Sida 1 av 1

Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: tisdag 08 januari 2013 22:43
av gek
Bild

Denna ASEA-ritning från 1942 hittade jag bland Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet.

Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm :)

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: onsdag 09 januari 2013 6:43
av ålstensgård
Ett ungefär lika troligt förutseende som att C20 2012 skulle ha hetat Estelle redan från början...

//henrik

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: onsdag 09 januari 2013 8:28
av Kristofer
gek skrev:Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm :)
Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats. (Jodå, det går säkert att hitta typsnitt där detta inte stämmer...)

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: onsdag 09 januari 2013 16:13
av Hechtwagen
Jag ser det som bevis på långtgående planer att återuppbygga linje 22 till sjöhistoriska museet, enkelspårig denna gång med och därför fann man A24 extra lämplig!

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: onsdag 09 januari 2013 19:26
av M_M
Dum fråga men varför skulle A24 vara extra lämplig på en enkelspårig linje?

För att slippa ha hållplatser på båda sidor om spåret (vilket man skulle behövt med enriktningsvagnar med dörrar endast på en sida och vändslingor)? :wink:

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: onsdag 09 januari 2013 20:01
av gek
Kristofer skrev: Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats.
Verkar mycket troligt. Eller möjligen att man tyckte det såg trevligare ut med "22" än "11"

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: fredag 11 januari 2013 11:25
av HDWF
Kanske en marknadsföringsoffensiv gentemot Lidingö? Den tredje linjen på Lidingö? Eller något för Södra förstadsbanan? Iaf kul...//Hasse

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: fredag 11 januari 2013 12:48
av Henrik Schütz
Fast i verkligheten blev nummerskylten större och litd högre plscerad, och takkanten kom att gå under detinationsskylten, vilket nog blev mer harmoniskt.

HS

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: fredag 11 januari 2013 17:17
av Lars_J
Det är högst rimligt att "22" syftar på att visa att två stora siffror ryms i fönstret. Men, så blev det ju inte eftersom man (av någon anledning) valde att sätta en påhängssiffra istället som på de gamla vagnarna. Därigenom blir ju bilden missvisande, idag, men det var ju också en förslagsritning.
/Lars J

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Postat: fredag 11 januari 2013 18:06
av Hechtwagen
"Man"? Inte på lidingövagnarna i vart fall! Fast SS hade väl bara haft lösa siffror påhängda i fronten tills A25 levererades.