spårlasse skrev:M_M skrev:Hur skulle den grenen dras? Från Ulvsunda till Brommaplan, eller?
Ja så hade jag tänkt mig. Det är ju bara omkring 1,8 km - visserligen skulle det väl antagligen behövas en betongtunnel både under den stora vägkorsningen vid Ulvsundavägen och vid Brommaplan (dock rätt korta tunnlar). Så det kanske skulle gå på omkring 1 miljard i bygggkostnader. Men man skulle vinna rätt mycket på en sådan lösning och öka attraktiviteten för tvärbanan rejält!
Intressant tanke. Frågan är hur banan skulle trafikeras? Är det vettigt med dubbel turtäthet nordost om "ihopkopplingspunkten"?
spårlasse skrev:M_M skrev:Värmdö har väl rätt många direktbussar ända till Slussen, eller?
Tyresö borde få en gren på en kapacitetsförstärkt Saltsjöbanan!
Ja - Värmdö har ju många direktbussar. Skulle man förlänga tunnelbana dit ut så skulle man nog ändå vinna på att kunna göra ett byte där till Tunnelbana. Då skulle man kunna ta bort de flesta direktbussar.
Det är iofs mest en vinst för vägtrafiken - i så fall bör nog en hel del "privatbil-pengar" gå till spårbygget. För resenärerna är det inte självklart att det blir bättre.
spårlasse skrev:Men i Gustavsberg finns ett rätt stort centrum med mycket flerfamiljshus och man planerar att bygga rätt mycket fler.
Sant.
spårlasse skrev:I Ekerö finns ju ingen sådan koncentration av bostäder. Det är problemet. samma sak med Tyresö - där finns ju också ett rätt stort centrum med flerfamiljshus som gör att tillräckligt många får en vinst (gångavstånd till tunnelbana) och inte bara en förskjutning av bytespunkten.
Sant, men å andra sidan är Ekerö en bra väg för en tvärförbindelse (jämför förbifarten), och frågan är väl om det verkligen är en bra idé att inte exploatera Ekerö längs en spårtrafikled.
spårlasse skrev:Saltsjöbana till Tyresö kanske skulle fungera - men då måste den ju förlängas bortom Slussen. Att göra ett byte för att åka vidare till Tyresö låter ju inget vidare. Låter ju också som att det blir en rejäl omväg - sedan har vi ju det där med naturreservat och annat som ställer till det.
Som AdrianLangemar redan nämnt så blir det ingen större skillnad i körtid. Däremot torde Saltsjöbanan till skillnad från Skarpnäckbanan ha gott om möjlighet att svälja utökad trafik. Vad gäller naturreservatet så tycker jag att Kymlinge är ett bra exempel på att reservat inte är skrivna i sten...
Harald skrev:Nej, men M_M verkar mena att söderortsbor och Ekeröbor är skilda raser som inte kan umgås.
Märkligt och intressant att du tolkat in just ras. Jag menar snarast att det kan vara så att Ekeröbor inte vill umgås med och framförallt kanske inte vill ha besök av söderortbor, men då är det inte alls fråga om ras/etnicitet utan snarast fråga om klass. Ytterligare diskussioner kring detta förs med fördel i "ordet är fritt" men före något argument mot min tes framförs kan det vara läge att dels titta på inkomstnivåer och bebyggelsetyp i de olika områdena och reflektera över reaktionerna kring "överklassafari"-bussresorna.
AdrianLangemar skrev:Tror att det skulle ta ungefär 22 minuter från Slussen till Tyresö C med nuvarande hastighet - ungefär samma som vid en förlängning från Skarpnäck. Restiden bör kunna bli något kortare med högre hastighet och genom att endast Saltsjöbadstågen stannar vid bland annat Storängen och Lillängen.
Jag har iofs alltid tänkt att man drar om banan mellan Saltsjö-Järla och Storägen, så att hela den enkelspåriga gamla banan via Lillängen läggs ned och ersätts av nytt dubbelspår via Forum Nacka. Som jag antagligen tjatat om till leda redan så är det så fiffigt att det är dubbelspår österut från Storängen till Saltsjö-Duvnäs (som antagligen är en lämplig avgreningspunkt för en gren söderut) och västerut från Saltsjö-Järla. Det enkelspår som då återstår (sett från en ny grens perspektiv, d.v.s. bortsett från befintlig bana öster om Saltsjö-Duvnäs) är väster om stationen som heter Nacka, och därifrån verkar det ganska lätt att utvidga till dubbelspår till Sickla och en bit västerut. Därifrån och längre västerut är ändå planerna tillrörda med olika delar av offentliga sektorn som vill lasta på kollektivtrafiken kostnader för att få fram en bilväg o.s.v.
Värt att komma ihåg är också att Saltsjöbanan har en begränsning i max acceleration med dagens sexvagnarståg - kontaktledningssystemet orkar inte mata in tillräckligt med ström för att accelerera så mycket som Cx-vagnarna klarar. Jag vet inte hur stor inverkan detta har men det kan förhoppningsvis t.ex. daniel_s skriva något bra om. (Edit: Jag tänker alltså att man på något sätt bygger bort denna begränsning).
AdrianLangemar skrev:Såvitt jag vet är det inget naturreservat i vägen. Tycker inte heller att man ska överdriva betydelsen av bytet vid Slussen - det är ändå så många som inte ska till T-Centralen-
Dessutom skulle det här kunna bli en finfin gren på blåa tunnelbanan förlängd till Nacka. Men vad gäller restider så tycker jag då att blåa tunnelbanan bör byggas så att den har ytterst få stationer fram till Forum Nacka, som en slags snabbspår. Det är just dessa relativt sömniga bostadsområden som ligger i ytterkanten av själva Stockholms innerstad och som ligger i förorter strax invid Stockholms innerstad som INTE bör ha tunnelbaneförbindelse för att nackdelen med längre restid för de som bor längre ut är större än fördelen med kortare restid för de som bor i närförorterna.
spårlasse skrev:Tänkte väl på Nackareservatet- men det är klart att man antagligen kan gå norr om det - fast då når man inte Älta lika smidigt vilket kanske ändå är en nackdel?
Geografin är väl ändå sådan att det är fråga om att bygga öster/väster om eller genom reservatet? Saltsjöbanan går ju redan norr om reservatet och områdena som en förlängning kan tänkas nå ligger söder om reservatet.
spårlasse skrev:Visst är det många som inte skall till T-centralen - men som du vet så kommer ju alla beräkningar "straffa" att så pass många ändå skulle få göra ett byte vid Slussen - i jämförelse med en förlängning av 17. Men satsar man de summorna på Saltsjöbanan som en sådan utbyggnad skulle kräva - bör man ju verkligen också göra något mer av förbindelsen. Man skulle ju exempelvis kunna konvertera till tunnelbana eller annat och som föreslagits koppla ihop den med blå linje, eller hitta någon helt egen lösning.
Ja, blåa tunnelbanan är vad jag dels har i tankarna, och dels tänker jag på förslaget med att konvertera Roslagsbanan till "en Saltsjöbana" och köra som en tunnelbanelinje som delvis fyller samma funktion som busslinje 4 i innerstaden (fast med tunnelbanemässigt avstånd mellan stationerna såklart).