Sida 1 av 4

Väntat besked från SL

Postat: tisdag 18 november 2003 9:03
av Tony M
Grattis Ulf_ med flera. [ironi] Vi ser ut att vara flera steg närmre en avgiftsfri kollektivtrafik [/ironi]

SL planerar nämligen att chockhöja straffavgiften för tjuvåkning till någonstans i området 1000-2000 kr.

Dessutom kommer man att se över sitt samarbete med Connex för att se om man kan få allt att fungera bättre.

Allt enligt DN.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Re: Väntat besked från SL

Postat: tisdag 18 november 2003 10:02
av Bussmicke
Tony M skrev:Grattis Ulf_ med flera. [ironi] Vi ser ut att vara flera steg närmre en avgiftsfri kollektivtrafik [/ironi]

SL planerar nämligen att chockhöja straffavgiften för tjuvåkning till någonstans i området 1000-2000 kr.
Äntligen!

Postat: tisdag 18 november 2003 10:02
av mj
Det var verkligen på tiden. Fast då måste kontrollanterna jobba också annars får SL ändå inte in så mycket.

Oftast när man ser kontrollandet står dom mest och pratar eller gör annat som dom inte ska göra.

När det gäller avtalen med Connex borde dom sägas upp för dom har väl
aldrig fungerat väl.

Detta tycker jag är ett steg i rätt riktning.

M.V.H MJ.

Postat: tisdag 18 november 2003 12:01
av Andreas
I Gbg har Västtrafik nyss höjt tilläggsavgiften från 600 kr till 1000 kr.

Vad fungerar ej?

Postat: tisdag 18 november 2003 12:14
av AGR
När det gäller avtalen med Connex borde dom sägas upp för dom har väl
aldrig fungerat väl.
M.V.H MJ.[/quote]

Precisera dig vad är det som inte fungerar?

Postat: tisdag 18 november 2003 12:18
av M224
Jag tycker att "avgiften" ska vara 3ggr vad vi andra får betala, dvs 1800 kr (idag 1500kr) Då höjs tilläggsavgiften propotionellt mot 30 dagar kortets pris 8)

Det ska svida att inte göra rätt för sig, inte som idag då det lönar sig att sitta o åka gratis på tuben! :evil:

Postat: tisdag 18 november 2003 13:02
av Kingsthrone
Jag måste skriva att jag håller med! Med den avgiften blir det svårare för planka.nu att uprätthålla sitt system (om man fortfarande gör det). Det kanske innebär att självrisken (månadsavgiften) blir lika hög som månadskortet i sig :P

Postat: tisdag 18 november 2003 13:49
av pinnen
Hoppas de har resurser att ta fast snyltarna bara..

Men det där med planka.nu eller inte, jag tror att många inte bryr sig om dem utan plankar ändå.

Postat: tisdag 18 november 2003 14:13
av bruse
pinnen skrev:Hoppas de har resurser att ta fast snyltarna bara..

Men det där med planka.nu eller inte, jag tror att många inte bryr sig om dem utan plankar ändå.
Kom ihåg att SL förlorar 200 miljoner på att folk inte betalar.
OCH!!! Hälften 100 miljoner, är för att personalen inte tar betalt av olika anledningar. Så SL borde nog se över avtalet och straffa Connex om de inte gör sitt jobb!

Postat: tisdag 18 november 2003 15:59
av Harald
Enligt lagen ska föreskrifter om tilläggsavgift meddelas av en myndighet. Både SL och Västtrafik är aktiebolag och kan alltså inte själva besluta om tilläggsavgiftens storlek. Om jag har fattat saken rätt så är Vägverket den myndighet som beslutar om deras tilläggsavgifter. Är det någon som vet om Vägverket gör en egen bedömning eller man bara beslutar enligt bolagens önskan?

Re: Vad fungerar ej?

Postat: tisdag 18 november 2003 16:30
av MJ
17AGR skrev:När det gäller avtalen med Connex borde dom sägas upp för dom har väl
aldrig fungerat väl.
M.V.H MJ.
Precisera dig vad är det som inte fungerar?[/quote]

Jag menar bara att Connex inte är den rätta operatören att sköta tunnelbanan. Jag vill helst ha tillbaks det som det var förr.
SL Tunnelbanan AB alltså.

Dessutom håller jag med Bruse om det där med att straffa Connex
för kontrollpersonal och spärrvakter bli ju allt sämre på att sköta sina jobb nu för tiden.

M.V.H MJ.

Postat: tisdag 18 november 2003 19:13
av Bussmicke
Harald skrev:Enligt lagen ska föreskrifter om tilläggsavgift meddelas av en myndighet. Både SL och Västtrafik är aktiebolag och kan alltså inte själva besluta om tilläggsavgiftens storlek. Om jag har fattat saken rätt så är Vägverket den myndighet som beslutar om deras tilläggsavgifter. Är det någon som vet om Vägverket gör en egen bedömning eller man bara beslutar enligt bolagens önskan?
Nu blev jag nyfiken, varför skall Vägverket bestämma avgiften?

Postat: tisdag 18 november 2003 22:58
av Ulf_
Jag är inte förvånad.

Antingen väljer man värre repressionssystem, större spärrar, värre avgifter etc., (med USA:s hårda straffsystem som förebild?) eller så försöker man få folk att betala på andra sätt.

Nu inser man att fler kommer planka om man höjer avgifterna. Och för att skrämmas höjer man också straffavgiften. (ger väktarna större batonger, anställer fler kontrollanter, bygger högre spärrar, hetsar än mer mot plankare etc.). Istället skulle man införa nolltaxa eller en skälig avgift. Avgiftsystem fungerar precis som en platt skatt, och det vet folk, och tycker det är dåligt.

Förstår inte hur någon kan tycka det är bra att trappa upp bestraffningen.

planka.nu lever och mår bra. Just nu har man satsat på en större infokampanj och delar flygblad i tunnelbanan. Borde dyka upp någonting i aftonbladet inom kort också.

Vägverket

Postat: onsdag 19 november 2003 0:52
av Axel
Bussmicke skrev:
Harald skrev:Enligt lagen ska föreskrifter om tilläggsavgift meddelas av en myndighet. Både SL och Västtrafik är aktiebolag och kan alltså inte själva besluta om tilläggsavgiftens storlek. Om jag har fattat saken rätt så är Vägverket den myndighet som beslutar om deras tilläggsavgifter. Är det någon som vet om Vägverket gör en egen bedömning eller man bara beslutar enligt bolagens önskan?
Nu blev jag nyfiken, varför skall Vägverket bestämma avgiften?
1992 utfärdade kejsar Augustus en förordningi vars andra paragraf stadgas:
Fråga om föreskrift som avses i 1 § andra stycket lagen (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik prövas av Vägverket efter ansökan. Verket meddelar även de föreskrifter som behövs om tilläggsavgift. Förordning (1992:1503).
--
Axel

Postat: onsdag 19 november 2003 4:47
av Mr. Burns
Ulf_ skrev:Jag är inte förvånad.

Antingen väljer man värre repressionssystem, större spärrar, värre avgifter etc., (med USA:s hårda straffsystem som förebild?) eller så försöker man få folk att betala på andra sätt.

Nu inser man att fler kommer planka om man höjer avgifterna. Och för att skrämmas höjer man också straffavgiften. (ger väktarna större batonger, anställer fler kontrollanter, bygger högre spärrar, hetsar än mer mot plankare etc.). Istället skulle man införa nolltaxa eller en skälig avgift. Avgiftsystem fungerar precis som en platt skatt, och det vet folk, och tycker det är dåligt.

Förstår inte hur någon kan tycka det är bra att trappa upp bestraffningen.
Har vi ett system vars existens till stor del baseras på avgifter måste givetvis så många resenärer som möjligt erlägga avgift. Vissa element ser kollektivtrafiken som en allmän rättighet och åsidosätter de villkor folket gemensamt har satt upp. För att stävja denna anarkistiska/egoistiska/giriga (välj själv) verksamhet måste det finnas ett kontrollsystem. Valet står mellan ett massivt barriärsystem som i praktiken omöjliggör all plankning eller ett system med löpande kontroller. I tunnelbanan tillämpar SL till viss del det förstnämda, men som vi alla vet stoppas få raffinerade plankare av spärrarna. Alltså behövs ett fungerande kontrollantsystem ute bland resenärerna. För att detta ska fungera i praktiken bör det över tid inte löna sig för en resenär att planka. Två vägar finns då att gå för SL. Täta kontroller med lägre avgift eller mer sporadiska kontroller med högre tilläggsavgift. Hur som helst bör summan av straffavgifter under t.ex. ett år för medelplankaren inte understiga priset för månadskort.

Att man väljer ett system med höga tilläggsavgifter är föga överraskande. Ytterligare en faktor är intressant i sammanhanget, nämligen kostnaden för själva kontrollerna. Kan man få samma intäkter från kontrollerna med färre utgifter för kontrollerna väljer man givetvis ett sådant system.

Att man höjer just nu beror antagligen på flera faktorer. Mest uppenbart är att priserna har höjs generellt i kollektivtrafiken. Förblir kontrollavgiften oförändrad ökar givetvis möjligheten att tjäna på att planka. Därtill tror jag att såväl SLs som Västtrafiks stundande höjningar till viss del drivs på av kampanjer som planka.nu. Nu har jag inte siffror på hur plankningen förändras mellan åren, men även om det inte skett en dramatisk ökning de senaste åren har SUFs kampanj gjort plankningen mer konkret. Jag tror det bland betalande resenärer (den överväldigande majoriteten) råder ett utbrett missnöje över att vissa personer parasiterar på de betalande. Den propaganda som SUF sprider ökar utan tvekan detta missnöje. För fem år sedan var plankning på sin höjd ett samtalsämne med polarna någon gång om året och då mest i förbifarten. Numera blir vi ständigt påminda och det i alla fall jag mest tog med en klackspark förr känner jag idag ordentlig avsky inför. Jag är inte ensam om denna vänding. Givetvis inser också politiker och tjänstemän att det finns ett uppenbart problem och det råder stort missnöje över att vissa anser sig ha rätten att åka gratis. Förvånar mig inte om detta bidragit till de kraftiga höjningarna av kontrollavgifterna.


/Michael

Postat: onsdag 19 november 2003 12:40
av Kingsthrone
Ulf_ skrev:Förstår inte hur någon kan tycka det är bra att trappa upp bestraffningen.
Jag börjar med :P

Självklart vill de som betalar för sitt månadskort inte betala för andras resande. Och kan man genom att höja straffavgiften minska plankningen så är det ju bra för de betalande. Minskar inte plankningen får man förhoppningsvis in större intäkter från avgifterna. Konstigt att du inte förstår att folk tycker det är bra ...

Vad jag anmärker speciellt i Ditt inlägg är att Du kallar det för "bestraffning" medan Du i tidigare inlägg har sett det som en regelrätt avgift för de som inte väljer att betala för sin resa .. Hur ska Du ha det egentligen?

Väntat besked från SL

Postat: onsdag 19 november 2003 16:56
av Klas Grönqvist
Förslaget att ta tusen kronor eller mer i kontrollavgift när en biljett kostar några tior som högst tycker jag helt saknar sinne för proportioner. Några hundra vore mer rimligt. På 60-talet var kontrollavgiften 10 kr, om jag minns rätt. Då kostade en vanlig biljett kring 1 krona.

Detta kommer bara leda till att de som vill fuska kommer att hävda att spärren var obemannad där de klev på. Om sedan den ertappade säger sig inte minnas vilken station han klev på, blir det nog svårt att presentera hållbara bevis för motsatsen. Alltid var det väl obemannat nånstans...
Den resande kan knappast ha juridisk skyldighet att veta var han klev på. Fast dem som ertappas på bar gärning kan man ju alltid klämma åt.

Re: Väntat besked från SL

Postat: onsdag 19 november 2003 18:34
av Mr. Burns
Klas Grönqvist skrev:Förslaget att ta tusen kronor eller mer i kontrollavgift när en biljett kostar några tior som högst tycker jag helt saknar sinne för proportioner. Några hundra vore mer rimligt. På 60-talet var kontrollavgiften 10 kr, om jag minns rätt. Då kostade en vanlig biljett kring 1 krona.
Avgiften måste ställas mot risken för att åka fast. Sedan får det den ofrånkomliga bieffekten att personer som bara reser någon enstaka gång och åker fast får betala en ganska oproportionerlig nota.

I alla fall här i Göteborg råkar jag ut för biljettkontroll inte ens en gång i månaden. Senaste året har jag under daglig pendling blivit kontrollerad endast fem gånger. Så sällsynta är faktiskt kontrollerna. Därmed skulle jag som systematisk plankare fått betala runt 5000 kr under ett år. Detta ska ställas mot den årliga avgiften för ett rött månadskort, nämligen 5000-6000 kr beroende på om man köper månadskort under semestern.
Klas Grönqvist skrev:Detta kommer bara leda till att de som vill fuska kommer att hävda att spärren var obemannad där de klev på. Om sedan den ertappade säger sig inte minnas vilken station han klev på, blir det nog svårt att presentera hållbara bevis för motsatsen. Alltid var det väl obemannat nånstans...
Den resande kan knappast ha juridisk skyldighet att veta var han klev på. Fast dem som ertappas på bar gärning kan man ju alltid klämma åt.
Passerar man en spärr med "passera"-skylten uppsatt får det nog åläggas resenären att kunna informera kontrollanten om var denna fanns.


/Michael

Postat: onsdag 19 november 2003 20:05
av nb
Undertecknad nyttjar kollektivtrafiken i stockolm mer eller mindre dagligen, främst tunnelbana, roslagsbana och buss.
Jag har inte råkat ur för en kontroll sedan vintern 2001/2002 om jag inte missminner mig.
Med andra ord - så liten som sannolikheten är att bli kontrollerad är det ingen fara med en högre avgift (trist bara för dem som verkligen glömt kortet, men även kontrollanter är människor...)
Fördelen med högre avgift är att det (förhoppningsvis) är mer avskräckand och då slipper man kontrollera lika ofta (vilket kostar pengar). Kontrollverksamheten kostar mer än tillägsavgifterna de får in. Å andra sidan är det fel sätt att räkna, kontrollens uppgift är inte att dra in tilläggsavgifter utan att få folk att betala innan de blir kontrollerade.

Re: Väntat besked från SL

Postat: onsdag 19 november 2003 20:38
av Bobjörk
Klas Grönqvist skrev:Detta kommer bara leda till att de som vill fuska kommer att hävda att spärren var obemannad där de klev på. Om sedan den ertappade säger sig inte minnas vilken station han klev på, blir det nog svårt att presentera hållbara bevis för motsatsen. Alltid var det väl obemannat nånstans...
Den resande kan knappast ha juridisk skyldighet att veta var han klev på. Fast dem som ertappas på bar gärning kan man ju alltid klämma åt.
Du vet väl att passera-skylten inte innebär gratis resa när kontrollen kommer. Det innebär att du, om du kan bevisa vart du klev på, betalar de antal kuponger (alt. stämplar det antalet) det kostar att åka därifrån du åkte.