[quote=""Kontorens synpunkter""]EXPLOATERINGSKONTORET
TRAFIKKONTORET
STADSBYGGNADSKONTORET
(...)
Som framgår av motionen har det under lång tid funnits tankar och planer på en
förlängning av Tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö, men väldigt lite har
konkretiserats. Objektet har heller aldrig haft någon prioritet i regionens
infrastrukturplaner.
Den senaste utredningen är från 2002, då genomförde SWECO VBB en
översiktlig banutredning på Gatu- och fastighetskontorets uppdrag. Utredningen
studerar såväl tunnelalternativ som att dra spår på bro fram till Älvsjö station.
Kostnadsberäkningar i 2002 års penningvärde visar på ett investeringsbehov
mellan 560-790 miljoner kronor, beroende på val av alternativ.
Markförhållandena runt Älvsjö är problematiska då det i huvudsak består av
lermark. I arbetet med nya översiktplanen, Promenadstaden, gjordes senast en
bedömning om den framtida hanteringen av sträckan Hagsätra – Älvsjö. Inte
heller då värderades en tunnelbaneförlängning som ett prioriterat objekt, men
klassas som utblick intressant för genomförande efter 2030.
Betydelsefullt för det ställningstagandet är att Hagsätragrenen och pendeltåget vid
Älvsjö har samma primära funktion, att underlätta resandet till och från centrala
Stockholm. Att knyta ihop två radiella system har begränsade nyttor, och det är
svårt att se att det ligger i paritet med de kostnader en tunnelbaneutbyggnad
föranleder. Hagsätragrenens viktigaste nod och största station utanför centrala
Stockholm är Högdalen. Härifrån kan man idag åka buss till Älvsjö på ca 8 min.
Efterfrågan är inte större än att SL bedömer att kvartstrafik är ett lämpligt
utbudsintervall.
Samtidigt är kopplingen Hagsätragrenen och Älvsjö inte ointressant för framtiden.
Vad som behövs är att någon av noderna Hagsätra, Högdalen eller Älvsjö
utvecklas för nya resmöjligheter utöver de radiella funktionerna. Utifrån befintliga
planer är Älvsjö den plats och bytespunkt som kan komma att utvecklas mest för
nya kopplingar och resmöjligheter. Dels kan Spårväg syd skapa ett nytt ökat
tvärresande, dels kan det i Promenadstaden och Regionplanen föreslagna
kollektivtrafikstråk i västra innerstaden (Älvsjö – Liljeholmen – Fridhemsplan –
Odenplan – Univeritetet) vara objekt som gör att Älvsjös roll som trafiknod
uppgraderas. Av Översiktsplanen, Promenadstaden, från 2010 och som vann laga
kraft 2012, framgår att Hagsätragrenens förlängning till Älvsjö bör prövas
närmare i samband med att ”Kollektivtrafikstråk västra innerstaden” utreds.
Kontoren anser att det är en rimlig inställning.[/quote]
Källa:
http://insyn.stockholm.se/exploatering/ ... /20/20.pdf