Mick Dundee skrev:twr skrev:Mick Dundee skrev:
Vart reser norrortsborna? Ska de bara åka till Östermalm och Norrmalm. Resor till city skulle vara lika bra som idag, om man fixar ett bra byte till tunnelbanan vid Universitetet. Till Odenplan och Vasastaden får man en direktförbindelse. Men det viktigaste: Väldigt många resrelationer som nu kräver två byten får bara ett byte, alltså hela gröna linjen och hela pendeltågssystemet. Drar man vidare till Centralen eller Råshuset når man även blå linjen med ett byte.
Nåja, skönheten ligger i betraktarens ögon - i mina ögon byts en dålig slutstation (Östra) mot en annan (Odenplan). En tub från Täby som grenar av vid Uni mot KS-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm/Maria och vidare åt ngt håll skulle vara vida bättre. Skulle det vara i form av en utspikad RB må så vara, men RB till Odenplan och inte längre är suboptimalt. I likhet med slöseriet med NK-expressen. Det måste få ta slut med sådana äventyr, och i likhet med "TKO" (sic!) tror jag att måttet börjar bli rågat för M med landstingsråd som inte tar åt sig av kritik.
BTW, vart norrortsborna reser kan nog varken du el. jag svara på, men en gissning från höften ger nog att fler ska mot city än västerut. Jag har genom åren sett flera grafiska illustrationer som entydigt visar elliptiska relationer som i huvudsak följer bostad-arbete. Ellipserna går i huvudsak från periferi mot centrum. Vilket knappast kan anses vara Nobelprisgenererande slutsatser. När det gäller t ex norrortsbornas resor västerut utgör Mörby hpl numera en icke föraktlig bytespunkt. Skulle du så småningom i en avlägsen och osäker framtid få tvärbanan att ansluta med RB - Uni har varit ett alternativ i fordom - så framstår RB till Odenplan som slutstation som än beskedligare alternativ.
Cheers,
Jag förstår vad du säger. Men jag tror vi tänker ganska lika. Just
"Täby som grenar av vid Uni mot KS-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm/Maria och vidare åt ngt håll " är vad jag vill ha, eller något motsvarande. Men tänk att koppla detta till en befintlig "smalspårstunnelbanamedplankorsningar" som redan är byggd, med grenar mot Åkersberga och Vallentuna som (ganska väl) täcker in befintlig bebyggelse i nordost. Om du ser en fördel i att spika ut den, så visst, men är det en separat bana spelar spårvidden kanske inte så stor roll? (Men gör för all del tunnlarna så stora att man kan ändra sig senare.) Med den här lösningen slipper du bygga t-banan Mörby - Täby.
Roslagsbanans "snutt" till Odenplan är självklart en etapplösning på väg mot detta mål. Men det kan mycket väl vara så att den ska svänga förbi KS på vägen. Man kan knappast finansiera hela denna bana genom City i ett svep. Men börja då med Odenplan, istället för att bygga om hela Östra som planerades.
Jag tror definitivt att de flesta ska till City och jag har aldrig sagt något annat. Jag menar bara att den förbindelsen redan är ganska bra. Flyttar du från Östra till Odenplan får du sämre resor till KTH med omgivning och det är ju synd.
Men alla andra relationer blir antingen lika bra eller bättre! Till exempel är det säkert många som jobbar nära Rådmansgatan, Hötorget, Medborgarplatsen eller Skanstull. De kan då resa med ett byte i stället för två.
Jag håller med om att Mörby/Danderyds sjukhus är en viktig knutpunkt, och just därför ställer jag mig tvekande till att flytta ut bussanslutningarna till en t-bana i Täby. Vilket väl skulle vara en del av nyttan med Täbytuben?