Sida 1 av 1

Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: söndag 25 november 2012 20:42
av Harald
Idag hade Ringlinien ordnat studiebesök i Slottsskogshallen och Majorna. Här är lite bilder från Majorna.

Bild

Ståndsmässig transport

Bild

Majorna är en klassisk vagnhall med brädgolv.

Bild

Hjulaxlar i reserv, närmast till M28 och längre bort till M29

Bild

Övergångskoppel

Bild

Rostsanering. Den verksamheten ska flyttas till Slottsskogshallen, längst in på spår 5. Här ska det i stället blir en ny skötselanläggning med tvättmaskin. Den nuvarande tvätthallen på utsidan mot bussgaraget är för liten och det går inte att arbeta rationellt med ledvagnarna där.

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: söndag 25 november 2012 22:12
av M_M
Tack för bildreportaget!

Är rostsaneringen "fullständig" så att säga eller är den mindre omfattande än vad som gjordes på M29?

Om den är mindre omfattande - vad skiljer i arbete och kostnad, och är det värt att spara på det?

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: söndag 25 november 2012 22:37
av Harald
Rostsanering är inte något i förväg specificerat jobb, utan man gör det som behöver göras på resp. vagn. Mycket rost=mycket jobb, lite rost=lite jobb. Vagnarna tas in efter behov, men just den här vagnen hade varit med i en krock och då gjorde man rostsaneringen samtidigt med reparationen.

Inressant var f.ö. att det nämndes att pedalvagnarna har översyn 2 var 6.000 km, vilket de får ihop på cirka fem veckor. Mellan översynerna behöver man inte göra något annat än tvätt, städning och laga sådant som ev. har gått sönder. På ledvagnarna finns det saker som måste kollas betydligt oftare, vintertid varje dag. Så var det med mindre underhåll på moderna vagnar. :(

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: måndag 26 november 2012 0:31
av M_M
Va, menar du att det är så revolutionerande att rosten inte tar identiskt på varje vagn? :mrgreen:

Med "fullständig" menade jag nog mer nåt i stil med hur mycket som plockas isär för att se var det finns rost. Fast det kanske finns tillräcklig erfarenhet för att veta vad man ska leta?

Intressant med underhållet!

Det sägs ju att "alla" delar till pedalvagnarna måste egentillverkas om något behöver ersättas, men det lär väl i stort sett gälla även för M31, och vad är priset för fabrikstillverakde delar för M32?

Inte nån som har känningar nånstans för någon som kan göra ett exjobb eller liknande om underhåll/driftkostnader för de olika vagntyperna?

(Lederna kanske i sig kräver underhåll, det är ju i så fall inte en åldersrelaterad kostnad utan en typrelaterad kostnad, bara att de gamla "råkar" vara av ena sorten och de nyare av andra sorten).

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: måndag 26 november 2012 23:10
av Andy
Flott repotasje Harald.
Med en gang jeg så bilde av den pedalvognen trudde jeg den var utrangert.....

/ANdreas\

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: tisdag 27 november 2012 1:25
av daniel_s
Harald skrev:Bild

Övergångskoppel
Går stödhjulsveven faktiskt att använda till kopplet eller har någon bara lagt den bland "Kopplingsdetaljer" för att det kändes som rätt sökord liksom? :cheesygrin:

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: onsdag 28 november 2012 12:01
av Kloker
Ska samtliga M28 in för rostsanering och allmän uppfräschning?

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: onsdag 28 november 2012 20:30
av Martin
Mycket om rostsanering här... Vilken vagn är det som visas på bilden?

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: onsdag 28 november 2012 21:57
av jesper
Martin skrev:Mycket om rostsanering här... Vilken vagn är det som visas på bilden?
M28 705

Re: Studiebesök i Vagnhallen Majorna

Postat: söndag 02 december 2012 0:02
av alex87
Kloker skrev:Ska samtliga M28 in för rostsanering och allmän uppfräschning?
Tanken är att hålla samtliga M28/29 i gott skick med tanke på hur många år till de får gå i trafik så nu börjar man även att rostsanera somliga M29