Nyheter från Berlin

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nyheter från Berlin

Inlägg av LÅ1 »

Hittade lite olika artiklar på jarnvagsnyheter.se om Berlin.

Ny stationsbyggnad i Berlin. "Arbetet med den nya järnvägs- och pendeltågsstationen i Berlin, Gesundbrunnen, har påbörjats." Pendeltåg skall tydas som S-bahn, antar jag, även om RE-tåg också stannar där.

Järnvägsstationen Ostkreuz i Berlin renoverad. Det har väl varit ett "evighetsprojekt" men är tydligen avslutat nu. Och enligt linjekartan som kan laddas ner här så stannar nu alla S-bahnetåg vid stationen i alla riktningar. (Förr passerade några linje utan att stanna, åtminstone i ena riktningen.)

Berlin får nya S-Bahn-tåg 2017. Hela vagnflottan skall vara utbytt till 2020. Citat från artikeln: "Till dess måste äldre S-Bahn-modeller fortsätta att användas i driften". Men hur gamla är egentligen dagens tåg? Har en känsla av att de är yngre än våra C20-tåg i T-banan. Och de riktigt gamla tågen, med träsäten, försvann ganska snabbt efter murens fall.
Förstår jag texten rätt så skall operatören äga tågen. Ett annat synsätt än i Stockholm. Hoppas bara de förstår att måla dem i rätt färger! :wink:

Berlins tunnelbana får ny station. Här kallar man S-bahn för tunnelbana. I andra länkarna kallas S-bahn för pendeltåg, och Ostkreuz som väl är en stor station på S-bahnnätet kallas järnvägsstation. Här handlar det i alla fall att Hauptbahnhof skall få en station på en ny syd-nord-gående S-bahnlinje.



Första länken här ovanför far relativt ny. (11 dagar), resten var från i november 2012. Jag hittade också en spårvägsrelaterad sida, men den är knappast ny. (ca. 1,5 år.)
Ny spårväg i Berlin. Det är bara en förlängning av linjerna 60 och 61. Men var inte de linjerna nedläggningshotade för några år sedan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av M_M »

Gesundbrunnen verkar handla om att bygga lite butikslokaler och ett tak.

Den som inte kan tyska kan kanske åtminstone titta på bilderna.
http://www.s-bahn-berlin.de/aktuell/201 ... mpfang.htm
och
http://www.s-bahn-berlin.de/bauinformat ... /index.htm med denna svårbegripliga PDF.

Vad gäller Ostkreuz så är infrastrukturnyheter.se ute och cyklar. Det är MYCKET jobb kvar, men MYCKET har också gjorts. Ännu en tysk läsövning är Ostkreuzblog

En delvis inaktuell PDF visar korrekt hur spårkonfigurationen var 2002 och visar nästan korrekt hur resultatet ska bli. Det blev ingen "trekantdrift" (hur lockande en sådan svårtäljd drift än må framstå :wink: ) utan man började med att riva de gamla regional/fjärrtågspåren på ringbanan och man rev nog också en vägbro, och sen började man med att bygga regionalplattformen (Ro, Regional Obere) och använde båda dess spår för S-bahn-tågen medan S-Bahn-ringplattformen (F) revs och nybyggdes. Nu är plattform F tydligen färdig och i drift. Vad som saknas i den där PDF'en är också en del hur de nedre plattformarna byggs om, nu är tydligen en regionalplattform längst norrut på gång att byggas och den ska provisoriskt användas för S-Bahn i riktning mot centrum medan plattform D byggs om.

I den här pdf'en ser man på sida 7 hur spårkonfigurationen verkligen ska bli inklusive plattform(ar) för Ostbahn. Exakt vad som ska hända sen med de plattformarna har jag inte hittat info om, spåret används idag bara för tjänstetåg till/från underhållsanläggningen för nattåg, som märkligt nog ligger inne i centrum mellan Ostbahnhof och Warschauer Straße. En vild gissning är att några av dieseltågen som vänder vid Lichtenberg kanske kan vända här framöver? Notera att på sid 10 finns ingen trappa på västra gångbron ned till spår 7, antagligen för att spår 7 och 8 kommer antagligen inte användas så värst mycket på ett tag. Det är väl inte helt självklart att plattformen för spår 7 ens byggs från början.

Vad som inte framgår av PDF'erna är att spårvägen verkar också vara påväg att flyttas. De spår som trafikeras av linje 21 ligger en bit från Ostkreuz och det blir inte någon större skillnad på körväg/körtid att låta spåren gå förbi Ostkreuz. Hållplatsen lär då ligga i närheten av sidoplattformen för det nordligaste öst-västliga spåret.

En grej tycker jag är märkligt, och det är att man inte bygger en sidoplattform vid det sydligaste spåret. Det spåret används vad jag förstått för tjänstetåg till/från ICE-underhållsanläggningarna i Rummelsburg. Det hade väl varit vettigt att kunna låta vissa tåg ha start/slutstation vid Ostkreuz istället för Ostbahnhof?

Det märks att det velas lite om hur allt ska bli. I Den här PDF'en finns inte någon plattform med för spår 7 (sid 10), och det verkar inte ens finnas plats heller. Däremot finns en bild på hur spårvägen kan tänkas dras här (sid 14). På sid 17 drömmer de tydligen om att förlänga spåren på U-Warschauer Straße en bit, men jag har inte hittat nåt om att säkerställa att man kan förlänga U-bahn förbi stationen. Det finns väl nån slags extremt långsiktig vision/dröm om att förlänga den tunnelbanelinjen norrut för att få bytesmöjligheter med U5, men det lär väl inte hända inom överskådlig tid.

Här finns en karta över hur spårvägen kan dras om.

Förr eller senare kommer jag förresten visa bilder från Ostkreuz tagna senvåren/försommaren 2008, då var ganska mycket kvar i sitt ursprungstillstånd även om en del också var rivet/ändrat-fixat-donat.

Det måste väl vara nåt som blivit fel i tyskläsandet, inte kan man väl vara påväg att skrota ut alla befintliga tåg? BR 481 levererades t.ex. 1996–2004...

Visst ser Tatravagnarna riktigt coola ut med tonade rutor på illustrationen i länken du visade? :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av Odd »

När jag googlade lite på bilder från S-bahn i Berlin så slog det mig:
Varför inte återanvända gammal design i ny tappning, tex:
Bild
fast en helt modern ledvagn men med kraftig inspiration i utförande av gamla vagnar.

Det hade gett en, i dessa tider av dysfunktionell design , utstickande prägel på vagnflottan.
Genius on call
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av HSS F2 »

Jag skulle mer än gärna se en fordonsflotta med likartat utseende som ET 165 (motorvagnen på bilden är mig veterligen en av Wannseebahn-serien, en liten serie med en snabbare version, lätt att känna igen på de raka frontrutorna - 165orna har ju nedåtböjda rutor).

Rent planeringsmässigt är ju dessa tåg fortfarande moderna med plant golv och generösa dörrar samt fyra av dem per vagnssida för snabb och effektiv in/utstigning.

Man körde med ET 165 (475) fram tills 1997 och fortsatte några ytterligare år med de nyare 476 och 477 (ET 167). Jag har åkt med dessa gamla tåg så många gånger att jag fortfarande betraktar deras underbara motorljud som en del av stadsbilden i Berlin. Det låter mycket trevligt när ett av dessa tåg avgår från en station och föraren drar på.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av Odd »

Kanske något för designers, C30 med designdrag från C1/C2 kanske vore något...
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm, verkar som dom inte vet vad dom skriver, BR 481/482 är dom nyaste levererade från 1995 som står för huvuddelen av flottan, BR 480 sattes i trafik av BVG januari 1984, BR 485/885 beställdes av DR i trafik från 1987, fömodar att dom skall ersättas eftersom dom är i dåligt skick, var verkligen en skakande upplevelse att åka med dom, dom får dessutom inte trafikera nord-sydtunneln efter en brand. Givetvis kommer dom nya vagnarna att få den traditionella S-Bahn färgen, DR försökte med en ny färgsättning på BR 485/885 vilket utlöste ett ramaskri av (öst)berlinarna.

S21 är den hemliga linjen som går på fjärrtågssträckan nord-syd under Berlin Hauptbahnhof mellan Südkreuz och Gesundbrunnen, sätts in vid större idrotts/sporthändelser, åkte med den under fotbolls VM, den var även i full trafik under tiden S-Bahn hade taskigt med vagnar, linjen går med motorvagnar för kontaktledning,ej strömskena.

M10 som skall förlängas till Hauptbahnhof går nu mellan Warschauer Strasse samt Nordbahnhof. Den är planerad att förlängas från Warschauer Strasse in i gamla Västberlin över Herrmanplatz med anslutning till U8 (som en linje gick före muren kom till gamla L23 om jag kommer ihåg rätt).

Tittade på nya spårdragningen vid Ostkreuz, vad som försvinner är förbindelsen Ostbahnhof-nordöstra delen av BIR, den förlorade sin betydelse "Nach der Wende". Har för mig att under DR-tiden linjerna som gick från Stadtbahn till BIR hade bara en plattfom var som låg på insidan av triangeln.

Håller med om att motorljudet från dom gamla vagnarna var underbart att lyssna på.

Ändrat, korrigerat samt lagt till i texten nu.

Det var lite av felaktigheterna, dom kanske borde skicka sina journalister på en kurs för järnvägskännedom samt ordkunskap :mrgreen:
Senast redigerad av C12C3C3C12 den onsdag 27 februari 2013 12:58, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av Anders Hanquist »

I artikeln om Ostkreuz står följande:

"Renovering och modernisering planerades 1937, men försenades på grund olika orsaker, som kostnader och störningar i trafiken".

Det känns som ett rejält "understatement". Kom inte ett världskrig och en delning av staden emellan som kunde ha något med "förseningen" att göra? Men det är klart att detta innebar "störningar i trafiken".
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av Svend Christensen »

Det tyske tidsskrift "Stadtverkehr"nr. 3/2013, som jeg netop har modtaget i posten i dag, oplyser, at man overvejer S-banetog til bl.a. Berlin og Hamburg af modellen fra København. Altså 3,6 meter brede vogne med korte led og enkelt-aksler under hvert led.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:När jag googlade lite på bilder från S-bahn i Berlin så slog det mig:
Varför inte återanvända gammal design i ny tappning, tex:
Bild
fast en helt modern ledvagn men med kraftig inspiration i utförande av gamla vagnar.

Det hade gett en, i dessa tider av dysfunktionell design , utstickande prägel på vagnflottan.
Härlig vagn!

Är det någon som vet vad det är för någon rostig "grej" som står utanför strömskenan och som tycks ha fysisk kontakt med tåget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 - Det är mojängen som ger signalbesked till manicken på loket/motorvagnarna, på bättre svenska: den ger impuls till magneten som alla tyska lok/motorvagnar har, även ångloken hade det. Den ger impuls till loket/föraren om signalbeskedet på nästa signal; kör max högsta tillåtna hastighet, varsamhet eller stopp. Den är fällbar utåt från spåret, såg den i rörelse en gång när jag åkte på BIR
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av C12C3C3C12 »

Die neue S-Bahnlinie S 21 http://de.wikipedia.org/wiki/S21_(Berlin)

Hmm sista ")" faller bort i länken, lägg till den så kommer ni rätt.

Som jag fattar blir det vanlig S-Bahn med strömskena, inte som den tillfälliga S21 med takströmavtagare. Första etappen blir från Jungfernheide över Westhaven till Berlin Hbf, en gren går från Wedding med en tänkt förlängning till Frohnau, andra etappen över Bundestag samt Potsdamer Platz under Gleisdreieck (parallellt med fjärrtågsspåret) med nya spår över till Yorckstraße där den korsar S1, vidare på delvis nya spår till Südkreuz med anslutning till S2/S25. Karta http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Berlin.png vilken visar det bättre än mitt försök till beskrivning.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:LÅ1 - Det är mojängen som ger signalbesked till manicken på loket/motorvagnarna, på bättre svenska: den ger impuls till magneten som alla tyska lok/motorvagnar har, även ångloken hade det. Den ger impuls till loket/föraren om signalbeskedet på nästa signal; kör max högsta tillåtna hastighet, varsamhet eller stopp. Den är fällbar utåt från spåret, såg den i rörelse en gång när jag åkte på BIR
Tack! Gammal och beprövad teknik, antar jag. Och varför byta till radiobaserad, eller liknande, om det befintliga fungerar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Hmm, verkar som dom inte vet vad dom skriver,
Vi verkar vara rörande överens om det. Enligt en tråd på Postvagnen behöver de inte bara öva upp skoltyskan utan även damma av franskan :cheesygrin:
C12C3C3C12 skrev:DR försökte med en ny färgsättning på BR 485/885 vilket utlöste ett ramaskri av (öst)berlinarna.
Om Wikipedia har rätt så började de tågen inte köras förrän muren redan fallit. Trafikerade man de från början statsgränsöverskridande linjerna (Stadtbahn var enda som gick att trafikera genomgående med endast små åtgärder direkt efter murens fall) med förkrigsvagnar och de respektive halvornas övriga linjer med BGV- respektive DR-specifika modernare vagnar, eller?
C12C3C3C12 skrev:S21 är den hemliga linjen som går på fjärrtågssträckan nord-syd under Berlin Hauptbahnhof mellan Südkreuz och Gesundbrunnen, sätts in vid större idrotts/sporthändelser, åkte med den under fotbolls VM, den var även i full trafik under tiden S-Bahn hade taskigt med vagnar, linjen går med motorvagnar för kontaktledning,ej strömskena.
Det stämmer med hur den hittils trafikerats, linjenumret S21 har alltså lånats över. Om jag fattat rätt så är det nåt med pengar mellan republiken och delstaten/staden inblandat som "tvingar" fram bygge av en vanlig S-Bahn-linje (om man inte är sugen på att pengar ska utebli eller kanske till och med behöva betalas tillbaka).
C12C3C3C12 skrev:M10 som skall förlängas till Hauptbahnhof går nu mellan Warschauer Strasse samt Nordbahnhof. Den är planerad att förlängas från Warschauer Strasse in i gamla Västberlin över Herrmanplatz med anslutning till U8 (som en linje gick före muren kom till gamla L23 om jag kommer ihåg rätt).
Intressant. Vet du med säkerhet att det är M10 som ska förlängas, och i så fall vilken väg?
C12C3C3C12 skrev:Tittade på nya spårdragningen vid Ostkreuz, vad som försvinner är förbindelsen Ostbahnhof-nordöstra delen av BIR,
Kurvspåren mellan väster-norr är redan borttagna sen några år. De och tillhörande bro saknades iaf maj 2008.

Vad står BIR för?
C12C3C3C12 skrev:den förlorade sin betydelse "Nach der Wende". Har för mig att under DR-tiden linjerna som gick från Stadtbahn till BIR hade bara en plattfom var som låg på insidan av triangeln.
Ja, BVG/Västberlin "hyrde" ju nord-syd-tunneln för sina tåg via Bornholmer Straße till Frohnau (och Tegel, om den grenen trafikerades låter jag vara osagt och överlåter det som en googleövning) medan östberlin körde Stadbahn, väst-nord-kurvan vid Ostkreuz och ringen upp till "sin" linje vid Bornholmer Straße (till Bernau och Oranienburg).

Det var tydligen riktigt länge sen de yttre plattformarna (B och C) för kurvorna togs bort, 1966 ur drift och 1970/1978 bortmonterade enligt tyska Wikipedia. Jag har själv upplevt att tåg från flygplatsen in mot Stadtbahn stannar vid plattform A men det inte finns ens några egentliga spår efter plattform för tåg i andra riktningen. Bron från plattform A till plattform E var då (2008) avspärrad.
C12C3C3C12 skrev:Det var lite av felaktigheterna, dom kanske borde skicka sina journalister på en kurs för järnvägskännedom samt ordkunskap :mrgreen:
:D
Svend Christensen skrev:Det tyske tidsskrift "Stadtverkehr"nr. 3/2013, som jeg netop har modtaget i posten i dag, oplyser, at man overvejer S-banetog til bl.a. Berlin og Hamburg af modellen fra København. Altså 3,6 meter brede vogne med korte led og enkelt-aksler under hvert led.
Intressant! Undrar vad som eventuellt behöver göras med lastprofilen för att rymma bredare tåg? De nuvarande verkar vara 3 meter breda.
C12C3C3C12 skrev:LÅ1 - Det är mojängen som ger signalbesked till manicken på loket/motorvagnarna, på bättre svenska: den ger impuls till magneten som alla tyska lok/motorvagnar har, även ångloken hade det. Den ger impuls till loket/föraren om signalbeskedet på nästa signal; kör max högsta tillåtna hastighet, varsamhet eller stopp. Den är fällbar utåt från spåret, såg den i rörelse en gång när jag åkte på BIR
Nja, just på S-Bahn är det tydligen en helt mekanisk grej, medan på "vanliga" järnvägsnätet är det en helt induktiv grej. Det har åtminstone varit på gång att byta system på S-Bahn men jag vet inte om det faktiskt genomförts. Det har tydligen varit lite "liv" om kostnaden för att byta system på musei/veterantåg.
Wikipedialäsövning

Jag skulle tro att man är sugen på att byta för att den där lär väl bara kunna signallera "stopp" eller "inte stopp". Jämför diskussionerna om ERTMS v.s. svenska ATC, där svenska redan i princip har samma funktioner medan andra länder kan vinna mycket på att byta till ERTMS.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nyheter från Berlin

Inlägg av C12C3C3C12 »

M_M - Då ska vi se om jag kan besvara några av dina frågor. Min kunskap om Berlin baseras på resor dit sedan början på 70-talet. Kommer nu att saxa vilt bland ditt inlägg:

C12C3C3C12 skrev:
DR försökte med en ny färgsättning på BR 485/885 vilket utlöste ett ramaskri av (öst)berlinarna.

"Om Wikipedia har rätt så började de tågen inte köras förrän muren redan fallit. Trafikerade man de från början statsgränsöverskridande linjerna (Stadtbahn var enda som gick att trafikera genomgående med endast små åtgärder direkt efter murens fall) med förkrigsvagnar och de respektive halvornas övriga linjer med BGV- respektive DR-specifika modernare vagnar, eller?"

Eftersom BR 485/885 kom några år före murens fall gick dom bara på östnätet i början, då var dom rödmålade, efter murens fall och man öppnat genomgående förbindelser vid Friedrichstraße så skedde ett sammarbete mellan BVG samt DR vad gäller vagnparken på Stadtbahn. Om jag kommer ihåg rätt så hade BVG säkerhetsutrustning på sina gamla vagnar, DR inte, så ett 8-vagnarståg kunde bestå av 2 BVG-vagnar, 4 DR-vagnar samt 2 BVG-vagnar. Vad gällde nord-syd S-bahn samt U6 + U8 kördes den med västmaterial, senare kom BR 485/885 även i trafik där vilken tog slut i och med branden, sedan gick endast BR 481 i tunneln. Bornholmer Straße passerades utan uppehåll eftersom gränsen gick där.

"Ja, BVG/Västberlin "hyrde" ju nord-syd-tunneln för sina tåg via Bornholmer Straße till Frohnau (och Tegel, om den grenen trafikerades låter jag vara osagt och överlåter det som en googleövning) medan östberlin körde Stadbahn, väst-nord-kurvan vid Ostkreuz och ringen upp till "sin" linje vid Bornholmer Straße (till Bernau och Oranienburg)."

Linjen till Tegel blev väl nerlagd i samband med strejken bland BVG-förarna i samband med övertagandet från DR av västnätet, dessutom byggdes det en motorväg där. Den är nu norra delen av S25.

C12C3C3C12 skrev:
M10 som skall förlängas till Hauptbahnhof går nu mellan Warschauer Straße samt Nordbahnhof. Den är planerad att förlängas från Warschauer Straße in i gamla Västberlin över Herrmanplatz med anslutning till U8.

"Intressant. Vet du med säkerhet att det är M10 som ska förlängas, och i så fall vilken väg?"

Läste om det på en tysk spårvägssida om Berlin, kan inte styrka det bättre. Det var en linje som gick som en liggande hästsko med öppningen åt väst före kriget, tror M13 följer den norra sträckningen över Bornholmer Straße. Som vanligt är det bristen på pengar som stoppat utbyggnaden men spåren ligger redan sedan 1995 på bron söder om nuvarande ändhållplats.

"Vad står BIR för?"

Hehe visste att någon skulle fråga om det, svar BIR = Berliner Inner Ring dvs sträckningen som S41/S42 går på.

C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 - Det är mojängen som ger signalbesked till manicken på loket/motorvagnarna, på bättre svenska: den ger impuls till magneten som alla tyska lok/motorvagnar har, även ångloken hade det. Den ger impuls till loket/föraren om signalbeskedet på nästa signal; kör max högsta tillåtna hastighet, varsamhet eller stopp. Den är fällbar utåt från spåret, såg den i rörelse en gång när jag åkte på BIR


"Nja, just på S-Bahn är det tydligen en helt mekanisk grej, medan på "vanliga" järnvägsnätet är det en helt induktiv grej. Det har åtminstone varit på gång att byta system på S-Bahn men jag vet inte om det faktiskt genomförts. Det har tydligen varit lite "liv" om kostnaden för att byta system på musei/veterantåg."

Högg till med magnet men köper din förklaring, den jag såg röra på sig var på gamla fjärrspåren. Här är ialla fall mera fakta i målet vad gäller PZB, första länken på engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Punktformi ... influssung
andra länken på tyska: http://de.wikipedia.org/wiki/Punktförmi ... influssung (hmm, klipp & klistra här). Liknar lite vårt kära gamla impedanssystem på vår T-bana.

Das war alles.
Skriv svar