Fyrspår på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fyrspår på Mälarbanan
Fyrspår Barkarby - Kallhäll började väl byggas i fjol och ska stå färdigt 2016?
Vad händer med fyrspåret Tomteboda - Barkarby? vad är tidsplanen? Hur löser man passagen i Sundbyberg? Blir det någon pendeltågsstation i Solvalla (där man korsar Tvärbanan Kistagrenen)? Blir det regionaltågsstationer i Sundbyberg och Barkarby och isåfall när?
(Jag kan säkert ta reda på svaren, men någon här kanske kan det på sina fyra fingrar? )
Edit: Fem fingrar borde det väl vara? Har jag sett för mycket Simpsons eller blivit förledd av rubrikens "fyrspår"?
Vad händer med fyrspåret Tomteboda - Barkarby? vad är tidsplanen? Hur löser man passagen i Sundbyberg? Blir det någon pendeltågsstation i Solvalla (där man korsar Tvärbanan Kistagrenen)? Blir det regionaltågsstationer i Sundbyberg och Barkarby och isåfall när?
(Jag kan säkert ta reda på svaren, men någon här kanske kan det på sina fyra fingrar? )
Edit: Fem fingrar borde det väl vara? Har jag sett för mycket Simpsons eller blivit förledd av rubrikens "fyrspår"?
Senast redigerad av twr den söndag 03 februari 2013 18:52, redigerad totalt 2 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Trafikverket verkar ha ganska aktuell information.
http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... t-just-nu/
http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... t-just-nu/
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Uppenbarligen önskar Sundbybergs stad ha alla fyra spåren i tunnel genom centrum men frågan är vem som betalar?C30 skrev:Trafikverket verkar ha ganska aktuell information.
http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... t-just-nu/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Genom att lägga spåren i tunnel räknar man nog med att kunna bygga ovanför tunneln. Det blir säkert attraktiv "ny mark" i centralt läge-. Då får man bort "barriäreffekten" (inklusive plankorsning) och kan säkerligen få bra betalt för byggrätter så att det blir en delfinansiering av projektet. Det får väl göras på något sätt så att alla parter (kommunen, Trafikverket och exploatörer) känner sig nöjda.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
En politikersäkrad utbyggnad, man börjar alltså där den är minst lönsam (längst ut på planerad utbyggnad) och arbetar sig in mot centralen. Precis som dubbelspåret på BJ som började i Öxnered och arbetade sig ned mot Göteborg...
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Det är väl tekniskt enklare att lägga bygga de extra spåren längre ut. Genom Centrala Sundbyberg torde det behövas längre tid för planering för att få alla bitar på plats.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Att utbyggnaden börjar längre ut beror väl på att den yttre sträckningen var lättare att bestämma än den inre. Järnvägen mellan Kallhäll och Språng ska följa nuvarande sträckning. För den inre delen diskuterades att dra järnvägen via Kista istället för vid Sundbyberg. Beslut om detta gjorde att planeringen och därmed byggandet för den yttre delen kunde ske snabbare.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja. Ännu en anledning att börja "längre ut".
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Fast frågan är om det är den tekniska aspekten eller den folkliga aspekten som gör det svårast att bygga något på mer central mark. Mer folk innebär i regel att det växer upp fler nejsägarklubbar.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
När det gäller sträckan genom Sundbyberg så torde den tekniska aspekten ändå överväga. Ett utbrett folkligt motstånd mot att "barriären" försvinner borde väl inte kunna uppjagas. Däremot måste det ju uppstå besvärligheter under byggtiden med buller, transporter av schaktmassor etc. Även sådant kan naturligtvis förorsaka protester. Så var/är det ju med bygget av Citybanan. Men när det väl är klart så torde de flesta vara nöjda.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?
Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...
P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.
Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...
P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Fyrspår på Mälarbanan
F.d. Banverket hade inget emot att gräva ner spåren i Sundbyberg om staden slantade upp stålarna, intresset minskade avsevärt efter det beskedet för en nergrävning. Glöm inte bort att stationen ligger i Sundbyberg, bangården i Solna.
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?
Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...
P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Tvärbana mot Kista? Det beror på vad man menar. Om du mot all förmodan menar spårvägen mot Kista - Sollentuna och bra bytesmöjlighet så tror jag inte det. Då blir det byte i Sundbyberg - eller Bålsta? - till pendeltåg och sedan byte i ny station Solvalla. Men det var nog inte det du menade.Lennart Petersen skrev:Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?
Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...
P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.
Professionell tyckare
Re: Fyrspår på Mälarbanan
M_M menar kanske om Solvalla blir en regionaltågsstation? Svaret är nej. Byggs stationen överhuvudtaget blir den till för endast pendeltåg.Kantorn skrev:Tvärbana mot Kista? Det beror på vad man menar. Om du mot all förmodan menar spårvägen mot Kista - Sollentuna och bra bytesmöjlighet så tror jag inte det. Då blir det byte i Sundbyberg - eller Bålsta? - till pendeltåg och sedan byte i ny station Solvalla. Men det var nog inte det du menade.Lennart Petersen skrev:Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?
Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...
P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
twr uppfattar mig rätt.
Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.
Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Och en ännu naturligare bytespunkt är kanske Barkarby där det faktiskt finns planer (hur konkreta?) på en regionaltågstation. Barkarby - Kista har stombuss och SL utreder nu om det i framtiden ska byggas spårväg eller tunnelbana i relationen.Lennart Petersen skrev:Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.
Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Regionaltågen har ju - jämfört med lokaltrafik - relativt låg turtäthet. Det går med andra ord relativt få vagnar för att bedriva en sånhär trafik. En triangel är väl ändå rätt bra att ha vid trafikstörningar söder om förgreningen och torde väl inte heller kosta så ohemult mycket att bygga. Däremot behöver man kanske tänka till lite hur man konstruerar omloppen, det lär väl knappast bli en körtid Kista - Sundbyberg C som är jämförbart med turtätheten på regionaltågen (speciellt knappast utanför rusningen).Lennart Petersen skrev:Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.
Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
Men visst, den troligaste resan är väl regionaltåg->Sundbyberg C - spårvagn -> Solna C -> Kista, kanske?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Här: http://www.barkarbystaden.se/sidor/tagtrafik/ och här:http://www.jarfalla.se/download/18.6547 ... ivning.pdf talas just om att nya Barkarby ska bli en station för såväl pendeltåg som för fjärr/regionaltåg (en nordvästlig motsvarighet till Flemingsberg). Men är det rimligt att ha två sådana stationer med ett avstånd på cirka 7 km? Är det tänkt att fjärrtågens uppehåll i Sundbyberg ska upphöra om Barkarby byggs ut? Om man måste välja, vilket läge är bäst? Eftersom det är två olika kommuner kommer naturligtvis båda att tala för "sin" sak.twr skrev: Och en ännu naturligare bytespunkt är kanske Barkarby där det faktiskt finns planer (hur konkreta?) på en regionaltågstation. Barkarby - Kista har stombuss och SL utreder nu om det i framtiden ska byggas spårväg eller tunnelbana i relationen.