M_M skrev:Köer eller inte köer ger ju inte hela bilden av hur vägnätet är. Jag tänker också på sånt som 30-sträckor, krångliga kurvor, korsningar med stopplikt och annat som sänker hastigheten för bussarna.
Det gör ju å andra sidan inte så mycket om en buss *från* en station blir tre minuter försenad.
Vad gäller exemplet Vällingby-Spånga och SL's busslinjer i allmänhet så är väl största felet att kartan inte berättar något om turtätheten. Hur svårt kan det vara att rita olika tjocka streck beroende på hur ofta bussarna går? Exempelvis Leipzig använder det, det funkar förträffligt.
30-sträckor har förstås förlängt restiden om man jämför historiskt. Men orsakar knappast "merförseningar". I Stockholm har man ju också avskaffat 9-18-skyltar - så det är ju ingen skillnad beroende på när bussen går.
Nä, "från" station gör det mindre om bussen är något sen
om den vänder ute i ett bostadsområde och det finns regleringstid där. Men alla linjer går ju nästan till annan t-banestation, eller pendeltågsstation. Det gör ju att turen blir högre belastad etc. och följdförseningar uppstår...På en del av de ändstationer som finns ute i "skogen", så kan ju avgångstiden vara någon minut efter ankomsttid, så att det i slutändan ändå leder till att ett antal passagerare missar tågförbindelse.
Ja, SL:s schematiska kartor hör väl till de sämsta i världen. I regel brukar de också vara felritade - bussarna går alltså ofta andra sträckor än vad som anges. Nu kanske någon menar att de ju bara är schematiska -- men det blir ju ologiskt om linjer som går samma sträckning i verkligheten inte ser ut att göra det på kartan och vice versa.
De borde också vara mer detaljerade. Om Malmö kan få plats med alla hållplatser på sin karta, borde det ju gå att ha en liknande för ett trafikområde som Bromma. Det har nog varit viktigare för SL att kartorna passar in deras grafiska profil, än att de ska informera om linjenätet.