Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Nu blev det rörigt. Det är regionaltågspår det handlar om. Inga pendeltåg. Det har heller aldrig varit fråga om att banan skulle fungera som någon tvärförbindelse mellan Barkarby och Kista.

Vad gäller regionaltågsspår mot Uppsala var en av Banverket mer bisarra (och konkurens är stenhård) invändningar att spåren från Kista inte skulle få plats eftersom man också skulle behöva två ytterligare regionaltågspår mot Uppsala dessutom ..!!???...

Emellertid får det inte plats några fler tåg söder om Märsta/Arlanda, så en bana som även förstärkte Norra stambanan vore lämplig. Dvs ett Y med förgreningspunkt under Kista.
Inom en snar framtid behövs det fyrspår till Uppsala för att kunna trafikera Bergsbrunna och Alsike. Det behövs inte fler tåg söderut för detta ändamål. Är vi överens än så länge?

På längre sikt behövs mer kapacitet i hela Mälardalen. Vad ger mest kapacitet: fyrspår på Mälarbanan och sexspår på Ostkustbanan eller dubbelspår på Mälarbanan och sexspår på Ostkustbanan? Fyrspåret kommer ändå att behövas (om inte det ska byggas ännu dyrare åttaspår till Kista), så den långsiktiga kostnadsbesparing du antyder om finns inte.

Att tunneln inte ska fungera som en tvärförbindelse mellan Barkarby och Kista, trots stationer i miljardklassen, gör inte saken bättre.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Låt oss en gång för alla avsluta debatten:

*Befintlig korridor ger en mer flexibel tågtrafik (godståg kan inte gå i Kistatunneln).
*Anläggningskostnaderna är cirka 5 miljarder kronor lägre.
*Befintlig korridor kan byggas ut etappvis, vilket ger kapacitetstillskott väsentligt snabbare.
*Kistatunneln påverkar inte bara trafiken på Mälarbanan, utan även på Ostkustbanan.
*Byggtiden är två år kortare.
*Summan av antalet boende och sysselsatta i anslutning till stationslägena är större i Sundbyberg än i Kista både år 2006 och år 2020.

Slutsatserna är hämtade från detta dokument.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Nu håller du nästa trafikverksklass !

Låt oss först konster att det aldrig någonsin kommer att behövas mer än två regionaltågsspår. Mer än var femte minut till Uppsala respektive Västerås är naturligtvis helt orimlig. Från Kista och in är det inga problem att köra med 2,5 minutersintervall.

Är du med så långt?

När det sedan gäller behovet, så är det förstås inte särskilt stort vare sig mot Västerås eller Uppsala. Uppsala ligger nog värre till dock. Det är verkligen fullt på spåren in från Arlanda och det är regionaltåg man vill ha, inte pendeltåg. Fler pendeltåg går heller inte att köra på grund av den undermåliga Citybanan, oavsett utbyggnader längre ut i nätet.

Snarare är det troligt att vi får se en återgång till regionaltåg för stationerna i Uppsala län. Det gäller båda banorna.
Syftet med fyrspåret är bostadsbyggande. Det finns inga planer på regionaltågstrafik till Bergsbrunna och Alsike. Snarare håller regionaltågstrafiken på att avvecklas i Märsta och Knivsta (antalet avgångar minskar i T18). Det behövs inte heller fler tåg söderut - de går redan till Märsta. Det kan dock bli trångt på dessa tåg, men inte i Uppsala län.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:Det kan dock bli trångt på dessa tåg, men inte i Uppsala län.
Hur tänkte du nu?
Morgonrusningen har större trängsel och målpunkterna ligger i Stockholm.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Tänk jag visste inte att Alsike och Bergsbrunna låg vid Mälarbanan!

utbrister
Thomas K Ohlsson
(geograf)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Hur tänkte du nu?
Morgonrusningen har större trängsel och målpunkterna ligger i Stockholm.
Jag tänkte mer på det här med att folk inte kommer att kunna komma på tågen längre in om du avser fylla upp dem med resenärer längre utifrån.

Kan du förklara det fiffiga med det?
Du föreslog väl att stationen i Ulriksdal skulle läggas ned? Jag vill inte riktigt gå lika långt, men parallell tunnelbana kan behövas. Eller så väljer vi landstingspolitiker som vill öka Citybanans kapacitet. Bostadsbristen har dock högre prioritet än kapacitetsbristen, så det är inget bra argument att inte bygga bara för att man inte vill investera i nödvändig infrastruktur.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Men om man tar bort stationerna i Stockholm län för att bygga nya i Uppsala, blir det inte ganska likt regionaltåg då?

Det där låter inte som någon vidare bra idé ärligt talat. Det är nog bättre att låta pendeltågen vara och bygga ut för regionaltågen.
Det spelar ingen roll vad tågen heter. Det som behövs är tåg som stannar ofta i Uppsala, går tätt och inte kostar en förmögenhet att resa med.

Emellertid har du skrivit följande i en annan tråd:
Inge skrev:Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Så bra att vissa skribenter äntligen fattat att den här tråden inte handlar om fyrspår på Norra Stambanan!

Det vore intressant att få veta hur den ytterligt kompetente spårprojektören som här uppträder under signaturen "Inge" skulle utformat Citybanans anslutning till Västeråsbanan så att inga nya spår behövs för att få en bra anslutning av Tomteboda Rbg? Jag som blott har begränsade kunskaper i ämnet får faktiskt inte till det!

(Jag kan i och för sej ifrågasätta behovet av "en bra anslutning" eftersom godstrafiken är mycket begränsad på gränsen till obefintlig - men flera skribenter här, liksom även Trafikverket verkar ändå tycka att frågan är ytterst viktigt. Och vem är jag att ifrågasätta sådana storheter?)

frågar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Jag vill minnas att signaturen "Inge" i en tidigare fråga motiverade ett av sina hugskott med att man då kunde leda om den omfattande godstågstrafiken på Västeråsbanan till Rosersberg... men det var ju några månader sedan! Sedan dess kanske det skett en drastisk minskning av denna trafik?

Men svaret är ändå belysande, nu vet vi vad lösningen på i stort sett alla problem är:
- Bygg en tunnel så det går att köra regionaltågen via Kista!

Så i fortsättningen behöver vi inte fråga...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Jag vill minnas att signaturen "Inge" i en tidigare fråga motiverade ett av sina hugskott med att man då kunde leda om den omfattande godstågstrafiken på Västeråsbanan till Rosersberg... men det var ju några månader sedan! Sedan dess kanske det skett en drastisk minskning av denna trafik?
Nej, inte den omfattande godstrafiken. Den resterande, som är mycket marginell, samt den omledda från Västra stambanan. En omledning som inte heller möjliggörs med trafikverkets "lösning".

Poängen med det förslaget var att leda bort godstrafik från Stockholms inre delar. Inte att försöka leda dit mer...
OK - ja det var ju också ett sätt att se på saken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Tunneln blir 1,4 km lång. En utmärkt investering för Sumpan, länet och den del av Sverige som använder Mälarbanan!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
Enceladus skrev:Tunneln blir 1,4 km lång. En utmärkt investering för Sumpan, länet och den del av Sverige som använder Mälarbanan!
Där försvann ytterligare någon miljard i detta vansinnesprojekt. (Trafikverkets pressmeddelande var direkt falsk beträffande kostnaderna.)

Men jag antar att man behövde muta Sumpan ytterligare för de uteblivna byggrätterna och framförallt är prestigen värd hur mycket som helst.

Den konspiratoriskt lade skulle säkert kunna spekulera i huruvida den här typen av utspel också har syftet att påverka pågående domstolsprocesser. Men jag undviker sådan spekulation för nu.
Undrar vem som avses med detta......!!!!????

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Sundbybergs kommun betalar 321 miljoner kronor för förlängningen. Marken i centrala Sundbyberg borde vara ungefär lika mycket värd som i Norra Djurgårdsstaden, d.v.s. 35 000 kronor per kvadratmeter. Alltså räcker det med cirka 130 lägenheter för att investeringen ska löna sig. Saken är den att nästan alla projekt som leder till bostadsbyggande är exceptionellt samhällsekonomiskt lönsamma, och detta är inget undantag.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Sundbybergs kommun betalar 321 miljoner kronor för förlängningen. Marken i centrala Sundbyberg borde vara ungefär lika mycket värd som i Norra Djurgårdsstaden, d.v.s. 35 000 kronor per kvadratmeter. Alltså räcker det med cirka 130 lägenheter för att investeringen ska löna sig. Saken är den att nästan alla projekt som leder till bostadsbyggande är exceptionellt samhällsekonomiskt lönsamma, och detta är inget undantag.
Med ett markpris på 35 000 per kvadratmeter lägenhetsyta ("ljus BTA") är det högst tveksamt om det finns någon samhällsekonomisk lönsamhet i bostadsprojekt som detta.
(Men det är en annan diskussion som vi kanske bör ta tag i - men i så fall på ett mer generellt plan...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Sundbybergs kommun betalar 321 miljoner kronor för förlängningen. Marken i centrala Sundbyberg borde vara ungefär lika mycket värd som i Norra Djurgårdsstaden, d.v.s. 35 000 kronor per kvadratmeter. Alltså räcker det med cirka 130 lägenheter för att investeringen ska löna sig. Saken är den att nästan alla projekt som leder till bostadsbyggande är exceptionellt samhällsekonomiskt lönsamma, och detta är inget undantag.
Med ett markpris på 35 000 per kvadratmeter lägenhetsyta ("ljus BTA") är det högst tveksamt om det finns någon samhällsekonomisk lönsamhet i bostadsprojekt som detta.
(Men det är en annan diskussion som vi kanske bör ta tag i - men i så fall på ett mer generellt plan...)

/TKO
Ja, det ligger vid sidan av ämnet. Men uppskattningen är nog inte riktigt korrekt heller. 35.000 per kvm BTA är faktiskt mer än vad en villatomt kostar i Duvbo. Rimligen är en tomt för ett flerfamiljshus billigare räknat i pris per BTA. Dessutom är läget något sämre nere vid järnvägen. Sumpan är trots allt inte Djurgården. ..

Jag tycker också att det är oklart hur många hus man kan få in. Det får knappast plats några mellan ån och järnvägen, så det blir inte gärna mer än en enstaka rad ovanför. Med det sagt kan jag ändå tänka mig att kommunen skulle göra vinst på dessa 300 miljoner. De första 800 däremot...
Uppskattningen av förväntat intäkt från markförsäljning var inte så tokig för några veckor sedan - den är i linje med vad Järfälla begärt för mark på Barkarbyfältet. Och nog borde Sumpan vara minst lika attraktivt som bostadsområde? Men saker kan ändras snabbt - Järfälla har varit tvungen att gå ner drastiskt i pris för att över huvud taget få något byggt...

(Det kan vara intressant att sätta markkostnaden i relation till andra kostnader för bostadsbyggande. Ett välprojekterat flerfamiljshus med god med inte vräkig standard (utan italienska keramikplattor t ex) kostar cirka 12 000 - 15 000 kr /m2 att bygga, exkl grundläggning, markarbeten, anslutningsavgifter, tomtförvärv och byggherrekostnader. Om vi lägger på 5 000 för dessa hamnar vi runt 20 000 kr per kvadratmeter BTA. Om nu inte kommunen får för sej att tjäna bra på markaffären, för då hamnar slutnotan istället på uppåt 50 000 kr kvadraten. Är det sedan en "bostadsutvecklare" som står för bygget slänger man in lite lyxiga ytskikt och kan plötsligt ta både sextio och sjuttiotusen kvadraten! Eller kunde - är bäst att säga... Råd till privatkapitalister: Har du aktier i Oscar Properties - SÄLJ NU!)

rapporterar
Thomas K Ohllson
från bygg- och bostadsmarknaden
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av BSB101 »

Markpriset blir det marknaden är bered att betala. Om någon är beredd att betala extra för lite klinker i hallen och några spotlights i taket så är det bara som säljare att tacka och ta emot om man kan utföra detta för ett lägre pris än vad värdestegringen är.

Gällande husbyggen går det att göra som i visa länder söderut och tänka utför den klassiska svenska (hus)lådan. Finns städer där man byggt upp och nervända L där våning två och uppåt hänger ut över vägen. Kanske inte optimalt men man får mer kvm per markkvm.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Markpriset blir det marknaden är bered att betala. Om någon är beredd att betala extra för lite klinker i hallen och några spotlights i taket så är det bara som säljare att tacka och ta emot om man kan utföra detta för ett lägre pris än vad värdestegringen är.
Om man anser att bostäder är en vara som alla andra och att marknadsekonomi alltid "åt alla lycka bär" så är naturligtvis ovanstående resonemang korrekt. Jag behöver knappast påpeka att inte alla - t ex jag själv - delar denna åsikt!
Dessutom hanterar inte de flesta kommuner marktilldelning speciellt marknadsmässigt - i så fall skulle man tillämpa offentlig auktion/budgivning istället för som nu informella överläggningar i slutna rum i det som kallas "markanvisningsprocessen"...
BSB101 skrev:Gällande husbyggen går det att göra som i visa länder söderut och tänka utför den klassiska svenska (hus)lådan. Finns städer där man byggt upp och nervända L där våning två och uppåt hänger ut över vägen. Kanske inte optimalt men man får mer kvm per markkvm.
Ett enklare sätt är att bygga fler våningar om man vill öka exploateringsgraden! Och så kan man slopa onödigt bjäfs som lekplatser etc för att vinna byggyta...
Detta skulle dock inte i de flesta fall leda till att markkostnaden per lägenhet minskade, eftersom det vanliga är att marken prissätts efter hur stor byggnadsyta som uppförs, inte - som man skulle kunna tro - efter hur stor tomten är.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev: Om man anser att bostäder är en vara som alla andra och att marknadsekonomi alltid "åt alla lycka bär" så är naturligtvis ovanstående resonemang korrekt. Jag behöver knappast påpeka att inte alla - t ex jag själv - delar denna åsikt!
Om nu folk är beredda att betala mer för något ser jag inget fel i det. Precis som folk i allmänhet är beredda att betala ett högre kilopris för rostbiff än för falukorv.
Ett enklare sätt är att bygga fler våningar om man vill öka exploateringsgraden! Och så kan man slopa onödigt bjäfs som lekplatser etc för att vinna byggyta...
Visst kan man välja den enkla vägen och slänga på en våning till men då är man tillbaka i frågan om vi bygger städer för städernas egen skull eller om vi bygger städer för människors skull?
Detta skulle dock inte i de flesta fall leda till att markkostnaden per lägenhet minskade, eftersom det vanliga är att marken prissätts efter hur stor byggnadsyta som uppförs, inte - som man skulle kunna tro - efter hur stor tomten är.
Om man tänker efter lite så är det rätt naturligt att betalt efter vad som är planerat att byggas på tomten. Med ditt förslag att bara ta betalt för tomtytan skulle bara innebära mer pengar i byggherrens ficka och mindre i kommunens, slutpriset för lägenhetsköparen skulle inte ändras. Jag känner inte dig men av dina inlägg har jag inte fått uppfattningen att du är en person som vill flytta över pengar från kommunerna till privata byggherrar.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Detta skulle dock inte i de flesta fall leda till att markkostnaden per lägenhet minskade, eftersom det vanliga är att marken prissätts efter hur stor byggnadsyta som uppförs, inte - som man skulle kunna tro - efter hur stor tomten är.
Om man tänker efter lite så är det rätt naturligt att betalt efter vad som är planerat att byggas på tomten. Med ditt förslag att bara ta betalt för tomtytan skulle bara innebära mer pengar i byggherrens ficka och mindre i kommunens, slutpriset för lägenhetsköparen skulle inte ändras. Jag känner inte dig men av dina inlägg har jag inte fått uppfattningen att du är en person som vill flytta över pengar från kommunerna till privata byggherrar.
Med detta förslag skulle det bli billigare att bygga storskaligt och dyrare att bygga småskaligt. Förmodligen innebär detta att byggprojekt med ineffektiv markanvändning ersätts med effektivare projekt. Även om kommunen får in mindre pengar per lägenhet så kan den totala inkomsten bli högre då det skulle byggas mer. Bostadsbyggande är inget nollsummespel - fler och billigare lägenheter innebär först och främst att trångboddheten minskar.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av BSB101 »

Någon större brist på detaljplaner eller byggrätter råder det inte. Men då alla inblandade parter tjänar på att det finns en bostadsbrist kommer man givetvis inte arbeta för att den ska försvinna.
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Detta skulle dock inte i de flesta fall leda till att markkostnaden per lägenhet minskade, eftersom det vanliga är att marken prissätts efter hur stor byggnadsyta som uppförs, inte - som man skulle kunna tro - efter hur stor tomten är.
Om man tänker efter lite så är det rätt naturligt att betalt efter vad som är planerat att byggas på tomten. Med ditt förslag att bara ta betalt för tomtytan skulle bara innebära mer pengar i byggherrens ficka och mindre i kommunens, slutpriset för lägenhetsköparen skulle inte ändras. Jag känner inte dig men av dina inlägg har jag inte fått uppfattningen att du är en person som vill flytta över pengar från kommunerna till privata byggherrar.
Med detta förslag skulle det bli billigare att bygga storskaligt och dyrare att bygga småskaligt. Förmodligen innebär detta att byggprojekt med ineffektiv markanvändning ersätts med effektivare projekt. Även om kommunen får in mindre pengar per lägenhet så kan den totala inkomsten bli högre då det skulle byggas mer. Bostadsbyggande är inget nollsummespel - fler och billigare lägenheter innebär först och främst att trångboddheten minskar.
Slutkunden skulle fortfarande få betala samma pris för lägenheten. Det som förslaget gör är att överföra pengar från kommunen till byggbolaget. Finns säkert folk som tycker det är bra men att tro att vi skulle få billigare lägenheter är att vara väl blåögd.
Skriv svar