Sida 1 av 2

En Gullfisk är aldrig fel

Postat: fredag 08 februari 2013 22:30
av Anders Forsberg
Det är snart läggdags så jag slutar med en Gullfisk från Oslo.

Anders F
Oslo - 0053.jpg
Oslo - 0053.jpg (162.4 KiB) Visad 4821 gånger

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 0:20
av Hechtwagen
Varför valde man "järnvägslyktor" på gullfiskarna? Var dom tänkta att gå på någon sträckning som formellt var järnväg? Jämför lite med HSS mustanger.

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 6:04
av Harald
Hechtwagen skrev:Varför valde man "järnvägslyktor" på gullfiskarna? Var dom tänkta att gå på någon sträckning som formellt var järnväg? Jämför lite med HSS mustanger.
Inte bara tänkta. De gjorde det. Vagnen på bilden är ju skyltad med en destination på en av förortsbanorna och kommer förmodligen från en annan.

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 12:02
av BaardB
Det er omtrent samme type lykter som på de litt eldre sporvognene.

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 12:12
av Hechtwagen
Jag menade mest att dom sitter i en triangel med basen nedåt

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 13:15
av 996
Hechtwagen skrev:Varför valde man "järnvägslyktor" på gullfiskarna? Var dom tänkta att gå på någon sträckning som formellt var järnväg? Jämför lite med HSS mustanger.
Gullfiskene ble levert med bare en frontlykt:
E1 183 linje 3 Skillebekk.jpg
E1 183 linje 3 Skillebekk.jpg (203.86 KiB) Visad 4675 gånger
Det var ingen regler eller noe som anga antallet frontlykter da disse var nye, men det viste seg raskt at en enkel lampe ikke var tilstrekkelig når man kjørte på forstadsbanene hvor det jo ikke fantes noe gatelys. Rett etter krigen, under krigen hadde det ingen mening å gjøre noe med det, lys var jo i praksis forbudt av tyske myndigheter, så ble vognene 184 - 203 bygd om slik at de fikk tre frontlys; ett oppe og to nede etter forbilde av Kolsåsbanens vogner so hadde slikt.
Det her dreier seg jo ikke om egentlige lyskastere av bil-type, men vanlige 220 volt 100 W lyspærer og en reflektor. Tre slike pærer ga jo 3 ganger så mye lys som en...
Dette viste seg å være bedre og i det minste "tilstrekkelig" selv om systemet hadde sin svakheter. Lyskasterene var jo seriekoblede (3x 220 = 660), så slukket en pære ble det helt mørkt, og vi måtte ut og skifte pære.
Nå kan dere jo gjette hvliken pære som som regel hadde brent ut (det er ingen premie for Rätt Svar..)
Da vognene 158 - 162 og 164 - 183 skulle overføres fra "bytrikken" til Lilleaker-Østensjøbanen så ble de bygd om på samme måte (det var like mørkt der ute for dem som for 184 - 203).

En spesialitet var "halvljus"; man koplet helt enkelt inn to ekstra lyspærer i strømkretsen for frontlysene slik at disse lyste svakere.
På 158, 159 og 184 - 203 ble de to pærene plassert oppå taket foran kjøremotstandene, men under deklslover dem, på de andfre vognene satt de to ekstra pærene inne i kontrollerkassa.
I mørket kunne man således alltid se om det kom en B-vogn (158, 159 eller 184 - 203) når den kjørte med "dimmet" frontlys; det lyste oppå taket!

I 1967 ble ti av vognene omplassert til "bytrikken" igjen. Av en eller annen grunn våknet Trafikkpolitiet ved politiinspektør Thorleif Karlsen og forbød bruken av "topplykten" på de vognene. Karlsen var trafikkpolitiets trikkehater nr. 1, og dessverre hadde noen som skulle være ekstra flinke(duktiga) funnet ut at det sikkert var en god ide å spørre...
Nå var det jo ikke bare å koble ut denne pæra, så man valgte helt enkelt å sette inn en svart plate innefor glasset i lyskasteren.
De vognene som forble i bærum fikk ikke dette pålegget, eller man valgte helt enkelt å ignorere det og skyldte på "Jernbanetilsynet" som var "off limits" for den tango- og Nana Moskouri-glade politiinspektør, så de kjørte trøstig i vei med sine tre lanterner.
I 1971, da vognenen kom tilbake til Bærumsbanen, plukket man helt enkelt vekk platene uten å spørre noen eller si noe, og resten av sin tid fikk vognene kjøre med tre frontlys.
Karlsen merket det nok ikke... :mrgreen:

Mvh Bjørn

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: lördag 09 februari 2013 14:04
av Hechtwagen
Stort tack för svaret!

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: söndag 10 februari 2013 22:45
av 643
Hoppas fortfarande på Gullfisk som gästvagn i Stockholm - apropå rubriken..., :)

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 0:03
av Hechtwagen
Ja! Så slipper vi åka till kristiania och betala 140 spänn för en pizza!

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 11:35
av 996
Hechtwagen skrev:Ja! Så slipper vi åka till kristiania och betala 140 spänn för en pizza!
Bare en ting å gjøre; ta med matpakke! :mrgreen:

Mvh Bjørn

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 12:02
av 2763
Hechtwagen skrev:Ja! Så slipper vi åka till kristiania och betala 140 spänn för en pizza!
Fast om du åker till Kristiania och köper pizza så hampar det sig väl knappast så att det gröna är basilika och att bara den kryddan på sätt och vis kan förklara ruset du upplever, samt det höga priset. I resten av Köpenhamn kostar pizzorna knappast så mycket.

//T

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 16:07
av 996
2763 skrev:
Hechtwagen skrev:Ja! Så slipper vi åka till kristiania och betala 140 spänn för en pizza!
Fast om du åker till Kristiania och köper pizza så hampar det sig väl knappast så att det gröna är basilika och att bara den kryddan på sätt och vis kan förklara ruset du upplever, samt det höga priset. I resten av Köpenhamn kostar pizzorna knappast så mycket.

//T
Christiania og Kristiania fru Blom....hold nå orden på dem da Tony... :mrgreen:

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 16:11
av 2763
996 skrev: Christiania og Kristiania fru Blom....hold nå orden på dem da Tony... :mrgreen:
Spelar det någon roll, det är väl samma Kristian som är pappa till båda namnen! Tips: en av danmarks kungar, och då var det inte en Frederik!

/T

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 16:35
av M_M
996 skrev:
Hechtwagen skrev:Ja! Så slipper vi åka till kristiania och betala 140 spänn för en pizza!
Bare en ting å gjøre; ta med matpakke! :mrgreen:

Mvh Bjørn
Eller hamstra cheeseburgare på McD, en märklig norsk tradition :D

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: måndag 11 februari 2013 17:54
av C12C3C3C12
Vill bara i all enkelhet påpeka skillnaden mellan Kristiania samt Christiania. (Som har åkt med Gullfiskar på L9 i Oslo).

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: tisdag 12 februari 2013 13:19
av hej
Christiania hade från slutet av 1800-talet även stavningen Kristiania, spårvägsbolaget användes sig av den nya stavningen med K i sitt namn.

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: tisdag 12 februari 2013 19:56
av 996
Fram til 1877 var offisiell stavemåte Christiania. I kommunale sammenhenger gikk man vekk fra dette og stavet Kristiania fra da av.
Kristiania Sporveisselskab fra 1875 stavet imidlertid alltid navnet med K.
I 1897 gikk man også over til å stave bynavnet med K i staten.
AS Christiania elektriske Sporvei benyttet opprinnelig Ch, men fulgte statlig norm fra 1897.
En variant som ble benyttet var X-iania, en salgs kortform som dog aldri ble brukt "offisielt".

Her som ny vogn med Ch i 1894:
Allgemeine 20 (15-115).jpg
Allgemeine 20 (15-115).jpg (209.32 KiB) Visad 4245 gånger
Og her omlag 20-25 år seinere ombygd til tilhenger og med K:
Allgemeine tilhenger 101 og 107 1918.jpg
Allgemeine tilhenger 101 og 107 1918.jpg (180.28 KiB) Visad 4245 gånger


Mvh Bjørn

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: tisdag 12 februari 2013 20:56
av Hechtwagen
En fråga om bilden på 183 med tre strålkastare, är den tagen på den platsen där en gullfisk med rysk destinationsrulle svänger ut från en gata i filmen gorkij parken, den filmen är väl från ungerfär 1983. Det var väl inte h :mrgreen: elt enkelt att spela in film för bolag ifrån väst i sovjet så oslo fick väl duga, det ligger ju i sista sovjetstaten! :mrgreen:

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: tisdag 12 februari 2013 21:17
av M_M
Hechtwagen skrev:En fråga om bilden på 183 med tre strålkastare, är den tagen på den platsen där en gullfisk med rysk destinationsrulle svänger ut från en gata i filmen gorkij parken, den filmen är väl från ungerfär 1983. Det var väl inte h :mrgreen: elt enkelt att spela in film för bolag ifrån väst i sovjet så oslo fick väl duga, det ligger ju i sista sovjetstaten! :mrgreen:
Fast svenska bilar är visst "östblock"/östtyska enligt McGyver, så Norge/Oslo är inte ensamt om att ha fått låtsasagera öst :D

Re: En Gullfisk är aldrig fel

Postat: tisdag 12 februari 2013 21:37
av 996
Den her?
E1 166 russisk fargekorr.jpg
E1 166 russisk fargekorr.jpg (92.62 KiB) Visad 4218 gånger
Den kom vel fra Østbanen hvor bildet er tatt, og kjørte opp til Wessels plass osv.
Det var ingen destinasjonsrulle, bare papir med denne ene, men man var helt sikkert i Sovjetunionen.
Jeg så den på kino i Oslo og de ble arrestert i Slottspraken, avhørt på KGB hovedkvarteret i det som da var Hovedpostkontoret (der 166 medvirket i gatescenene) og passerte forbi Rådhuset som var kledd ut d'herre lenin, stalin osv, røde faner og det hele.
De satt fanget i en kjeller på Grünerløkka, ble transportert "til Sibir" fra Oslo Ø sjøsiden med en Di3 (NoHAB) hvor NSB var blitt byttet ut med rød stjerne og nedte i et sandtak ved Hauerseter via Bergensbanen. De rømte fra samme sted i godsvogna, hoppet av på Bergsnbanen ved Finsen og forsøkte å ta seg over et gjerde i østmarka, men ble heldigvis stoppet av norsk politi; de hadde jo aldri vært i USSR..

Da vi gikk hjem fra kino passerte vi en murvegg på Grünerløkka med kyrilske ebokstaver: "Jaa her var de ja..."

Mvh bjørn :mrgreen: