Huruvida Kallhäll ska hoppas över eller om det ens kommer att bli en skip-stop-lösning är ju inte beslutat. Men annars känns Kallhäll som en naturlig plats för en vändstation. Det är slutet på den framtida fyrspårssträckan, vilket innebär att man kan planera tågen som vänder där oberoende av regional- och fjärrtåg. Någon vidare utbyggnad av fyrspåret förbi Kallhäll lär knappast ske inom överskådlig framtid med tanke på den besvärliga geografin. Kallhäll ligger bortom de stora pendeltågsstationerna på Mälarbanan, och där finns också plats att anlägga en station med två plattformar. Det är också en station med hyffsat stort resande.Lars_L skrev:Trafikverket håller ju på att bygga en stor station vid Kallhäll, med bra vändkapacitet då det finns två spår som kan användas på ett bra sätt för att vända. Med ett skip-stoptågs-upplägg är ju dock Kallhäll en station som är tänkt att hoppas över. Det gör att - förutom då ett år framåt från i höst då man kan använda Kallhäll som vändpunkt, så kommer den då inte att användas på många år. Varför har man satasat på något nu där - som inte kommer bli aktuellt att använda kanske någonsin senare?
En sådan lösning innebär dessutom att tågen mot Bålsta måste gå en bit på södergående spår norr om plattformen, vilket riskerar skapa onödiga spårkonflikter. Och bara en så liten försening som 2 minuter på Bålsta-tåget kommer resultera i konflikt med avgående tåg från spår 3. Dessutom finns det inget utrymme att hantera till- och frånkopplingar.Lars_L skrev:Gjorde en skiss på hur vändning med skip-stop skulle kunna fungera vid Kungsängen. I exemplet är det ändå ganska "tursammt" för hur det kan bli i realiteten, när hänsyn måste tas till andra än mer kritiska ställen. Men så här skulle en sådan skiss se ut:
Minuttal spår........................minuttal spår
ank. Kungsängen från city........Avgång Kungsängen mot city
05....spår 2...uppställning....... 27....spår 2
.....................fr. Bålsta....... 12....spår2
10... spår 3..........................22... spår 3
20... spår 2......till Bålsta.....................
25... spår 3......................... 37... spår 3
35... spår 2......uppställning.... 57... spår 2
...................fr.Bålsta..........42... spår 2
40... spår 3..........................52... spår 3
50... spår 2......till Bålsta......................
55... spår 3..........................07....spår 3
Som synes måste man använda samma sida för tåg till och från Bålsta och omväxlande använda spår 2 och 3 för vändande tåg. Här har jag valt lång vändtid för skip-stopttågen som vänder vid Kungsängen, då den andra lösningen skulle bli än mer kritisk. Samtidigt gör detta att uppställningspåret i princip är upptaget mestadels och kan därmed inte användas som reserv för "stopp-tågen" vid förseningar. Är det någon som tror att man i praktiken kan klara av trafiken med ett sådant här upplägg ovan? Jag tycker det verkar rätt vanskligt.
Jag tror inte det går att hitta någon stabil och vettig trafiklösning med mer än 4-6 pendeltåg/timme till Kungsängen med nuvarande och planerad infrastruktur. Och skip-stop-tåg känns som sagt inte heller speciellt meningsfullt på Mälarbanan. Möjligtvis skulle ett indraget uppehåll i Spånga för Bålstatågen kunna vara en belastningsutjämnande åtgärd. Men jag tror inte man vågar sig på den försämringen.
Överlag tycker jag inte skip-stop-trafikering i pendeltågstrafiken är någon speciellt bra lösning, till skillnad från t.ex. Roslagsbanan som har mängder av små stationer som ligger tätt och med mycket lågt resande. Möjligtvis med undantag för Nynäsbanan där det jämnar ut belastningen mellan tågen samt minskar de långa restiderna till Nynäshamn. På Ostkustbanan skulle motsvarande vara bra för Uppsalatågen, men där finns väl politiska skäl till att just dessa tåg ska stanna på alla stationer. Och att låta Märsta-tågen agera skip-stop ger ju bara en ännu mer ökad belastning på de långväga tågen. Södertäljegrenen... tja, vänder man varannat tåg i Tumba så skulle skip-stop på några stationer mellan Älvsjö och Tumba för Södertäljetågen hjälpa till för att jämna ut belastningen. Men då får man som sagt hantera en debatt om försämrad trafik på dessa stationer. Utöver den försämrade punktlighet som skip-stop-trafiken resulterar i.