Jag är tveksam till detta påstående. Barkarbys regionaltågsstation håller på att byggas och väntas bli klar år 2026. Regionaltågsstationerna i Solna och Upplands Väsby saknar fortfarande finansiering, och ombyggnaden av Märsta station har antagligen högre prioritet (åtminstone enligt Trafikverket).kildor skrev: ↑söndag 26 juni 2022 10:00 Det är fler och större stationer på Ostkustbanan som kommer trafikeras med regionaltåg med SL-taxa. Det är därför jag tror att den avlastande effekten på pendeltågen blir större där än på Mälarbanan. Allra helst skulle man behöva förstärka båda banorna med 4 pendeltåg/timme jämfört med idag. Men det kommer ju tyvärr att dröja länge innan det blir möjligt.
Fyrspår på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Är tanken att man ska bygga fler plattformar i Solna ovan mark eller ska man skippa det och gå direkt till en ny tunnel från Odenplan?
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag bedömde trafikupplägget med de linjer och stationer såsom det presenteras i dokumentet. Och det är utifrån den planen (eller ska man kalla det ambitionen?) som jag kritiserar pendeltågsutbudet på Mälarbanan. Sen är det en annan fråga om dessa planer faktiskt kommer bli av. Och jag tror inte heller att det t.ex. kommer bli aktuellt med regionaltågsuppehåll i Solna år 2030. Regionaltågsuppehåll i Upplands Väsby skulle man i princip kunna få till redan imorgon utan några förändringar, men ett minimum krävs det några ytterligare växlar för att det ska fungera någorlunda vettigt. Helst bör stationen kompletteras med minst ett plattformsspår till. Regionaltågsuppehåll i Barkarby kommer mest sannolikt bli verklighet inom några år - men det har dessvärre ingen eller liten påverkan på trängseln i pendeltågen.Enceladus skrev: ↑måndag 27 juni 2022 10:03Jag är tveksam till detta påstående. Barkarbys regionaltågsstation håller på att byggas och väntas bli klar år 2026. Regionaltågsstationerna i Solna och Upplands Väsby saknar fortfarande finansiering, och ombyggnaden av Märsta station har antagligen högre prioritet (åtminstone enligt Trafikverket).kildor skrev: ↑söndag 26 juni 2022 10:00 Det är fler och större stationer på Ostkustbanan som kommer trafikeras med regionaltåg med SL-taxa. Det är därför jag tror att den avlastande effekten på pendeltågen blir större där än på Mälarbanan. Allra helst skulle man behöva förstärka båda banorna med 4 pendeltåg/timme jämfört med idag. Men det kommer ju tyvärr att dröja länge innan det blir möjligt.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
I Åtgärdsvalsstudien för pendeltågen så står följande:
Stockholm Odenplan kommer under 2030-talet att behöva utvecklas till en fyrspårsstation.
Åtgärdsvalsstudien föreslår en ny linjesträckning för pendeltågen mot Ostkustbanan från
Odenplan vidare under Karolinska sjukhuset, Solna station och upp i dagen någonstans i
trakten kring Ulriksdal. Denna sträckning innebär en möjlighet att utveckla Solna till en
regional bytespunkt där regionaltåg kan nyttja den frigjorda kapaciteten på dagens
pendeltågsspår och station på ytan.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Värtans östra bangård läggs ned
En gång i tiden fanns en järnväg mellan Spånga och Lövsta. Nu återstår bara en liten stump mellan Spånga och Lunda. Stumpen ansluter till Mälarbanans nya vänstra ytterspår strax norr om Spånga station. Vad vill Trafikverket göra med spåret i Lunda?Järnvägsnyheter skrev:En sådan lösning har nu tagits fram som innebär att Värtans västra bangårdsdel utvecklas samt att ersättningsspår anläggs i Lunda/Spånga. Trafikverket har nu fattat ett villkorat nedläggningsbeslut för Värtan östras bangårdsdel.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag hittade denna .pdf efter en del grävande (Ritning-lunda-07-ankomstspar)
https://bransch.trafikverket.se/content ... stspar.pdf
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Tack! Här finns alltså mer information om planerna: Dokument för Värtans bangård, ombyggnadUffe Ö skrev: ↑lördag 05 november 2022 6:45
Jag hittade denna .pdf efter en del grävande (Ritning-lunda-07-ankomstspar)
https://bransch.trafikverket.se/content ... stspar.pdf
Det finns en ettårig tråd om industrispåret i Spånga på Postvagnen. Med hänvisning till följande dokument sades det att Stockholms kommun inte är så pigg på att överlåta den södra delen av Lunda till Trafikverket som spårområde. Platsen används idag till skrotbilsuppställning och utlämning av bortforslade bilar:
Behöver Mälarbanan fler platser för pendeltågsuppställning?Stockholms stad skrev:Ett område i Lunda verksamhetsområde beskrivs som en möjlig framtida plats för underhållsverksamhet, frilast, gods eller pendeltågsuppställning. Trafikverket föreslår denna som en av två alternativa platser för ersättning av verksamhet som måste avvecklas vid Sundbybergs bangård i samband med utbyggnaden av Mälarbanan. Detaljplanen för Mälarbanan utgör inget hinder för en sådan utveckling, men området ägs till stor del av staden genom exploateringsnämnden (fastigheten Domnarvet 12) och upplåts med arrende till Trafikkontoret, som nyttjar området för skrotbilsuppställning och utlämning av bortforslade bilar. Staden har inga planer på att avveckla befintlig verksamhet som är en viktig förutsättning för trafikkontorets arbete med framkomligheten på stadens gator.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta intill Huvudstagatan kommer att ligga knappt 500 meter från tunnelbanestationen vid Solna Centrum, vilken är en förhållandevis stor knutpunkt för den lokala busstrafiken. Överenskommelsen om den nya stationen träffades mellan Solna kommun och Trafikverket, men SL förväntas förstås att trafikera stationen. Hur blir det med busstrafiken? Det skulle verkligen behövas en översyn, men det kan vara värt att vänta på stationen.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Hur ser den nya bussentreprenaden ut efter E20? Om det blir som i innerstadskontraktet att entreprenören kan göra om allting lite som de vill, så är det ju ingen mening med att invänta någonting överhuvudtaget.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Fyrspår på Mälarbanan
När det gäller den kommande pendeltågsstationen i Huvudsta ligger den ju rätt långt i från tunnelbanestationen som nu heter Huvudsta. Därför bör man redan nu fundera på namnen. Två stationer med samma namn som inte ligger i direkt anslutning till varandra skapar nog mest förvirring. Köpcentrumet från 1972, som ligger i anslutning till tunnelbanestationen, heter Huvudsta centrum. Då bör lämpligen den station namnändras till just Huvudsta centrum och namnet Huvudsta reserveras för den blivande pendeltågsstation.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag tycker att T-banestationen ska heta Jungfrudansen i stället!
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja varför inte ? Det området vid T-Huvudsta var i stort sett obebyggt för 60-70 år sedan. Det historiska Huvudsta som var ett municipalsamhälle var uppe vid Storgatan,Huvudstagatan... Där fanns också järnvägsstationerna Huvudsta och Huvudsta Central (vid Framnäsbacken)
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag tänker mer kontinentalt, där man på många ställen återanvänder gamla järnvägsspår och områden till nya pendlarstråk. Sträckan Spånga Station-Lövsta, en sträcka på ca 5 km, skulle ju kunna ingå i en pendellinje mellan söderort nånstans (kanske så djärvt som gamla flygflottiljen i Tullinge) och Lövsta, där en samtliga hållplatser som anlades på det enkelspåret skulle få en restid till centrala Stockholm halverad jämfört med den buss+t-bana/pendeltåg som idag behöver begagnas för att kunna resa kollektivt.
Stockholm C-Åkermyntan ca 19 minuter (idag ca 38 minuter)
Stockholm C-Neptunivägen ca 17 minuter (idag ca 32 minuter)
Stockholm C-Högforsgränd ca 15 minuter (idag ca 38 minuter)/Uppgårdsvägen (idag ca 28 minuter)
Ett mötesspår vid ändstation eller på annat lämpligt ställe skulle öka framtida kapacitet dramatiskt.
Det gäller att tänka fyrdimensionellt, som Doc säger i "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna...
Stockholm C-Åkermyntan ca 19 minuter (idag ca 38 minuter)
Stockholm C-Neptunivägen ca 17 minuter (idag ca 32 minuter)
Stockholm C-Högforsgränd ca 15 minuter (idag ca 38 minuter)/Uppgårdsvägen (idag ca 28 minuter)
Ett mötesspår vid ändstation eller på annat lämpligt ställe skulle öka framtida kapacitet dramatiskt.
Det gäller att tänka fyrdimensionellt, som Doc säger i "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna...
Genius on call
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja, det krävs nog en tidsresa för att man ska se persontrafik på lövstabanan som en rimlig idé! Jag tror att jag tar en tur till 1952 och upplever lite!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Enkelspår på nybyggd pendeltågslinje är väl knappast att föredra. Möjligen en spårväg som ansluter till Spånga, med stationerna där du nämner plus Tumultgränd och möjligen Avestagatan. Med möjlighet till möte vid lämpliga platser.Odd skrev: ↑söndag 06 november 2022 22:32 Jag tänker mer kontinentalt, där man på många ställen återanvänder gamla järnvägsspår och områden till nya pendlarstråk. Sträckan Spånga Station-Lövsta, en sträcka på ca 5 km, skulle ju kunna ingå i en pendellinje mellan söderort nånstans (kanske så djärvt som gamla flygflottiljen i Tullinge) och Lövsta, där en samtliga hållplatser som anlades på det enkelspåret skulle få en restid till centrala Stockholm halverad jämfört med den buss+t-bana/pendeltåg som idag behöver begagnas för att kunna resa kollektivt.
Stockholm C-Åkermyntan ca 19 minuter (idag ca 38 minuter)
Stockholm C-Neptunivägen ca 17 minuter (idag ca 32 minuter)
Stockholm C-Högforsgränd ca 15 minuter (idag ca 38 minuter)/Uppgårdsvägen (idag ca 28 minuter)
Ett mötesspår vid ändstation eller på annat lämpligt ställe skulle öka framtida kapacitet dramatiskt.
Det gäller att tänka fyrdimensionellt, som Doc säger i "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna...
Professionell tyckare
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Beskedet: Arbetet med Mälarbanan pausas i flera år
Blir det fortfarande årliga avstängningar på somrarna?Mitt i skrev:Trafikverket har nyligen meddelat att startskottet för tunnelbygget skjuts fram från 2024 till tidigast 2026. Men nu är det alltså 2028 som gäller, till följd av att de förberedande arbetena minskar längs sträckan.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Nytt bakslag för Mälarbanan – kan dröja till 2045
Mälarbanans fyrspår sägs dröja ytterligare 20 år. Helt absurt. Enligt gårdagens inriktningsunderlag blir Stockholms vägprojekt däremot klara i tid (se sidan 171):Mitt i skrev:Omtaget innebär att tidsplanen uppdaterats. Först mellan 2042 och 2045 kan spår, anläggningar och tunnlar vara färdigställda, jämfört med tidigare 2032.
Ett problem som måste lösas är att kommunernas detaljplaner i vissa avseenden inte stämmer överens med Trafikverkets järnvägsplan, alltså utbyggnaden av spåren.
[...]
"Det är inte rimligt att dessa ytor, som nu är en del av pågående detaljplaner, ska ligga låsta och obrukbara cirka 20 år framåt", skriver Solna i ett yttrande till Trafikverket.
Vad händer med transportsektorns klimatmål för 2030?Trafikverket skrev:Den största investeringen som tillkommer under planperioden är Förbifart Stockholm som från 2030 beräknas öka drift- och underhållskostnader med 337 miljoner kronor per år. Även Tvärförbindelse Södertörn öppnar för trafik år 2030. För mindre tillkommande väganläggningar använder vi schablonprincipen att underhållskostnaden motsvarar 1 procent av investeringskostnaden per år från det år anläggningen tas i bruk.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
I varje fall 2024 enligt denna information från SL: https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... eten-2024/ - 29 juni - 12 augusti ingen tågtrafik Stockholm City - Jakobsberg "på grund av arbeten med Mälarbanan." Märkligt eftersom fyrspåret på sträckan Spånga - Jakobsberg färdigställdes för flera år sedan. Men kanske skall man nu bygga fyrspår Spånga - Solvalla? Även kring påsk blir det stängt, men endast under en vecka.
En annan märklig avstängning som annonseras på samma webbsida är att pendeltågen under fyra sommarveckor inte skall stanna vid Häggvik och Sollentuna, detta p g a "bygge av en ny stationsentré". Antagligen vid Häggvik, eftersom det redan finns ingångar i båda ändar av Sollentuna station. Jag minns inte att det var några större inskränkningar av lokaltågstrafiken när sträckan Stockholm - Märsta anpassades för pendeltåg i slutet av 1960-talet, trots att det då byggdes en del nya stationsentréer. Och vid fyrspårsutbyggnaden (inklusive nybyggnad/anpassning av stationsentréer) under 1990-talet var nog enda trafikinskränkningen att vartannat pendeltåg var indraget ungefär kl 9 - 15 måndag - fredag.
På samma SL-sidan kan man också läsa att pendeltågen under fyra veckor sommaren 2024 skall gå på ett spår vid Solna "på grund av arbeten med tågtunnlarna. Det här innebär att vissa tåg inte stannar vid stationerna Solna och Ulriksdal." Trafikverket skriver dock https://www.trafikverket.se/vara-projek ... ustas-upp/ om Solnatunnlarna att "Upprustningen är klar.", vilket också är vad som kommunicerades förra sommaren. Så SL-sidan med uppgift om avstängningar kanske delvis innehåller uppgifter sin egentligen gällde 2023; måhända är det så även med Mälarbanan?
/Gunnar Ekeving
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jo, det blir avstängt på Mälarbanan även i år och nästa år. Men nu är det huvudsakligen arbeten med Barkarby station som påverkar. Men även vissa arbeten som ska genomföras Sundbyberg-Spånga.
Och ja, det ska byggas en ny entre i Häggvik:
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... lig-entre/
Att arbeten i spårområdet får större trafikpåverkan nu jämfört med 1960- och 1990-talen kan nog tillskrivas högre säkerhetskrav, mer omfattande tågtrafik, högre hastigheter, större krav på arbetarskydd etc.
Om jag har förstått det rätt så ska det göras spårbyte Tomteboda-Ulriksdal i sommar. Det blir förmodligen samma konsekvenser som under tunnelarbetet tidigare somrar, så finns väl risk att det har råkat bli lite copy-paste i informationen.
Och ja, det ska byggas en ny entre i Häggvik:
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... lig-entre/
Att arbeten i spårområdet får större trafikpåverkan nu jämfört med 1960- och 1990-talen kan nog tillskrivas högre säkerhetskrav, mer omfattande tågtrafik, högre hastigheter, större krav på arbetarskydd etc.
Om jag har förstått det rätt så ska det göras spårbyte Tomteboda-Ulriksdal i sommar. Det blir förmodligen samma konsekvenser som under tunnelarbetet tidigare somrar, så finns väl risk att det har råkat bli lite copy-paste i informationen.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja, det kan man tycka. Men jag blir förvånad att denna kommentar kommer från dig som brukar försvara officiell politik hur absurd den än är.Enceladus skrev: Mälarbanans fyrspår sägs dröja ytterligare 20 år. Helt absurt.
Det betyder alltså att på 9 år har Förbifarten hunnit kosta 3 miljarder. På 30 år blir det 10 miljarder och på 60 år blir det 20 miljarder. Förutom att investeringskostnaden är enorm så kostar den alltså enormt i drift och underhåll också.Trafikverket skrev:Den största investeringen som tillkommer under planperioden är Förbifart Stockholm som från 2030 beräknas öka drift- och underhållskostnader med 337 miljoner kronor per år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.