Sida 1 av 2

Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 18:31
av MWE
I helgen inträffade en del urspårningar i Brommadepån, och ett antal vagnar kom till skada. Värst drabbad är vagn 405, som blev hyfsat tillbucklad.
Bild

Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador, och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 18:38
av roggek
"Det som inte går att laga med silvertejp är inte sönder."... :lol:

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 18:54
av Harald
roggek skrev:"Det som inte går att laga med silvertejp är inte sönder."... :lol:
Nu blev det väl ett "inte" för mycket. :D

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 19:48
av gek
MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
På vad sätt har General Electric förstört vagnar?

Är det bara en vagn som har lyckats dra på sig så extremt omfattande rostskador?

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 20:41
av LÅ1
MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 21:29
av MWE
LÅ1 skrev:
MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?
Före tidtabellsskiftet i max.timmen 20 vagnar på Tvärbanan och 6 vagnar på Nockebybanan. Hur det är just nu är jag faktiskt lite osäker på, men mindre utsättning är det inte. Då ska man komma ihåg att man kan i genomsnitt räkna med att minst 2 vagnar alltid befinner sig på verkstad för reparation eller planerat underhåll. Marginalen är alltså väldigt liten just nu.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: måndag 17 december 2012 21:35
av MWE
gek skrev:
MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
På vad sätt har General Electric förstört vagnar?

Är det bara en vagn som har lyckats dra på sig så extremt omfattande rostskador?
GE har naturligtvis inte förstört vagnarna i egentlig mening, utan SL hade begärt att två vagnar skulle ställas till GE:s förfogande för provinstallation av deras ATC ombordutrustning. Något som GE har misslyckats med (ryktesvis har jag hört att GE anser att Bombardiers dokumentation av hur man pluggar in sig i A32-an traktionssystem är för dålig - för A35 är situationen förhoppningsvis annorlunda eftersom CAF är kontraktsbundet att vara GE behjälplig vid installation en i den vagntypen). Jo, en vagn lär visst gå att köra för egen maskin inom depåområdet med stänningssatt ATC-utrustning. Men vad hjälper det när signalsystemet ute på banan inte fungerar.

Hursomhelst är vagnarna (423 & 435) inte tillgängliga för ordinarie trafik.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 13:06
av Hechtwagen
Hur lyckas man med "ett par" urspåringar på så kort tid? 405:an ser användbar ut om man sätter dit ett nytt blinkersglas så kan man fixa det kosmetiska vid lämpligare tillfälle! Var och varannan blåbuss på 4:an ser värre ut!

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 13:29
av roggek
Hechtwagen skrev:Hur lyckas man med "ett par" urspåringar på så kort tid? 405:an ser användbar ut om man sätter dit ett nytt blinkersglas så kan man fixa det kosmetiska vid lämpligare tillfälle! Var och varannan blåbuss på 4:an ser värre ut!
Ja, ja sa ju det. Silvertejp... :cheesygrin:

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 18:58
av Karsten
Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 21:10
av CS
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 21:37
av Karsten
CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: tisdag 18 december 2012 22:36
av Lennart Petersen
Karsten skrev:
CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.
Försöka duger men ofta är det rejält knepigt att anpassa till en smalare spårvidd , smalspårsfordon byggs ofta med motorer,kuggväxlar och liknande väldigt precist och tight inpassade i boggien vilket kan göra det helt omöjligt att smala in.
Annars finns det ju en hel del elektriska meterspårsfordon i Schweiz,Spanien. Italien har till större delen spårvidd 950mm för smalspår vilket kan göra det aningen lättare. Allt att jämföras med RB 891mm spårvidd.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: onsdag 19 december 2012 17:20
av MWE
CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Tja, ni kan ju titta på den här i Schweiz
Bild
http://www.stadlerrail.com/en/references/rbs/
som faktiskt anges som en möjlig vagntyp på RB i det här SL-dokumentet
http://sl.se/Global/Pdf/Utbyggnader/Ros ... tapp_2.pdf

Om den nu inte faller under kategorin "liten, skramlig spårvagn".

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 1:52
av hgsldf
Jo modellen lär ju enligt hemsidan vara i drift på 38 smalspårsbanor med eldrift.

http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/

/Göran

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 8:50
av MWE
Sedan har vi ju räddaren i nöden - A35
Bild

Det har tydligen varit strejker i den spanska konkursboet, som har bidragit till förseningar i leveranserna. Enligt den artikel i Modern Stadtrafik nr. 6, 2012 som jag refererar i annan tråd heter det (om förserievagnen): "Vagnen ska först testköras 5000 km på provbana i Frankrike innan den levereras till Sverige, vilket planeras ske den 1 februari 2013". Vi utgår från att det är leveransen och inte provkörningen som åsyftas, men när jag talar med vår tekniska personal så får jag beskedet att omkring 1 mars är betydligt troligare.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 14:09
av Odd
Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 20:31
av Hechtwagen
M31 äro fulare! :cheesygrin:

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 21:22
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev:M31 äro fulare! :cheesygrin:
Det gäller att gilla läget. 8)

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Postat: torsdag 20 december 2012 21:26
av MWE
Odd skrev:Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.
Asch, så ful är den inte. Inte värre än A32. Och definitivt inte M32. Vad ändamålsenligheten har med utseendet att göra förstår jag inte heller (bortsett från behovet av 4 dörrpar per sida). Här har man helt enkelt accepterat CAF:s standarddesign för Urbos-plattformen, kanske i tron att det skulle ge en snabbare leverans, jmfr. med A32 där en annan förarhyttsdesign togs fram jämfört med systervagnen K4000 i Köln.

Då ska man komma ihåg att anskaffningsbeslutet för A32 togs i maj 1997 och den första vagnen levererades till Sverige i mars 1999. För A35 gäller att motsvarande anskaffningsbeslut togs i november 2010, och vi har fortfarande inte sett till någon vagn här i Stockholm. Dessa fakta lämnas utan ytterligare kommentarer.