Japanska NHK:s program "Begin Japanology" om tunnelbanor i Japan (främst Tokyo):
Från 16:57 pratas det om punktlighet. Ganska intressant att se hur de som lägger tidtabellen är ute och gör anteckningar i rusningen och justerar bl.a. stoppen i 5-sekundersintervall!
Japan har tydligen också problem på vintern med förseningar. Tåget på Touzai-linjen som nämns var 40 sekunder försenat för att det tar längre tid vid stationerna när folk har tjocka jackor. Om vi ändå har sådana problem i Sverige...
Dokumentär om tunnelbanan i Japan (engelska)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Dokumentär om tunnelbanan i Japan (engelska)
Ja, att vara ute i trafiken som trafikplanerare/schemaläggare är väl nästan en förutsättning. Tyvärr förstår man nog inte sådant i Stockholm. Kan ju notera detta att man har sekundtidtabeller (eller tillämpar sådant) - också det en förutsättning för god punktlighet. Men det kräver nog också en hel annan inställning hos förare etc (att följa en sådan).
Sedan finns det ju andra överväganden också. Tågen där (som syns i inslaget) går inte ens så ofta som varannan minut. Det är också en faktor som skapar bättre punktlighet. Man kan säga att något sämre turtäthet och därmed något trängre med passagerare per tåg, givetvis ökar möjligheten att köra punktligt (under förutsättning att tidtabellen är anpassad efter belastningen).
Men man kan ju vända på det också. Har man inte speciellt mycket trängsel (som i Stockholm), så behöver man ju inte heller bry sig så mycket. I Japan med den trängsel som är, så skulle hela systemet kollapsa om det fungerade som i Stockholm. Det är ju ändå relativt få förseningar i Stockholm som beror på vagnfel och banfel. Mestadelen beror ju på att man faktiskt inte behövt bry sig så mycket om att tågen skall vara punktliga i Stockholm. Det skulle ju knappast vara något problem att uppnå i det närmaste hundra procent punktlighet ens i Stockholm - men det skulle innebära längre restider och ibland kanske också något färre avgångar per timme. Å andra sidan skulle nog den upplevda trängseln samtidigt bli ungefär densamma.
Sedan är ju en jämförelse med Stockholm inte helt likvärdig, då man ju iaf i Tokyo sällan har en dagstemperatur under 10 grader.
Sedan finns det ju andra överväganden också. Tågen där (som syns i inslaget) går inte ens så ofta som varannan minut. Det är också en faktor som skapar bättre punktlighet. Man kan säga att något sämre turtäthet och därmed något trängre med passagerare per tåg, givetvis ökar möjligheten att köra punktligt (under förutsättning att tidtabellen är anpassad efter belastningen).
Men man kan ju vända på det också. Har man inte speciellt mycket trängsel (som i Stockholm), så behöver man ju inte heller bry sig så mycket. I Japan med den trängsel som är, så skulle hela systemet kollapsa om det fungerade som i Stockholm. Det är ju ändå relativt få förseningar i Stockholm som beror på vagnfel och banfel. Mestadelen beror ju på att man faktiskt inte behövt bry sig så mycket om att tågen skall vara punktliga i Stockholm. Det skulle ju knappast vara något problem att uppnå i det närmaste hundra procent punktlighet ens i Stockholm - men det skulle innebära längre restider och ibland kanske också något färre avgångar per timme. Å andra sidan skulle nog den upplevda trängseln samtidigt bli ungefär densamma.
Sedan är ju en jämförelse med Stockholm inte helt likvärdig, då man ju iaf i Tokyo sällan har en dagstemperatur under 10 grader.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Dokumentär om tunnelbanan i Japan (engelska)
De något längre restiderna skulle mer än väl kompenseras av den minskade förseningstiden. De minskade förseningarna skulle också göra att det blir kortare väntetider trots något färre avgångar. Man ska komma ihåg att planerad restid/väntetid upplevs som mindre negativt än oplanerad restid/väntetid. Trängseln skulle bli mycket mindre eftersom nästan all trängsel idag beror på förseningar.spårlasse skrev:
Men man kan ju vända på det också. Har man inte speciellt mycket trängsel (som i Stockholm), så behöver man ju inte heller bry sig så mycket. I Japan med den trängsel som är, så skulle hela systemet kollapsa om det fungerade som i Stockholm. Det är ju ändå relativt få förseningar i Stockholm som beror på vagnfel och banfel. Mestadelen beror ju på att man faktiskt inte behövt bry sig så mycket om att tågen skall vara punktliga i Stockholm. Det skulle ju knappast vara något problem att uppnå i det närmaste hundra procent punktlighet ens i Stockholm - men det skulle innebära längre restider och ibland kanske också något färre avgångar per timme. Å andra sidan skulle nog den upplevda trängseln samtidigt bli ungefär densamma.
Re: Dokumentär om tunnelbanan i Japan (engelska)
Linjen som trafikplaneraren besöker har som mest 25 avgångar per timme i morgonrusningen.spårlasse skrev:Tågen där (som syns i inslaget) går inte ens så ofta som varannan minut.
Avgångar Urayasu (mot Nakano): http://ekikara.jp/newdata/ekijikoku/131 ... 227031.htm
Så nej det är inte riktigt varannan minut.
Men Marunouchi-linjen, som också skymtar förbi i dokumentären, har som kortast intervall på 1:50 enligt Wikipedia. Tidtabellen visar 31 tåg per timme från Otemachi mot Shinjuku: http://ekikara.jp/newdata/ekijikoku/131 ... 101111.htm
Skillnader mellan dessa linjer:
-Tågen på Marunouchi-linjen (byggdes på 50-talet med strömskena och 1435 mm) har 6 vagnar (108 meter långa tåg) och tar 792 resande (292 sittplatser) vid normal kapacitet (100%). I rusning är tågen 153% fulla. Linjen är nästan helt under jord och går som en hästsko i centrala Tokyo. Linjen har också sedan några år tillbaka fått plattformsdörrar på samtliga stationer.
-Tågen på Touzai-linjen (byggdes på 60-talet med strömavtagare och 1067 mm för att kunna kopplas ihop med förortslinjer) har 10 vagnar (200 meter långa tåg) och tar normalt 1518 resande (504 sittande). I rusning är tågen 196% fulla. Denna linje har länge haft problem med trängsel i rusning, och har, som nämns i dokumentären, dörrar som är 1,8 meter breda (fyra per vagn och sida) på vissa tåg. Linjen går i öst-västlig riktning och den östra tredjedelen går ovan jord i förorter. Denna linje har också expressavgångar (markerat i grönt eller blått i tidtabellen) som passerar 4 (gröna avgångar) eller 7 (blå avgångar) stationer på den östra tredjedelen av linjen.
Jo, håller dock med om att en jämförelse med Stockholm kanske blir lite vansklig, men i takt med att resandet ökar kan det ju vara roligt att inspireras av större städer.