man kan slopa delar av östra station. Om man bygger vidare bortom Odenplan så kan man bygga vändplatser på platser där man ändå vill kunna vända tåg i framtiden, och om man hakar på mitt tjatande om genomgående bana så får man dessutom "bonusspår" vid Fridhemsplan att använda som extra vändspår i väntan på att banan blivit helt genomgående. (Jag tänker på att man i en etapp har byggt tunnelbanan Odenplan-Karolinska-Solna C samt byggt nya plattformsspår för att kunna köra Kungsträdgården-Hässelby, då kan man bygga nya plattformar vid Fridhemsplan för "tub 4"-tåg (Roslagsbanan-Odenplan-Fridhemsplan-Södermalm...) och använda både dessa nya plattformsspår och även de befintliga som gröna banan idag använder vid Fridhemsplan, och på så sätt tillfälligt ha fyra vändspår där i väntan på nästa etapp på Södermalm, om man nu vill bygga etapperna i den ordningen. Fördelen med att bygga etapperna i den ordningen är att man behöver "bara" bygga längre ny tunnel dels för att Rosagsbanan ska nå Odenplan och dels för att dra om gröna linjen från Odenplan till Solna C, i övrigt behövs "bara" nya plattformspår vid Fridhemsplan för omdragningen.
Verspieder skrev:
TKO skrev:höga plattformar vore väl inte så dumt, t ex?
Det har jag tyckt i flera år, men ingen verkar hålla med.
Höj alla stationers plattformar och sätt igen trappan i alla dörrbrunnar - Vips är det 100% låggolv i alla vagnar utan att dagens nedsänkningsarbete av golvet behöver utföras.
Nejdå, du är inte alls ensam. Jag har också tjatat om detta, dock kanske mest på Postvagnen. Jag har till och med framfört förslag på hur man skulle kunna trafikera banan under en pågående konvertering, där man kan hålla full trafik (om än med lite längre uppehållstider) medan ombyggnaden pågår.

Ett alternativ är att börja med att bygga om stationerna men lämna luckor i plattformshöjningen så att varannan dörr på varje tåg får låg plattform och varannan hög plattform. När plattformarna fått denna första delombyggnad kan man bygga om varje tåg helt, ett i taget. Detta kan kombineras med att så fort man byggt om tillräckligt många tåg för att trafikera en gren fullt ut med ombyggda tåg så bygger man om plattformarna fullt ut på den grenen innan man ens påbörjar ombyggnaden av plattformarna på en annan gren.

Ett annat alternativ är att bygga om varannan dörr på varje tåg och sedan bygga om en station i taget.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av spårsnoken »

Stuttgart har ju successivt breddat sin spårväg från 1000 mm till 1435. Med treskensspår periodvis under utbyggnadsfasen.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:Stuttgart har ju successivt breddat sin spårväg från 1000 mm till 1435. Med treskensspår periodvis under utbyggnadsfasen.
Vilken bredd på vagnkorgarna hade meterspårvagnarna och vilken har de normalspåriga vagnarna?

Om det t.ex. är 2,2m för meterspåret och 2,65m för normalspåret så passar det rätt bra med treskenspår. 2650-2200=450. 1430-1000=430. Tre centimeters skillnad på avstånd mellan vagn och plattform.

Roslagsbanan har däremot ungefär samma bredd på vagnkorgarna som både tunnelbanan och 2,65m breda spårvagnar.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:
spårsnoken skrev:Stuttgart har ju successivt breddat sin spårväg från 1000 mm till 1435. Med treskensspår periodvis under utbyggnadsfasen.
Vilken bredd på vagnkorgarna hade meterspårvagnarna och vilken har de normalspåriga vagnarna?

Om det t.ex. är 2,2m för meterspåret och 2,65m för normalspåret så passar det rätt bra med treskenspår. 2650-2200=450. 1430-1000=430. Tre centimeters skillnad på avstånd mellan vagn och plattform.

Roslagsbanan har däremot ungefär samma bredd på vagnkorgarna som både tunnelbanan och 2,65m breda spårvagnar.
Är detta den främsta orsaken till att en eventuell konvertering till normalspår kräver fyrskensspår under en ombyggnadsperiod? Och med en så bred lastprofil, borde inte utrymmet finnas för normalspår på större delen av banan?

Även om det blir trångt på Östra Station kommer frågan, behövs 7 spår för trafikeringen? Det uppställnings- och depåområde som finns i anslutning, kan det flyttas, och kanske samordnas med någon annan depå om normalspår införs?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av spårlasse »

Det här att det skulle behövas så många spår vid Stockholms Östra får väl ändå sägas ha sin grund i två saker:

1. Man har sin uppställning av vagnar där. All från- och tillkoppling sker där och måste med dagens trafiklösning (och kapacitetsbrist) också ske där,
2. Det finns sträckor av enkelspår som gör att man inte helt kan planera omloppen på ett effektivt sätt och också till viss del därmed behöver vissa marginaler.

Men som jag brukar ta exempel från London och Metropolitan Line. Har ju också ett rätt komplicerat upplägg och enkelspår till Chesham (sista biten). Trots detta klarar man ju sig på 4-minuters vändtid vid Aldgate (må vara att man har problem med en del förseningar där också - givetvis - men då ska man ju också samsas förbi Liverpool street med både Circle line och Hammersmith & City Line...

Nu är det givetvis vad som maximalt går att ha och är förstås inte någon optimal situation.

Men en lösning för Roslagsbanan innebär ju redan att depån ska flyttas till Molnby och att man inte längre kommer behöva koppla till - eller från vagnar vid Stockholms Östra. Det enda som begränsar då är ju det kvarvarande behovet av begränsningar beroende på tvång att planera in för dubbelspårssträckningar.

Men att klara 24 avgångar i timmen från tre avgångsplattformar är ju knappast något problem (med flexibel användning av plattformarna - alltså inte bundet till en viss linje).

Däremot går det givetvis inte såsom banan och trafikupplägget ser ut idag.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

spårsnoken skrev:Stuttgart har ju successivt breddat sin spårväg från 1000 mm till 1435. Med treskensspår periodvis under utbyggnadsfasen.

mvh/spårsnoken
Vilken tur att jag inte nämnde Stuttgart - eftersom allt jag säger anses vara "spårvägsfientligt"...

Annars är ju Stuttgart ett bra exempel på "vilja och kunna" - alltså tvärt om det som nu praktiseras i stockholmsregionen.

Och den som besökt Stuttgart vet att det går att köra fordon av "tunnelbanestorlek" mitt i gatan - bara viljan finns. Kan det vara nåt att tänka på när det gäller Odengatan, eller Västerbron?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Och den som besökt Stuttgart vet att det går att köra fordon av "tunnelbanestorlek" mitt i gatan - bara viljan finns. Kan det vara nåt att tänka på när det gäller Odengatan, eller Västerbron?
Men knappast något att sträva efter. Men det är klart, om det bara är benämningen tunnelbana som är hindret så löser man allt...
Genius on call
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av M_M »

darthjpp skrev:Är detta den främsta orsaken till att en eventuell konvertering till normalspår kräver fyrskensspår under en ombyggnadsperiod? Och med en så bred lastprofil, borde inte utrymmet finnas för normalspår på större delen av banan?
Måtten på vagnkorgar har jag tagit ur "LÄR dig mer" -> "Vagnhallen" här på spårvägsällskapets webbsite. Ungefärliga mått på friarumprofilen har jag tagit från ett antal ej emotsagda inlägg här och/eller på Postvagnen.

Det skulle i princip kanske kunna gå att ha treskenspår norr om Stocksund men under övergångsperioden blir det blir konstigt med avståndet plattform-vagn om man avser byta till tunnelbane-/spårvagnar.

Det dyraste för själva spåret är gissningsvis att specialtillverka slipers att använda under övergångsperioden - det är ju inte längre träslipers med "fri spikplats" som används utan betong som måste gjutas för rätt spårplacering. Frågan är om det ens skiljer nämnvärt i pris att göra slipers för fyrskenspår v.s. treskenspår? Visst blir det ytterligare en kostnad att köpa in ytterligare en räl längs hela sträckan, men när konverteringen är färdig vill man nog ändå nästan helt säkert återvinna den tredje rälen och det kostar kanske inte så jättemycket mer att även återvinna en fjärde räl om man ändå är i "återvinna räler"-tagen.

En annan variant är väl att totalavstänga delsträckor. Om man t.ex. skulle hoppa på det Kantorn föreslagit, att förlänga Tvärbanan så att den tar över Näsby Park-grenen, så har man ändå normalspår framme vid Roslagsbanan. Utan att faktiskt veta så gissar jag att det inte tar enormt lång tid att byta alla slipers på en gren - det går kanske att göra under en sommaravstängning.

Om bara tåg av ena spårvidden ska stanna längs en gemensam sträcka (norr om Stocksund) kan det ju vara treskenspår utlagt så att "fel" tåg får för långt avstånd mellan vagn och plattform ifall de ändå stannar.
spårlasse skrev:Men som jag brukar ta exempel från London och Metropolitan Line. Har ju också ett rätt komplicerat upplägg och enkelspår till Chesham (sista biten).
Fast direktlinje till Chesham (förutom enstaka rusningståg) är en ny uppfinning som delvis i princip tvingats fram för att ingen orkar göra något av följande:
A) beställa ett eller två "S4"-tåg (alltså fyravagnarsvariant av de nya subsurfacetågen)
B) hålla ett eller två A60-tåg (alltså gamla 60-talstågen, där varje enhet är fyra vagnar) i liv
C) förlänga säckspåret för f.d. Chesham-lillpendeln så att den rymmer tåg längre än fyra vagnar
D) köra åttavagnarståg och införa selektiv dörröppning

Dessutom är det endast en stationssträcka som är enkelspår.
spårlasse skrev:Trots detta klarar man ju sig på 4-minuters vändtid vid Aldgate (må vara att man har problem med en del förseningar där också - givetvis - men då ska man ju också samsas förbi Liverpool street med både Circle line och Hammersmith & City Line...
Fast då har man rätt goda möjligheter att kortvända både vid Moorgate (två säckspår) och Baker Street (fyra spår specifikt för de tåg som inte kör på Circle/Hammersmith line, varav två av dessa spår genomgående och två säckspår).

Sträckan långt ut mot Amersham och Chesham har dessutom inte precis jättehög turtäthet. Om jag inte fattat helt fel så är det halvtimmestrafik på de båda grenarna, och så tillkommer (på samma spår fram till Harrow) ett eller två dieseltåg per timme Aylesbury-Amersham-Marylebone.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:
spårlasse skrev:Trots detta klarar man ju sig på 4-minuters vändtid vid Aldgate (må vara att man har problem med en del förseningar där också - givetvis - men då ska man ju också samsas förbi Liverpool street med både Circle line och Hammersmith & City Line...
Fast då har man rätt goda möjligheter att kortvända både vid Moorgate (två säckspår) och Baker Street (fyra spår specifikt för de tåg som inte kör på Circle/Hammersmith line, varav två av dessa spår genomgående och två säckspår).

Sträckan långt ut mot Amersham och Chesham har dessutom inte precis jättehög turtäthet. Om jag inte fattat helt fel så är det halvtimmestrafik på de båda grenarna, och så tillkommer (på samma spår fram till Harrow) ett eller två dieseltåg per timme Aylesbury-Amersham-Marylebone.
Jag är medveten om att det finns skillnader. Men störningskänsligheten är betydligt större på Metropolitan skulle jag vilja säga - särskilt som man också har (jo, man håller väl på att uppgradera det nu), ett uråldrigt signalsystem. Hur ofta blir man inte sittande och väntar på grönt ljus in mot London? Dessutom går ju även Piccadilly LIne på sträckan till Uxbridge från Rayners Lane, vilket ju också ger risk för förseningar på Uxbridgegrenen etc.

Men jag säger inte att det går på Roslagsbanan idag. Jag är medveten om att det behövs fler spår och plattformar för att bland annat klara koppling och att man har lite väl mycket enkelspårssträckor. Men faktum är ju att SL:s lokalbanor överlag har en mycket hög punktlighet. Det är också en rätt måttlig belastning på banan att det sällan blir följdförseningar på grund av det (om man jämför med tunnelbanan där ett par minuters försening i maxtimmen får återverkningar på hela systemet).

Nu är ju inte heller tre spår optimalt - man borde åtminstone ha fyra - så att man kan ställa up en trasa etc.

Men med de utbyggnadsplaner som ändå nu är påtänkta (under förutsättning att man inte gör en massa besparingar på att undvika bygga ut till dubbelspår), så tror jag det kommer att fungera rätt bra. Men man får ju naturligtvis i sådana fall också antagligen vara beredd på att utöka körtiden något (för att få bra marginaler).

Det ska ju dock påpekas att normalt är ju vändtiden vid Stockholms Östra ofta mellan 6-10-minuter för tågen. Man har ju alltså inte så långa vändtider ens idag i normalfallet.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev: Varför kan man inte upphandla optioner på att utföra byggen?
Visst kan man det men jag tror inte beställaren skulle tjäna så mycket på det. För jag tror knappast något byggbolag skulle lägga en option på att få bygga en spårväg om tio år utan att med marginal räckt eventuella kostnadsökningar.

När det gäller fordon kan man se optionen som en bonus. För den första vagnen i en serie är alltid dyrast att bygga och sedan desto fler man bygger desto "billigare" blir det. Till skinnad mot ett bygge är man även garanterat att få bygga ett antal fordon på en gång och jag gissar att detta är på denna mängd man räknar få sin primära vinst. Överfört till byggbranschen skulle det i så fall innebära att man fick bygga lite spårväg idag med möjlighet till att få bygga mer spårväg i övermorgon. Jag har dock svårt att se hur man skulle få det hela att fungera på ett bra sätt i verkligheten.

Optioner är dock inte sällsynt inom byggbranschen men då handlar det om saker inom det aktuella byggprojektet, tex vad en mer lyxig utformning skulle kosta.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Christer J »

darthjpp skrev:Är detta den främsta orsaken till att en eventuell konvertering till normalspår kräver fyrskensspår under en ombyggnadsperiod? Och med en så bred lastprofil, borde inte utrymmet finnas för normalspår på större delen av banan?
En annan variant är att skaffa vagnar med justerbara boggier. Schweitzarna håller på att testa detta. Läste det i en artikel för några år sedan. De hade lyckats med spårviddsjustering även för drivboggierna. Det var dock mellan normalspår och meterspår, så om man skulle lyckas med 1435mm <-> 891mm kan man ju undra.

Med justerbara boggier skulle man kunna byta spårvidd bit för bit utan att behöva ta till tre- eller fyrskensspår. Däremot blir vagnarna dyrare och innan man bestämmer sig för detta förfarande måste man bestämma sig för om det skall bli pendeltåg, tunnelbana eller snabbspårväg av Roslagsbanan. Det kan vara svårt att få dessa vagnar i låggolvsutförande (nästan en förutsättning om man vill göra om banan till snabbspårväg).

Alltså, enda syftet med att göra om Roslagsbanan till normalspår är att kunna integrera den med någon av de andra befintliga spårsystemen - som är väl utbredda i länet. Då kvarstår pendeltåg, tunnelbana eller snabbspårväg. Innerstadsspårväg är för långsamt, Saltsjöbanan är ett än mindre system än Roslagsbanan.

I väntan på de ruttna tomaterna :lol:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar