P1-programmet Kaliber, som jag av en händelse råkade få in eftersom det var sport i P4, handlade i dag om tågförseningar och den svenska statistiken. Infrastrukturministern och departementet ville göra gällande att Sverige låg på tredje plats i Europa när det gäller punktlighet. Ett uttalande som de flesta med förankring i verkligheten inser är helt vansinnigt.
Kalibers sida på nätet inleder med "Sverige har bland de mest missnöjda tågresenärerna i hela Europa - trots att den officiella statistiken visar att 97 av 100 tåg fram i tid i Sverige förra året."
Går tågen i tid i Sverige, tredje bäst i Europa?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Går tågen i tid i Sverige, tredje bäst i Europa?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Går tågen i tid i Sverige, tredje bäst i Europa?
Hur man mäter punktlighet verkar ju vara lite olika beroende på vem man frågar.
Läste någon gång att flygbolagen i USA, i praktiken har lagt på en timme på extra på tidtabellen räknat ifrån slottiden, eftersom de vet att de alltid blir försenade upp emot en timme.
Fjärrtågstrafiken tycker jag flyter på bra, har åkt mycket senaste året och i princip kommit som mest 10 min sent, eller kanske 5 min för tidigt (om man nu kan kalla det för fel
).
Var väldigt förvånad när jag åkte Göteborg-Luleå, hade buffert på tre timmar, hade ju hört att nattågen brukar vara sena. Men vi kom fram till Luleå 30 min innan tiden i tidtabellen.
Mest problem torde vara lokaltåg och liknande där många tåg är i rörelse.
Läste någon gång att flygbolagen i USA, i praktiken har lagt på en timme på extra på tidtabellen räknat ifrån slottiden, eftersom de vet att de alltid blir försenade upp emot en timme.
Fjärrtågstrafiken tycker jag flyter på bra, har åkt mycket senaste året och i princip kommit som mest 10 min sent, eller kanske 5 min för tidigt (om man nu kan kalla det för fel

Var väldigt förvånad när jag åkte Göteborg-Luleå, hade buffert på tre timmar, hade ju hört att nattågen brukar vara sena. Men vi kom fram till Luleå 30 min innan tiden i tidtabellen.
Mest problem torde vara lokaltåg och liknande där många tåg är i rörelse.