Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:11
twr skrev: söndag 21 januari 2024 16:58
4330 skrev: söndag 21 januari 2024 15:43

Det står att de kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna. Inte varför de kommer (behöva) göra det.
Förlåt, jag tänkte att det var självklart. Det beror troligen på att det inte finns några övergångsväxlar mellan Sollentuna och Häggvik.
Okej, så växlarna som syns på Google Maps (växlar mellan inner/ytterspår samt mellan innerspåren) är något annat än övergångsväxlar?
Du har rätt, det syns både på google och eniro. Då är det verkligen frågan varför man inte ska stanna i Sollentuna. Något med signalering?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Växlarna "mellan Sollentuna och Häggvik" ligger i Häggvik (driftplats). Jag utgår dessutom ifrån att man vill hålla kontaktledningen strömlös närmast arbetsplatsen. Hursomhelst, det verkar som ni har tid på er att fortsätta diskutera detta (kanske i en egen tråd eftersom det inte rör Mälarbanan).

Upphandlingen för Häggvik sydlig entré avbryts
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... e-avbryts/

Trafikverket avbryter upphandling för ny pendeltågsentré
https://www.sollentuna.se/nyheter--pres ... tagsentre/
Med hänvisning till det rådande omvärlds- och marknadsläget avbryter Trafikverket upphandlingen av entreprenör för att bygga en ny sydlig entré till Häggviks pendeltågsstation.

Sollentuna kommun samverkar nu med Trafikverket och Region Stockholms trafikförvaltning med ambition att få klart med en ny upphandling under hösten 2024.

Den avbrutna upphandlingen innebär att det under 2024 inte blir byggstart för den nya sydliga entrén till Häggviks pendeltågsstation. Ambitionen är att den avbrutna upphandlingen ska påverka projektets framdrift så lite som möjligt.
Skriv svar