Sida 1 av 4

Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 17:49
av m_s
Under nyårsafton var det kraftigt reducerad trafik på Tvärbanan och Nockebybanan pga personalbrist, enligt sl.se. Hur kan det komma sig? Klarar inte Arriva av sitt åtagande att driva trafiken.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 18:52
av MWE
Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 19:01
av Lennart Petersen
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 19:24
av MWE
Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 19:57
av leifd
MWE skrev:
Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?
De brukar ju bli såhär när stora organisationer ska "byta ägare" och i synnerhet om skiftet sker mitt bland vinter och helger...
Sen undrar ju jag, om de inte är jobbigt att va anställd hos en arbetsgivare som har så lågt i tak, att du inte vågar berätta vem du är ??
Fast vid närmare eftertanke, så har du ju inte samma arbetsgivare längre, va jag förstått. Så de är väl någon annanstans som skon klämmer...
Min erfarenhet är annars att arbetsgivare tål befogad kritik väldigt bra, o uppskattar sån...

Ang. sakfrågan...
Typiskt slarv skulle ja vilja påstå. Att göra helganpassning är alltid svårt, o misstag är lätt att göra. Man litar allt för mycke på sina planeringssystem och ingen kollar om resultaten är med verkligheten överensstämmande. Sånt här har hänt förr och kommer att ske igen. Hoppas de leder till eftertanke inom ledningen, inte bara hos Arriva utan hos alla företag som jobbar med sånt här.
Tyvärr så brukar ju såna här missar inte märkas förrän folk börjar ringa o klaga, varvid de genast ligger i operativa arbetsledningen knä. Inte roligt att ta tag i, speciellt inte om de är lite storlek på missen.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 20:11
av Lennart Petersen
MWE skrev:
Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?
Nej jag kan inte läsa ut något sådant svar. Du får naturligtvis gärna själv vara anonym men ska man begripa ditt inlägg så vore det ju intressant veta vad som är "vi" och vad som är "vår trafikledning".

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 20:28
av Henrik Schütz
Bra Skrivet!

Vi, är dom som gör jobbet dvs förarna, och konduktörerna, dom är mycket kompetenta att sköta sina arbetsuppgifter, men kan inte trolla, så vagnfel, och dålig planering leder till låg kvalitet.

Vår trafikledning, är Trafikledningen i Bromma som Arriva har där.

Samma apor , nys lianer, det är samma personal som vanligt med nya höga chefer som skall tjäna pengar på ett alldeles för lågt anbud.

HS

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 22:39
av m_s
Jag antar att Arriva förlorar stort på att driva lokalbanorna. Hur länge kan de hålla ut? Vad händer om de inte klarar trafiken ekonomiskt, dvs att ägarna inte vill skjuta till mer pengar. Snåla på personal och underhåll kan dom ju bara göra till en viss nivå innan det packar ihop totalt.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: torsdag 03 januari 2013 23:00
av Lennart Petersen
m_s skrev:Jag antar att Arriva förlorar stort på att driva lokalbanorna. Hur länge kan de hålla ut? Vad händer om de inte klarar trafiken ekonomiskt, dvs att ägarna inte vill skjuta till mer pengar. Snåla på personal och underhåll kan dom ju bara göra till en viss nivå innan det packar ihop totalt.
Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 1:17
av Verspieder
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Arriva Sverige AB med all buss- och tågverksamhet i hela landet lär knappast drivas i konkurs enbart pga Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm. Så mycket förlust kör företaget knappast på. Vid kraftig förlust brukar operatören "backa ut" och bryta kontraktet i förtid, då även huvudmannen förlorar på ett förlustkontrakt.
Som t.ex här nu senast: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57022.0

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 2:28
av leifd
Verspieder skrev:
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Arriva Sverige AB med all buss- och tågverksamhet i hela landet lär knappast drivas i konkurs enbart pga Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm. Så mycket förlust kör företaget knappast på. Vid kraftig förlust brukar operatören "backa ut" och bryta kontraktet i förtid, då även huvudmannen förlorar på ett förlustkontrakt.
Som t.ex här nu senast: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57022.0
Precis så äre ju... Deutsche Bahn, DB som är ägare av Arriva Sverige AB, är ju inte nått lite skitföretag som låter utlandsverksamhet gå i kk, med prestigeförlust som resultat.
Ser man att de går allt för dåligt så ser man nog till att ända på det.
Kan nämna att det tog Arriva ca ett år att något sånär komma upp i den nivå på trafiken som SJAB lämnade, då man tog över pendeltågstrafiken i Östergötland.
Pga diverse klanterier från upphandlaren blev nog en hyfsat bra affär för Arriva (vid uppstarten DB) en ganska dålig affär istället.
Nu kör man med hyfsad kvalitet och med tillfredsställande fordonsunderhåll.

Ja vet ju inte när Arriva tog över i Stockholm, men inbillar mej att de var ganska nyligen, så de lär nog dröja en tid innan allt blir bra igen. Men i vanlig ordning, så är ju alla upphandlingshatare här ute hackar orimligt tidigt.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 3:17
av Odd
Hur fungerar det med tex lönekostnads- och bränsleklausuler i sådana kontrakt? Är det möjligt att få med sådant, tex att priset justeras om bränslepriset eller medellönen ökar med mer än tex KPI?

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 9:39
av Thomas Lange
Ersättningen regleras i SL-avtal strikt enligt index per november månad, som får genomslag påföljande kalenderår. Förra året innebar det t.ex. lägre ersättning pga index var ett par tiondelar lägre än året innan. Innevarande år blir ersättningen däremot högre pga högre index, som ju ska spegla den allmänna kostnadsutvecklingen i samhället, inkl löner, bränslen, skor och biobesök....

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 10:00
av spårlasse
Fast grundorsaken här - att man misslyckats med helgplaneringen är ju en klassiker. Här har man väl missat med att definiera Nyärsafton som lördag. Det är ju en dag som inte "nomalt" finns i systemet. Tror nästan att detta också har blivit svårare att upptäcka med all data. När allt var manuellt såg man nog sådana missar lättare.

Men som en tröst kostar varje inställd avgång på Tvärbanan och Nockebybanan 5 000 kronor. Bara de inställda avgångarna på Nockebybanan lär väl alltså ha kostar Arriva ungefär 350 000 kronor...Det är inga småpengar i böter för en dags trafik.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 15:27
av M_M
Det är ju märkligt att man missar helgdagar.

Det här kan för övrigt inte vara enkelt för den som är ny inom området. Om man inte lärt sig praktiskt genom att se hur andra jobbar så lär man behöva plöja igenom enorma textmängder med paragrafer, regler och avtal. Jag har t.ex. full förståelse däremot för de (var det DSB Uppsala?) som missat specialregeln som gör att den som tar semester automatiskt ska bjussas på att också vara ledig helgen före första semesterveckan. (Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 15:59
av BSB101
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Att SL skulle driva det i egen regi lär inte inträffa på den här sidan nästa domedag.
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 16:20
av Lennart Petersen
BSB101 skrev:
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Att SL skulle driva det i egen regi lär inte inträffa på den här sidan nästa domedag.
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.
Obetald semester finns med i semesterlag och avtal. Det handlar då om att man inte kvalificerat sig för full semester men ändå önskar ledigt så har man rätt till ledighet utan betalning men man får också avstå.

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 16:26
av M_M
BSB101 skrev:
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.
Det är alltså inte fråga om avtal utan vad det står i lagen. Där står alltså att arbetsgivaren ska pröjsa lön som om den anställde jobbade helgen före sin första semestervecka fast personen är ledig. Rätt märkligt egentligen, jag gissar att det blivit så för att en formulering som verkligen skulle vara så rättvis som möjlig skulle bli svår att förstå. (Med risk att låta extremt elitistiskt så passar jag på att nämna att det är rätt att glömma bort att det inte alls är ovanligt att folk har relativt kvalificerade administrativa jobb trots att de ligger en bra bit under normalbegåvning vad gäller logiskt tänkande, förmåga att tolka svårare texter o.s.v.).

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 16:34
av daniel_s
Äh! Det där är elementär kunskap för alla som jobbar med sånt, dock borde väl DSB helst ha anställt dem INNAN de lade anbudet och inte efteråt. Dessutom kan regeln avtalas bort genom centralt kollektivavtal vilket t ex SL gjorde i tunnelbaneavtalet.

Det finns dock ett roligt rättsfall som gäller just tunnelbanan där varken arbetsgivaren eller facket lyckades hålla reda på vad som gällde efter att man bytt avtal: https://lagen.nu/dom/ad/2004:76

Re: Arriva på Tvärbanan

Postat: fredag 04 januari 2013 16:51
av leifd
M_M skrev:(Med risk att låta extremt elitistiskt så passar jag på att nämna att det är rätt att glömma bort att det inte alls är ovanligt att folk har relativt kvalificerade administrativa jobb trots att de ligger en bra bit under normalbegåvning vad gäller logiskt tänkande, förmåga att tolka svårare texter o.s.v.).
Haha, ibland får han till de riktigt roligt faktiskt ..!! :D