Flytande kollektivtrafik.
Postat: fredag 18 januari 2013 16:57

Skytteln mellan Roselund och Lindholmen en sommarmorgon 2012 samt en Älvsnabben på väg mot Lilla Bommen.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det krävs nog att någon puttar på dem. Det gick inte av sig själv i Göteborg. De en gång många färjorna över älven försvann i takt med nedläggningen av varven och innerhamnarna. Till slut var bara Lindholmsfärjan kvar och den förde en tynande tillvaro. På 80-talet gick den var 20:e minut morgnar och eftermiddagar måndag-fredag och den var indragen under industrisemestern. Sedan bildades ett bolag för att utveckla de övergivna hamn- och varvsområdena efter förebild från bl.a. Docklands i London. Det var detta bolag som såg till att vi fick båttrafik längs älven, Älvsnabben, genom att ta initiativ och stödja ekonomiskt. Nu blev den inte så snabb som det var tänkt. Avsikten var att köra var 20:e minut med två båtar. Man trodde att man skulle få dispens från fartbegränsningen i hamnen, men det fick man inte så man fick nöja sig med var 30:e minut. Lindholmsfärjan går fortfarande bara måndag-fredag, men genom alla verksamheter som numera finns på Hisingssidan har trafiken ökat, så att den nu går var 6-7½ minut mellan 7 och 19. Dess anknytning till annan trafik på södra sidan är inte den bästa. En del bussar har hållplats ganska nära, men spårvagnarnas närmaste hållplats är Järntorget, nästan 400 m från färjeläget. Om några år när spårvägen via Skeppsbron är klar blir det en knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor vid Stenpiren, och då kommer nog Lindholmsfärjan att få ännu fler resande.BSB101 skrev:Undrar när SL ska inse att vattnet i Stockholm är en tillgång?
Den är tagen från en av Stenas färjor vi gjorde en piruett för att släppa fram en fraktbåtHarald skrev:Snygg bild. Är den tagen uppifrån Masthuggskyrkan?