Så lätt kapas dina personuppgifter i SL:s nya biljettsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Så lätt kapas dina personuppgifter i SL:s nya biljettsystem

Inlägg av roggek »

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Re: Så lätt kapas dina personuppgifter i SL:s nya biljettsys

Inlägg av LÅ1 »

Det var väldigt vad man försöker beskriva hur vänlig och tillmötesgående man kommer att vara mot dem som får felaktig faktura. Men journalisterna kommer nog att kunna snoka upp en och anna som anser sig blivit felaktigt behandlad av SL och/eller Pay/Ex.
Har man inte från början sagt att kontantkortet måste vara registrerat, eller försvann det kravet när man måste registrera sig på SL? Men det går väl bra att registrera telefonkortet på fel person också, förstås.

Ett problem blir kanske om en person får många korrekta räkningar och en felaktig. T.ex. för samtliga familjemedlemmar. Åtminstone barn och unga under 18 år måste ju registrera en annan betalare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Systemet är byggt så, alltså är det inget fel på det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
testola

Inlägg av testola »

SL har aldrig fel.
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Har någon kommit över din personuppgifter och registrerat ett kontaktkort i ditt namn är SL resor ett litet problem.
En arbetskamrat råkade ut för att någon hade beställt en Macbook Pro på postorder med sms avisering. Det ända han fick var en påminnelse på fakturan.
Dagens system med personnummer behöver kompletteras eller göras om...

/Jeff
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

jeff skrev:Har någon kommit över din personuppgifter och registrerat ett kontaktkort i ditt namn är SL resor ett litet problem.
En arbetskamrat råkade ut för att någon hade beställt en Macbook Pro på postorder med sms avisering. Det ända han fick var en påminnelse på fakturan.
Dagens system med personnummer behöver kompletteras eller göras om...

/Jeff
Arbetskamraten ska naturligtvis bestrida betalning så det blir säljaren som står där med långnäsa.
Och den som lämnat ut ett paket utan att se giltig legitimation har lite att förklara, och polisen kan nysta lite i ett bedrägeri som att analysera SMS:et.
Men o.k visst är det jobbigt för den som blir utsatt för sådana saker inte tu tal om det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

jeff skrev:Har någon kommit över din personuppgifter
Det är personnumret man utgår ifrån. Personnumret är offentlig handling!

Jag har själv råkat ut för att någon har använt mitt personnummer för att handla på nätet. Eftersom bevisbördan ligger på den som säljer att bevisa att det är jag som faktiskt lagt beställningen så är det här i praktiken ingen risk. Visst du kommer att få bestrida faktura och du kommer förmodligen att få upprätta en polisanmälan och ja, det är lite obehag att vara utsatt. Det här är inte något att oroa sig för direkt. Man kan ju lika gärna bli nerslagen oförhappandes och det är väl i så fall värre.

//T, utsatt.
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Systemet i t.ex. UK är inte bättre. Nån ansökte om ett kreditkort i mitt namn och adress, men med felaktigt födelsedatum. De shoppade sen för runt 4500 pund.

Det komiska i kråksången var att jag ansökt om ett kort hos samma bolag men inte varit i närheten av att få den kreditgränsen ett år tidigare.

Bestridande och upprättande av polisanmälan gjorde att kreditgivaren var den som stod med lång näsa.
Skriv svar