Sida 1 av 2
Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 12 januari 2013 1:34
av LÅ1
Hur många bensinstationer finns det inom tullarna i Stockholm?
Och kommer någon att finnas kvar om så där tre år?
Hittade detta inlägg i ämnet!
Jag har för mig att man en gång gjorde en test och tömde en tankbil med
vatten på gatan vid bensinstationen på bilden i ovanstående länk. Detta för att se vart det tog vägen. Hur långt det rann innan det var nere i avloppsbrunnarna.
Men tänk motsvarande händelse i verkligheten, på Valhallavägen, vid en T-banenedgång, eller ventilationsgaller! Och ett tåg med gnistor vid strömskenan! Mardröm!
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 12 januari 2013 3:49
av Harald
Vid Lindhagensplan fanns på 60-talet en "universalstation". Den hade alla då förekommande bensinmärken (åtta stycken). Nu ser jag på googlebilden att det ligger en Shellstation där. Är det någon som vet när förändringen skedde?
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 12 januari 2013 10:05
av Stefan Widén
Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.
Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.
Stefan
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 12 januari 2013 13:55
av M_M
Inge skrev:OK/Q8: 2
Shell/st1: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Statoil/Jet: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Preem: 1 + 1 för båtar vid Hornstull
OKQ8 vid Värtavägen kan man lika bra lägga ned. Den är dyr. Detsamma kan sägas om Shell på Folkungagatan.
Av dessa 13 ligger sex "i stan", sex på Djurgården/Gärdet inkl. Värtan samt dessutom båtstationen på Söder.
Sen när blev 2 + 3+1 + 3+1 + 1+1 = 13?

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 12 januari 2013 18:28
av Jimmy
Hej.
Om du med båtstationen på Södermalm menar båtmacken vid Liljeholmsbron så har den inte varit verksam sedan åtminstone sommaren 2011.
Jimmy
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: tisdag 15 januari 2013 7:05
av Kantorn
När jag gick i skolan fanns en mack vid Norra Bantorget. Jag vill minnas att den sålde flera märken ett tag, men jag kan ha fel. Den låg rätt bra till, inte inne i en annan byggnad, och egentligen inte särskilt nära någon heller. Men där byggdes ett hotell i stället...
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: tisdag 15 januari 2013 9:29
av Jörgen_G
Jodå Kantorn - helt rätt. Norra Bantorget-macken hade en hel hop med bensinmärken till försäljning. Vilka kommer jag inte ihåg.
Flermärkesmacken vid Lindhagensplan försvann mycket riktigt som multimack för cirka tjugo år sedan, kommer inte ihåg mer exakt än så. Gulf/Q8, Shell och BP vill jag minnas fanns där. Sedan något år har den macken ett alldeles nybyggt bostadshus (kvarteret Iskristallen) som närmaste granne!
mvh /Jörgen G
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: tisdag 15 januari 2013 9:48
av Harald
Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: tisdag 15 januari 2013 9:55
av Jörgen_G
Harald skrev:Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Mycket möjligt att det var så tidigare Harald. Jag relaterar till tiden från mitten av 80-talet, då jag flyttade till trakten och har minnen från macken.
mvh /Jörgen G
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: tisdag 05 februari 2013 12:54
av 2763
Inge skrev:Shell på Folkungagatan har nu stängt.
Men det verkar som om det skall bli St1 istället (obemannat).
Lite synd kanske, men samtidigt var man långt efter sin tid och försökte hålla uppe bensinpriserna för att subventionera kioskförsäljningen.
Det är inte alla ST1-mackar som är obemannade
//T
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: torsdag 24 september 2015 11:52
av Kantorn
Inge skrev:Stefan Widén skrev:Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.
Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.
Stefan
Vad gäller den nedre stationen på Birger Jarlsgatan så är det nog samma hus. Men reducerat med torn och vingar.
Det var ursprungligen en Prattsstation. Såld till Standard Oil 1925, från 1939 skyltad esso dvs säga ess-o , S-O, Standard Oil, ingen ägsrförändring den gången alltså. Senare såld till Statoil och omskyltad och sedan såld igen. En lustigheter är att de nya Circle-K skyltarna som skall upp till våren faktiskt påminner grafiskt om de gamla Prattsskyltarna !
Ess-O - Standard Oil skulle också kunna betyda EssO - S-O - StatOil. Men det gör det inte. (behöver inte föras till protokollet...)
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: fredag 25 september 2015 13:01
av 643
Den möjligen brandfarligaste av dem alla låg nere i ett parkeringsgarage i kvarteret
Geten med infart från Döbelnsgatan 31 och utfart mot Tulegatan - mitt i kvarteret!
Minns tyvärr inte bolagsnamnet eller hur länge den fanns kvar (dock minst till 1973)
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 26 september 2015 20:08
av 643
Inge skrev:Fanns flera sådana. Bla en OK under folksamhuset. Den fanns kvar på 90-talet, möjligen till och med in i nuvarande årtusende.
Kanske "Inge" kan dela med sig av sitt kunnande?

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: lördag 03 oktober 2015 15:32
av Jeff
Det fanns en liten Uno-X bensinstation på Malmgårdgatan Södermalm. Tror den försvann på slutet av 90-talet.
Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer
Postat: söndag 01 januari 2017 1:17
av roggek
Inge skrev:Södermalms sista bensinstation, OKQ8 vid Slussen är borta och har varit så ett tag.
Är det övernitiskt säkerhetstänkande som gör att en stadsdel med över 100.000 invånare nu helt saknar bensinstationer?
I övriga innerstan ser det inte mycket bättre ut. Östermalm och Norrmalm delar numer på endast två stationer, de båda Cirkle-K längs Birger Jarlsgatan. Kungsholmen har två stationer. En Preem och en Shell.
(Norra Djurgården inklusive Värtahamnen har fyra, men det är ju inte riktigt innerstan, även om det är innanför tulllarna)
Det var/är väl en regeringsfråga som avgör att det inte skall finnas bensinstationer i innerstaden eller tättbebyggt område...
Redan 1995 diskuterades frågan i Stadshuset...Och miljöbalkens 2 kapitel behandlar frågan...
Så jag gissar på att OK/Q8 vid Slussen har haft någon form av dispens fram tills nu...