Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Snarare kan det väl på sikt bli lite för dåligt med 20-minuterstrafik till Bro och Bålsta (med tanke på vilket liv det är från Upplands-Bro redan idag över att man inte har kvartstrafik som "alla andra" pendeltågslinjer... Det skulle gå att köra "extratåg" fem minuter före ordinarie avgång från Bålsta. men då måste det finnas ett till spår att vända på där, då det är för kort tid mellan avgångarna för att kunna vända. En sådan utbyggnad är ju ändå en betydligt billigare lösning och ganska rimlig - ifall problemet är att det blir för hård belastning på "stomtågen" Eller så kan man välja att bara sätta ut dem i trafik från Bro. På sikt kan det dock även där kanske behövas någon bättre vändmöjlighet - ett mittspår skulle ju vara det optimala där oavsett. Men kostar ju förstås också det en liten slant. Sådana åtgärder tror jag dock mer på, än fyrspår.
Det har varit ganska tyst i den här tråden ett tag, men nu börjar det hända saker. Trafikförändringsremiss T22 föreslår "tätare pendeltågstrafik till Bro/Bålsta, vilket ger en bättre fördelning av resenärerna mellan pendeltågen på Mälarbanan". Dessutom planeras hundratals bostäder i den nya stadsdelen Bro Mälarstrand. Halvtimmestrafik norr om Kungsängen är inte längre ett hållbart alternativ.

Samtidigt pågår utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Spånga. I påsk stängs Mälarbanan av ännu en gång. Dessvärre återstår många års arbete och avstängningar. Jag tror dock att berörda kommuner ändå blir nöjda. Solna får en ny station. Sundbyberg får en ny stadskärna. Stockholm slipper alla plankorsningar. Järfälla, Upplands-Bro och övriga kommuner längs banan får bättre trafik.

Möjligtvis borde Stockholm också ha försökt att få till en station vid Tvärbanan när både fyrspåret är färdigt och Tvärbanan är förlängd?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Det har varit ganska tyst i den här tråden ett tag, men nu börjar det hända saker. Trafikförändringsremiss T22 föreslår "tätare pendeltågstrafik till Bro/Bålsta, vilket ger en bättre fördelning av resenärerna mellan pendeltågen på Mälarbanan".
Det du citerar föregås av texten "Studien föreslår ett par steg/följdutredningar att arbeta vidare med;" som ligger under stycket "Trafikutveckling T23 och framåt". Ganska luddigt och osäkert, med andra ord.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Snarare kan det väl på sikt bli lite för dåligt med 20-minuterstrafik till Bro och Bålsta (med tanke på vilket liv det är från Upplands-Bro redan idag över att man inte har kvartstrafik som "alla andra" pendeltågslinjer... Det skulle gå att köra "extratåg" fem minuter före ordinarie avgång från Bålsta. men då måste det finnas ett till spår att vända på där, då det är för kort tid mellan avgångarna för att kunna vända. En sådan utbyggnad är ju ändå en betydligt billigare lösning och ganska rimlig - ifall problemet är att det blir för hård belastning på "stomtågen" Eller så kan man välja att bara sätta ut dem i trafik från Bro. På sikt kan det dock även där kanske behövas någon bättre vändmöjlighet - ett mittspår skulle ju vara det optimala där oavsett. Men kostar ju förstås också det en liten slant. Sådana åtgärder tror jag dock mer på, än fyrspår.
Det har varit ganska tyst i den här tråden ett tag, men nu börjar det hända saker. Trafikförändringsremiss T22 föreslår "tätare pendeltågstrafik till Bro/Bålsta, vilket ger en bättre fördelning av resenärerna mellan pendeltågen på Mälarbanan". Dessutom planeras hundratals bostäder i den nya stadsdelen Bro Mälarstrand. Halvtimmestrafik norr om Kungsängen är inte längre ett hållbart alternativ.

Samtidigt pågår utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Spånga. I påsk stängs Mälarbanan av ännu en gång. Dessvärre återstår många års arbete och avstängningar. Jag tror dock att berörda kommuner ändå blir nöjda. Solna får en ny station. Sundbyberg får en ny stadskärna. Stockholm slipper alla plankorsningar. Järfälla, Upplands-Bro och övriga kommuner längs banan får bättre trafik.

Möjligtvis borde Stockholm också ha försökt att få till en station vid Tvärbanan när både fyrspåret är färdigt och Tvärbanan är förlängd?
Stockholm slipper alla plankorsningar,? i Stockholms stad så är det väl bara en, i Fagersjö utanför Farsta Strand, eller finns det fler på pendelnätet i Stockholms stad?

Huru med Sulkyvägen vid Solvalla, ligger den i Stockholm?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Gäddvagnen, jag röstar på Sumpan eftersom Rissne hör till Sumpan, garderar med Stockholm-Bromma eller är det så att kommungränsen går vid järnvägen eller E18, Solvalla ligger i Bromma.

OK, vad är era åsikter kära forummedlemmar?
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Stockholm slipper alla plankorsningar,? i Stockholms stad så är det väl bara en, i Fagersjö utanför Farsta Strand, eller finns det fler på pendelnätet i Stockholms stad?

Huru med Sulkyvägen vid Solvalla, ligger den i Stockholm?
Det är ungefär ett år sedan jag var i Spånga, men då fanns det plankorsningar vid Fristadsvägen och Sulkyvägen. Båda ligger i Stockholms kommun.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

C12C3C3C12 skrev:Gäddvagnen, jag röstar på Sumpan eftersom Rissne hör till Sumpan, garderar med Stockholm-Bromma eller är det så att kommungränsen går vid järnvägen eller E18, Solvalla ligger i Bromma.

OK, vad är era åsikter kära forummedlemmar?
Sundbybergs kommun avgränsas av länsväg 279, därefter järnvägen och Bällstaån. Det är ingen åsikt, utan ett faktum.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev:
C12C3C3C12 skrev:Gäddvagnen, jag röstar på Sumpan eftersom Rissne hör till Sumpan, garderar med Stockholm-Bromma eller är det så att kommungränsen går vid järnvägen eller E18, Solvalla ligger i Bromma.

OK, vad är era åsikter kära forummedlemmar?
Sundbybergs kommun avgränsas av länsväg 279, därefter järnvägen och Bällstaån. Det är ingen åsikt, utan ett faktum.
Det var länsväg 279 jag tänkte på fast det blidde lite fel, det stämmer nog med 2 övergångar i Stockholm fram till Spånga station, Gäddvagnen som kört pendeln borde nog ha rätt svar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Hechtwagen »

..
Senast redigerad av Hechtwagen den lördag 20 mars 2021 1:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Hechtwagen »

..
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Stockholm slipper alla plankorsningar,? i Stockholms stad så är det väl bara en, i Fagersjö utanför Farsta Strand, eller finns det fler på pendelnätet i Stockholms stad?

Huru med Sulkyvägen vid Solvalla, ligger den i Stockholm?
Det är ungefär ett år sedan jag var i Spånga, men då fanns det plankorsningar vid Fristadsvägen och Sulkyvägen. Båda ligger i Stockholms kommun.
Fast vid Fristadsvägen är det precis som i Huvudsta bara gång och cykeltrafik.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[


Solna får en ny station. Sundbyberg får en ny stadskärna. Stockholm slipper alla plankorsningar. Järfälla, Upplands-Bro och övriga kommuner längs banan får bättre trafik.

Möjligtvis borde Stockholm också ha försökt att få till en station vid Tvärbanan när både fyrspåret är färdigt och Tvärbanan är förlängd?
Solna får väl rentav två nya stationer, dels Huvudsta men även genom att Sundbyberga station förskjuts österut och får en utgång mot arbetsområdet i Solna.
En station vid Solvalla där tvärbanan korsar var på förslag men byggde tydligen på att Spånga station nedlades vilket inte ansågs antagbart.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[


Solna får en ny station. Sundbyberg får en ny stadskärna. Stockholm slipper alla plankorsningar. Järfälla, Upplands-Bro och övriga kommuner längs banan får bättre trafik.

Möjligtvis borde Stockholm också ha försökt att få till en station vid Tvärbanan när både fyrspåret är färdigt och Tvärbanan är förlängd?
Solna får väl rentav två nya stationer, dels Huvudsta men även genom att Sundbyberga station förskjuts österut och får en utgång mot arbetsområdet i Solna.
En station vid Solvalla där tvärbanan korsar var på förslag men byggde tydligen på att Spånga station nedlades vilket inte ansågs antagbart.
Vem skulle kräva att Spånga station läggs ner? Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta byggs utan SL:s inblandning. Sedan antas SL ändå använda den.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Ännu mer kaos att vänta på Spånga-pendeln
Mitt i skrev:På vissa stationer, som Spånga, Älvsjö och Sollentuna, kan det enligt förvaltningen bli så trångt i morgonens maxtimme att alla resenärer inte kan stiga på tågen.

Spånga station är också en av 36 prioriterade stationer som trafikförvaltningen vill satsa på.
Relaterad artikel på temat: Öppna en andra uppgång på Spånga Station

Dubbla uppgångar kan ofta minska den verkliga restiden med flera minuter. Här finns det stor förbättringspotential för spårtrafiken i Stockholm. Alla uppgångar behöver inte heller vara bemannade.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Mälarbanan, Tomteboda-Kallhäll

Hela fyrspåret mellan Tomteboda och Kallhäll väntas vara i drift år 2032, inklusive Sundbybergs nya station. Däremot dröjer Huvudstas nya station till år 2034. Varför kan inte den senare öppnas samtidigt?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: fredag 15 oktober 2021 15:01 Ännu mer kaos att vänta på Spånga-pendeln
Mitt i skrev:På vissa stationer, som Spånga, Älvsjö och Sollentuna, kan det enligt förvaltningen bli så trångt i morgonens maxtimme att alla resenärer inte kan stiga på tågen.

Spånga station är också en av 36 prioriterade stationer som trafikförvaltningen vill satsa på.
Relaterad artikel på temat: Öppna en andra uppgång på Spånga Station

Dubbla uppgångar kan ofta minska den verkliga restiden med flera minuter. Här finns det stor förbättringspotential för spårtrafiken i Stockholm. Alla uppgångar behöver inte heller vara bemannade.
Ny uppgång kan absolut vara bra. Men problemet som lyfts upp här är trängseln på tågen, och då är det fler tåg som behövs. Tyvärr är ambitionerna för Mälarbanan alltför låg. I den senaste utgåvan av Kollektivtrafikplan 2050 så bedöms alla fyra tillkommande pendeltågen per timme 2030 att gå till Sollentuna. Det blir alltså ingen tillkommande pendeltågskapacitet på Mälarbanan inom överskådlig framtid. De enda förbättringar man kan räkna med är kvartstrafik till Bålsta samt att Kallhäll-tågen går 6 min före Bålsta-tågen (istället för 7), vilket jämnar ut belastningen mellan tågen något.

På Ostkustbanan planerar man för en regionpendel Uppsala-Knivsta-Märsta-Upplands Väsby-Solna-Stockholm var 15:e minut. Plus att gröna linjen får en gren till Arenastaden. Det kommer ge en rejäl avlastning av pendeltågen. Därför blir det lite skevt att all tillkommande pendeltågskapacitet läggs på Ostkustbanan.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: onsdag 22 juni 2022 11:06 Ny uppgång kan absolut vara bra. Men problemet som lyfts upp här är trängseln på tågen, och då är det fler tåg som behövs. Tyvärr är ambitionerna för Mälarbanan alltför låg. I den senaste utgåvan av Kollektivtrafikplan 2050 så bedöms alla fyra tillkommande pendeltågen per timme 2030 att gå till Sollentuna. Det blir alltså ingen tillkommande pendeltågskapacitet på Mälarbanan inom överskådlig framtid. De enda förbättringar man kan räkna med är kvartstrafik till Bålsta samt att Kallhäll-tågen går 6 min före Bålsta-tågen (istället för 7), vilket jämnar ut belastningen mellan tågen något.

På Ostkustbanan planerar man för en regionpendel Uppsala-Knivsta-Märsta-Upplands Väsby-Solna-Stockholm var 15:e minut. Plus att gröna linjen får en gren till Arenastaden. Det kommer ge en rejäl avlastning av pendeltågen. Därför blir det lite skevt att all tillkommande pendeltågskapacitet läggs på Ostkustbanan.
Jag tolkar följande stycke som att det finns planer för en regionpendel med SL-taxa även på Mälarbanan (se sidan 7):
Kollektivtrafikplan 2050 skrev:Utvecklingen på Mälarbanan drivs av tillkomsten av Barkarby regionaltågsstation och behovet av att samtidigt upprätthålla snabba regionaltågsförbindelser mot Västerås och Örebro i kombination med kapacitetsbehovet Västerås - Stockholm. Här kan en delning av nuvarande regionaltågsupplägg i en snabb produkt utan mellanliggande uppehåll som utvecklas i riktning mot fjärrtågstrafik, kallad regionexpress och en mer turtät regionaltågsprodukt som realisering av regionpendelkonceptet. På så sätt kan såväl kraven på kort restid från Västerås och fler regionaltågsupphåll mötas samtidigt som trafiksystemet kan dimensioneras för de större volymerna öster om Västerås. Då regionexpressen inte upplåts för lokalt resande inom länet så blir det relativt naturligt att låta den gå med kommersiella tåg och låta regionaltågen få SL-taxa. Om intresse finns för fler stationer i angränsande län skulle det kunna vara möjligt.
Det skulle dock behövas ytterligare en regionaltågsstation mellan Bålsta och Barkarby för att få en tillräcklig avlastande effekt.

Eftersom dimensionerande sträcka på Ostkustbanan är norr om Solna vet jag inte om tunnelbanan till Arenastaden är särskilt relevant.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

På Ostkustbanan planeras för hela 8 regionaltåg per timme med SL-taxa. Den avlastande effekten på Ostkustbanans pendeltåg kommer vara mycket större än vad motsvarande effekt blir på Mälarbanan. Det är därför jag tror det blir knepigt med trängseln på Mälarbanan. Men å andra sidan så får man ett mycket enklare trafikupplägg för pendeln om 12 tåg/timme går Ostkustbanan-Södertäljegrenen och 8 tåg/timme Mälarbanan-Nynäsbanan.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Diripsi »

Det är ett rent vansinne att planenligt vända tåg i Sollentuna. De tågen kommer att få så få resenärer att de lika gärna kan köras som korta tåg. Ett oerhört slöseri av kapaciteten på Citybanan.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: onsdag 22 juni 2022 22:10 På Ostkustbanan planeras för hela 8 regionaltåg per timme med SL-taxa. Den avlastande effekten på Ostkustbanans pendeltåg kommer vara mycket större än vad motsvarande effekt blir på Mälarbanan. Det är därför jag tror det blir knepigt med trängseln på Mälarbanan. Men å andra sidan så får man ett mycket enklare trafikupplägg för pendeln om 12 tåg/timme går Ostkustbanan-Södertäljegrenen och 8 tåg/timme Mälarbanan-Nynäsbanan.
Jämförelsen är vilseledande. Ostkustbanan har redan idag 8 regionaltåg/h (4 Mälartåg, 2 SJ Regional, 2 SJ InterCity). SJ Regional ersätts i praktiken av det nya trafikkonceptet "regionpendel" som utökas till 4 tåg/h och får SL-taxa. Detta är en blygsam ökning jämfört med idag, och Uppsala växer ganska snabbt.

Enligt tågtidtabell 57A har Mälarbanan för närvarande 4 regionaltåg/h. Mälarbanans ytterspår har alltså ett lågt kapacitetsutnyttjande. Således kan antalet regionaltåg mer än fördubblas. Ostkustbanans ytterspår har däremot ett högt kapacitetsutnyttjande. Där måste ökningen istället ske genom fler pendeltåg.

Mälarbanan behöver emellertid fler pendeltåg utanför rusningen. Även i lågtrafik är det numera stående resenärer (inte bara Södertäljelinjen har trängsel). Med över 100 000 resenärer per dag är det fullt rimligt att erbjuda samma trafikutbud som i Hamburg, d.v.s. 10-minuterstrafik mellan klockan 6 och 23 alla dagar.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: torsdag 23 juni 2022 0:48 Jämförelsen är vilseledande. Ostkustbanan har redan idag 8 regionaltåg/h (4 Mälartåg, 2 SJ Regional, 2 SJ InterCity). SJ Regional ersätts i praktiken av det nya trafikkonceptet "regionpendel" som utökas till 4 tåg/h och får SL-taxa. Detta är en blygsam ökning jämfört med idag, och Uppsala växer ganska snabbt.
Men det finns ju inga regionaltåg alls som tillämpar SL-taxa i nuläget. I Kollektivtrafikplan 2050 sidan 68 (sidan 20 i denna pdf-fil) finns en schematisk skiss på den planerade trafiken 2030 där SL-taxa kommer tillämpas. Enligt den så planeras följande regionaltåg med SL-taxa:

* Uppsala-Arlanda-Solna-Stockholm, 4 tåg/timme
* Uppsala-Knivsta-Märsta-Upplands Väsby-Solna-Stockholm, 4 tåg/timme
* Bålsta-Barkarby-Sundbyberg-Stockholm, 4 tåg/timme

Det är fler och större stationer på Ostkustbanan som kommer trafikeras med regionaltåg med SL-taxa. Det är därför jag tror att den avlastande effekten på pendeltågen blir större där än på Mälarbanan. Allra helst skulle man behöva förstärka båda banorna med 4 pendeltåg/timme jämfört med idag. Men det kommer ju tyvärr att dröja länge innan det blir möjligt.
Skriv svar