Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.

Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.
Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.
Regionaltågen har ju - jämfört med lokaltrafik - relativt låg turtäthet. Det går med andra ord relativt få vagnar för att bedriva en sånhär trafik. En triangel är väl ändå rätt bra att ha vid trafikstörningar söder om förgreningen och torde väl inte heller kosta så ohemult mycket att bygga. Däremot behöver man kanske tänka till lite hur man konstruerar omloppen, det lär väl knappast bli en körtid Kista - Sundbyberg C som är jämförbart med turtätheten på regionaltågen (speciellt knappast utanför rusningen).

Men visst, den troligaste resan är väl regionaltåg->Sundbyberg C - spårvagn -> Solna C -> Kista, kanske?
Jag tror fortfarande på regionaltåg t Sumpan, pendeltåg t Solvalla och spårväg t Kista.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:
twr skrev: Och en ännu naturligare bytespunkt är kanske Barkarby där det faktiskt finns planer (hur konkreta?) på en regionaltågstation. Barkarby - Kista har stombuss och SL utreder nu om det i framtiden ska byggas spårväg eller tunnelbana i relationen.
Här: http://www.barkarbystaden.se/sidor/tagtrafik/ och här:http://www.jarfalla.se/download/18.6547 ... ivning.pdf talas just om att nya Barkarby ska bli en station för såväl pendeltåg som för fjärr/regionaltåg (en nordvästlig motsvarighet till Flemingsberg). Men är det rimligt att ha två sådana stationer med ett avstånd på cirka 7 km? Är det tänkt att fjärrtågens uppehåll i Sundbyberg ska upphöra om Barkarby byggs ut? Om man måste välja, vilket läge är bäst? Eftersom det är två olika kommuner kommer naturligtvis båda att tala för "sin" sak.
Bra synpunkt. Sundbyberg bör finnas kvar tycker jag eftersom det är en stor målpunkt i sig, i högre grad än Barkarby. I framtiden, om det finns underlag, kan det nog finnas fler varianter av regionaltåg, till exempel "regionalpendlar" eller "snabbpendlar" (lite grann som SL:s Uppsalapendel, fast kanske med färre stopp. Då kan Västerås och Enköping få förbindelser både till Barkarby och Sundbyberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Det här är en fråga som nog kan komma att diskuteras en del framöver. Sundbyberg har ju fördelen av ett centralt läge med både t-bana, spårväg och buss samt stor befolkning i närområdet. Stationen ligger dock bara drygt 6 km norr om City, alltså närmare än Älvsjö och Ulriksdal. Flemingsberg ligger ju på ett avstånd av 16 km och Barkarby (nya) ca 15 km från Centralen. Kanske kommer man att anse att det är för nära. Detta i kombination med att det blir enklare att bygga fyrspår i nedsänkt tunnel genom Sundbyberg utan fjärrtågsplattformar, kan nog ge upphov till funderingar om detta. Men kommunen kommer nog att kämpa med näbbar och klor för att få behålla fjärrtågsuppehållen, samtidigt som Järfälla kommun kommer att slipa sina argument.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Det här är en fråga som nog kan komma att diskuteras en del framöver. Sundbyberg har ju fördelen av ett centralt läge med både t-bana, spårväg och buss samt stor befolkning i närområdet. Stationen ligger dock bara drygt 6 km norr om City, alltså närmare än Älvsjö och Ulriksdal. Flemingsberg ligger ju på ett avstånd av 16 km och Barkarby (nya) ca 15 km från Centralen. Kanske kommer man att anse att det är för nära. Detta i kombination med att det blir enklare att bygga fyrspår i nedsänkt tunnel genom Sundbyberg utan fjärrtågsplattformar, kan nog ge upphov till funderingar om detta. Men kommunen kommer nog att kämpa med näbbar och klor för att få behålla fjärrtågsuppehållen, samtidigt som Järfälla kommun kommer att slipa sina argument.
Sundbyberg har ju ett järnvägskluster! Och regionalt kontor för Trafikverket. Sådant kan ha betydelse...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av M_M »

Det är inte bara de två kommuner som stationerna ligger i (och länet de ligger i) som är inblandade i regionaltågbeslut, utan givetvis alla län+kommuner som regionaltågen trafikerar. Kommunerna och länet stationerna ligger i måste givetvis tycka att det är en vettig idé att bygga plattformar för de "snabba" spåren, men sen måste det vara upp till "TiM-länen+kommunerna" att besluta om ifall tågen ska stanna eller inte. (Givetvis kan man tänka att "stationskommunerna" kräver att "tågkommunerna" lovar att tågen kommer stanna vid stationerna under en viss tidsperiod eller liknande. Det är ju rätt så bortkastat att bygga stationer om inga tåg stannar där).
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Hur går det med fyrspåret?

Barkarby - Kallhäll byggs väl för fullt, och ska vara klart 2016, tror jag. Citybanan öppnar sommaren 2017. Kan man pumpa på med fler tåg då?

Sedan görs väl järnvägsplaner för Tomteboda - Huvudsta och Solvalla - Barkarby (är den senare en eller två?). När kommer dessa sträckor att byggas ut? Hur långt har järnvägsplanerna kommit+

Sist ut är väl tunnelsträckningen genom Sundbyberg? Blir den klar till 2021, eller dröjer det längre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Hur går det med fyrspåret?

Barkarby - Kallhäll byggs väl för fullt, och ska vara klart 2016, tror jag. Citybanan öppnar sommaren 2017. Kan man pumpa på med fler tåg då?

Sedan görs väl järnvägsplaner för Tomteboda - Huvudsta och Solvalla - Barkarby (är den senare en eller två?). När kommer dessa sträckor att byggas ut? Hur långt har järnvägsplanerna kommit+

Sist ut är väl tunnelsträckningen genom Sundbyberg? Blir den klar till 2021, eller dröjer det längre?
Trafikverket anger att allt ska vara klart 2025. Har inte hört att det ska vara klart med järnvägsplan för Sträckan Barkarby-Tomteboda ännu. Men visst, det verkar bli två delar. Det är väl rimligt att man bygger Duvbo-Spånga först också - den är ju betydligt mindre problametisk och kan ge en viss stabiliserande faktor innan tunneln vid Sundbyberg är klar.

Men nej, man kan inte ha fler tåg förrän 2025. Så det blir till att vänta. Vet inte ens om SLL har förstått detta. Däremot kan man ju då välja att köra tätare trafik på Märstagrenen så länge....Grundorsaken till detta är att sträckan Barkarby-Kallhäll är för kort för att några regionaltåg ska kunna "köra om" pendeltågen. Däremot kan man givetvis utnyttja att man har dubbla spår för mellanrummet mellan regionaltåg-pendeltåg vid Kallhäll - under förutsättning att pendeltågen vänder där eller närmare stan - regionaltåget kan ju alltså avgå från Kallhäll ett par minuter innan pendeltåget - en marginal som annars hade varit för störningskänslig. De turer som vänder vid Jakobsberg idag, kan man alltså förlänga till/från Kallhäll.

Sedan går det förstås redan idag att köra fler tåg... Det handlar egentligen om några faktorer som har betydelse:
1. Ifall man accepterar att Västeråstågen ska få något längre körtid eller ej - det vill säga att köra med reducerad hastighet bakom pendeltågen några minuter.
2. Vilken marginal man vill ha i tidtabellen mellan två avgångar - kräver man 4-minuter mellan tågen, för det förstås plats färre avgångar totalt, än om man nöjer sig med 3-minuter.
3. Ifall man accepterar att tågen "hoppar över" stationer (som vissa avgångar idag vid Barkarby och Spånga), respektive om regionaltågen stannar vid något mer ställe.
4. Vilken turtäthet regionaltågen har. En förutsättning för tät trafik är att man har samma turtäthet på trafiken mellan Bålsta och Kallhäll - eller att den är jämt delbar. Till viss del gäller det givetvis även för övrig sträcka.
5. Ifall man accepterar att tidtabellen för pendeltågen inte är "styv". Det hela kan förklaras med att det utrymme som måste finnas för tågen mellan Kallhäll och Bålsta, innebär att man inte kan ha styv 10-minuterstrafik på sträckan, utan det måste vara ett mellanrum där på närmare 15-minuter - men naturligtvis kan man då köra en avgång till/från Kungsängen med relativt kort mellanrum till tåget från/till Bålsta. Problemen ser lite olika ut beroende på om man väljer 20-minuterstrafik som grund, eller 30-minuterstrafik. Det är det förra som ingått i grundförslaget.

Så av allt detta är min slutsats att det går att köra 9 tåg per timme som mest, vilket i och för sig är 2 mer än nuvarande tidtabell. Men då blev man av med en avgång förra året, då SJ ville köra ett snabbtåg i maxtimmen. I slutändan handlar det alltså också om vem som bestämmer över hur trafiken mellan SJ och SL ska samordnas. Ifall man inte samarbetar kan ju utrymmet för pendeltågen bli ännu mindre - ifall exempelvis SJ skulle vilja ha kvartstrafik till/från Västerås i morgonrusningen. I sådana fall kanske det inte ens går att förbättra pendeltågstrafiken alls, utan skulle till och med kunna innebära ännu färre avgångar än idag för pendeln.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:Hur går det med fyrspåret?

Barkarby - Kallhäll byggs väl för fullt, och ska vara klart 2016, tror jag. Citybanan öppnar sommaren 2017. Kan man pumpa på med fler tåg då?

Sedan görs väl järnvägsplaner för Tomteboda - Huvudsta och Solvalla - Barkarby (är den senare en eller två?). När kommer dessa sträckor att byggas ut? Hur långt har järnvägsplanerna kommit+

Sist ut är väl tunnelsträckningen genom Sundbyberg? Blir den klar till 2021, eller dröjer det längre?
Trafikverket anger att allt ska vara klart 2025. Har inte hört att det ska vara klart med järnvägsplan för Sträckan Barkarby-Tomteboda ännu. Men visst, det verkar bli två delar. Det är väl rimligt att man bygger Duvbo-Spånga först också - den är ju betydligt mindre problametisk och kan ge en viss stabiliserande faktor innan tunneln vid Sundbyberg är klar.
Då är det väl 4 delsträckor? Tomtoboda - Huvudsta, H - Duvbo, D - Spånga och S - Barkarby? Blir det 4 olika järnvägsplaner? Öppnas någon del innan sträckan under Sundbyberg är klar, vilket jag antar blir 2025?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Hur går det med fyrspåret?

Barkarby - Kallhäll byggs väl för fullt, och ska vara klart 2016, tror jag. Citybanan öppnar sommaren 2017. Kan man pumpa på med fler tåg då?

Sedan görs väl järnvägsplaner för Tomteboda - Huvudsta och Solvalla - Barkarby (är den senare en eller två?). När kommer dessa sträckor att byggas ut? Hur långt har järnvägsplanerna kommit+

Sist ut är väl tunnelsträckningen genom Sundbyberg? Blir den klar till 2021, eller dröjer det längre?
Trafikverket anger att allt ska vara klart 2025. Har inte hört att det ska vara klart med järnvägsplan för Sträckan Barkarby-Tomteboda ännu. Men visst, det verkar bli två delar. Det är väl rimligt att man bygger Duvbo-Spånga först också - den är ju betydligt mindre problametisk och kan ge en viss stabiliserande faktor innan tunneln vid Sundbyberg är klar.
Då är det väl 4 delsträckor? Tomtoboda - Huvudsta, H - Duvbo, D - Spånga och S - Barkarby? Blir det 4 olika järnvägsplaner? Öppnas någon del innan sträckan under Sundbyberg är klar, vilket jag antar blir 2025?
Vad jag har hört så är Sundbybergs Centrum den sista etappen.

Jag tror man kan få till mer utrymme om de tåg som idag vänder vid Kungsängen förkortas till att vända i Kallhäll istället. Det ger ju förstås nackdelen mindre utbud i Kungsängen till förmån för ökad kapacitet för regionaltågen norr om Barkarby.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Hur går det med fyrspåret?

Barkarby - Kallhäll byggs väl för fullt, och ska vara klart 2016, tror jag. Citybanan öppnar sommaren 2017. Kan man pumpa på med fler tåg då?

Sedan görs väl järnvägsplaner för Tomteboda - Huvudsta och Solvalla - Barkarby (är den senare en eller två?). När kommer dessa sträckor att byggas ut? Hur långt har järnvägsplanerna kommit+

Sist ut är väl tunnelsträckningen genom Sundbyberg? Blir den klar till 2021, eller dröjer det längre?
Trafikverket anger att allt ska vara klart 2025. Har inte hört att det ska vara klart med järnvägsplan för Sträckan Barkarby-Tomteboda ännu. Men visst, det verkar bli två delar. Det är väl rimligt att man bygger Duvbo-Spånga först också - den är ju betydligt mindre problametisk och kan ge en viss stabiliserande faktor innan tunneln vid Sundbyberg är klar.
Då är det väl 4 delsträckor? Tomtoboda - Huvudsta, H - Duvbo, D - Spånga och S - Barkarby? Blir det 4 olika järnvägsplaner? Öppnas någon del innan sträckan under Sundbyberg är klar, vilket jag antar blir 2025?
Helt riktigt - slarvfel av mig, men det är två etapper i princip. Eftersom järnvägsplanen inte är klar ännu, får vi väl vänta och se lite hur man gör. Det är väl så att Sundbyberg är mer komplext också - det innebär ju inte att man börjar senare med den delen. men vi får nog avvakta till man är klar med alla delar där. Däremot är det ju riktigt att "lösningen" för Sundbyberg är ju den som legat längst fram i tid (alltså mest nyligen fattat beslut.)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

ADDE skrev:
Jag tror man kan få till mer utrymme om de tåg som idag vänder vid Kungsängen förkortas till att vända i Kallhäll istället. Det ger ju förstås nackdelen mindre utbud i Kungsängen till förmån för ökad kapacitet för regionaltågen norr om Barkarby.
Inte nödvändigtvis färre avgångar, men man kan inte ha en Styv 10-minuterstrafik från Kungsängen förrän hela banan är klar. Det kan man bara ha från Kallhäll. Man kan dock ändå få till en skaplig tidtabell - ifall i morgonrusningen - vilket är det viktigaste - med insatståg från Kungsängen som avgår före "stomtågen". Man kan också tänka sig att man har skip-stop-tåg till Bålsta på pendeln - då får man loss lite mer kapacitet också. I dag äts ju kapaciteten upp av att SJ tillåts ha ett tåg extra i morgonrusningen, som gör att kapaciteten på banan inte nyttjas helt ut - eftersom grundtrafiken är var 30:e minut.

I mellantrafik och lågtrafik blir därför det naturliga att ha 20-minuterstrafik till Kungsängen och västerut fram till dess banan är färdig, vilket tycks vara 2025. På så sätt får ju Kungsängen - under överskådlig tid - sämre trafik med Citybanan. Det allra bästa hade ju därför varit ett slags mellanting mellan dagens regionaltåg på SJ och pendeltåg. Förvisso skulle restiden för Västeråsborna öka något, men vi skulle kunna få till ett bättre trafikupplägg totalt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev: Då är det väl 4 delsträckor? Tomtoboda - Huvudsta, H - Duvbo, D - Spånga och S - Barkarby? Blir det 4 olika järnvägsplaner? Öppnas någon del innan sträckan under Sundbyberg är klar, vilket jag antar blir 2025?
Helt riktigt - slarvfel av mig, men det är två etapper i princip. Eftersom järnvägsplanen inte är klar ännu, får vi väl vänta och se lite hur man gör. Det är väl så att Sundbyberg är mer komplext också - det innebär ju inte att man börjar senare med den delen. men vi får nog avvakta till man är klar med alla delar där. Däremot är det ju riktigt att "lösningen" för Sundbyberg är ju den som legat längst fram i tid (alltså mest nyligen fattat beslut.)
Så hela Tomteboda - Barkarby kommer att färdigställas samtidigt alltså?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev: Då är det väl 4 delsträckor? Tomtoboda - Huvudsta, H - Duvbo, D - Spånga och S - Barkarby? Blir det 4 olika järnvägsplaner? Öppnas någon del innan sträckan under Sundbyberg är klar, vilket jag antar blir 2025?
Helt riktigt - slarvfel av mig, men det är två etapper i princip. Eftersom järnvägsplanen inte är klar ännu, får vi väl vänta och se lite hur man gör. Det är väl så att Sundbyberg är mer komplext också - det innebär ju inte att man börjar senare med den delen. men vi får nog avvakta till man är klar med alla delar där. Däremot är det ju riktigt att "lösningen" för Sundbyberg är ju den som legat längst fram i tid (alltså mest nyligen fattat beslut.)
Så hela Tomteboda - Barkarby kommer att färdigställas samtidigt alltså?
Vi får väl avvakta och se. Men troligast kommer väl Sundbyberg bli klar sist - helt enkelt för att det är den del som är mest komplicerad och dimensionerande för tidsaspekten i detta fall. Samtidigt finns det ju ingen vits att göra klart framförallt sträckan Tomteboda-Sundbyberg innan. Det kan ju också vara en vits att göra en del arbeten samtidigt för att slippa stänga av trafiken i onödan etc.

Även nuvarande arbete med etapp 1 har man ju delat upp i olika områden, som olika "projekt".

Vi får inte glömma att medan det är ganska enkelt att stänga av bortom Spånga, så kräver avstängningar kring Sundbyberg helt andra logistiska utmaningar, då hela "grenen" måste stängas av.

Edit: Tomteboda-Huvudsta pågår ju redan, därefter blir nästa etapp Spånga-Barkarby och kommer väl vara klar - om allting fungerar som det ska till 2019. Men frågan gäller alltså delen mellan Huvudsta och Spånga. Behövde förtydligas lite i sammanhanget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:[
Helt riktigt - slarvfel av mig, men det är två etapper i princip. Eftersom järnvägsplanen inte är klar ännu, får vi väl vänta och se lite hur man gör. Det är väl så att Sundbyberg är mer komplext också - det innebär ju inte att man börjar senare med den delen. men vi får nog avvakta till man är klar med alla delar där. Däremot är det ju riktigt att "lösningen" för Sundbyberg är ju den som legat längst fram i tid (alltså mest nyligen fattat beslut.)
Så hela Tomteboda - Barkarby kommer att färdigställas samtidigt alltså?[/quote]

Vi får väl avvakta och se. Men troligast kommer väl Sundbyberg bli klar sist - helt enkelt för att det är den del som är mest komplicerad och dimensionerande för tidsaspekten i detta fall. Samtidigt finns det ju ingen vits att göra klart framförallt sträckan Tomteboda-Sundbyberg innan. Det kan ju också vara en vits att göra en del arbeten samtidigt för att slippa stänga av trafiken i onödan etc.

Även nuvarande arbete med etapp 1 har man ju delat upp i olika områden, som olika "projekt".

Vi får inte glömma att medan det är ganska enkelt att stänga av bortom Spånga, så kräver avstängningar kring Sundbyberg helt andra logistiska utmaningar, då hela "grenen" måste stängas av.

Edit: Tomteboda-Huvudsta pågår ju redan, därefter blir nästa etapp Spånga-Barkarby och kommer väl vara klar - om allting fungerar som det ska till 2019. Men frågan gäller alltså delen mellan Huvudsta och Spånga. Behövde förtydligas lite i sammanhanget.[/quote]

Att göra klart Tomteboda-Huvudsta-Sundbyberg tidigare har väl en klar fördel även om man har Sundbyberg klar. Då ökar kapaciteten när man kan göra förbigångar på den sträckan. Jämför med hur vi klarar så mycket trafik på den smala getingmidjan nu när vi fått nya Årsta bro och 4-spår söderut från Södra station.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Lars_L skrev: Edit: Tomteboda-Huvudsta pågår ju redan, därefter blir nästa etapp Spånga-Barkarby och kommer väl vara klar - om allting fungerar som det ska till 2019. Men frågan gäller alltså delen mellan Huvudsta och Spånga. Behövde förtydligas lite i sammanhanget.
Okej, då är det ju flera etapper trots allt.

När färdigställs Tomteboda - Huvudsta? Redan när tunneln öppnar 2017?

Kan man köra tätare trafik 2019, eller blir det först 2025, alltså?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av C30 »

twr skrev: När färdigställs Tomteboda - Huvudsta? Redan när tunneln öppnar 2017?
Ja, de nya broarna för fyrspår i Tomteboda ska vara klara tillsammans med Citybanan. Planeringsarbetet för delen mellan kommungräns Sundbyberg-Stockholm och Barkarby är indelat i flera något oklara etapper, men är definitivt igång. Där ska allt vara klart någon gång kring 2019, som redan sagts. Jag har inte hört något om delen mellan de nya Tomtebodabroarna och mynningen för Sundbybergstunneln.

Byggstart för Sundbybergstunneln kommer troligen att ske under 2019, klart ska det vara senast 2025.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev: Edit: Tomteboda-Huvudsta pågår ju redan, därefter blir nästa etapp Spånga-Barkarby och kommer väl vara klar - om allting fungerar som det ska till 2019. Men frågan gäller alltså delen mellan Huvudsta och Spånga. Behövde förtydligas lite i sammanhanget.
Okej, då är det ju flera etapper trots allt.

När färdigställs Tomteboda - Huvudsta? Redan när tunneln öppnar 2017?

Kan man köra tätare trafik 2019, eller blir det först 2025, alltså?
Jo, man håller ju på för fullt vid Huvudsta, så det har jag förstått det som.

Så länge Sundbyberg inte är klar, är det egentligen samma problem som kvarstår. Däremot blir förstås stabiliteten i systemet bättre - det kommer gå lättare att köra in förseningar. Det gör att man kanske vågar använda mer av den teoretiska kapaciteten.

Rent teoretiskt skulle det redan idag gå att köra med 15 avgångar i timmen med pendeltågen i maxrusningen in mot stan, varav ca 8 från Kungsängen och 4 från Bålsta (om vi bara ser till kapaciteten på Kungsängen-grenen). Sedan måste man ju ha lite reservlägen också för att klara förseningar etc. Men problemet och det kvarstår - är att SJ:s direkttåg från Västerås på morgonen begränsar trafiken under den kvarten, till 12-minuters intervall på pendeln för att släppa fram de båda Västeråstågen ("ordinarie + direkttåget). Detta problem kommer alltså kvarstå. För att släppa fram "bara" ett vanligt Västeråståg krävs 9-minuter mellan pendeltågsavgångarna. Det är alltså detta som begränsar och kommer göra så till allt är klart. Däremot kommer man kunna göra uppehåll i Barkarby - vilket nu hoppas över för få en jämnare tidtabell för insatstågen från Jakobsberg och pendeltåg som går kort tid efter ett Västeråståget kan utgå från Kallhäll istället för Jakobsberg.

Men fram till dess vet vi ju inte hur tidtabellen kommer se ut och hur många direkttåg SJ får ha. Det kan ju faktiskt alltså även bli så att det blir färre avgångar fram till 2025 för att Trafikverket helst prioriterar SJ-tågen, före pendeltågen. Vill SJ ha 30-minuterstrafik + ett direkttåg och SL 20-minuterstrafik när Citypendeln öppnar, blir det ju än sämre utnyttjande av kapaciteten - då blir det 20/40-minuterstrafik från Bålsta. Det viktigaste är alltså egentligen hur man planerar med Västeråstågen.

Så ja, man kan köra oftare, men eftersom det ändå måste vara 9-12 minuter mellan pendeltågsavgångarna när Västeråståg ska fram, är ju vitsen att före och efter köra var 3
minut ganska begränsad- annat än med något enstaka insatståg för att avlasta.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:
Lars_L skrev: Edit: Tomteboda-Huvudsta pågår ju redan, därefter blir nästa etapp Spånga-Barkarby och kommer väl vara klar - om allting fungerar som det ska till 2019. Men frågan gäller alltså delen mellan Huvudsta och Spånga. Behövde förtydligas lite i sammanhanget.
Okej, då är det ju flera etapper trots allt.

När färdigställs Tomteboda - Huvudsta? Redan när tunneln öppnar 2017?

Kan man köra tätare trafik 2019, eller blir det först 2025, alltså?
Jo, man håller ju på för fullt vid Huvudsta, så det har jag förstått det som.

Så länge Sundbyberg inte är klar, är det egentligen samma problem som kvarstår. Däremot blir förstås stabiliteten i systemet bättre - det kommer gå lättare att köra in förseningar. Det gör att man kanske vågar använda mer av den teoretiska kapaciteten.

Rent teoretiskt skulle det redan idag gå att köra med 15 avgångar i timmen med pendeltågen i maxrusningen in mot stan, varav ca 8 från Kungsängen och 4 från Bålsta (om vi bara ser till kapaciteten på Kungsängen-grenen). Sedan måste man ju ha lite reservlägen också för att klara förseningar etc. Men problemet och det kvarstår - är att SJ:s direkttåg från Västerås på morgonen begränsar trafiken under den kvarten, till 12-minuters intervall på pendeln för att släppa fram de båda Västeråstågen ("ordinarie + direkttåget). Detta problem kommer alltså kvarstå. För att släppa fram "bara" ett vanligt Västeråståg krävs 9-minuter mellan pendeltågsavgångarna. Det är alltså detta som begränsar och kommer göra så till allt är klart. Däremot kommer man kunna göra uppehåll i Barkarby - vilket nu hoppas över för få en jämnare tidtabell för insatstågen från Jakobsberg och pendeltåg som går kort tid efter ett Västeråståget kan utgå från Kallhäll istället för Jakobsberg.

Men fram till dess vet vi ju inte hur tidtabellen kommer se ut och hur många direkttåg SJ får ha. Det kan ju faktiskt alltså även bli så att det blir färre avgångar fram till 2025 för att Trafikverket helst prioriterar SJ-tågen, före pendeltågen. Vill SJ ha 30-minuterstrafik + ett direkttåg och SL 20-minuterstrafik när Citypendeln öppnar, blir det ju än sämre utnyttjande av kapaciteten - då blir det 20/40-minuterstrafik från Bålsta. Det viktigaste är alltså egentligen hur man planerar med Västeråstågen.

Så ja, man kan köra oftare, men eftersom det ändå måste vara 9-12 minuter mellan pendeltågsavgångarna när Västeråståg ska fram, är ju vitsen att före och efter köra var 3
minut ganska begränsad- annat än med något enstaka insatståg för att avlasta.
Tack för utförligt svar!

Hur blir det sedan efter 2025? Fyrspår bortanför Kallhäll, är det något som kommer att behövas på längre sikt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:

Hur blir det sedan efter 2025? Fyrspår bortanför Kallhäll, är det något som kommer att behövas på längre sikt?
Knappast behövas - om vi med det menar att det ska vara samhällsekonomiskt motiverat. Men det är klart vill man ha 5-minuterstrafik till Kungsängen, så krävs det en utbyggnad. Men frågan är om det är motiverat? Med lite enklare lösningar kan man nog ändå köra 9 tåg i timmen från Kungsängen - med risk för problem med vändkapaciteten.

Snarare kan det väl på sikt bli lite för dåligt med 20-minuterstrafik till Bro och Bålsta (med tanke på vilket liv det är från Upplands-Bro redan idag över att man inte har kvartstrafik som "alla andra" pendeltågslinjer... Det skulle gå att köra "extratåg" fem minuter före ordinarie avgång från Bålsta. men då måste det finnas ett till spår att vända på där, då det är för kort tid mellan avgångarna för att kunna vända. En sådan utbyggnad är ju ändå en betydligt billigare lösning och ganska rimlig - ifall problemet är att det blir för hård belastning på "stomtågen" Eller så kan man välja att bara sätta ut dem i trafik från Bro. På sikt kan det dock även där kanske behövas någon bättre vändmöjlighet - ett mittspår skulle ju vara det optimala där oavsett. Men kostar ju förstås också det en liten slant. Sådana åtgärder tror jag dock mer på, än fyrspår.

Så, nej, det behövs inte. Men vill vi kunna erbjuda 5-minuterstraifk till Kungsängen-Bålsta, så måste det till. Men då skulle ju kapaciteten dit vara ungefär dubbelt så hög som den är på Mörbygrenen i tunnelbanan. Har svårt att se att det någonsin ska vara motiverat - såvida man inte bygger en helt ny stad där ute. Risken ligger nog istället att det på sikt kan finnas intresse med fler tåg till Västerås. Är ju inte otroligt att man kan få en liknande utveckling som vi har i dag till Uppsala - Västerås är ju inte en så där väldigt mycket mindre stad än Uppsala. Skulle det krävas 10-minuterstrafik till Västerås (där är ju sittplats nästan ett absolut krav på hela sträckan), så skulle det behövas en fyrspårsutbyggnad till åtminstone Kungsängen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av august »

Lars_L skrev:Så, nej, det behövs inte. Men vill vi kunna erbjuda 5-minuterstraifk till Kungsängen-Bålsta, så måste det till. Men då skulle ju kapaciteten dit vara ungefär dubbelt så hög som den är på Mörbygrenen i tunnelbanan. Har svårt att se att det någonsin ska vara motiverat - såvida man inte bygger en helt ny stad där ute. Risken ligger nog istället att det på sikt kan finnas intresse med fler tåg till Västerås. Är ju inte otroligt att man kan få en liknande utveckling som vi har i dag till Uppsala - Västerås är ju inte en så där väldigt mycket mindre stad än Uppsala. Skulle det krävas 10-minuterstrafik till Västerås (där är ju sittplats nästan ett absolut krav på hela sträckan), så skulle det behövas en fyrspårsutbyggnad till åtminstone Kungsängen.
Eller kanske bara lite större acceptans för att vissa tåg kan behöva stanna 4–5 minuter någonstans för att bli omkörda?

Jag tror också att det skulle vara billigare att bygga 3–4-spår Kungsängen–Bro(–Bålsta) än genom tunnelträsket förbi Stäket.
Skriv svar