Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?
Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:
Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.
För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).

Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar. Men varför skulle den tidens beslutsfattare bemöda sig med att lösa framtidens problem? På samma sätt försummar politikerna ständigt klimatfrågan, trots att forskningen är glasklar.

Roslagsbanan har tyvärr blivit ett återkommande exempel på denna bristande långsiktighet. Samma misstag görs bokstavligen om och om igen.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:
Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:
Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.
För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).
Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Enceladus skrev: Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar.
Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo. Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet. Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.

Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.
Sio skrev:Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Pengarna gick istället till prestigeprojektet Nya Slussen. Men den gigantiska Slussenterminalen är en engångsföreteelse. Bytespunkt Gullmarsplan får inte samma resurser.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Sio skrev: Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?
Hissar från stationer behöver inte vara så omständigt. Jag har besökt Monaco några gånger och där ligger stationen i en ravin med ena uppgången på toppen där man måste ta hiss. Den går ganska fort.

Instämmer helt med övrig kritik. Kortsiktighet är verkligen ett signum för dagens beslutsfattare.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

Breitspurbahn skrev:
Sio skrev: Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?
Alternativet hade varit en betongtunnel under vattnet som Citybanans tunnel lite längre västerut över samma förkastning.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:
Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.
Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo.
Det var väl det jag skrev?
Enceladus skrev:Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet.
Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.
Enceladus skrev:Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.
I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.
Enceladus skrev:Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.
Det måste betraktas som din personliga åsikt och inte en objektiv sanning. Det är möjligt, men inte säkert, att framtiden ger dig rätt.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.
Nya fordon med bättre prestanda kan visst påverka behovet av dubbelspår:
Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.
Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.
Sio skrev:I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.
Dubbelspår på sträckan Arninge-Rydbo behövs i alla fall. Modul City kräver dubbelspår på sträckan Viggbyholm-Hägernäs utöver detta, d.v.s. dubbelspår hela vägen till Åkersberga.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.
Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.
Nu drar du en förhastad slutsats. Det nya enkelspåret är helt enkelt ett av två spår i det framtida dubbelspåret. Spåret kommer att ligga kvar, så det är inte en förgävesinvestering.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Vallentuna litar inte på att förslagen blir av
Mitt i skrev:Trycket ökar. När Roslagsbanan förlängs till City, Arlanda och Rimbo ökar antalet byten vid Vallentuna station kraftigt.

[...]

Men för kommunen räcker det inte och man föreslår en särskild Arlandaförhandling för att försäkra sig om att förlängningen verkligen blir av.

[...]

Dessutom vill kommunen ha skarpare skrivningar om att det ska bli möjligt att ta med cykeln på Roslagsbanan.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:Vallentuna litar inte på att förslagen blir av
Mitt i skrev:Trycket ökar. När Roslagsbanan förlängs till City, Arlanda och Rimbo ökar antalet byten vid Vallentuna station kraftigt.

[...]

Men för kommunen räcker det inte och man föreslår en särskild Arlandaförhandling för att försäkra sig om att förlängningen verkligen blir av.

[...]

Dessutom vill kommunen ha skarpare skrivningar om att det ska bli möjligt att ta med cykeln på Roslagsbanan.
Vallentuna kommun kan nog utgå ifrån att Roslagsbanan till Arlanda inte blir av. Man kan också undra vad värdet av en förbindelse till flygplatsen kommer att vara den dag man inte länge får elda fossila bränslen.
JohanB
Inlägg: 447
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av JohanB »

Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Sio »

JohanB skrev:Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...
Nej varför skulle man göra det? Att köra värtabanan intill stan skull på alla sätt vara sämre än att vara kvar vid Östra station.

Det är till att böja med 1,5 km längre. Värtabanan är enkelspårig och har godstrafik. Man missar Odenplan får ett långt krångligt byte till tunnelbanan vid Centralen. Man skulle korsa spår N1 i plan (där Arlanda Express går) det skulle bli en dyr ombyggnad av Norra station, Karlberg och Cst med minst 30 treskensspårväxlar. Elektrifieringen av stadsbanan med växelspänning skulle kräva tvåströmsfordon på Roslagsbanan,. Det går knappast att bygga dkv med treskensspår och 60 kg räl, så dessa måste bort ur berörda spår.

Ska jag fortsätta?
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Sio skrev:
JohanB skrev:Har man utrett alternativet att förlänga RB in till stan via Värtabanan istället? Ett nytt smalspår och ett treskensspår...
Nej varför skulle man göra det? Att köra värtabanan intill stan skull på alla sätt vara sämre än att vara kvar vid Östra station.

Det är till att böja med 1,5 km längre. Värtabanan är enkelspårig och har godstrafik. Man missar Odenplan får ett långt krångligt byte till tunnelbanan vid Centralen. Man skulle korsa spår N1 i plan (där Arlanda Express går) det skulle bli en dyr ombyggnad av Norra station, Karlberg och Cst med minst 30 treskensspårväxlar. Elektrifieringen av stadsbanan med växelspänning skulle kräva tvåströmsfordon på Roslagsbanan,. Det går knappast att bygga dkv med treskensspår och 60 kg räl, så dessa måste bort ur berörda spår.

Ska jag fortsätta?
Allt detta stämmer, och det finns fler invändningar, som det stora utrymme för spår och plattformar som skulle krävas på Centralen. Eller att Värtabanans betongport i Hagastaden bara rymmer enkelspår.

För att svara på JohanB:s fråga så har tanken tagits och och valts bort i åtgärdsvalsstudien som gjordes 2014. Så det är inte bortglömt, utan bortvalt på goda grunder.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Majkey
Inlägg: 155
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Majkey »

Det enda sättet jag ser hur man kunna använda Värtabanan är som en säck för tåg som kommer från väster från Solna/Sundbyberg via Tomteboda eller ännu mer långsökt via Karlberg. Svårt att se hur ett sånt upplägg skulle funka dock. Kan inte vara allt för högtrafikerad linje med enkelspår och max 2 spår i säcken. Värtan är bara att glömma då östra bangården snart försvinner och alla 4 spår som finns på västra bangården kommer behövs för godtågen så det hade varit i Albano man hade fått vända. Nåja detta handlar inte om RB så ska inte fortsätta på detta onödiga spånande.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av daniel_s »

Majkey skrev:Det enda sättet jag ser hur man kunna använda Värtabanan är som en säck för tåg som kommer från väster från Solna/Sundbyberg via Tomteboda eller ännu mer långsökt via Karlberg. Svårt att se hur ett sånt upplägg skulle funka dock. Kan inte vara allt för högtrafikerad linje med enkelspår och max 2 spår i säcken. Värtan är bara att glömma då östra bangården snart försvinner och alla 4 spår som finns på västra bangården kommer behövs för godtågen så det hade varit i Albano man hade fått vända. Nåja detta handlar inte om RB så ska inte fortsätta på detta onödiga spånande.
Det räcker väl att betrakta Lidingöbanan för att komma till slutsatsen att man i och för sig borde kunna ha ganska tät trafik på Värtabanan med möten vid Albano, Norra station och såna ställen.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Nu har årets trafikförändringsremiss publicerats. Det finns förhållandevis få förslag på trafikförändringar inför T23, men för Nordostsektorn föreslås några större förändringar. Roslagsbanan föreslås få 15-minuterstrafik på söndagar, vilket ofta har nämnts som en stor brist med dagens trafikutbud. Åtgärden sägs "stärka Roslagsbanans roll som bärande radiell stomtrafik i nordostsektorn och realisera nyttorna med gjorda och planerade investeringar i Roslagsbanesystemet".

Det finns fler förslag som stärker Roslagsbanans roll. De fyra busslinjer som trafikerar Humlegården (624C, 628C, 608, 680) föreslås kortas av till Tekniska högskolan. Detta förbereder för Roslagsbanans förlängning till City. För att få plats med bussarna vid Tekniska högskolan föreslås linje 639 kortas av till Danderyds sjukhus. Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: onsdag 09 mars 2022 12:18 Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.
Kul uppgifter du kommer med. Däremot tror jag inte på förlängningen till Rimbo. Dessutom bör väl C-linjerna förkortas först när RB är inne i city, eller tidigast dagen innan. Men det är min åsikt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: onsdag 09 mars 2022 12:18 Nu har årets trafikförändringsremiss publicerats. Det finns förhållandevis få förslag på trafikförändringar inför T23, men för Nordostsektorn föreslås några större förändringar. Roslagsbanan föreslås få 15-minuterstrafik på söndagar, vilket ofta har nämnts som en stor brist med dagens trafikutbud. Åtgärden sägs "stärka Roslagsbanans roll som bärande radiell stomtrafik i nordostsektorn och realisera nyttorna med gjorda och planerade investeringar i Roslagsbanesystemet".

Det finns fler förslag som stärker Roslagsbanans roll. De fyra busslinjer som trafikerar Humlegården (624C, 628C, 608, 680) föreslås kortas av till Tekniska högskolan. Detta förbereder för Roslagsbanans förlängning till City. För att få plats med bussarna vid Tekniska högskolan föreslås linje 639 kortas av till Danderyds sjukhus. Detta kan i sin tur förbereda för en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Rimbo.
Snälla, blanda inte ihop dina åsikter och teorier när du sammanfattar fakta från publicerad dokument.

I övrigt tycker jag det är klara förbättringsförslag som presenteras för Roslagsbanan.
Skriv svar