Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
kildor skrev: ↑tisdag 16 januari 2024 23:17
Jo, det blir avstängt på Mälarbanan även i år och nästa år. Men nu är det huvudsakligen arbeten med Barkarby station som påverkar. Men även vissa arbeten som ska genomföras Sundbyberg-Spånga.
"Under ett par perioder när Trafikverket bygger den nya stationsentrén kommer pendeltågstrafiken att behöva stängas av. Tid för avstängningarna uppskattas till cirka fyra veckor under sommaren 2024 samt fyra veckor 2025. Bussar kommer under dessa perioder att ersätta trafiken förbi Häggvik station. Mer information kommer."
kildor skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 19:28
Pendeltågen kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna och Häggvik och kan därför inte stanna på dessa stationer.
Ok, där försvinner en hel del kapacitet på ytterspåren antar jag.
Sollentuna: kan man inte vända på innerspåren där tack vare det ganska nya mitten/vändspåret? Dvs exempelvis vända vissa tåg där i stället för i Upplands-Väsby under dessa 4 + 4 veckor. Såvida inte dessa Upplands-Väsby-tåg ändå är indragna under sommaren förstås.
Det skulle nog gå bra att vända vid plattformen också, eftersom det är stopp norrut på innerspåren. Men spårbytet i Solna gör det nog svårt att få genom så många tåg man vill.
kildor skrev: ↑torsdag 18 januari 2024 13:28
Det skulle nog gå bra att vända vid plattformen också, eftersom det är stopp norrut på innerspåren. Men spårbytet i Solna gör det nog svårt att få genom så många tåg man vill.
Vilket spårbyte? Trodde det räckte med Solnatunnlarna (sista sommaren för det jobbet i år om jag inte minns fel).
kildor skrev: ↑torsdag 18 januari 2024 13:28
Det skulle nog gå bra att vända vid plattformen också, eftersom det är stopp norrut på innerspåren. Men spårbytet i Solna gör det nog svårt att få genom så många tåg man vill.
Vilket spårbyte? Trodde det räckte med Solnatunnlarna (sista sommaren för det jobbet i år om jag inte minns fel).
De jobb man hittills gjort i tunnlarna har haft med själva berget att göra om jag uppfattat saken rätt. Så ett spårbytesprojekt när de är klara med tunnelunderhållet är väl inte orimligt
kildor skrev: ↑tisdag 16 januari 2024 23:17
Att arbeten i spårområdet får större trafikpåverkan nu jämfört med 1960- och 1990-talen kan nog tillskrivas högre säkerhetskrav, mer omfattande tågtrafik, högre hastigheter, större krav på arbetarskydd etc.
Det kanske också är så att Trafikverket prioriterar att arbeten skall kunna genomföras till låg kostnad; när SJ hade hand om såväl infrastruktur som trafik tog man nog viss hänsyn till intäktsbortfall och risken för missnöjda kunder vid totalstängning.
När det gäller ny ingång vid Häggvik undrar man om nyttan av framtida kortare gångväg för en del resenärer i Häggvik någonsin kan väga upp olägenheterna av inställd pendeltågstrafik i Sollentuna och Häggvik under fyra veckor.
Tillägg: Nu såg jag att det blir totalt åtta veckors avstängning.
Senast redigerad av gek den torsdag 18 januari 2024 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
4330 skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 18:08
"Under ett par perioder när Trafikverket bygger den nya stationsentrén kommer pendeltågstrafiken att behöva stängas av. Tid för avstängningarna uppskattas till cirka fyra veckor under sommaren 2024 samt fyra veckor 2025. Bussar kommer under dessa perioder att ersätta trafiken förbi Häggvik station. Mer information kommer."
Enligt kartan på den länkade webbsidan tycks nya ingången vid Häggvik byggas på den plats där det redan går en gångväg under järnvägen. Därmed borde det inte behövas åtta veckors avstängning för att ordna en trappa som leder till en inhägnad gångväg mellan spåren fram till plattformens södra ände.
4330 skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 18:08
"Under ett par perioder när Trafikverket bygger den nya stationsentrén kommer pendeltågstrafiken att behöva stängas av. Tid för avstängningarna uppskattas till cirka fyra veckor under sommaren 2024 samt fyra veckor 2025. Bussar kommer under dessa perioder att ersätta trafiken förbi Häggvik station. Mer information kommer."
Enligt kartan på den länkade webbsidan tycks nya ingången vid Häggvik byggas på den plats där det redan går en gångväg under järnvägen. Därmed borde det inte behövas åtta veckors avstängning för att ordna en trappa som leder till en inhägnad gångväg mellan spåren fram till plattformens södra ände.
Utan att veta utgår jag ifrån att det ska byggas en biljetthall med hiss mellan spåren. När man reser väggarna precis utanför fria rummet behöver det vara tågfritt. Det är förstås inte optimalt att dela upp arbetena på två fyra veckors perioder med ett år i mellan. Kanske hinner man gjuta grunden det första året och bygger själva huset nästa år.
kildor skrev: ↑tisdag 16 januari 2024 23:17
Att arbeten i spårområdet får större trafikpåverkan nu jämfört med 1960- och 1990-talen kan nog tillskrivas högre säkerhetskrav, mer omfattande tågtrafik, högre hastigheter, större krav på arbetarskydd etc.
När det gäller ny ingång vid Häggvik undrar man om nyttan av framtida kortare gångväg för en del resenärer i Häggvik någonsin kan väga upp olägenheterna av inställd pendeltågstrafik i Sollentuna och Häggvik.
För Häggvik, absolut. Det tycker jag.
För Sollentunas del mer tveksamt. Får se om någon mer kunnig förklarar varför Sollentuna behöver påverkas.
kildor skrev: ↑tisdag 16 januari 2024 23:17
Att arbeten i spårområdet får större trafikpåverkan nu jämfört med 1960- och 1990-talen kan nog tillskrivas högre säkerhetskrav, mer omfattande tågtrafik, högre hastigheter, större krav på arbetarskydd etc.
När det gäller ny ingång vid Häggvik undrar man om nyttan av framtida kortare gångväg för en del resenärer i Häggvik någonsin kan väga upp olägenheterna av inställd pendeltågstrafik i Sollentuna och Häggvik.
För Häggvik, absolut. Det tycker jag.
För Sollentunas del mer tveksamt. Får se om någon mer kunnig förklarar varför Sollentuna behöver påverkas.
kildor har redan besvarat den frågan:
kildor skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 19:28
Pendeltågen kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna och Häggvik och kan därför inte stanna på dessa stationer.
Sio skrev: ↑fredag 19 januari 2024 8:45
Utan att veta utgår jag ifrån att det ska byggas en biljetthall med hiss mellan spåren. När man reser väggarna precis utanför fria rummet behöver det vara tågfritt. Det är förstås inte optimalt att dela upp arbetena på två fyra veckors perioder med ett år i mellan. Kanske hinner man gjuta grunden det första året och bygger själva huset nästa år.
Man måste väl inte bygga biljetthall och hiss, de som behöver nyttja hiss kan fortsätta att använda nuvarande stationsingång. Att enbart bygga en trappa borde kunna klaras på betydligt kortare tågfri tid än åtta veckor. Och en biljettautomat kan placeras utomhus, utan hall.
Sio skrev: ↑fredag 19 januari 2024 8:45
Utan att veta utgår jag ifrån att det ska byggas en biljetthall med hiss mellan spåren. När man reser väggarna precis utanför fria rummet behöver det vara tågfritt. Det är förstås inte optimalt att dela upp arbetena på två fyra veckors perioder med ett år i mellan. Kanske hinner man gjuta grunden det första året och bygger själva huset nästa år.
Man måste väl inte bygga biljetthall och hiss, de som behöver nyttja hiss kan fortsätta att använda nuvarande stationsingång. Att enbart bygga en trappa borde kunna klaras på betydligt kortare tågfri tid än åtta veckor. Och en biljettautomat kan placeras utomhus, utan hall.
Det ska byggas fler kvarter nya bostäder där. Man vill nog ha samma standard som i andra pendeltågsentreer.
Sio skrev: ↑fredag 19 januari 2024 8:45
Utan att veta utgår jag ifrån att det ska byggas en biljetthall med hiss mellan spåren. När man reser väggarna precis utanför fria rummet behöver det vara tågfritt. Det är förstås inte optimalt att dela upp arbetena på två fyra veckors perioder med ett år i mellan. Kanske hinner man gjuta grunden det första året och bygger själva huset nästa år.
Man måste väl inte bygga biljetthall och hiss, de som behöver nyttja hiss kan fortsätta att använda nuvarande stationsingång. Att enbart bygga en trappa borde kunna klaras på betydligt kortare tågfri tid än åtta veckor. Och en biljettautomat kan placeras utomhus, utan hall.
Med nuvarande lagstiftning är det nog helt uteslutet att inte bygga hiss. Dessutom är gångvägen från den nya entrén till den befintliga minst 650 meter. Lite långt att gå för den som behöver hiss, kan man tycka.
När det gäller ny ingång vid Häggvik undrar man om nyttan av framtida kortare gångväg för en del resenärer i Häggvik någonsin kan väga upp olägenheterna av inställd pendeltågstrafik i Sollentuna och Häggvik.
För Häggvik, absolut. Det tycker jag.
För Sollentunas del mer tveksamt. Får se om någon mer kunnig förklarar varför Sollentuna behöver påverkas.
kildor har redan besvarat den frågan:
kildor skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 19:28
Pendeltågen kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna och Häggvik och kan därför inte stanna på dessa stationer.
Det står att de kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna. Inte varför de kommer (behöva) göra det.
För Sollentunas del mer tveksamt. Får se om någon mer kunnig förklarar varför Sollentuna behöver påverkas.
kildor har redan besvarat den frågan:
kildor skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 19:28
Pendeltågen kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna och Häggvik och kan därför inte stanna på dessa stationer.
Det står att de kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna. Inte varför de kommer (behöva) göra det.
Förlåt, jag tänkte att det var självklart. Det beror troligen på att det inte finns några övergångsväxlar mellan Sollentuna och Häggvik.
daniel_s skrev: ↑söndag 21 januari 2024 16:06
För att pendeltågsspåren vid Häggvik är avstängda på grund av bygget, antar jag!
twr skrev: ↑söndag 21 januari 2024 16:58
Förlåt, jag tänkte att det var självklart. Det beror troligen på att det inte finns några övergångsväxlar mellan Sollentuna och Häggvik.
Detta räcker inte som förklaring. Med tanke på Sollentunas storlek hade det varit rimligare att vända Väsbytågen på det nya vändspåret eller vid plattformen.
daniel_s skrev: ↑söndag 21 januari 2024 16:06
För att pendeltågsspåren vid Häggvik är avstängda på grund av bygget, antar jag!
twr skrev: ↑söndag 21 januari 2024 16:58
Förlåt, jag tänkte att det var självklart. Det beror troligen på att det inte finns några övergångsväxlar mellan Sollentuna och Häggvik.
Detta räcker inte som förklaring. Med tanke på Sollentunas storlek hade det varit rimligare att vända Väsbytågen på det nya vändspåret eller vid plattformen.
Då blir det ju färre tåg till Väsby och bara halvtimmestrafik till Sollentuna. Man har väl kommit fram till att det blir bättre att bussa Sollentuna- och Häggviksrenärerna.