Sida 1 av 1
M25
Postat: lördag 16 februari 2013 20:08
av alex87
Re: M25
Postat: lördag 16 februari 2013 20:16
av Martin
Fina bilder! Kul att se A-bane klassikern "röv mot röv"

Re: M25
Postat: lördag 16 februari 2013 21:02
av M_M
När fick Angeredsbanevagnarna "skyddsglaset" till förarplatsen? Fick andra M25 också det skyddet? Nog är det inget skydd på den Ringlinievagn som inte är Angeredsbanevagn?
Re: M25
Postat: lördag 16 februari 2013 22:07
av Harald
M_M skrev:När fick Angeredsbanevagnarna "skyddsglaset" till förarplatsen? Fick andra M25 också det skyddet? Nog är det inget skydd på den Ringlinievagn som inte är Angeredsbanevagn?
När det skedde vet jag inte men alla vagnar hade det förarskyddet. M25 606 är återställd till tidigare utseende.
Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 21:54
av alex87
Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 22:28
av C12C3C3C12
Gillar den klassiska "STANNAR" skylten.
Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 22:39
av Andy
Dere fant ikke et eller annet sted å snu da, sånn at dere kunne få kjørt vognene fra 582 også da?
Andreas
Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 23:31
av alex87
Andy skrev:Dere fant ikke et eller annet sted å snu da, sånn at dere kunne få kjørt vognene fra 582 også da?
Andreas
Jodå, klart de går köra 582 fram, men allt blir ju spegelvänt

Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 23:40
av Andy
alex87 skrev:Andy skrev:Dere fant ikke et eller annet sted å snu da, sånn at dere kunne få kjørt vognene fra 582 også da?
Andreas
Jodå, klart de går köra 582 fram, men allt blir ju spegelvänt

Er det så farlig da????

Re: M25
Postat: söndag 17 februari 2013 23:44
av alex87
Andy skrev:alex87 skrev:Andy skrev:Dere fant ikke et eller annet sted å snu da, sånn at dere kunne få kjørt vognene fra 582 også da?
Andreas
Jodå, klart de går köra 582 fram, men allt blir ju spegelvänt

Er det så farlig da????

Är man ovan så är man, men nån gång ska man jag testa det

Re: M25
Postat: onsdag 20 februari 2013 21:40
av M_M
Tack för bilderna!
"äkta galon, i skinnimitation"!
Rätt så reklamfritt i vagnen.
En fråga:
Vad är den där röda saken med kromade "sidor" som sitter på instrumentpanelen strax under "radiomanöverpanelen"? Det ser inte ut att vara orginal, eller?
Hur mycket skiljer på förarplatsen (främst manövrering) mellan M25 och de andra pedalvagnarna? Är det såpass mycket att det behövs någon egentlig utbildning för föraren?
Sitter ALLT spegelvänt på instrumentpanelen på vänstervagnen? Förstår att man vill ha dörrmanövergrejerna spegelvänt, men resten? Pedalerna sitter väl ändå med broms till vänster och pådrag till höger även på vänstervagnen?
Ser på
en bild Ola Sand tagit på M25 606 att det skiljer lite detaljer. Är den där 4x4-knappanelen på 606'an motsvarande "radiomanöverpanelen" på andra vagnar?
Kan man gissa att det blir ett rackarns oväsen om man trycker in knappen nere till höger om hastighetsmätaren på Angeredsvagnen?
Låser man locket över panelen när en M25 går som "släp"?
EDIT:
Kollade i mitt eget bildarkiv, jag ser att jag tog ett par bilder på vänster-M25:an under öppet hus 2009-11-01, och ser åtminstone att hastighetsmätaren verkar sitta till höger även där. Resten syns inte, det var väl inte meningen att man skulle kliva in i vagnen så jag tog bara de bilder som gick att ta utifrån. (Dörrarna var inte ens monterade så det var lätt att se in i vagnen

)
Re: M25
Postat: onsdag 20 februari 2013 21:45
av Roar
Det har vi prøvd i Oslo.
Skøyen, 22. april 1998.

Re: M25
Postat: onsdag 20 februari 2013 22:29
av Andy
Roar skrev:Det har vi prøvd i Oslo.
Skøyen, 22. april 1998.
Dette skal også ha blitt gjort med 264 og 265 også, vistnok en testtur før de ble levert tilbake, blei vistnok snudd på rådhusplassen.
Andreas
Re: M25
Postat: onsdag 20 februari 2013 22:57
av trafikbefäl
Lägger svaren i
fetstil
M_M skrev:Tack för bilderna!
"äkta galon, i skinnimitation"!
Rätt så reklamfritt i vagnen.
En fråga:
Vad är den där röda saken med kromade "sidor" som sitter på instrumentpanelen strax under "radiomanöverpanelen"? Det ser inte ut att vara orginal, eller?
Indikering för linjekontaktor och tjuvbroms (mekanisk broms som inte lyfter). Eftersom man ville att föraren snarast skulle bli uppmärksammad på dessa fel på Angerdsbanan (i regel hög hastighet i kombination med att mekaniska bromsen hade en förkärlek för att osa rätt duktigt ifall den gick in i hög fart) så utrustades M25A med denna finess. Det sitter även ett yttre lanterna ovanför dörr 2 med samma funktion.) Dessutom körde man tre- eller fyravagnartåg. Fick man tjuvbroms på sista vagnen var det inte alltid helt lätt att känna det.
Hur mycket skiljer på förarplatsen (främst manövrering) mellan M25 och de andra pedalvagnarna? Är det såpass mycket att det behövs någon egentlig utbildning för föraren?
Det finns några detaljskillnader som man bör känna till som förare, bland annat skiljer det något när man söker fel. Förarplatsen skiljer i princip inget.
Sitter ALLT spegelvänt på instrumentpanelen på vänstervagnen? Förstår att man vill ha dörrmanövergrejerna spegelvänt, men resten? Pedalerna sitter väl ändå med broms till vänster och pådrag till höger även på vänstervagnen?
Inte helt spegelvänt utan vissa saker sitter i samma ordning oavsett höger eller vänstervagn. Exempelvis sitter sand och skenbroms i samma ordning. Däremot är det mesta förskjutet på olika sätt. Dock inga problem att känna igen sig. Ja, det är broms vänster och fart höger.
Ser på
en bild Ola Sand tagit på M25 606 att det skiljer lite detaljer. Är den där 4x4-knappanelen på 606'an motsvarande "radiomanöverpanelen" på andra vagnar?
Det är tastaturen till gamla R5-radion
Kan man gissa att det blir ett rackarns oväsen om man trycker in knappen nere till höger om hastighetsmätaren på Angeredsvagnen?
Ja
Låser man locket över panelen när en M25 går som "släp"?
Ja
EDIT:
Kollade i mitt eget bildarkiv, jag ser att jag tog ett par bilder på vänster-M25:an under öppet hus 2009-11-01, och ser åtminstone att hastighetsmätaren verkar sitta till höger även där. Resten syns inte, det var väl inte meningen att man skulle kliva in i vagnen så jag tog bara de bilder som gick att ta utifrån. (Dörrarna var inte ens monterade så det var lätt att se in i vagnen

)
Re: M25
Postat: onsdag 20 februari 2013 23:26
av M_M
Tack för svaren!
Re: M25
Postat: torsdag 21 februari 2013 19:11
av Martin
alex87 skrev:

Skuggningen vid vagnsnumret är så snygg, borde införas på samtliga vagnar! (Fast M32 får väl snart rostfärgad nummerskugga, trots kompositkaross)
