Ju fler smitvägar desto bättre
Postat: tisdag 15 januari 2013 9:32
Jag vill att stadsbilismen ska minska och är därför positiv till trängselskatt.
Med det sagt tycker jag att diskussionen om smitvägar är intressant. Den stora fördelen med vägtrafik är just ett finmaskigt nät med stor yttäckning. Ju mer finmaskigt desto högre kapacitet. Därför tycker jag det är lite anmärkningsvärt att man kallar det för "smitvägar" när man drar nytta av en av vägtrafikens naturliga egenskaper.
Kanske är det inte trafikanterna utan trafikplanerarna som gör fel när man försöker koncentrera biltrafiken till några få, stora vägar? Ett vanligt rutnät av stadsgator har hög kapacitet. Exempelvis Södra vägen i Göteborg har tiotusen bilar per dag. Med tio sådana parallella gator får man en kapacitet på hundratusen bilar, vilket är samma som Tingstadstunneln.
I DN finns en fin grafik som illustrerar rutnätet på Södermalm i Stockholm, tillsammans med en tänkt motorvägstunnel. Kontrasten är slående. I rutnätet får det plats en hel del biltrafik samtidigt som det finns bostäder och verksamheter längs gatorna. I motorvägstunneln blir det inga butiker eller trottoarer. Motorvägstunneln ser ut som en tunnelbaneimitation, med trafikplatser istället för stationer.
http://www.dn.se/blogg/epstein/files/2011/07/bv22.jpg
Förslag: Bygg Österleden och t-banan till Nacka i ett svep
Så oavsett man gillar massbilism eller inte är det kanske multifunktionella stadskvarter man ska bygga, och inte monofunktionella motorvägar?
Med det sagt tycker jag att diskussionen om smitvägar är intressant. Den stora fördelen med vägtrafik är just ett finmaskigt nät med stor yttäckning. Ju mer finmaskigt desto högre kapacitet. Därför tycker jag det är lite anmärkningsvärt att man kallar det för "smitvägar" när man drar nytta av en av vägtrafikens naturliga egenskaper.
Kanske är det inte trafikanterna utan trafikplanerarna som gör fel när man försöker koncentrera biltrafiken till några få, stora vägar? Ett vanligt rutnät av stadsgator har hög kapacitet. Exempelvis Södra vägen i Göteborg har tiotusen bilar per dag. Med tio sådana parallella gator får man en kapacitet på hundratusen bilar, vilket är samma som Tingstadstunneln.
I DN finns en fin grafik som illustrerar rutnätet på Södermalm i Stockholm, tillsammans med en tänkt motorvägstunnel. Kontrasten är slående. I rutnätet får det plats en hel del biltrafik samtidigt som det finns bostäder och verksamheter längs gatorna. I motorvägstunneln blir det inga butiker eller trottoarer. Motorvägstunneln ser ut som en tunnelbaneimitation, med trafikplatser istället för stationer.
http://www.dn.se/blogg/epstein/files/2011/07/bv22.jpg
Förslag: Bygg Österleden och t-banan till Nacka i ett svep
Så oavsett man gillar massbilism eller inte är det kanske multifunktionella stadskvarter man ska bygga, och inte monofunktionella motorvägar?