Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik. Allmänna forumregler
Domdär batteriloken som kunderna alltid blir pålurade, används dom någonsin? A-Train fick en ännu värre skapelse till sin verkstad i blackvreten! Kanske en bra affär om skrotpriserna stiger?
Uppenbart så finns det nån slags fördel med dem eftersom minst två begagnade östtyska batterilok har importerats till Sverige. (Ett finns mig veterligen hos Tågab i Kristinehamn, och ett har synts på bilder i postvagnen från "Wermelin-land").
Jag tycker det verkar vara en alldeles förträfflig idé att köra batterilok istället för något dieselbaserat när man ska flytta saker inne i en verkstad.
Varje beslutsfattare som köper ett batterilok istället för ett diesellok för sådan användning borde få ett arbetsmiljödipolom!
Batteriloket i Bro står inte och samlar damm, kontaktledning finns ej ovanför svarven, varför svarvoperatören förflyttar fordonet med hjälp av batteriloket. Operatören styr batteriloket via en fjärrkontroll, så att han/hon kan positionera hjulaxlarna inför svarvning (tandemsvarv). Batterilok finns även vid svarvarna i Bromma och Nyboda.