Jag tog en omväg över Barkarby idag för att beskåda platsen där fyrspåret för närvarande börjar. Jag hade tur med vad jag fick se. Den som tycker det efterföljande resonemanget inte är sådär jätteintressant kan ju nöja sig med att titta på bilderna.
För med utgångspunkt från verkligheten fick jag en möjlighet att åskådliggöra vad man kan vinna med förbigångsspår Barkarby-Kallhäll (som nyss ibruktaget), och tidsmässigt marginellt mer men kapacitetsmässigt mer märkbart, med fyrspår hela vägen från Stockholm C till Kallhäll.
När jag kommit upp med rulltrappan från plattformen och klev ut från biljetthallen, såg jag till min besvikelse att det var omöjligt att ta en bra bild snett uppifrån på växelpartiet söder om Barkarby där fyrspåret övergår i dubbelspår, utan att kliva över en avspärrning och stå mitt i vägbanan. Precis då kom ett regionaltåg på väg mot Hallsberg. Jag hann få fram mobilen och ta en ”snapshot” precis innan det kommer fram till övergångsväxeln från pendeltågsspåret till fjärrtågsspåret.
Det högraste spåret slutar alltså i en stoppbock lite längre bort, medan regionaltåget nu ska ta den tvära vänsterväxeln (sett från lokförarens sida) och ut på det yttersta uppspåret. Mellan de båda innersta pendeltågsspåren finns också övergångsväxlar med ett tydligt spårkors som syns. Det vänstraste nedspåret slutar också i en stoppbock, så även där får fjärrtågen köra genom en övergångsväxel som skymtar till vänster.
Så passerade regionaltåget under bron jag stod på, och när det kom fram igen så hade det passerat genom övergångsväxeln och befann sig nu på det yttre uppspåret.
Här ytterligare en bild när det hunnit lite längre.
Det gick fort. Även genom övergångsväxeln. Vad är nu den stora poängen med den här lilla händelsen? Jo, klockslaget då tåget passerade var 19:46 ikväll, och alla tre bilderna togs då!
Det pendeltåg som jag kom med till Barkarby station hade tidtabellstid Stockholm City 19:28 och tidtabellstid Barkarby 19:44. Regionaltåg 760 över Västerås mot Hallsberg hade avgångstid Stockholm C 19:25 och ca passertid Barkarby 19:38 (skrivet kursivt nedan då det är passertid). Det verkar ganska logiskt att regionaltåget som kör fortare avgår 3 minuter före pendeltåget.
Så här ser tidtabellstiderna ut om man lägger dem i två påföljande rader, först regionaltåget, sedan pendeltåget (jag skriver tiderna med timmar och minuter ihop):
Tåg R: Stockholm C 1925, Sundbyberg 1932,
Barkarby 1938, Bålsta 1952 (och vidare mot Hallsberg 2136)
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)
Ändå hann jag med att kliva av pendeltåget och fotografera det här regionaltåget. Hur kom det sig?
Jo, regionaltåget måste av en eller annan anledning blivit försenat från Stockholm C, så pendeltåget fick gå först. Då blev de verkliga tiderna så här, nu med pendeltåget först (jag följde regionaltåget i realtid genom att successivt söka avgångstider via min mobil):
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)
Tåg R: Stockholm C 1932, Sundbyberg 1938,
Barkarby 1946, Bålsta 1958 (och vidare mot Hallsberg över Västerås)
Vi förstår av detta att regionaltåget gjorde en förbigång av pendeltåget ungefär vid Jakobsberg.
Om det nu INTE hade funnits förbigångsspår sträckan Barkarby-Kallhäll, och regionaltåget hela tiden tvingats ligga bakom pendeltåget så hade det inte ankommit Bålsta förrän strax efter pendeltåget, vilket bör ha varit omkring kl 20:08. Eftersom förbigången var möjlig och ankomsttiden till Bålsta var 19:58 så tjänade regionaltåget 10 minuter på förbigången.
Det borde vara uppenbart att redan det nuvarande fyrspåret Barkarby-Kallhäll ger märkbara restidsvinster då förbigång är önskvärd.
Låt oss hypotetiskt tänka oss att regionaltåget var försenat, men inte mer försenat än att det kunde avgå samtidigt med pendeltåget från Stockholm C OCH att hela fyrspåret Stockholm C-Kallhäll var klart.
Då hade tiderna blivit följande:
Tåg R: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1935,
Barkarby 1941, Bålsta 1955 (och vidare mot Hallberg över Västerås)
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)
Observera att det bara hade ankommit Bålsta 3 minuter tidigare än vad det gjorde idag med bara förbigångsspår Barkarby-Kallhäll.
Förbigångsspåret ger alltså 10 minuters tidvinst jämfört med när det inte fanns, medan den dyra nedgrävningen genom Sundbyberg bara ger ytterligare 3 minuters tidvinst (totalt 13 minuters tidsvinst alltså). Man får alltså mycket mindre tidsvinst för pengarna genom nedgrävningen vid Sundbyberg jämfört med förbigångsspåret.
MEN, man får möjlighet att öka kapaciteten med fyrspår hela vägen!. Det kan ju utgå regionaltåg från Stockholm C både typ 1925, 1928 och 1932 när de inte någon gång har konflikt med pendeltåget (det visade ju tiderna i exemplen). Eller man ska nog ha ytterligare några minuter mellan regionaltågen, men jag tror nog principen framgår.
My two cents.