SMS-biljetter i SL-systemet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

SMS-biljetter i SL-systemet

Inlägg av Odd »

Hej.

Nån som har koll på vad som egentligen har hänt. På SR Stockholm så menade SL på att man numera dels måste registrera sitt nummer hos SL, dels måste använda ett långnummer i stället för ett kortnummer när man skall beställa SMS-biljett. Jag hade fattat det som att själva förfarandet inte skulle skilja sig med skillnaden att du skulle bli debiterad via den betalförmedlare som du valt, tex Wywallet eller motsvarande tjänst. Nu verkar det som att man inte kommer att få räkningen från den betalförmedlare man valt utan alltid få den från payex.

Personligen tycker jag det är rätt bra att det blir mycket krångligare att använda SMS-biljetter. För det första så innebär det att systemet blir nästan oanvändbart, för det andra så innebär det att SMS-fusket kommer att öka. Detta kommer att innebära att själva idiotin med SMS-biljetter förhoppningsvis kommer att upphöra inom kort, i varje fall i det skick som det är nu.

En del av er vet redan vad jag tycker i frågan. Jag anser att det är idiotiskt att ersätta ett enkelt system med remsa och lättöverskådliga kort till ett system som är krångligt och svårt att använda. Det märkliga i det hela är att de skulle kunna göra systemet så otroligt mycket enklare och bättre om dom bara hade haft lite hjärna att tänka med.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Re: SMS-biljetter i SL-systemet

Inlägg av LÅ1 »

Jag såg häromdagen en läsare för SMS som var överklistrad med en lapp som uppmanade resenären att gå till spärrexpeditören. Tänkte att det beror på att man kar bytt format på SMS-biljetten.

Här är en artikel i ämnet.
Och här en äldre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

SL skrev:Från den 1 februari kommer ett nytt beställningssystem för sms-biljetten. Mer information om det kommer inom kort.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/B ... s-biljett/

Och jag hittade lite info:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nytt-numm ... biljetten/

Från 1 februari sms:ar du till 076-720 10 10 när du ska beställa sms-biljett.

Frågor besvaras av kommunikationschef Suss Forssman Thullberg
telefon 08-686 37 82
-----------------

Det jag ställer mig tvekande till är fölkjande formulering:
"I samband med registreringen av kundprofilen kommer det finnas möjlighet att välja om man vill betala resan antingen med bank- eller kreditkort, eller genom faktura."

Således blir det som jag tolkar det, du köper en förbetald "åkpott", ungefär som ett förbetalt mobilkontantkort, man betalar in pengar i förväg som man sedan kan köpa SMS-biljetter för...Precis som med dagens Reskassa...

Schysst SL, nu kan ni snart lägga ner SMS-tjänsten helt. Och antalet ryggåkare kommer att öka lavinartat...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är hur som helst tokigt att man måste teckna kontrakt med flera betalförmedlare för att kunna använda diverse mikrotransaktionstjänster. Nu håller tex bankerna på med nått nytt mikrobetalsystem, Seqr, som även det har mobiltelefonen i centrum men som inte är kompatibelt med Wywallet eller Payex.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det 1 februari, och de nya SMS-biljetterna skall börja användas. Undra hur många som avslöjar sig med falska biljetter av den gamla typen?
Svd.se skriver om detta: Så fungerar nya SMS-reglerna

Jag har bara köpt SMS-biljett en gång, och det var i en främmande stad, nämligen Göteborg. Eller rättare i Mölndal. (Däremot har jag här i Stockholm några gånger hjälpt andra och visat på informationen på busshållplatser, när de inte vetat hur det fungerar. Både folk jag känner och helt okända.)

Frågan är om man skall registrera sig för säkerhets skull? Både här hemma i Stockholm och i de städer man kan råka hamna i "biljettnöd" i.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rapporterna från omläggningen av SMS-biljettsystemet i går tyder på vissa problem. Bland annat server-problem.

ABC-reportag från dagen före ändringen
Hård kritik mot SL:s nya biljettsystem
Krånglig start för nya sms-biljetten
Problem med sms-biljetter
Citat från sista länken (DN) ovan: "Redan innan det blivit ett dygn gammalt begär politikerna att SL förenklar och gör om de system och regler som styr kollektivresandet." Min reaktion på det är att SL har ju bara följt lagstiftningen och har väl ambitionen att göra det så enkelt som möjligt för biljettköparna.
Och i samma artikel säger Miljöpartiet "Partiet befarar att det blir svårt att locka bilister att pröva på SL om det är så svårt att köpa biljett." Min motfråga är: Är det svårt att köpa biljetter på annat sätt? Det är i alla fall billigare!

Vill man läsa vad svt:s nyhetsredaktioner runt om i landet skriver om de nya reglerna så googla med SMS-biljett site:svt.se.

svd.se skriver: "2012 kom hela 332 miljoner kronor – 6 procent – av SL:s biljettintäkter via mobilköp". Och sedan påstås det dessutom att en mycket stor andel av SMS-biljetterna är falska. Kanske till ungefär samma värde, om man skall tro allt som sägs och skrivs.

Enligt rapporter så fanns det falska SMS-biljetter av den nya typen att hämta från 3-tiden, natten mot i går, 1 feb. Undra hur väl dessa är gjorda, kan de avslöjas av en maskinell avläsning? Förhoppningsvis.

Ett tweet i ämnet: "Det är inte rimligt att det ska vara lättare att få tag på ett sms-lån än en sms-biljett"

"Barn" under 18 år måste registrera sig så att fakturan går till en förälder. Eller till en annan över 18 år antar jag?

Svd.se sammanfattar pris- och biljettläget bra:
svd.se skrev:För den som bara gör sporadiska SL-resor är dock en vanlig klassisk SL-remsa eller ett förtankat reskassekort smartast. Då kostar den vanliga vuxenresan inom en zon bara 25 kronor – att jämföra med 36 kronor med mobilköp eller 44 kronor med enkelbiljettsköp i t-banespärr.

Särskilt för turister och äldre kan de nya rutinerna upplevas som krångliga. Till exempel upphör försäljningen av traditionella SL-remsor den 30 mars. Remsor kan dock användas till 31 augusti.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En aspekt som jag inte tror tagits upp på detta forum är huruvida det verkligen är en bra idé att ge föräldrar än större möjlighet att ge sig på sina barn/ungdomars integritet?

Nya betalsystemet för SMS-biljetter, en mardröm för flickor som lever i familjer med hedersförtryck.

(Problemet gäller långt från flickor + det man klassiskt avser med hedersförtryck, det gäller en hel del annat som i princip är en variant på hedersförtryck, t.ex. föräldrar som är "etniskt födda svenska mitt i livet" som är homofober eller liknande)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: Ett tweet i ämnet: "Det är inte rimligt att det ska vara lättare att få tag på ett sms-lån än en sms-biljett"
Fast just det är ju en väldigt dålig jämförelse eftersom de inte har med varandra att göra. Det ena är ett lån och det andra är en tjänst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

En artikel som förklarar lite närmare varför det blev som det blev:
http://www.ajour.se/darfor-skapade-wywa ... lningarna/
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev: Ett tweet i ämnet: "Det är inte rimligt att det ska vara lättare att få tag på ett sms-lån än en sms-biljett"
Fast just det är ju en väldigt dålig jämförelse eftersom de inte har med varandra att göra. Det ena är ett lån och det andra är en tjänst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Det har väl med varandra att göra på så sätt att det i båda fallen handlar om SMS-tjänster.
Och det som twittraren förmodligen tänkte på är att en tjänst som borde användas efter rejäl eftertanke är lättare att hantera än ett trivial biljettköp.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:En aspekt som jag inte tror tagits upp på detta forum är huruvida det verkligen är en bra idé att ge föräldrar än större möjlighet att ge sig på sina barn/ungdomars integritet?

Nya betalsystemet för SMS-biljetter, en mardröm för flickor som lever i familjer med hedersförtryck.

(Problemet gäller långt från flickor + det man klassiskt avser med hedersförtryck, det gäller en hel del annat som i princip är en variant på hedersförtryck, t.ex. föräldrar som är "etniskt födda svenska mitt i livet" som är homofober eller liknande)
Det går ju att köpa enstaka SL-biljetter i Pressbyrån. Och i spärrar, men det blir nästan dubbelt så dyrt. Hur det är i övriga län vet jag inte.

När det gäller föräldrakontroll så tror jag det finns helt "vanliga" svenska familjer som håller sina tonåringar, framför allt flickorna, i ganska hårda tyglar, även om de inte skulle reflektera över att lösa eventuella "problem" med mord.
Användarens profilbild
bruse

Re: Sv: SMS-biljetter i SL-systemet

Inlägg av bruse »

Sen får inte barn (de under 18 år) inte ingå avtal utan målsmans tillspetsat.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Detta kommer att innebära att själva idiotin med SMS-biljetter förhoppningsvis kommer att upphöra inom kort, i varje fall i det skick som det är nu.
LÅ1 skrev:Det går ju att köpa enstaka SL-biljetter i Pressbyrån. Och i spärrar, men det blir nästan dubbelt så dyrt. Hur det är i övriga län vet jag inte.
SMS-biljetter är ju tänkta att vara det sista nödalternativet, och bör således vara dyrare än både remsor och enkelbiljetter köpta kontant i spärrar och kiosker. Men med tanke på hur ofantligt många fler sms man ser varje dag, jämfört med enkelbiljetter, är det nog bara att förutsätta att fusket är enormt utbrett. Ibland är ju SMS-biljetterna nästan mer vanligt förekommande än de lättillgängliga remsorna. Gärna med texten "HABCL" trots kortare resor...

Att behålla en biljett som är så lätt att förfalska, dvs SMS:en, är ju bara dumheter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:
Odd skrev:Detta kommer att innebära att själva idiotin med SMS-biljetter förhoppningsvis kommer att upphöra inom kort, i varje fall i det skick som det är nu.
LÅ1 skrev:Det går ju att köpa enstaka SL-biljetter i Pressbyrån. Och i spärrar, men det blir nästan dubbelt så dyrt. Hur det är i övriga län vet jag inte.
SMS-biljetter är ju tänkta att vara det sista nödalternativet, och bör således vara dyrare än både remsor och enkelbiljetter köpta kontant i spärrar och kiosker. Men med tanke på hur ofantligt många fler sms man ser varje dag, jämfört med enkelbiljetter, är det nog bara att förutsätta att fusket är enormt utbrett. Ibland är ju SMS-biljetterna nästan mer vanligt förekommande än de lättillgängliga remsorna. Gärna med texten "HABCL" trots kortare resor...

Att behålla en biljett som är så lätt att förfalska, dvs SMS:en, är ju bara dumheter.
Det är just det att det var tänkt som ett nödalternativ som gör det svårt att avskaffa. Man avskaffade ju alla biljettautomater vid busshållplatserna med hänvisning till just SMS-biljetterna.
Är man, som jag, sparsam med helt onödiga extrautgifter så är man förvånad över hur många som köper SMS-biljetter. Mycket tyder ju på att det görs även av vana resenärer.
Kanske skulle man vara tydlig med att de är ett dyrt alternativ.
När det gäller falska SMS-biljetter så borde man vara mycket hård med kontrollerna av SMS:en vid kontrollerna (-razziorna). Sätt dit några för urkundsförfalskning så kanske det avskräcker en del från att fuska?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Expressen.se har en artikel: "SL låter folk åka buss gratis"
En passagerare försöker registrera sig och säger "Jag har ännu inte lyckats och jag tycker det är oförskämt av SL att tvinga på resenärerna ett nytt system när vi lärt oss ett annat som fungerade"
Jag tycker att artikelförfattaren åtminstone borde nämna att registreringstvånget beror på ny lagstiftning.
Läser man andra resenärskommentarer i artikeln så verkar det som om en och annan förstår att SMS-biljetterna är ett dyrt alternativ! :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Är man, som jag, sparsam med helt onödiga extrautgifter så är man förvånad över hur många som köper SMS-biljetter. Mycket tyder ju på att det görs även av vana resenärer.
Även vana resenärer kan någon gång gå på en buss och upptäcka att periodkortet har gått ut.
LÅ1 skrev:När det gäller falska SMS-biljetter så borde man vara mycket hård med kontrollerna av SMS:en vid kontrollerna (-razziorna). Sätt dit några för urkundsförfalskning så kanske det avskräcker en del från att fuska?
En bra start kan vara att den som fuskar åtminstone måste vänta på nästa buss/tåg innan h*n tillåts betala för sig: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/bus ... 385296.svd
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Är man, som jag, sparsam med helt onödiga extrautgifter så är man förvånad över hur många som köper SMS-biljetter. Mycket tyder ju på att det görs även av vana resenärer.
Även vana resenärer kan någon gång gå på en buss och upptäcka att periodkortet har gått ut.
Det är ju just vid enstaka tillfällen som det är lämpligt att använda SMS-biljett. Men måna tycks ju ha rutinen för att köpa sådana i ryggmärgen.
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:När det gäller falska SMS-biljetter så borde man vara mycket hård med kontrollerna av SMS:en vid kontrollerna (-razziorna). Sätt dit några för urkundsförfalskning så kanske det avskräcker en del från att fuska?
En bra start kan vara att den som fuskar åtminstone måste vänta på nästa buss/tåg innan h*n tillåts betala för sig: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/bus ... 385296.svd
Det tycker jag också. Har man försökt fuska så har man försatt sin chans att komma med aktuell buss eller igenom aktuell spärrlinje.
Jag startade en tråd här för en del år sedan om en tjej som fuskade sig in vid Fridhemsplan. Tror det var "vanlig plankning". När ordningsvakterna hade avvisat henne från biljetthallen så köpte hon en SMS-biljett men blev utvisad innan hon han fram till biljettluckan. Hon insåg inte att hon blivit avvisad och inte var välkommen även om hon då hade skaffat giltig biljett. Det hela slutade hos polisen. Hade hon gått till den andra nergången med sin SMS-biljett så hade kvällen förmodligen slutat betydligt trevligare för henne.

När det gäller 13-åringen i svd-länken ovan så kan han ju av någon anledning hamnat i oavsiktlig knipa på något sätt och försökte lösa det med falsk biljett. Men det kan ju vara så att personen hade som vana att åka på falsk biljett. 13-åringar kan vara ganska olika, men räknas ju som barn, så det är svårbedömt. Men i princip håller jag på bussföraren i det fallet!

I artikeln står det "Enligt SL får chaufförer avvisa personer från bussen, men bara om de uppträder på ett störande sätt, eller inte har en giltig biljett. Det är däremot inte tillåtet att neka någon att åka med, enbart på grund av att resenären tidigare visat en ogiltig biljett, säger Pernilla Pettersson, presstalesman på SL."
Det tycker jag borde ändras, så att personer som uppenbart försöker fuska ovillkorligen skall avvisas för stunden!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Jag tycker att artikelförfattaren åtminstone borde nämna att registreringstvånget beror på ny lagstiftning.
Om artikelförfattaren påstår att det beror på ny lagstiftning så skulle ju h[a|o]n ljuga. Registreringstvånget beror ju inte på lagstiftningen utan att SL har valt en väldigt dålig lösning! Hade de fortsatt med kortnummer och låtit operatörerna ta hand om det så skulle det visserligen bli nån krona dyrare men det hade varit enhetligt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Jag startade en tråd här för en del år sedan om en tjej som fuskade sig in vid Fridhemsplan. Tror det var "vanlig plankning". När ordningsvakterna hade avvisat henne från biljetthallen så köpte hon en SMS-biljett men blev utvisad innan hon han fram till biljettluckan. Hon insåg inte att hon blivit avvisad och inte var välkommen även om hon då hade skaffat giltig biljett. Det hela slutade hos polisen.
Jag minns den tråden och både då och nu tycker jag att det var mycket märkligt agerande. Först avstår vakterna från att kräva en kontrollavgift och avvisar personen utan att eventuell tidsgräns på avvisningen meddelas personen. Kan en avvisning ens anses fortgå efter att en person lämnat området? I så fall hur länge? När personen sen faktiskt gör rätt för sig så nekas personen åka (dessutom utan nån möjlighet att återfå den biljettkostnad som faktiskt betalats) och skickas till polisen utan någon möjlighet att kontakta omvärlden.

Oavsett vilka åsikter man har om biljettfusk så verkar det där agerandet vara ett skolbokexempel på oförutsägbart agerande från vakternas sida, som bara skapar problem.
LÅ1 skrev:Hade hon gått till den andra nergången med sin SMS-biljett så hade kvällen förmodligen slutat betydligt trevligare för henne.
Det ultimata beviset på att vakterna inte lyckades med något så enkelt som att förklara för personen att hon blivit avvisad. Av det som dök upp i media efteråt framgår att hon uppenbart inte är gravt utvecklingsstörd eller liknande vilket väl torde vara ribban för att inte kunna ta till sig en vettigt framförd förklaring av avvisning om man är nykter nog att över huvud taget kunna gå. Vakterna verkar för övrigt uppenbart inte haft något intresse av att avvisningen som sådan verkligen fortgår när de vänt ryggen till. Det hade knappast varit något problem för dem att meddela spärrvakten/vakterna att "den personen är avvisad".
LÅ1 skrev:När det gäller 13-åringen i svd-länken ovan så kan han ju av någon anledning hamnat i oavsiktlig knipa på något sätt och försökte lösa det med falsk biljett. Men det kan ju vara så att personen hade som vana att åka på falsk biljett. 13-åringar kan vara ganska olika, men räknas ju som barn, så det är svårbedömt. Men i princip håller jag på bussföraren i det fallet!
Mig veterligen så kan folk i alla åldrar hamna i oavsiktliga knipor.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Jag tycker att artikelförfattaren åtminstone borde nämna att registreringstvånget beror på ny lagstiftning.
Om artikelförfattaren påstår att det beror på ny lagstiftning så skulle ju h[a|o]n ljuga. Registreringstvånget beror ju inte på lagstiftningen utan att SL har valt en väldigt dålig lösning! Hade de fortsatt med kortnummer och låtit operatörerna ta hand om det så skulle det visserligen bli nån krona dyrare men det hade varit enhetligt.
Det är ju också en lögn. Operatörerna har av affärsmässiga själ valt att sluta med den gamla lösningen och starta ett eget bolag för SMS-tjänster. Det bolaget kunde inte/ville inte uppfylla de krav som ställdes i den upphandling som blev följden av operatörernas beslut.

Så i grunden är det de fyra stora mobiloperatörernas fel att det blev sämre för resenärerna.
Skriv svar